Triviaa!

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Heitetään sellainen, että minkä saavutuksen ovat saavuttaneet vain seuraavat kymmenen kuskia:

Jim Clark
Jack Brabham
James Hunt
Nelson Piquet
Ayrton Senna
Nigel Mansell
Damon Hill
Lewis Hamilton
Jenson Button
Mark Webber
Tähän olisi kiva saada vastausta. :)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Ei ollut Zobolikaan ikävä kyllä. Annetaan vielä muutama yritys ennen viimeistä vihjettä eli 1 pisteen vihjettä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Lähelle menee, mutta liian kauas. Ei ollut Tamburini kysymyksen kuljettaja valitettavasti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Olisiko Kreivi Carel Godin de Beaufort mahdollisesti oikea vastaus?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Odottelen vastausta myös tämän huonoimman testikuljettajan ratkaisemiseen. Pari yritystä on ollut tosi lähellä, mutta hieman ohi ovat menneet.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Tämä ei voi olla mitenkään Slotemaker joten olisiko f1-ajaja ja sittemmin kiekkoampujana tunnettu viinimies Ben Pon kyseessä?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9363
Tuohon minun kysymykseen vastaus oli se, että ko. kuljettajat ovat ajaneet peräkkäisinä viikkoina paalulta voittoon.

Clark: Hollanti & Ranska 1963
Brabham: Britannia & Hollanti 1966
Hunt: Kanada & USA 1976
Piquet: Kanada & Detroit 1984
Senna: Kanada & Detroit 1988
Mansell: Ranska & Britannia 1992
Hill: Brasilia & Argentiina 1996
Hamilton: Kanada & USA 2007
Button: Australia & Malesia 2009
Webber: Espanja & Monaco 2010


Schumi ei mielenkiintoista kyllä tuohon yltänyt. Peräkkäisten viikon voittoja löytyy Tyynimeri & Japani 1995, Eurooppa & Ranska 2001, Ranska & Saksa 2002, Kanada & USA 2004, Ranska & Britannia 2004, mutta milloinkaan hän ei ollut molemmissa kisoissa paalulla.

Samoin Vettel on ottanut tuplavoitot Brasilia & Abu Dhabi 2010 sekä Espanja & Monaco 2011, mutta molempien putkien ensinmainitussa kisassa paalupaikka jäi saavuttamatta.
 
Viimeksi muokattu:

ArtoD

Well-known member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
83
Sijainti
Mansesteri
Nyt on aika vahva haju, mutta kaksi hutia heittäneenä taidan olla jo hiljukseen ja antaa muille vuoroa...
No en malta kuitenkaan olla hiljaa ajatuksieni kanssa vaan sallin itselleni kolmannen yrityksen...

Franco Scapini seuraavin perusteluin
- neljäs Italian F3 sarjassa 1984 (se "menestys")
- muutamia startteja F3000:ssa 80-luvun loppupuoliskolla, ei mainittavaa menestystä
- Life Racing Engines, testi- ja varakuljettaja kaudella 1990. Tallilla yksi ainoa runko, historiankirjoista löytyi yksi virallinen testisessio Monzasta. Veikkaisin tämän shakedown-session olleen yritys osallistua Bologna Motorshown yhteydessä noihin aikoihin järjestettyyn Trofeo Indoor Formula One -stadionkisaan F1-autoilla (se erikoinen paikka ajaa F1-autoa). Niin ja W12 moottori näytti varmasti paperilla pirun hyvältä :D

Life oli ilmeisesti jälkimmmänen Scapinin F1-talleista, ensimmäistä en löytänyt mistään. Lienee ollut jokin italialaispikkutalli, ehkä Osella, Minardi tai Scuderia Italia?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tämä ei voi olla mitenkään Slotemaker joten olisiko f1-ajaja ja sittemmin kiekkoampujana tunnettu viinimies Ben Pon kyseessä?
Oikein. Häntähän tässä haettiin.

Hollantilainen Ben Pon (oikealta nimeltään Bernardus Marinus Pon) ehti osallistua F1-urallaan vain yhteen kilpailuun (Hollannin GP 1962) ja sekin jäi kahden kierroksen mittaiseksi. Kalustona hänellä oli ystävänsä em. Kreivi Carel Pieter Antoni Jan Hubertus Godin de Beaufortin omistaman Ecurie Maarsbergen -yksityistallin Porsche 787.

Ben Pon ehti myös osallistua vuoden 1972 kesäolympialaisiin. Lajina oli Skeet, tuloksena 31. sija. Ja kyllä, mies tunnetaan myös Bernardus -viinistä.

Ben Pon Senior (eli tarinan päätähden isä) puolestaan liittää tarinaan hipit. Vanhempi Pon oli liikemies joka ensimmäisenä myi Volkswagenin autoja Saksan ulkopuolella (vuodesta 1948 myös Porscheja). VW alkoi kehittää Kleinbussin ensimmäistä versiota (Type 2, T(ransporter)1) Bon vanhemman luonnoksen pohjalta vuonna 1947. Inspiraation aiheeseen mies sai vierailtuaan Volkswagenin Wolfsburgin tehtaalla heti sodan jälkeen vuonna 1946.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
ArtoD arvasi oikein. Seuraavaksi olisikin kysynyt, että mikä talli oli talli millä ei ollut melkein koskaan varaosia autoihinsa eikä edes lähimpiin erittäin huonoihin kilpailijoihin verrattuna edes kisabudjettia. Käytännössä maksettiin vain kisamatkat ja välttämättömät hankinnat ja yritettiin parasta.:D

Life-talli oli kyllä vuoden 1990 suurin vitsi. Franco Scapini oli ehdolla heti F3-sarjan nelossijan jälkeen Osellalle, mutta Giorgio Francia ja muut maksumiehet veivät paikat. Kaudella 1987 Scapini toimi Minardin testaajana, mutta Nannini ja Campos saivat testata kisakuljettajina enemmän.

Scapini maksoi varsin suuria summia testeistään. 5 miljoonaa Italian liiraa eli noin 250 000 markkaa testeistään. Life-talli tuli tuosta FIRST-tallista johon Scapini oli myös ehdolla, mutta rahoittajat valitsivat Gabriele Tarquinin ajamaan. Projektin muututtua Lifeksi se osallistui yhdellä autolla sarjaan ja varalta oli vain yksi ainoa runko joka aiottaisiin ottaa käyttöön vain hätätapauksissa.

Moottoreita ei ollut myöskään kuin pari kappaletta ja varaosat olivat melkein kokonaan poissa. Tiimin henkilöstöä ei ollut ajajien lisäksi kuin parhaimmillaan 14 kappaletta ja usein vähemmän.

Scapinin naurettavan hitaan Monzan testin jälkeen hänellä oli tuo Trofeo-show ja sen lisäksi hänellä piti olla myös Phoenixissa ostoskeskuksen parkkipaikalla näytösajo johon valittiin kuitenkin toinen kuski.

Sen lisäksi hän pääsi ajamaan Firebirdin testiradalla lähellä Phoenixn rataa jossa myös Gary Brabham ja Bruno Giacomelli olivat paikalla seuraamassa ajoa.

Scapini sai sen jälkeen tarpeekseen ja ura päättyi siihen. Phoenixissa Scapini olisi päässyt ajamaan, mutta viime hetkellä tallipäälikkö halusi Gary Brabhamin ajavan autoa radalla. Ahtaalla radalla Lifen onneton W12-moottorilla varustettu auto ei kulkenut paljoa mitään ja 220 kilometrin tuntinopeuden saavutettua autosta ei yksinkertaisesti irronnut enempää tehoja ja moottorin ja rungon vauriot olivat varsin suuria.

Lisäksi se aiheutti Olivier Grouillardin Osella-Fondmetalille vaaratilanteen joka oli johtaa suuronnettomuuteen. Onneksi Brabham veti viime hetkellä radalla madelleen auton sivuun Grouillardin edestä.

Enzo Osella ja Gabriele Rumi raivosivat tilanteesta varikolla ja Brabhamin miehet menivät kiistakumppanien väliin ja rauhoittivat tilanteen.

Brabhamilla oli ollut joitakin L190-auton suunnittelun yhteistyössä olleita miehiä ja Brabhamilta Life sai myös lainattua varaosia kun auto hajosi. Auto harvoin kesti kolmea kierrosta enempää.

Jokainen kierros oli myös hengenvaarallisen hidas kanssakilpailijoille sillä jopa sarjan oletettu turva-autokin meni kovempaa ja vaikka auto kykeni toki kiihtymään f1-autolle tarkoitettuun huippunopeuteen niin sitä W12-moottorilla varustettu L190 teki harvoin ja usein särkyi.

Toki W12-kone ei painanut niin paljon kuin Subaru-Colonin tankkimoottori mikä olisi sopinut kyllä enemmän vaikka kiihdytystraktoriin.:D Scapinin ura päättyi siihen sillä hän ei halunnut enää ajaa romulla.

Muista tiimeistä ainoastaan Leyton House oli kiinnostunut Scapinin testipalveluista. Mahdollisesti myös ajopalveluista. Kaudella 1991 Leyton Housen testauksia hoiteli Scapinin epäonneksi nuori Karl Wendlinger.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Lifen ainoat oljenkorret olivat nuo Juddin moottorit joista ensi tapauksessa ei saatu mahtumaan konetta autoon ja toisella kerralla Juddillakin varustettuna auto oli 18 sekuntia hitaampi.

Sen jälkeen tiimi koetti keskittyä ensi kauteen ja se oli rahoitusvaikeuksien ohella myös yksi syy olla yrittämättä matkustaa Suzukaan ja Adelaideen. Kukaan ei kuitenkaan halunnut olla tekemisissä tallin ja sen nimen kanssa.

Tiimi sulki ovensa hyvin pian sen jälkeen. Lifen onnettoman lyhyen tarinan aikana oli kuitenkin pari mahdollisuutta avautua paremmaksi. Phoenixin onnettoman avauskisan jälkeen Life olisi voinut hankkia Juddin koneita mutta tallilla oli luottamusta kaikesta huolimatta moottoreihinsa.

Kesällä 1990 Lifen olisi ostanut yllättävä taho. Neuvostoliitosta oltiin kiinnostuneita tarjoamaan ostoa tallista. PIC-paja oli sponsoroinut sitä pienillä summilla ja se oli kiinnostunut ostamaan tallin. Ernesto Vita kieltäytyi myymästä tallia ja varsin pian toverit itänaapurista pettyivät tilanteeseen.

Toki myöhemmin paljastui Neuvostoliiton sekavien olojen vuoksi ja muutenkin järkyttävien talousvaikeuksien vuoksi paljastui, että neuvostosijoittajat eivät olisi voineetkaan ostaa tallia tai eivät ainakaan kehittää sitä paljoakaan paremmaksi ostamisesta huolimatta.

Näin off-topicina mainittakoon Neuvostoliitossa olleen kesällä 1990 sen kaikkien aikojen suurin ennätyssato. Siitä huolimatta ilman laajaa kansainvälistä avustusta ja lainan myöntöä Neuvostoliitossa olisi saattanut puhjeta ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin maanlaajuinen nälänhätä.

Mahdollisen neuvostotallin ajajaksi oli ehdolla Neuvosto-Eestin Toivo Asmer ja muutama muukin Neuvostoliitossa ajanut kuljettaja. Talli pysyi itsenäisenä katkeraan loppuun saakka.

Kauden 1991 alussa ennakoitiin, että talli olisi mahdollisesti saatettu sulkea sarjasta sen yrittäessä päästä siihen vaarallisuuden nojalla. Sitä ei tarvittu koska tallia ei enää ollut olemassa.
 

ArtoD

Well-known member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
83
Sijainti
Mansesteri
Lifen ainoat oljenkorret olivat nuo Juddin moottorit joista ensi tapauksessa ei saatu mahtumaan konetta autoon ja toisella kerralla Juddillakin varustettuna auto oli 18 sekuntia hitaampi.

Sen jälkeen tiimi koetti keskittyä ensi kauteen ja se oli rahoitusvaikeuksien ohella myös yksi syy olla yrittämättä matkustaa Suzukaan ja Adelaideen. Kukaan ei kuitenkaan halunnut olla tekemisissä tallin ja sen nimen kanssa.

Tiimi sulki ovensa hyvin pian sen jälkeen. Lifen onnettoman lyhyen tarinan aikana oli kuitenkin pari mahdollisuutta avautua paremmaksi. Phoenixin onnettoman avauskisan jälkeen Life olisi voinut hankkia Juddin koneita mutta tallilla oli luottamusta kaikesta huolimatta moottoreihinsa.

Kesällä 1990 Lifen olisi ostanut yllättävä taho. Neuvostoliitosta oltiin kiinnostuneita tarjoamaan ostoa tallista. PIC-paja oli sponsoroinut sitä pienillä summilla ja se oli kiinnostunut ostamaan tallin. Ernesto Vita kieltäytyi myymästä tallia ja varsin pian toverit itänaapurista pettyivät tilanteeseen.

Toki myöhemmin paljastui Neuvostoliiton sekavien olojen vuoksi ja muutenkin järkyttävien talousvaikeuksien vuoksi paljastui, että neuvostosijoittajat eivät olisi voineetkaan ostaa tallia tai eivät ainakaan kehittää sitä paljoakaan paremmaksi ostamisesta huolimatta.

Näin off-topicina mainittakoon Neuvostoliitossa olleen kesällä 1990 sen kaikkien aikojen suurin ennätyssato. Siitä huolimatta ilman laajaa kansainvälistä avustusta ja lainan myöntöä Neuvostoliitossa olisi saattanut puhjeta ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin maanlaajuinen nälänhätä.

Mahdollisen neuvostotallin ajajaksi oli ehdolla Neuvosto-Eestin Toivo Asmer ja muutama muukin Neuvostoliitossa ajanut kuljettaja. Talli pysyi itsenäisenä katkeraan loppuun saakka.

Kauden 1991 alussa ennakoitiin, että talli olisi mahdollisesti saatettu sulkea sarjasta sen yrittäessä päästä siihen vaarallisuuden nojalla. Sitä ei tarvittu koska tallia ei enää ollut olemassa.
Koko Lifen F1-talliprojektin tarkoitus oli promota omaa "hienoa" W12-moottoria, jonka piti yhdistää V8:n koko ja V12:n teho kompaktiksi tehopakkaukseksi siinä toivossa, että jokin isompi talli ottaisi ratkaisun käyttöönsä. Olisi ollut aika koomista, jos talli olisi vaihtanut koko toimintansa ytimen Juddin perus-V8:iin jota käytti pari muuta peräpään tallia. Jälkiviisaana motin vaihto olisi toki ollut järkiratkaisu omatuotantokoneen kanssa jatkamisen sijaan heti avausviikonlopun jälkeen. Tai tietysti oikeasti järkevin ratkaisu olisi ollut lopettaa koko projekti heti Phoenixin esikarsinnan jälkeen :p

F1-historiaa parhaimmillaan tämä Lifen tarina!
 

ArtoD

Well-known member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
83
Sijainti
Mansesteri
Laitetaanpa täältäkin vuorostaan jotain pähkinää purtavaksi.

Ligier-kuljettaja Piercarlo Ghinzanilla oli varsin värikäs ensimmäinen aika-ajosessio Britannian GP:ssä kaudella 1987, jonka tapahtumien ansiosta hänelle annettiin 2000$ sakot sekä evättiin oikeus osallistua loppuviikonlopun tapahtumiin. Edellämainittuihin sanktioihin tuomaristo löysi perusteeksi kolme erillistä rikettä, luettele mitä nämä olivat?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Ainakin huonojen tiimien historiassa.:D Eräs tarina on myös siitä miten Monacossa 1990 tallin auto onnistui ajamaan pienemmän eron muihin. Sitä selitti radan luonne ja sen hitaus.

Lisäksi kun auto ei kiihtynyt usein tuon 220 kilometrin yläpuolelle niin useimmat mutkat ja suorat oli helppo ajaa läpi. Ikävä kyllä tunneliosuuden suora oli liiankin pitkä ja Lifella kului pieni ikuisuus saada auto seuraavaan mutkaan asti. Tuo kiihtyvyysongelma oli myös varsin huvittava.

Auto kyllä oli hidas kiihtymään muutenkaan, mutta aina tuohon 220 kilometriin auto kiihtyi niinkuin pitikin. Sen jälkeen tehot vain loppuivat kesken ja vauhdin nousemisesta tuli etanan nopeutta.

Sama ongelma oli myös Colonin tankkikoneessa Phoenixissa missä Lifen auto ainoan kerran oli oikeastaan nopeampi ja kun myöhemmin Subarun insinöörit saivat hieman kevyemmän koneen autoon niin vauhtia oli Colonissakin enemmän.

Phoenixin vauhdin Lifella verrattuna Coloniin selitti nopeampi kiihtyvyys kun Colonin autossa moottorin valtavan painon takia nopeus oli kivirekiluokkaa ja kiihtyvyys surkeaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Ghinzani hylättiin auton bensan loppumisen takia kun Ligierin mekaanikot tankkasivat autoa radalla ja vielä työnsivät auton menemään jatkoille. Virallisen harjoituksen päätteeksi Ghinzani myös ajoi vielä täyttä vauhtia ruutulipun ohi ja session päättyessä auton tulisi hidastaa. Ghinzani väitti vikaa olleen visiiriin juuttuneista esineistä.

Tuomariston mielestä Ghinzani osoitti täydellistä piittaamattomuutta ja kun tallin jäsenet olivat syyllistyneet vielä laittomaan tankkaukseen radalla eikä varikolla ja työntäneet auton käyntiin niin tuloksena oli sakko ja kilpailusta sulkeminen, mutta ei kuitenkaan kilpailukieltoa.
 

ArtoD

Well-known member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
83
Sijainti
Mansesteri
Ghinzani hylättiin auton bensan loppumisen takia kun Ligierin mekaanikot tankkasivat autoa radalla ja vielä työnsivät auton menemään jatkoille. Virallisen harjoituksen päätteeksi Ghinzani myös ajoi vielä täyttä vauhtia ruutulipun ohi ja session päättyessä auton tulisi hidastaa. Ghinzani väitti vikaa olleen visiiriin juuttuneista esineistä.

Tuomariston mielestä Ghinzani osoitti täydellistä piittaamattomuutta ja kun tallin jäsenet olivat syyllistyneet vielä laittomaan tankkaukseen radalla eikä varikolla ja työntäneet auton käyntiin niin tuloksena oli sakko ja kilpailusta sulkeminen, mutta ei kuitenkaan kilpailukieltoa.
Tämä on erinomaisen oikea vastaus. Tankkaus radalla session ollessa käynnissä sekä käyntiin työntäminen mekaanikkojen toimesta ovat paremmin dokumentoituja syitä, mutta näiden lisäksi Ghinzani vielä ajoi ruutulipun ohi kahdesti vaikka sessio oli jo päättynyt.

Lähde: Autocourse 1987-88 s. 148
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Laitetaan sitten seuraava kysymys:

Kuka kuljettaja oli kyseessä jota pidettiin eräänä huonoimmista kuljettajista ja eräänlaisena Paul Belmondon edeltäjänä?

Vihjeeksi voin antaa sen, että eräässä kisassa hän keskeytti käden puutumisen takia vaikka kyseisen tallin lääkärien mukaan kädessä ei ollut mitään vikaa.
 
Ylös