F1-uutisia 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tätä kaikkea peilatessa täytyy vain nostaa hattua Minardia ja jopa Jordania kohtaan. Molemmat tallit seilasivat kuitenkin kunnialla läpi yhden formulahistorian aikakauden, jolloin rahalla oli todella suuri valta.

Paljonkohan Minardin budjetti edes oli kausilla 2004/2005?
Nyt kun on useampi vuosi säästelty ties missä ja unohdettu säästöt melkein "joka vuosi" kehittämällä täysin uudet säännöt, niin onkos rajoitukset auttanu pienempiä talleja? Maksukuskeja mutulla väittäisin olevan kokoajan enemmän ainakin.

Tietty heti tulee mieleen muuan brawn gp, johon myös oli aiempina vuosina kyllä sijoitettu rahaa.. williams ja sauber ovat pärjäilleet ihan ok. Siltikin kärjessä kulkee aina ne tallit, joilla resursseja riittää verhojen takana. Kärkitallit ovat joko aina yksinkertaisesti vain parempia tai sitten ne todella jotenkin kiertävät rajoja ja piilottelevat budjettiaan. Vai, ku testejä toki on saman verran kaikilla, mut tuulitunnelit ym. simulaatiotko sen eron tekee? Toki on olemassa hyviä suunnittelijoita ja huonoja, mut ei yks suunnittelija autoa päässä kehitä. Eihän tallin tarvis palkata muuta ko se hyvä suunnittelija ja voitais alkaa odotteleen voittaja-autoa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Talleilla enemmän rahaa kuin Jumalalla.
Niin on minullakin. Sikäli hassusti tokaistu, ettei lause tarkoita mitään.
Varmaan kaikki tallipäälliköt on odotellu jo kauan että Böörni kupsahtaisi ja ne saisi vihdoinkin oikeita osinkoja tuosta formulahommasta, niin ettei hommaa tarvisi pyörittää tappiolla samalla kun Böörnin lapset saa enemmän kuin tiimit yhteensä ja esittelevät miljardejaan ja rintavakojaan.
Tallipäälliköt voivat toivoa toisenlaista rahanjakoa, mutta Bernien kuolemaa heistä ei toivo yksikään. Paitsi että kuoleman toivominen on muutenkin aika rankka syytös Bernie on tunnettu tekijä, mahdollista seuraajaa ja hänen näkemystään rahanjaosta ei tiedä vielä kukaan.

Sitäpaitsi ei Bernien henkilökohtainen osuus tuloista niin suuri ole, että sillä mitään kovin suurta käytännön vaikutusta tallien talouteen olisi. Talleille jaetaan jo tällä hetkellä yli puolet F1-sirkuksen tuloista. Bernie omistaa F1:stä (SLECistä) enää n. 25 % ja hänen omaisuutensa on tullut etupäässä myymällä osakkuuksia SLECiin.
Nyt kun on useampi vuosi säästelty ties missä ja unohdettu säästöt melkein "joka vuosi" kehittämällä täysin uudet säännöt, niin onkos rajoitukset auttanu pienempiä talleja? Maksukuskeja mutulla väittäisin olevan kokoajan enemmän ainakin.
On. Jos olet huomannut niin F1-sirkus on ennätystasainen. Toki ne aivan pienimmät ovat edelleen reilusti perässä, mutta niihin mitkään säästörajoitukset eivät olennaisesti vaikuta, kun ei niiden budjetti nouse sellaisiin summiin, että rajoitukset astuisivat voimaan. Paitsi testi- ja tuulitunnelirajoitukset tietysti.

Maksukuskeja on nyt enemmän kuin tehdastallien kukoistuskauden aikana, mikä on täysin luonnollista. Yksityistalleissa maksukuskeja on ollut aina. Huippukuskitkin tienaavat tällä hetkellä vähemmän kuin muutama vuosi sitten.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
On aina hauska nähdä tätä "etukäteisvalmistelua", mitä kuskit usein harrastavat uusien tallikavereidensa kanssa: http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=235583

Kehumalla tallikaveriansa varmistaa kaksi asiaa: jos on nopeampi, on ikään kuin automaattisesti ihan hemmetin kova koska tallikaverikin on tunnustettu hyväksi. Jos taas on hitaampi, voi todeta, että on aina sanonut, että N.N. on äärimmäisen nopea ja siten itse ei ehkä ihan näytä niin surkealta.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Taas uusi aivopieru lisää Ecclestonen lausuntoihin. Höppänä vanha mies.
Jos on joskus nähnyt Ecclestonen haastattelun eikä vain lukenut siitä jostain (interwebistä) niin tajuaa kyllä, että Bernie on kaikkea muuta kuin höppänä vanha mies. Jumalauta että joku voi trollata mediaa niin totaalisesti.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ilmor teki turbokoneita kyllä ihan 90-luvullakin CART sarjaan, olikos vieä ihan 2000-luvun puolellakin?
Ja Ilmor kuuluu nykyään M-B:lle, eli kyllähän sitä kautta Mersulla kokemusta turbo-koneista on.

edit. PacWest käytti v. 2000 vielä Mercedeksen konetta CART-sarjassa.
Niin Mersulla oli kyllä CART-sarjan turbomoottoreita 2000-luvullakin, 80-luvun turboformuloilla tarkoitin nimenomaan 80-luvun F1:ä, tuolloinhan ei Mersu ollut missään muodossa sarjassa mukana. Se onko esim. Renaultin ja Ferrarin 80-luvun turbomoottoreista paljoa apua nykyisten kehittelyssä jää nähtäväksi.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Niin Mersulla oli kyllä CART-sarjan turbomoottoreita 2000-luvullakin, 80-luvun turboformuloilla tarkoitin nimenomaan 80-luvun F1:ä, tuolloinhan ei Mersu ollut missään muodossa sarjassa mukana. Se onko esim. Renaultin ja Ferrarin 80-luvun turbomoottoreista paljoa apua nykyisten kehittelyssä jää nähtäväksi.
Olihan Cosworthilla alkuvuodesta 06 tosi hyvät koneet V8-kokemuksensa pohjalta (hyytyi myöhemmin kehityksessä) mutta vaikea uskoa että kenelläkään olisi ensi vuonna minkäänlaista etulyöntiasemaa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/02/1707310/f1-tallin-jaamisto-myytiin-kierratysmateriaaliksi
Konkurssiin ajautuneen HRT-tallin irtaimisto päätyi kierrätykseen, kertoo espanjalainen AS-sanomalehti.

HRT:n jäämistö siirtyi espanjalaisen Teo Martinin haltuun, jonka omistama yritys on erikoistunut autonosien kierrätykseen. Martin toivoo osan espanjalaistallin jäämistöstä päätyvän aikanaan F1-keräilijöiden haltuun.

HRT:n irtaimisto sisälsi mm. kaksi kauden 2012 autoa, niiden kuljettamiseen käytetyn rekan ja tallin konepajan työkaluineen. HRT:n vuokraamat Cosworthin moottorit ja vaihdelaatikot palautettiin Williams-tallin omistukseen.
Mitenkä, vuokrasiko HRT Cossun koneet Williamsilta ja miksi?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Paska käännös. Koneet palautettiin Cossulle ja lootat Williamsille ainakin sen lontoonkielisen uutisen mukaan, minkä mä aiemmin näin.
Jep. Näin on. Ainaki englanninkielisillä sivuilla.

joku espanjaa hallitseva voi tän suomentaa:
Entre ello no figuran los motores de los monoplazas, alquilados a Cosworth, ni las cajas de cambios, que se han devuelto a WIlliams. El montante de la operación no ha trascendido. AS
 
Viimeksi muokattu:

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
287
^
No sehän on:
"Niistä tämä ei sisällä autojen moottorit, Cosworth vuokrata tai vaihteistoja, on palannut Williams.Liiketoimen määrä ei ole tapahtunut." :wink:
 

space

Well-known member
Liittynyt
25.8.2009
Viestit
67
Sijainti
espoo
Hyvä tapa on pistää jonkinlaista otetta linkin sisällöstä, edes otsikko :) varsinki, jos kyseessä on sportti,urheilulehti,il,is ym kumppanit.. ärsyttää klikkailla pelkästä uteliaisuudesta :p
Minä kun olen luullut että täällä kaikilla on luurissaan ja läppärissään kuuma linja kaikkiin uutisiin, jotka edes hieman haiskahtavat f-1:ltä. Kaikki tiedetään noin parinkymmenen minuutin kuluessa kuitenkin. Sitäpaitsi täytyyhän niiden uutissaittienkin saada joku kilkkaus joskus. Mielestäni koko uutista tai suurta pätkää siitä ei saa copy peistata tänne. Kuka sitten viitsisi tehdä uutisia?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minä kun olen luullut että täällä kaikilla on luurissaan ja läppärissään kuuma linja kaikkiin uutisiin, jotka edes hieman haiskahtavat f-1:ltä. Kaikki tiedetään noin parinkymmenen minuutin kuluessa kuitenkin.
Jos kerran oletat, että kaikki tietävät uutiset muutenkin, niin silloihan sen linkin laittaminen on tarpeetonta ja voit pelkästään kirjoittaa oman mielipiteesi uutiseen (mikä keskustelupalsojen varsinainen tarkoitus muutenkin on), kunhan kerrot mihin uutiseen viittaat. Pelkkä linkki ei palvele ketään olettamassasi tilanteessa. Luulosi on kuitenkin väärä, mutta silti pelkkä linkki ei riitä. Linkkeihin on aina syytä laittaa selite siitä mitä sen takaa löytyy.

Ei ole mitään järkeä seurata kaikkea F1:ltä haiskahtavaa, koska sehän vain johtaa saman tauhkan lukemiseen ympäri nettiä. Kannattaa keskittyä niihin lähteisiin, joita pitää luotettavina, mutta riittävän kattavina. Sportti.com, iltapäivälehdet ja Maikkari eivät (minulla) näihin kuulu.
Sitäpaitsi täytyyhän niiden uutissaittienkin saada joku kilkkaus joskus. Mielestäni koko uutista tai suurta pätkää siitä ei saa copy peistata tänne. Kuka sitten viitsisi tehdä uutisia?
Ei minulla ainakaan ole suurta syytä kannustaa noita yllämainittuja nykyisenkaltaiseen uutisointiin. Toisaalta sportti.comilta ja iltapäivälehdiltä en muuta odotakaan, Maikkarilla sen sijaan olisi syy ja mahdollisuus olla korkeatasoisempikin F1-media.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Toisaalta sportti.comilta ja iltapäivälehdiltä en muuta odotakaan, Maikkarilla sen sijaan olisi syy ja mahdollisuus olla korkeatasoisempikin F1-media.
Hommashan ne sen kreikkalaisen kaverin tiimiin? Ainaki eka juttu Räikkösestä oli erittäin kattava verrattuna maikkarin normitasoon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hommashan ne sen kreikkalaisen kaverin tiimiin? Ainaki eka juttu Räikkösestä oli erittäin kattava verrattuna maikkarin normitasoon.
Yksi pääsky ja kesä. Toisaalta enhän voi tietää, kun en Maikkarin F1-uutisointia ole lukenut enää vuosiin (kuin toisinaan täältä linkitettynä, ja silloinkin se yleensä johtaa siihen, että korjaan Maikkarin käännösvirheitä tai pointtaan siitä, ettei uutista kommentoinut foorumilainen ole lukenut otsikkoa pitemmälle).
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Yksi pääsky ja kesä. Toisaalta enhän voi tietää, kun en Maikkarin F1-uutisointia ole lukenut enää vuosiin (kuin toisinaan täältä linkitettynä, ja silloinkin se yleensä johtaa siihen, että korjaan Maikkarin käännösvirheitä tai pointtaan siitä, ettei uutista kommentoinut foorumilainen ole lukenut otsikkoa pitemmälle).
samoista lähteistä se maikkariki suurimman osan uutisistaan tekee kuin mistä sinä ne luet. lässynlää :) iltis ja kumppanit sit sortuu enempi siihe "kohuotsikointiin", välillä maikkarikin. Mut maikkari kuitenkin yrittää pysyä asialinjalla. Egoilua tuollainen, mut jokainen tavallaan.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
samoista lähteistä se maikkariki suurimman osan uutisistaan tekee kuin mistä sinä ne luet. lässynlää :) iltis ja kumppanit sit sortuu enempi siihe "kohuotsikointiin", välillä maikkarikin. Mut maikkari kuitenkin yrittää pysyä asialinjalla. Egoilua tuollainen, mut jokainen tavallaan.
Kannattaa mieluummin lukea uutiset suoraan lähteestä. Tekee tuloja sille uutisen alkuperäiselle toimittajalle eikä halvoille kopioijille. Maikkarin itse tekemät uutiset ovat yleensä luokkaa Keke Rosberg ehkä neuvotteluissa Ferrarin apusimulaattorikuskin paikasta, ja oikeiden uutisten lähteiden toimittajat ovat jossain muualla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kannattaa mieluummin lukea uutiset suoraan lähteestä. Tekee tuloja sille uutisen alkuperäiselle toimittajalle eikä halvoille kopioijille.
Näinpä. Lisäksi on enempi sääntö kuin poikkeus, että joutuu joka tapauksessa tarkistamaan, mitä siellä alkuperäisessä lähteessä on oikeasti kirjoitettu (koska kokemus on osoittanut, että uutiset on joko pätkitty tai väärin käännetty tai väärin ymmärretty). Asian näin ollessa sen Maikkari-välivaiheen voi suosiolla jättää väliinkin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös