F1-uutisia 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tavallaan Red Bull taitaa jokusen sukupolven verran muita edellä autonsa kehityksen kanssa ollakin vissiin kai? Kun silloin aikoinaan muut väsäs hirveellä kiireellä tupladiffuusoreja Brawnin perässä. Mutta Red Bullin autossa oli ne erilaiset takaripustukset, tai jotain, joiden vuoksi eivät pystyneet perään tupladiffuusoria laittamaan. Ja silti Vettel pääsi aika lähelle Buttonia kauden lopputuloksissa. Sitten seuraavaksi kaudeksi tupladiffuusorit kiellettiin, jolloin muilla talleilla lie meni aikalailla uusiksi auton systeemit samalla kun Red Bull pääsi jatkamaan edellisellä kaudella melkein voittaneen konstruktion kehitystä. Ja sillä tiellä ollaan edelleen(kö).
Ei se nyt ihan noin mennyt, sillä 2010 tupladiffuusorit olivat sallittuja, eikä tuon vuoden autot muutenkaan olleet hirveästi edellisvuotisten kopioita (johtuen bensamäärän muutoksesta).
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24238
Sijainti
lappeen Ranta
Ei se nyt ihan noin mennyt, sillä 2010 tupladiffuusorit olivat sallittuja, eikä tuon vuoden autot muutenkaan olleet hirveästi edellisvuotisten kopioita (johtuen bensamäärän muutoksesta).
Aha, no siinä tapauksessa ovat Red Bullilla tavallaan vieläkin enemmän muita edellä vissiin kun kilpailjoilla meni kaksi kautta tupladiffuusorin kanssa touhutessa samalla kun Red Bull kehitteli omaa edelleen(?) käytössä olevaa peräpään mallia. Ei kai Red Bullilla bensamuutosten takia kamalasti jouduttu auton takaosaa muuttamaan? Ainakin varmaan pienempiä oli muutokset kuin muilla talleilla, jotka joutuivat tupladiffuusoreista luopumaan.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
no ei toi taida ihan paikkaansa pitää et red bull on kaasulla mutkissa 50 metriä ennen muita.. singaporen radalla se kärjistettynä tarkottas et red bullilla ajetaan kaasupohjas yli kilometri enemmän kuin muilla autoilla.... (jos joka mutkas vois muka avata aikasemmin) :alppu:
Niin, Singapore on täynnä 90 asteen mutkia, joka tarkoittaisi 50 metrin osalta sitä, että Vettel painaisi kaasua jo ennen mutkaa, siis kun muut vielä jarruttavat mutkaan. Puppuahan tuo 50 metriä ainakin on.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Miksi kukaan muu ei ole huomannut mitään?
Sikäli kun tuo ei ole pelkkää harhaista höpinää (on se), niin kuulostaa lähinnä coandan, puhallusdiffujen sun muun jatkumolta. Sitähän se Vettelin ylivoima on ollut, kun on vissiin ainoana F1-kuskina ko. tekniikkaa oppinut täysipainoisesti hyödyntämään. Vähän kuin Toni Nieminen :idea:

Tietty helpottanut kun vertailukohtana on vain Webber.
 

Makkonen

Guest
Formula ykkösten perjantain harjoitukset pitenevät ensi vuonna kaksituntisiksi. Tallit saavat harjoitella perjantaina yhteensä neljän tunnin ajan. Lisäksi tallit saavat ajattaa kilpakuljettajiensa autoissa testikuljettajiaan, joten nuoret kuljettajat saavat lisää treeniaikaa.

Sääntöuudistus on saanut tallien piirissä myönteistä palautetta.

- Tämä on hyvä kompromissi kaikille, koska tallit saavat itse valita toimintatapansa, eikä kukaan tule kärsimään. Nuorille kuljettajille pitäisi antaa ensimmäinen puolituntinen, mutta Ferrari voi ajattaa silloinkin kilpakuljettajiaan, jos haluaa. Esimerkiksi Marussia voisi taas ajattaa nuoria kuljettajia koko harjoitusten ajan, kommentoi Force India -tallin kilpailujohtaja Bob Fernley Autosportille.
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=249718

Hyvä uudistus, jos tosiaan alkaisivat sitten ajattamaan kolmoskuskeja tuossa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7536
Tuohan on Kiminkin kannalta hyvä uudistus. Onpahan aikaa alkuakudesta testata ohjaustehostimet sun muut mieleiseksi.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ajaisivat edes tän kauden loppukisojen pe-harkoissa 1,5 tuntia ilman 20 minuutin odottelua. :wall:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=249718

Hyvä uudistus, jos tosiaan alkaisivat sitten ajattamaan kolmoskuskeja tuossa.
Hyvä uudistus todellakin, mutta nyt ei sitten mitään lisätestijaksoja kauden aikana. Ne vain lisäävät kuluja ja antavat suurille talleille entistä paremmat mahdollisuudet karata kauas muilta. Laji muuttuu myös ennalta arvattavammaksi eli tylsemmäksi. Vähät testit tuovat arvaamattomuutta ja mahdollisuuden lyödä rikkaat tallit nokkelammilla sovelluksilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14232
Niin. Tosin nykyään on jo käytössä yksi muukin testisessio kaudella ja tavallaan odottelen mielenkiinnolla, että milloin muiden testien määrä tulee lisääntymään.

Ei varmaan ihan lähivuosina, mutta tulevaisuudessa voi laji taas olla askeleen lähempänä muutaman vuoden takaista testauksen suhteen. Toki mitään 2000-luvun puolivälissä huipentunutta järkyttävää testiaikakautta tuskin tulee, mutta sinne suuntaan voidaan kuitenkin mennä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin. Tosin nykyään on jo käytössä yksi muukin testisessio kaudella ja tavallaan odottelen mielenkiinnolla, että milloin muiden testien määrä tulee lisääntymään.
Ei tarvitse kauan odotella. Kauden aikana ajettavat promoajelut ja nuorten kuskien testi korvataan ensi kaudeksi neljällä kisaviikonlopun jälkeen ajettavalla kaksipäiväisellä testillä.
The World Motor Sport Council approved plans for teams to conduct four tests during the 2014 season.

“Four two-day track tests will be allowed in season in place of the current eight one-day promotional days and the three-day young driver test,” said a statement from the FIA.

“These will take place at tracks in Europe on the Tuesday and Wednesday after a race in order to ensure minimal additional resources are necessary.”

F1Fanatic
Radikaalisti muuttuvilla säännöillä - ja ehkä myös tallien "yksityisillä" rengasteisteillä - saattaa olla paljonkin tekemistä tämän muutoksen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14232
Jaa. No toivottavasti nuo nyt eivät lähivuosina tulisi lisääntymään tuon enempää. Etenkin kun siitä mahdollisesta lisääntymisestä alkaisikin sitten tulla jo isoille tiimeille turhan suuri kiusaus ryhtyä vaatimaan enemmän testejä kuin mitä nyt tai jo ensi kaudella tulisi olemaan.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Hyvä uudistus todellakin, mutta nyt ei sitten mitään lisätestijaksoja kauden aikana. Ne vain lisäävät kuluja ja antavat suurille talleille entistä paremmat mahdollisuudet karata kauas muilta. Laji muuttuu myös ennalta arvattavammaksi eli tylsemmäksi. Vähät testit tuovat arvaamattomuutta ja mahdollisuuden lyödä rikkaat tallit nokkelammilla sovelluksilla.
Jaa-a, itse väittäisin rikkaiden tallien tuulitunneleineen ja simulaattoreineen hyötyvän mitä vähemmän testaamista. Köyhät ku ei kunnolla saa edes tuulitunneli-aikaa. Testien rajoittamisella tulee suunnittelupuolen budjetit entistä suuremmin esiin. Rahaa käytettäis entistä enemmän siihen, että data ois mahdollisimman oikeaa.

tai mistäs näistä tietää. Itse vain näkisin, että tuo testaaminen on halpaa sorttia kokeiluineen verrattuna siihen, kuinka paljon rahaa itse suunnitteluun on käytetty. Se on nimenomaan testaamista, että toimiiko ne palikat, kuten on suunniteltu. Jollain redbullillahan ne näyttää toimivan, kun taas vaikkapa Lotus ois ollu iha lirissä ilman testaamisia.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mitä mieltä mahtaa esimerkiksi Ferrari olla?
Uhkaa varmaan IndyCariin tai WEC:hen siirtymisellä ja täten saa Jeanin (Todt) ja Bernien perumaan suunnitelmansa tai kenties antamaan maranellolaistallille erivapauden kuten tähän astikin näissä määräyksiä koskevissa asioissa. Osittain Ferrarin kiukuttelun ansiostahan ensi kauden moottorikonstruktioksi tuli V6 kaavaillun R4:n sijaan, joten eiköhän "korskuva ori" anna tässäkin asiassa FIAlle hevosen potkun palleille! :D
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mersun Petronas on varmasti myös tyytyväinen. Pitääkö kaikki tasapäistää? Tehkää samantien spec sarja, kun sinne suuntaan tää kuoleva laji on näköjään menossa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Vaikea kuvitellla Total-Ferrari-yhdistelmää. :alppu:

Noo, ehdottettiin Mosleyn aikana jopa standardimoottoria. :dunno::alppu:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös