F1-uutisia 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Säännöt taas tekemässä autoista hemmetin rumia kaudelle 2014. Nokkaa koskevat säännöt pakottavat rumaan ratkaisuun, josta insinöörit ovat FIAlle huomauttaneet. Myös pakoputken design lainattu traktorista.
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/2014er-f1-autos-haesslich-nasen-wie-ameisenbaer-und-walross-7740679.html
No olipas taas sensaatiohakuista pelottelua. Keulat tulevat olemaan paljon nykyistä paremman näköisiä, eikä mitään mursuja tulla näkemään, koska etusiiven ripustimet jäävät lyhyiksi. Ja vaikka nähtäisiinkin jotain taannoisen mursu-Williamsin kaltaista, niin parannushan sekin olisi nykyisiin 30 cm:n "torahampaisiin".

Pakoputkia näkee tv:ssä vähemmän eikä nykyisetkään valtavat ilmaulostulot perässä mitään kauniita ole.

Scarbsin näkemys ensi kauden autosta:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Mikä estää tuosta yllä olevan luonnoksen keulasta leikkaamasta keskikohtaa pois legendaarisen mursu-Williamsin tyyliin? Minulle jäi käsitys, että tuo saksaksi kirjoitettu juttu spekuloi juuri kyseisenlaisella keularatkaisulla.

Williams FW26:n keulan ideahan oli juuri päästää ilmavirrat auton alle. Silloisilla säännöillä tuollaisesta ratkaisusta vaan ei saatu mitään irti. Mitä tiukemmiksi säännöt tulevat, sitä varteenotettavampia nuo epätoivoisilta vaikuttavat ratkaisut ovat. Se on myös nykyisten korkeiden nokkien takana oleva syy. Mikäli FIA haluaa madaltaa keulat, niin silloin pitää tehdä auton pohjaa koskevia rajoituksia, jotta ilmavirtausten ohjaaminen auton alle olisi hyödytöntä.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Paljon hienomman ja sulavamman näköinen tuo Williams-esimerkki on, kuin nykyiset keulat, jos vaikka tämän kauden Lotukseen ja Ferrariin vertaa.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä kapenevat. http://scarbsf1.com/blog1/category/2014-rules/
Linkin takaa löytyy linkki FIA:n dokumenttiin, johon lisätty kohta:

Tällä hetkellä etusiipien leveyden määrää auton maksimileveys(180cm).
Näköjään. Valtaosa aeromuutoksistahan peruttiin, mutta tuo(kin) säilyi. Hyvä niin. (Sääntö-pdf:n loppusivujen kuvissa etusiipi on edelleen täyslevyinen, eli niitä ei ole muistettu päivittää.)
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Anteeksi OT, mutta, jos jotakin kiinnostaa, niin Samsung tekee todella järeää kalustoakin:
http://www.shi.samsung.co.kr/eng/
Entäpä, jos talli ottaakin tuon nimen ensi kaudella Lotuksen tilalle? :idea:
No eipähän ole enää Kimin murheita. :D
Ei hitto. Tässähän olisi ollut selvä liennytyksen paikka Etelä- ja Pohjois-Korean välille. Samalla Samsung olisi voinut Svidduilla Applelle. Kimi olisi voinut jatkaa ykköskuskina ja tallin nimeksi KIM-iPRK Samsung
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
tuo etusiiven kapeneminen kyllä on myös hyvä muutos, samoin tuon keulan muuttuminen väkisinkin matalemmaksi.
En koskaan tykännyt näistä 2009-2013 mallin aerosäännöistä enkä varsinkaan tosta leveestä keulasiivestä....
Tervetuloa 2014 :)
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
tuo etusiiven kapeneminen kyllä on myös hyvä muutos, samoin tuon keulan muuttuminen väkisinkin matalemmaksi.
En koskaan tykännyt näistä 2009-2013 mallin aerosäännöistä enkä varsinkaan tosta leveestä keulasiivestä....
Tervetuloa 2014 :)
Vahvasti samaa mieltä. Etusiipien ja takarenkaiden hajoamiset mitättömissä kontakteissa eivät varsinaisesti ole olleet lajin suola ja tämän myötä tulevat luultavasti vähenemään. Enemmän kisaamista ja ohituksia, vähemmän turhia auton korjaamisia varikolla ja keskeytyksiä. :thumbup:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ei hitto. Tässähän olisi ollut selvä liennytyksen paikka Etelä- ja Pohjois-Korean välille. Samalla Samsung olisi voinut Svidduilla Applelle. Kimi olisi voinut jatkaa ykköskuskina ja tallin nimeksi KIM-iPRK Samsung
Niin tai, jos Kimi olisi jatkanut tallin kuskina, niin hän ja P-Korean johtaja olisivat vaikkapa yhdessä voineet ottaa tallin haltuunsa ja nimetä esim. tyyliin KIMi Jong-un ICE1 Racing. :idea:
 
Viimeksi muokattu:

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Vettelin ylivoima epäilyttää - taustalla vilppiä?

Entinen F1-tallipäällikkö Giancarlo Minardi kummastelee Sebastian Vettelin ylivoimaa Singaporen GP:ssä.

Vettel voitti kisan ylivoimaisesti. Hän jätti toiseksi tulleen Fernando Alonson 32,6 sekunnin päähän.

Minardi ihmetteleekin, mistä Vettelin ajaman Red Bullin ylivoima johtuu. Samankaltaista menoa ei hänen tallikaveriltaan Mark Webberiltä nähdä.

- Kokemukseni perusteella 2,5 sekunnin etu kierroksella on aivan liikaa. Auton rungon ja moottorin suhteen se vastaa kuin kolmea kehityssukupolvea, Minardi kirjoittaa kotisivuillaan.

Minardin huomion kiinnitti erityisesti se, miten Vettel pystyi ajamaan tietyt mutkat muita vaivattomammin. Vettel muun muassa pystyi kiihdyttämään mutkista ulos 50 metriä muita aikaisemmin.

- Sen lisäksi, että Sebastian kiihdytti 50 metriä ennen muita, murisi hänen Renault-moottorinsa ääni täysin eri tavalla kuin muiden autojen ranskalaismoottorit, mukaan lukien Mark Webberin auton. Ääni muistutti menneiden kausien moottoreita, kun luistonestojärjestelmä lähti päälle.

- Lisäksi ääni oli kuultavissa vain silloin, kun Vettel ajoi parhaita kierroksiaan. Esimerkiksi silloin, kun turva-auto lähti radalta.

Luistonesto on nykyisin kielletty formuloissa. Se poistui käytöstä vuoden 2008 alusta.

- Kyseisinä hetkinä Vettelin moottori oli vahvempi kuin hänen tallikaverinsa tai kenenkään muun kuskin.

Minardi ei silti halua ottaa mitään pois Vetteliltä.

- Enkä halua osoitella ketään sormella, mutta haluan vain kertoa mitä näin ja kuulin.
-IL

Minardi.it

Schumi & Benetton, 1994 :frank:
 
Viimeksi muokattu:

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Kovia väitteitä. Miksi kukaan muu ei ole huomannut mitään? Toisaalta ylivoima on hetkittäin käsittämätön. Oli niin tai näin, varmuutta ei saada milloinkaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös