F1-uutisia 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Ihan niin kuin Yhdysvalloista ei löytyisi kilparatoja. Fanit olisivat täpinöissään, jos F1:sten näyttämönä olisi Watkins Gleni, Road America, Mosport, Sonomo, Laguca Seca tai Mid Ohio. Puitteetkin valmiina, eli säästää rakennus- ja fasiliteettikuluissa. Mutta eihän mikään kelpaa hienohelmoille, vaan Bernie haluaa tehdä aina vaikeimman kautta (ts. rakennetaan aina miljardilla uusi rata keskelle aavikkoa/kaupunkia).
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Yhdysvaltain Grand Prix'han ajettiinkin Watkins Glenissä 1961–1975 ja tuolla se mielestäni olisi kuulunut säilyäkin. Sitten alkoivat sekalaiset katurata-, parkkipaikka- (Las Vegas) & "Indy-Twinring" -sekoilut. :wall:
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Road America olisi oma unelma, mutta jotta F1:siä siellä ajettaisiin, niin rata jouduttaisiin muuttamaan. :frown:
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Laguna seca olisi kyllä komeaa. Tosin se varmaan pitäisi pilata "turvallisuus"hössötyksellä ennen kuin euroopan hienohelmat siellä ajaisi.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
On ehkä parempi säilyttää noi Amerikan radat F1:ten ulkopuolella, kuin uhrata niiden luonne F1:sten vaatimuksille.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Michelin saattaa korvata Pirellin F1-sarjan rengastoimittajana kaudella 2014, kertoo BBC Sport.

Huhut kertovat Kansainvälisen autoliiton FIA:n käyneen neuvotteluja Michelinin edustajien kanssa. Ranskalaisvalmistaja on jo kertonut talleille, että se kykenee toimittamaan ensi kauden renkaat lyhyestä varoitusajasta huolimatta.

Tietolähteiden mukaan Michelinin johtoportaan taholta F1-paluulle on näytetty vihreää valoa. Edellisen kerran ranskalaisvalmistaja kilpaili sarjassa kaudella 2006.

Formulasarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone on jo allekirjoittanut kaupallisen sopimuksen Pirellin kanssa, mutta lopullinen sana sarjan rengastoimittajasta on FIA:n käsissä.
Paras F1 uutinen muutamaan vuoteen!!! :alppu:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Mikäs on yhtäkkiä Michelinin mielen muuttanut, kun aikaisemmin sanoivat tulevansa ainoastaan jos on myös toinen valmistaja mukana.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Mikäs on yhtäkkiä Michelinin mielen muuttanut, kun aikaisemmin sanoivat tulevansa ainoastaan jos on myös toinen valmistaja mukana.
Raha tai sen ahneus. Ehkä siellä on tajuttu, että olisi saumat saada halvalla hyvää pr:ää, kun Pirelli on sössinyt. Joku varmaan kysellyt heidän mahdollisuttaan toimittaa ensikauden renkaat tarvittaessa ilman paksua setelitukkua jonka esim. Pirelli joutui aikanaa Bernie sedälle livauttamaan päästäkseen sarjaan mukaan.

Eikai tuossa muuten mitään järkeä ole.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ihan niin kuin Yhdysvalloista ei löytyisi kilparatoja. Fanit olisivat täpinöissään, jos F1:sten näyttämönä olisi Watkins Gleni, Road America, Mosport, Sonomo, Laguca Seca tai Mid Ohio. Puitteetkin valmiina, eli säästää rakennus- ja fasiliteettikuluissa.
Mosport tosin ei ole Yhdysvalloissa, vaan Kanadassa. Sonomo taas on Sonoma (eli entinen Infineon eli entinen Sears Point).

Yksikään mainituista radoista ei kelpaisi ykkösille sellaisenaan, vaan nille vaadittaisiin muutoksia niin turvallisuuden kuin fasiliteettienkin suhteen.
On ehkä parempi säilyttää noi Amerikan radat F1:ten ulkopuolella, kuin uhrata niiden luonne F1:sten vaatimuksille.
Nimenomaan. Jos pitää vanhantyyppisistä radoista, niin pitää toivoa sitä, ettei F1 halua niille. Se kun käytännössä hävittäisi sen vanhakantaisuuden.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
BBC:n alkuperäinen Michelin-juttu: http://www.bbc.co.uk/sport/0/formula1/23824122

A Michelin spokesman told BBC Sport the company would be "interested" in a return to F1, but said this would be contingent upon a change in the regulations.

Michelin would want a shift in emphasis in F1 away from the multiple pit-stop formula that has been provided by Pirelli's high-degradation tyres, at the request of the sport's commercial supremo Bernie Ecclestone.

It believes the current approach in F1 runs counter to the growing requirement and demand for environmental sustainability in automotive manufacturing.

Michelin had initially demanded that F1 shift to 18-inch wheels immediately, but has now softened its stance and would be prepared to stick with the current 13-inch wheels for no more than two years.

Michelin believes the 13-inch wheels have no relevance to road cars.

It was initially thought Michelin was opposed to the idea of being a sole tyre supplier with no competition, but the spokesman said that was not a problem "as long as there is a challenge within the regulations".

(...)

Meanwhile, Pirelli motorsport director Paul Hembery described the prospect of a tyre supply tender now, just months before the start of next season, as "farcical".

"Quite frankly, a tender in September, when we will be running in January, would be farcical.

"If you wanted to do that then it should have been done in September of last year. Everybody will look ridiculous in that scenario."
Tuota, ettei rengastoimittajan osa kiinnostanut aiemmin ilman kilpailua on jotenkin vaikea uskoa suoraan. Kai se kilpailutilanteessa voittajana oleminen on sitten sen arvoista, mutta se kilpailu kuitenkin polttaa rahaa. Pirelli voi saada vaikka kuinka paljon paskaa niskaan, mutta 100% varmuudella kauden lopussa maailmanmestarin rengasti Pirelli. :rolleyes: Arvelisin Pirellin kuitenkin pääsevän rahallisessa mielessä aika halvalla verrattuna rengassotavuosiin.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Tuota, ettei rengastoimittajan osa kiinnostanut aiemmin ilman kilpailua on jotenkin vaikea uskoa suoraan. Kai se kilpailutilanteessa voittajana oleminen on sitten sen arvoista, mutta se kilpailu kuitenkin polttaa rahaa. Pirelli voi saada vaikka kuinka paljon paskaa niskaan, mutta 100% varmuudella kauden lopussa maailmanmestarin rengasti Pirelli. :rolleyes: Arvelisin Pirellin kuitenkin pääsevän rahallisessa mielessä aika halvalla verrattuna rengassotavuosiin.
Aika selvää tekstiähän tuo on. Michelin katsoo, viisaasti, asiaa pidemmälle kuin vain show- mielessä. Selkokielellä, renkaiden pitäisi kestää koko kisa, mielellään jopa aika-ajot samoilla. Miksei vielä seuraavan kisan harkatkin (tämä ei ole vitsi). Näin markkinoitaisiin renkaiden ymäristöystävällisyyttä, koska ovat pitkäikäisiä. Hyvää mainosta siviilimaailmaankin.
Siksihän Pirelli ei halua jatkaa, koska nyt Pirelli on synonyymi lyhytikäisyydelle, arvaamattomuudelle ja puhkeamisille. Jos olisin Pirellin pomo, en maksaisi euroakaan Bernielle, vaan vaatisin korvausta siitä, että tuollaista paskaa pitää omalla nimellä toimittaa.
Vaikka F1 hiktekkiä onkin, on tosiaan aika ihme, että tuo 13" vannekoko on vieläkin niissä. Itse asiassa taitaa olla kaikisa formuloissa sama koko.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Aika selvää tekstiähän tuo on. Michelin katsoo, viisaasti, asiaa pidemmälle kuin vain show- mielessä. Selkokielellä, renkaiden pitäisi kestää koko kisa, mielellään jopa aika-ajot samoilla. Miksei vielä seuraavan kisan harkatkin (tämä ei ole vitsi). Näin markkinoitaisiin renkaiden ymäristöystävällisyyttä, koska ovat pitkäikäisiä. Hyvää mainosta siviilimaailmaankin.
Siksihän Pirelli ei halua jatkaa, koska nyt Pirelli on synonyymi lyhytikäisyydelle, arvaamattomuudelle ja puhkeamisille. Jos olisin Pirellin pomo, en maksaisi euroakaan Bernielle, vaan vaatisin korvausta siitä, että tuollaista paskaa pitää omalla nimellä toimittaa.
Vaikka F1 hiktekkiä onkin, on tosiaan aika ihme, että tuo 13" vannekoko on vieläkin niissä. Itse asiassa taitaa olla kaikisa formuloissa sama koko.
Renkaiden nimenomaan ei pidä olla liian kestävät, koska se johtaa trullijunien paluuseen ohittamisen muuttuessa huomattavasti nykyistä vaikeammaksi ja siksi renkaat pitäisi olla sellaiset, että ne jouduttaisiin vaihtamaan 2-3 kertaa kisan aikana.

Viime vuosikymmenellä näkyi erinomaisesti mitä tapahtuu kun renkaat kestävät liian hyvin, koska silloin kisat olivat järjestään tylsiä kun ohi ei päässyt missään muualla kuin varikolla eli renkaiden ei missään tapauksessa pidä olla nykyistä kestävämpiä.

Michelinkään tuskin haluaa itselleen mainetta katsojalukujen romahduttajana, joten tuskin Michelinin renkaat juurikaan kestävyyden suhteen Pirellin renkaista eroaisivat.

Pirelli on itse päättänyt millaisia renkaita se toimittaa talleilla eli Ecclestonella ei ole mitään tekemistä renkaiden rakenteen ja kestävyyden kanssa.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
muista Hartsa, että F1-fanin muisti on lyhyt. Ei ketään kiinnosta muistella noita trulli-junia kun nyt fanien ja casual viewereiden yleinen totuus on ollut siitä lähtien, kun Hamilton ei pärjännyt Barcelonassa ja Skyn kommentaattorit menivät kritisoimaan rengaskulutusta, että Pirelli on perseestä eikä osaa tehdä parempia/kestävämpiä renkaita. Michelin varmasti vastaisi tälle jengille Bridgestonen muotilla.

(Tosin tuntuu, että suomalaiset fanit ovat noin niinkun yleensä poikkeuksia tässä asiassa ja näkee paremmin sen suuremman kuvan...)
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Vaikka F1 hiktekkiä onkin, on tosiaan aika ihme, että tuo 13" vannekoko on vieläkin niissä. Itse asiassa taitaa olla kaikisa formuloissa sama koko.
Michelin kuulemma haluais 18" vanteen käyttöön mikä kuulostaa kyllä aika hurjalta koolta. Siinähän rengasala jää aika pieneksi kun ottaa vielä huomioon kuinka paljon joustavana elementtinä rengas nykyään toimii F1 autossa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Vaikka F1 hiktekkiä onkin, on tosiaan aika ihme, että tuo 13" vannekoko on vieläkin niissä. Itse asiassa taitaa olla kaikisa formuloissa sama koko.
Riippuu siiitä luetaanko Formuloiksi nimenomaan vain ne luokat, joidenka nimessä on sana Formula tai kirjain F (F1, aika-ajoin toiminut F2, F3, lopetettu F3000, F4...) vai kaikki lokaritomat monopostoluokat, joissa on siivekkeet (GP2, GP3, Indycar, Indylights, lopetettu A1 GP...), Indycareissa vannekoko kun on 15''.
[ http://www.aaim1.com/pdfs/anatomy.pdf ]
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Michelin kuulemma haluais 18" vanteen käyttöön mikä kuulostaa kyllä aika hurjalta koolta. Siinähän rengasala jää aika pieneksi kun ottaa vielä huomioon kuinka paljon joustavana elementtinä rengas nykyään toimii F1 autossa.
No rengas on aina paska jousitus, syy että rengas sellaisena toimii on ikiaikaiset säännöt rengaskoosta, paljon paremmin toimivan jousituksen saisi nykyaikaisilla matalaprofiilirenkailla jolloin jousitus pääsisi hoitamaan hommansa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Riippuu siiitä luetaanko Formuloiksi nimenomaan vain ne luokat, joidenka nimessä on sana Formula tai kirjain F (F1, aika-ajoin toiminut F2, F3, lopetettu F3000, F4...) vai kaikki lokaritomat monopostoluokat, joissa on siivekkeet (GP2, GP3, Indycar, Indylights, lopetettu A1 GP...), Indycareissa vannekoko kun on 15''.
Onko tuosta määritelmässtä sitten ollut epäselvyyksiä? Itse kyllä laskisin lokasuojattomat monopostot, siivetön FF mukaan lukien kaikki sarjat alkoi nimi äffällä tai ei.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Onko tuosta määritelmässtä sitten ollut epäselvyyksiä? Itse kyllä laskisin lokasuojattomat monopostot, siivetön FF mukaan lukien kaikki sarjat alkoi nimi äffällä tai ei.
No Mr. Ecclestone taitaa olla melkko tarkka, ketkä tuota Formula- tai F- etuliitettä saavat käyttää. :eek:
Onko tuo Indycarien suurempi vannekoko muuten selitettävissä mm. sillä, että niissä ei sallita hiilikuitujarruja, joten ne tarvitsevat isommat teräslevyt pysähtyäkseen? Eikö F1:ssäkin olleet selvästi isommat vanteet vielä 50- 60-luvulla rumpujarrujen aikaan?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös