WRC Rally Sweden 2013

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Ehkei se voittaja-auton rakentaminen, kun huolella, ajalla, rahalla ja taidolla pusataan, ihan niin älyvapaan mahdotonta olekaan? Jos ei muuta, VW on näyttänyt että se on mahdollista ja myös kuinka se tehdään.
Mutuilen, että VW on näyttänyt sen olevan mahdollista, muttei, kuinka he sen tekivät :D
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
luulen, että kuplan menestyksen syynä ovat helvetin iso budjetti ja tämän päivän säännöt, jotka eivät mahdollista yksilöllisyyttä? Ikäänkuin Nascarissa....
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
luulen, että kuplan menestyksen syynä ovat helvetin iso budjetti ja tämän päivän säännöt, jotka eivät mahdollista yksilöllisyyttä? Ikäänkuin Nascarissa....
Juuri näin, Mini oli myös hyvässä vauhdissa heti tultuaan sarjaan, pätkäpohjia tuli, paremmilla kuskeilla olisi ajettu varmasti voitoista. Autoissa varmasti moottori on tänä päivänä isoin yksittäinen tekijä. Alustathan noissa on kutakuinkin samanlaisia. Vaihteistot on samanlaisia, ainostaan välityksiä ja lukkoja eri tallit luokittelevat. Tai näin ainakin luulen :)
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Hirvosen mukaan Citikan ja Fordin autot ovat hyvinkin erilailla suunniteltu. Tiedä sitten mitä se käytännössä tarkoittaa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Juuri näin, Mini oli myös hyvässä vauhdissa heti tultuaan sarjaan, pätkäpohjia tuli, paremmilla kuskeilla olisi ajettu varmasti voitoista. Autoissa varmasti moottori on tänä päivänä isoin yksittäinen tekijä. Alustathan noissa on kutakuinkin samanlaisia. Vaihteistot on samanlaisia, ainostaan välityksiä ja lukkoja eri tallit luokittelevat. Tai näin ainakin luulen :)
Laatusarjan merkki, ainakin katsojan kannalta. Viimeinen asia mitä rallin MM-sarja kaipaa, on vuodesta toiseen ankeasti ja vailla mahkuja rämpivät tallit, kuten nyt jotkut yrittäjät F1-sarjassa tekevät.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Eikös silloin jos autot suht samanlaisia niin tule esiin kuljettajan taidot?
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Eikös silloin jos autot suht samanlaisia niin tule esiin kuljettajan taidot?

Näin sen luulisi menevän mutta siinä kohtaa alkaa Latvalalla yleensä sellainen selityksien sekamelska,että hävettää oikeen kuunnella.

Toki Ruotsissa taisi jossain haastattelussa olla hetken sitä mieltä,että ajo tökkii ja vika ois ihan itsessä.Sitten kuitenkin keksi että voimansiirtoon pitää saada uusia osia luokiteltua,että auto on jarrutuksissa parempi eikä tarvi vetää keulaa mukaan siisniinkö!!!
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Hirvosen mukaan Citikan ja Fordin autot ovat hyvinkin erilailla suunniteltu. Tiedä sitten mitä se käytännössä tarkoittaa.
Sitä et Malcolmilla on sumujen saarten amiksesta haalittuja siipimutterikorvii x-määrää millonki rustaa noita Escortteja kun taas Citikal on ihan oikeesti mietitty isolla inssibändillä mitä pitää tehä
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Tosiasia taitaa olla se, että näissä kolmessa autossa ei tällä hetkellä ole mitään eroja mihinkään suuntaan. Ogier siis tulee viemään muita kuin kuoriämpäriä jos Citroen ei saa suostuteltua Loebiä ajamaan koko kautta.

Ruotsi ei tarjonnut kyllä mitään nähtävää, aivan paska ralli. Ja suomalaiset kruunas sen sitten komeasti. Hävetkää. Hirvonen kaatoi jo ennen kui sai ekan kerran kolmosen sisään. Latvala selitteli koko viikonlopun, keskittyisi ajamiseen eikä auton penkin verhoilun säätämiseen. Hänninen taas otti lumella turpaan Tidemanilta, Novikovilta ja jopa Neuvilleltä samalla autolla. Eiköhän se kerro kaiken oleellisen miehen vauhdista. Nikaraa ei kannata edes mainita ja Ketomaalta nyt ei mitään voitu odottaakkaan. Nyt uidaan kyllä syvällä.

Latvalan ratkaisua lähteä volkkarille en ymmärrä vieläkään. Ehkä siihen on joku looginen selitys, kuten iso tukku kahisevaa. Kai se sitten on sen arvoista hävitä joka rallissa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Latvalan ratkaisua lähteä volkkarille en ymmärrä vieläkään. Ehkä siihen on joku looginen selitys, kuten iso tukku kahisevaa. Kai se sitten on sen arvoista hävitä joka rallissa.
Noh, jotain uutta kun ehkei Ford ollut vaan Citikan tasoa (en tie mitä vaihtoehtoja oli kun seuraan F1:iä enempi). Ja hyvä VW onkin, katsoo josko mies pääsisi vauhtiin "kesäralleissa". Etukäteen tuskin ajatteli "häviävänsä joka rallissa".
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Sanohan RITA mikä sitten olisi ollut Latvalalle oikea ratkaisu? Jäädä M-Sportille, jonka autot on jäämässä täysin ensikertalaisen jalkoihin? Vaikka Fordi-lasien läpi maailmaa katsotkin, niin jotain rotia sentään.

VW on tulevaisuutta ja tyhmiähän Jouhki/Latvala olisivat olleet mikäli eivät sinne olisi siirtyneet.

Todennäköisesti tilanne Latvala - Hänninen -sektorilla on, että Hänninen olisi paremmin kotonaan Polosessa ja Latvala veisi Cum Fiestaa edelleen kovaa. Valitettavasti nyt vaan molemmat sattuvat olemaan kamppeessa, joka edustaa varsin erilaista näkemystä kuin edellinen kilpuri ja ajotyylin säätämiseen menee hiukan aikaa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Yhtä lailla haksahti vanhempikin valtionmies säätörulettiin Ogierin vauhdin takia:

– Aika-ajon jälkeen aloin muuttaa auton säätöjä. Ajattelin, että vika löytyy sieltä, mutta menimme väärään suuntaan ja hävisin lopulta 30 sekuntia. Täällä aikaa ei pysty saamaan takaisin, kun toinen kaveri ajaa noin kovaa, Loeb kehaisi vieressään istunutta Ogieria.
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2013/02/1705425/loeb-manasi-nukahdustaan-ehka-olen-liian-vanha
Toki ei hirveästi selitellyt asialla kisan aikana.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Sanohan RITA mikä sitten olisi ollut Latvalalle oikea ratkaisu? Jäädä M-Sportille, jonka autot on jäämässä täysin ensikertalaisen jalkoihin? Vaikka Fordi-lasien läpi maailmaa katsotkin, niin jotain rotia sentään.
M-sportin autolla olisi ajanut voitoista. Östberg on näyttänyt että autossa kyyti riittää, miksei myös Tidemand, Novikov ja Neuvillekin. Median haihattelua Fordin jättöytymiset, tukea tulee edelleen yhtä paljon. Ogieria Latvala ei tule koskaan vwllä voittamaan.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
M-sportin autolla olisi ajanut voitoista. Östberg on näyttänyt että autossa kyyti riittää, miksei myös Tidemand, Novikov ja Neuvillekin. Median haihattelua Fordin jättöytymiset, tukea tulee edelleen yhtä paljon. Ogieria Latvala ei tule koskaan vwllä voittamaan.
Anteeksi nyt vain, mutta kyllä se on sinun haihattelua että Ford olisi yhtä hyvä auto kuin Citroen tai VW.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Anteeksi nyt vain, mutta kyllä se on sinun haihattelua että Ford olisi yhtä hyvä auto kuin Citroen tai VW.
Mutta silti Hirvosen vauhti ei noussut yhtään vaikka vaihtoi Citikalle, ennemminkin päin vastoin, ja seuraavaksi nähdään mikä on Latvalan tilanne tuleeko niitä pätkäpohjia siihen malliin kuin Fordilla. Ja ei nuo fordin kuskit tällä hetkellä mitään Sebastianeita ole. Joten siitäkin syystä voi tuota vauhtia hiukan uupua.

Onhan muutkin kuskit ajaneet Fordilla ja Citikalla ja sanoneet että autoissa ei suurta eroa ole, niitä vain on ajettava eri tavalla, citikalla keula edellä kurviin ja fordilla pitää vähä perse irrota:wink:

Mikä siinä on niin vaikea uskoa, että nämä tän päivän autot ovat todella lähellä toisiaan?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Suomalaiset ajaa noita autoja väärin. Loeb ja Ogier ajaa erittäin suoraviivaisesti ja keula edellä mutta JM ja Mikko enemmän poikittain. Nyky autoilla ei voi ajaa noin paljoa poikittain vaikka se hauskempaa ja paremman näköistä onkin. Viime Jyskälässä eron huomasi selväisti Loebin ja Mikon välillä. Vaikka Mikon puheiden mukaan autot ovat melko samanlaiset, ajamisesa oli hirveä ero.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Suomalaiset ajaa noita autoja väärin. Loeb ja Ogier ajaa erittäin suoraviivaisesti ja keula edellä mutta JM ja Mikko enemmän poikittain. Nyky autoilla ei voi ajaa noin paljoa poikittain vaikka se hauskempaa ja paremman näköistä onkin. Viime Jyskälässä eron huomasi selväisti Loebin ja Mikon välillä. Vaikka Mikon puheiden mukaan autot ovat melko samanlaiset, ajamisesa oli hirveä ero.
Juuri näin, Latvala ja Hirvonen olivat Fordia itse kehittämässä joten sen takia auto tietenkin sopi heidän ajotyylilleen.

Jos joku on itse ajanut jollain vehkeellä kilpaa tai kiertänyt vaikka karting-autolla rataa niin tietää kuinka vaikea on muuttaa ajotyyliään, se ei todellakaan ole helppoa, vaikka kuinka tietäisi että joku asia pitää tehdä erilailla, siinä vaiheessa kun mennään äärirajalle niin homma menee taas vanhalla tutulla kaavalla.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Valitettavasti Suomella ei enää ole Kankkusen veroista kuskia.
Neljä mestaruutta kolmella eri automerkillä.
-86 Pösöllä, -87 Lancialla, -91 Lancialla ja -93 Tojotalla.
Kun on osaava kuski, niin osaa ajaa vaikka merkki vaihtuisikin.

Tosihan se on, että kun Ogier on koko viime vuoden ajanut VW:n merkeillä ja saanut säädettyä auton mieleisekseen, on Ogier vaikeasti voitettavissa, mutta mahdollista. Jos Latvala pääsee sinuiksi autonsa kanssa ja keskittyy omaan osaamiseensa, niin en epäile hetkeäkään, etteikö niitä voittojakin alkaisi tulemaan.

Mikolle vaan on heitetty voittajan viitta päälle ja se on omalta osaltaan lisäämässä paineita. Kyllähän Hirvonen edelleen kuuluu kärkikuskien joukkoon, mutta viimeistään seuraavassa kisassa on ajettava podiumille. Hyvä sijoitus Meksikossa antaisi itseluottamusta lisää ja voisi karistaa epäonnistumisen peikon Mikon harteilta.

Kaksi kisaa vasta ajettu joten pakka on vielä auki.

Östberg tulee olemaan kova luu kauden edetessä ja kyllä suomalaisilta odotan, että ainakin Östberg pitää voittaa.

Suomalaiset kun tottuivat huikeaan menestykseen männä vuosina, siis ennen vuotta 2000, niin nyt podetaan hienoista "krapulaa". Kyllä se siitä vielä, uskokaa vaan.

EP Lappia minäkin kaipailen tuonne isojen miesten joukkoon. Kaveri on nuori, mutta ehkäpä tän hetken kuumin lupaus rallin kärkeen MM -tasolla. Toivottavasti ei jää lupaukseksi vaan saisi kunnon auton, ajokilometrejä autolle ja sitä myötä hätyyttelemään kärkeä.
 
Viimeksi muokattu:

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
EP Lappia minäkin kaipailen tuonne isojen miesten joukkoon. Kaveri on nuori, mutta ehkäpä tän hetken kuumin lupaus rallin kärkeen MM -tasolla. Toivottavasti ei jää lupaukseksi vaan saisi kunnon auton, ajokilometrejä autolle ja sitä myötä hätyyttelemään kärkeä.

Villi veikkaus on, että Lappi ajelee joskus tulevaisuudessa VW:n kolmatta autoa.

Ja joo, Hirvoselta odotetaan viimeistään nyt kahdessa seuraavassa rallissa podium-paikkoja, mielellään Ogierin päihittämistä. Katsotaan nyt Meksiko ja Portugali vielä rauhassa ennenkuin tuomitaan mies lopullisesti.
ps. suomalaisia tässä kaikki ollaan, joten samassa veneessä upotaan :D
 
Ylös