F1-uutisia 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Niin, eikös kaikilla ole sama moottorinohjausyksikkö ECU, joka tule edelleen tältä Mclarenin kumppanilta, joten kielletyt luistonestot ja muut moottorin elektroniset viritykset pitäisi olla suhteellisen helppo tarkistaa datasta.

Jotenkin voisi uskoa, että RB:lla on jotain uutta, jota ei enää Markin autoon laiteta, se kun laulaisi kuisallaan kaikki tiedot kuitenkin Fernandolle :thumbup:.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1326
ECU kyllä, muta eikös ohjelmat ole omia ainakin osiltaan?
Joka tapauksessa uskon, että tuo kaveri on oikeilla jäljillä. Taas päästään siihen sääntöjen kirjain vrs henki.
Omasta mielestä olin Unkarissakin kuulevinani kiihdytyksessä muutaman kerran ihme papatusta tms. En kyllä muista kenen(keiden) auto(i)sta.
Kysymys on edelleen onko kirjaimellisesti luistonesto. Sekin on varmaan jotenkn määritelty säänöissä. Pätkivä sytytys ei vielä täytä luistoneston määritelmää sinällään :wink:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ainahin sitä on epäilyksiä nopeinta kohtaan, ja saa ollakin. Monestihan nämä johtaa siihen että epäksiä herättävä juttu katsastetaan ja näin saadaan virallinen vastaus ja katkaistaan huhuilta siivet.
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Eipä se varmaan ole kenellekkään yllätys jos Red Bull luistonestoa käyttää.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Helppohan se on olla varma että joku tiimi huijaa, ei tarvi muuta kuin itse päättää niin. Ihan niinkun Ferrarin osalta 2000-luvun alussa...
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7536
Vettelin tilanne on varmaan sama kuin Sebastien Loebin rallin puolella. On monta vuotta ollut tallissa ja auto on vuosien varrella oikeiden ihmisten toimesta rahaa säästelemättä rakennettu huippunopeaksi ja miehelle sopivaksi.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Ei luistonestolla voiteta mitenkään kahta sekunttia kierroksella. Laite ei maagisesti taijo autoon yhtään enempää pitoa kuin siinä luonnostaan on. Lähes kaikki kuljettajat käyttivät hyvin mietoa tc asetusta aika-ajoissa niiden ollessa sallittuja, koska näin auto oli yksinkertaisesti nopein. Taisi Häkkisen Mika mainostaa joskus ajavansa nopeammin ilman kyseistä laitetta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mulle ainakin on. Sä siis pidät todennäköisenä että käyttää luistonestoa eikä ole vain jäänyt kiinni?
Veikkaan, että kaikki huipputallit käyttävät jonkinlaista luistonestoa (ihan kuten niillä kaikilla on jonkinlainen "launch controlkin"), mutta että sen toteutus ei ole sääntöjen kirjaimen vastainen. Kiellettyä elektronista luiston- tai sutimisenestoa talleilla ei ole, koska yhteinen ECU käytännössä estää sen. Siinä saa käyttää vain FIA:n hyväksymiä ohjelmistoja ja kaikki muutkin autoon tulevat softat on hyväksytettävä FIA:lla ennen käyttöönottoa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Eikös ne luistonestot toteuteta moottorikartoilla?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Oikea luistonestohan reagoi sutimiseen, mutten nyt usko että tommosta pystyy kukaan nykyään käyttämään jäämättä siitä kiinni. Vaikka mistäs sen tietää. ECU tulee McLarenilta, mutta pakkohan siellä on jokaisella moottorinvalmistajalla olla omat softat sisällä. Moottorikartoista sitten taas löytyy varmaan kaikkea kivaa esiasetusta sille, ettei tulisi liikaa voimaa liian hitaissa vauhdeissa. Mutta näiden pitäisi kai olla nimenomaan esiasetettuja, eikä suinkaan luistoon reagoivia.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Onpa yllättävää, että Vettelin menestystä taas tahrataan ilman todisteita olevilla väitteillä luistonestosta. Mä toivon, että Vettel dominoi koko loppukauden, niin saa nauraa näille salaliittoteoria pelleille lisää. Yhyy!
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Kyllähän Salokin sanoi jossain lähetyksessä, että Vettel (vai puhuiko RB:stä yleensä, en muista) pystyy avaamaan kaasun muita ennen. Jotain sellaista siellä voi olla, mitä muut eivät ole vielä keksineet. En usko, että mitään laitonta mutta jotain kekseliästä varmaankin :)
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4245
Salo puhui 10 metristä, 50 metriä kuulostaa aivan liian isolta. Tuon 10 metriä vielä selittää paremmalla downforcella ja kun radassa 10-14 mutkaa niin...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onpa yllättävää, että Vettelin menestystä taas tahrataan ilman todisteita olevilla väitteillä luistonestosta. Mä toivon, että Vettel dominoi koko loppukauden, niin saa nauraa näille salaliittoteoria pelleille lisää. Yhyy!
Red Bullin oikeastaan, eihän Vettel niitä mahdollisia luistonestoja ole suunnitellut ja asentanut. Ainahan ylivoima herättää epäilyjä ja esim. Singaporessa se oli sellaista luokkaa, ettei sen nykysäännöillä pitäisi oikein olla edes mahdollista (kärkipäässä). Kuskien ero on korkeintaan kymmenyksiä yhdellä kierroksella, joten kahden sekunnin erosta valtaosa johtuu autosta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24238
Sijainti
lappeen Ranta
- Kokemukseni perusteella 2,5 sekunnin etu kierroksella on aivan liikaa. Auton rungon ja moottorin suhteen se vastaa kuin kolmea kehityssukupolvea, Minardi kirjoittaa kotisivuillaan.
-IL

Minardi.it

Schumi & Benetton, 1994 :frank:
Tavallaan Red Bull taitaa jokusen sukupolven verran muita edellä autonsa kehityksen kanssa ollakin vissiin kai? Kun silloin aikoinaan muut väsäs hirveellä kiireellä tupladiffuusoreja Brawnin perässä. Mutta Red Bullin autossa oli ne erilaiset takaripustukset, tai jotain, joiden vuoksi eivät pystyneet perään tupladiffuusoria laittamaan. Ja silti Vettel pääsi aika lähelle Buttonia kauden lopputuloksissa. Sitten seuraavaksi kaudeksi tupladiffuusorit kiellettiin, jolloin muilla talleilla lie meni aikalailla uusiksi auton systeemit samalla kun Red Bull pääsi jatkamaan edellisellä kaudella melkein voittaneen konstruktion kehitystä. Ja sillä tiellä ollaan edelleen(kö).
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Faenzalaisista lähikaupoista taitaa olla kaikista foliopaperihyllyt tyhjinä. :alppu:
 

junnu146

Well-known member
Liittynyt
23.9.2009
Viestit
203
no ei toi taida ihan paikkaansa pitää et red bull on kaasulla mutkissa 50 metriä ennen muita.. singaporen radalla se kärjistettynä tarkottas et red bullilla ajetaan kaasupohjas yli kilometri enemmän kuin muilla autoilla.... (jos joka mutkas vois muka avata aikasemmin) :alppu:
 

hevonen

Well-known member
Liittynyt
16.4.2013
Viestit
152
Pakkohan se on olla niin, että RedBullilla on autossa jotain sellaista mullistavaa suunnittelua, jota muut eivät ole älynneet tai saaneet toimimaan. En todellakaan usko, että jotain vilppiä yritettäisiin käyttää, koska siitä jäisi melko varmasti kiinni, mutta formuloissa auton suunnittelussa täytyy juuri osata hyödyntää niitä sääntöjen harmaita alueita ja nähdä sinne, minne muut eivät osaa katsoa. Tämän oletan olevan Neweyn suurin lahjakkuus. Autoa ollaan myös kehitetty ja hiottu Vettelin hanskaan täydellisesti sopivaksi jo muutamien vuosien ajan, joten aika optimissa ollaan varmaan siinäkin suhteessa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Red Bullin oikeastaan, eihän Vettel niitä mahdollisia luistonestoja ole suunnitellut ja asentanut. Ainahan ylivoima herättää epäilyjä ja esim. Singaporessa se oli sellaista luokkaa, ettei sen nykysäännöillä pitäisi oikein olla edes mahdollista (kärkipäässä). Kuskien ero on korkeintaan kymmenyksiä yhdellä kierroksella, joten kahden sekunnin erosta valtaosa johtuu autosta.
Toi 2 sekunttia per kierros on hieman hämäävää, koska muut kuskit jostain syystä säästelivät renkaita, kun Sebille annettiin käsky painaa täysillä. Kuulimmehan esim. radioviestin Nicolle missä häntä pyydettiin nostamaan vauhtia ja tästä mies suuttui.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös