F1-uutisia 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Mikähän intressi FIA:lla olisi ajaa kaikki saman polttoainetoimittajan käyttöön?
Rengasmonopoli on helppo ymmärtää kilpailun tasoittamisella ja ennenkaikkea vähemmällä testaamistarpeella, eli kustannussäästöillä. Mutta taitaisi tämä muutos tuoda lähinnä tulonmenetyksiä useille talleille kun sponsorit kaikkoaisivat.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Noo, ehdottettiin Mosleyn aikana jopa standardimoottoria. :dunno::alppu:
-Joo, eikös kaikille ehdotettu Cossun konetta tai tarkkaa itsetehtyä kopiota siitä (tämä pers... eikun siis porsaanreikä tietenkin Ferraria varten)?
No, ensi kaudella ei Cosworthia ole sarjassa enää lainkaan, joten se siitä standardisoinnista. :rolleyes::D
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18211
Mä oon kuvitellut, että ne ajais jo nyt kaikki samoilla bensoilla. Ja miksei ne öljyfirmat vois jäädä sponsoreiksi, vaikka kaikilla samat aineet tankissa oliskin.
 

PitteVerre

Hanaa hanaa...
Liittynyt
7.12.2011
Viestit
78
Red Bullin oikeastaan, eihän Vettel niitä mahdollisia luistonestoja ole suunnitellut ja asentanut. Ainahan ylivoima herättää epäilyjä ja esim. Singaporessa se oli sellaista luokkaa, ettei sen nykysäännöillä pitäisi oikein olla edes mahdollista (kärkipäässä). Kuskien ero on korkeintaan kymmenyksiä yhdellä kierroksella, joten kahden sekunnin erosta valtaosa johtuu autosta.

Miksei sitten Webber ollut nopeampi, vai annettiinko mahdollinen ylivoima vain Vettelin käyttöön (tiimi pisteissä jo riittävä etumatka)?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Miksei sitten Webber ollut nopeampi, vai annettiinko mahdollinen ylivoima vain Vettelin käyttöön (tiimi pisteissä jo riittävä etumatka)?
Eikö se ole jo muutamaan kertaan täällä todettu että RB on suunniteltu toimimaan puhtaassa ilmassa eikä jonossa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mä oon kuvitellut, että ne ajais jo nyt kaikki samoilla bensoilla. Ja miksei ne öljyfirmat vois jäädä sponsoreiksi, vaikka kaikilla samat aineet tankissa oliskin.
Itse uskon että noiden sponsorien kanssa todella voi olla melko isoa yhteistyötä, kun polttoainekemia on vissiin edelleen kohtuullisen vapaaksi jätetty alue. Mutta single-supplier tuskin estää sponsorisopimusta, kun ei estä muissakaan sarjoissa ja edelleen jää jäljelle voitelut ja öljyt. Kuitenkin sellainen asia joka ei hirveästi näy "ulkopuolelle" (lue: katsojille). Tuskin jättisuurta Total-tarraakaan joka autoon laitetaan.

En olisi myöskään yllättynyt jos joku talli käyttäisikin oikeasti aivan muun firman nesteitä kuin mitä sponsoritarra antaisi olettaa.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Polttoainekemismi on vissiin edelleen kohtuullisen vapaata, joten uskon että noiden sponsorien kanssa todella voi olla melko isoa yhteistyötä sen suhteen. Single-supplier tuskin estää sponsorisopimusta, kun ei estä muissakaan sarjoissa ja edelleen jää jäljelle voitelut. Kuitenkin sellainen asia joka ei hirveästi näy "ulkopuolelle" (lue: katsojille). Paitsi jos joka autoon tulee Total-tarrat.
Formula One cars run on petrol, the specification of which is not that far removed from that used in regular road cars. Indeed, the FIA regulations state that the rules are “intended to ensure the use of fuels which are predominantly composed of compounds normally found in commercial fuels and to prohibit the use of specific power-boosting chemical compounds.”

All fuel must comply with strict requirements and prior to each race the teams must supply the FIA with two separate five-litre samples for analysis and approval. Additional samples can then be taken during the event to ensure that there is no discrepancy between the fuel being used and that previously supplied in the samples.
@F1.com

Että ei se nyt järin vapaata touhua ole.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
En nyt luullutkaan että olisi samanlaista touhua kuin 80-luvulla pommiturbojen kanssa, mutta jos katsot varsinaiset säännöt (löytyy tuoltakin sivulta mistä tuon pastetit), niin vaikka speksit on määritelty tarkasti, niin ei siellä sanota, että mitään eroa ei saa olla, itse asiassahan sellainen pelivara jopa jätetään (jos nyt yhtään ymmärsin oikein). Sitä en tiedä onko sellainen noilla spekseillä mahdollista mutta jos on otettavissa pienikin suorituskykyero niin eiköhän se yritetä ottaa.

GC peak areas of the sample will be compared with those obtained from the reference fuel.
Increases in any given peak area (relative to its adjacent peak areas) which are greater than
12%, or an absolute amount greater than 0.1% for compounds present at concentrations
below 0.8%, will be deemed not to comply.

If a peak is detected in a fuel sample that was absent in the corresponding reference fuel, and
its peak area represents more than 0.10% of the summed peak areas of the fuel, the fuel will
be deemed not to comply.
 
Viimeksi muokattu:

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Energiatiheys on entistä tärkempää, mutta luulisi sen olevan jo maksimoitu.
Veikkaan FIA:n ennemmin pelkäävän, että virtausmittaria pystyy huijaamaan. Varmasti valmistajat tekevät parhaansa jotta mittari näyttää 100kg/h virran ollessa jotain ihan muuta. Erilainen bensa antaa luultavasti hiukan eri tuloksia.

Lisäksi FIA haluaa rahaa.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mikähän intressi FIA:lla olisi ajaa kaikki saman polttoainetoimittajan käyttöön?
Rengasmonopoli on helppo ymmärtää kilpailun tasoittamisella ja ennenkaikkea vähemmällä testaamistarpeella, eli kustannussäästöillä. Mutta taitaisi tämä muutos tuoda lähinnä tulonmenetyksiä useille talleille kun sponsorit kaikkoaisivat.
Haluaako FIA manipuloida kisoja jännittävemmäksi kikkailemalla bensan kanssa? Välillä enemmän ja vähemmän vettä tankkiin jotta saadaan vaihtelua suorituskykyihin. Totali voi sitten selitellä joka välissä miten odottavat polttoaineen toimivan.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Polttoaineessa oktaaniluku vähenisi pisteiden karttuessa. :idea:
-Luvassa jännittäviä kausia loppun asti! :alppu:
[En kehtaa kertoa, millä bensaa ohennettaisiin. :eek:]
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Haluaako FIA manipuloida kisoja jännittävemmäksi kikkailemalla bensan kanssa? Välillä enemmän ja vähemmän vettä tankkiin jotta saadaan vaihtelua suorituskykyihin. Totali voi sitten selitellä joka välissä miten odottavat polttoaineen toimivan.
Välitankkauset takaisin ja yksi stintti vedettävä E10:llä?

Vaan eiköhän se olennainen syy liene tässä:
Lisäksi FIA haluaa rahaa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Mersun Petronas on varmasti myös tyytyväinen. Pitääkö kaikki tasapäistää? Tehkää samantien spec sarja, kun sinne suuntaan tää kuoleva laji on näköjään menossa.
Millä tapaa mielestäsi F1 on kuoleva laji? Viimeisimpien kausien aikana kilpailut ovat olleet kuitenkin mielenkiintoisimpia miesmuistiin.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Heh!

Hirmumyrsky Korean F1-kisan uhkana

Fitow-taifuuni saattaa iskeä Yeongamin lähelle F1-osakilpailun aamuna. Hirmumyrsky vaikuttaa kisaviikonlopun järjestelyihin.


Itä-Kiinan merta lähestyvä taifuuni Fitow saattaa iskeä viikonloppuna Yeongamiin, jossa ajetaan Formula ykkösten Korean osakilpailu.

Alustavien arvioiden mukaan hirmumyrsky saavuttaa rannikon lauantai-iltana tai varhain sunnuntaiaamuna. Pahimmillaan tuuli voi yltyä jopa 160 kilometriin tunnissa.

Yeongamin F1-rata on rakennettu vain muutaman kilometrin päähän rannikosta, joten tulvat ovat sille realistinen uhka. Korean meteorologian laitoksen edustajan mukaan hirmumyrsky saattaa vielä muuttaa reittiään, mutta sillä on joka tapauksessa vaikutusta viikonlopun järjestelyihin kisapaikalla.

Vuonna 2010 Korean F1-kilpailu jouduttiin aloittamaan rankkasateen takia turva-auton johdolla. Normaalisti hirmumyrskyt eivät iske Itä-Kiinan merelle tähän näin aikaisin syksyllä.
Lähteet: The Hindu, Daily Mail
http://yle.fi/urheilu/hirmumyrsky_korean_f1-kisan_uhkana/6861880
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7204
Tulevan viikonlopun Korean GP:tä uhkaa taifuuni joka tällä hetkellä kulkee suoraan rata-aluetta kohti ja sen on arvioitu saavuttavan rannikon joko myöhään lauantai-iltana tai varhain sunnuntaiaamuna.

Minä henkilökohtaisesti toivon, että taifuuni menee rata-alueen ohi, koska minä en halua herätä normaalia aiemmin huomatakseni, että kisaa ei ajeta rata-alueen jäätyä tulvan alle.

Itä-Kiinan merta lähestyvä taifuuni Fitow saattaa iskeä viikonloppuna Yeongamiin, jossa ajetaan Formula ykkösten Korean osakilpailu.

Alustavien arvioiden mukaan hirmumyrsky saavuttaa rannikon lauantai-iltana tai varhain sunnuntaiaamuna. Pahimmillaan tuuli voi yltyä jopa 160 kilometriin tunnissa.

Yeongamin F1-rata on rakennettu vain muutaman kilometrin päähän rannikosta, joten tulvat ovat sille realistinen uhka. Korean meteorologian laitoksen edustajan mukaan hirmumyrsky saattaa vielä muuttaa reittiään, mutta sillä on joka tapauksessa vaikutusta viikonlopun järjestelyihin kisapaikalla.
http://yle.fi/urheilu/hirmumyrsky_korean_f1-kisan_uhkana/6861880
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5815
Kesken kisan tulee taifuuni ja autot peittyy vedellä.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Minä henkilökohtaisesti toivon, että taifuuni menee rata-alueen ohi, koska minä en halua herätä normaalia aiemmin huomatakseni, että kisaa ei ajeta rata-alueen jäätyä tulvan alle.
Toivottavasti jää tulvan alle ja kisaa siirretään myöhemmäksi, joka tietää pidempiä unia krapulan kourissa :D Kisakin vois olla viihdyttävämpi sadekelillä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tekisi mieli sanoa, että Branson lopetti F1-tallin pidon hyvän sään aikana, mutta eihän hän tainnut omistaa käytännössä osuuttakaan nimikkotallistaan (?).
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös