Scuderia Ferrari kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Avaatko noita näyttöjä? Ja sitä miten ennalta-arvattavuus vaikuttaa positiivisesti.
Tuosta autonkehitystaidosta ei vissiin muuta näyttöä ole kuin se, että Alonso palkattiin Ferrarille kehittämään autoa kun Kimi ei osannut tai oli motivaatio hukassa ja lopputulokset eivät kuitenkaan sen kummempia ole olleet kuin Kiminkään aikana. Oikeastihan kuskit ei autoja kehitä, mutta tuollaista silloin aikoinaan heiteltiin Ferrari-pomoa myöten.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Tasapelin antaisin miehille ns. hanskalla paikkauksesta, eli vaikkei auto ihan istuisi käteen ovat suoritukset silti kovia vrt. esim. Grosjean & Massa.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Tosin tämähän johtuu lähtökohtaisesti siitä, että Lotus on ollut viimeiset kaksi kautta auttamattoman hidas suorilla. Siksi Kimin on oltava luovempi ohitustilanteissa kuin Alonson.
Onhan se Lotus hitaampi suorilla, tai oikeammin kiihdytyksissä. Muutaman kerranhan Lotuksella on olleet kovimmat suoranopeudet, mutta ei se auta, jos nopeus saavutetaan sataa metriä vastustajia myöhemmin. Joskus se lotarin kiihtyvyys oikein pistää silmään. Sky:lla Brundle on useammin sekoillut että kävikö Kimille jotain tai tuliko Lotukseen vika kun se jää niin pahasti hitaista mutkista lähtiessä.

Mutta minä puhuin siitä miten kuskit ajavat. Alonso hakee agressiivisemmin erilaisia linjoja mutkiin, kun ajaa toisen peesissä. Kimi ajaa kankkuun kiinni ja pysyy ideaalilinjalla väijyen toisen virhettä. Sitten kun virhe tulee, niin Kimi menee ohi vaikka selostaja kuinka sanoisi ettei tuossa kohtaa ohiteta.

E:Joskushan kuskit puolustavat vain DRS-suoraa. Ja huh, kun se on ohi, niin katse on jo seuraavan kierroksen vastaavassa paikassa.
 
Viimeksi muokattu:

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Tasapelin antaisin miehille ns. hanskalla paikkauksesta, eli vaikkei auto ihan istuisi käteen ovat suoritukset silti kovia vrt. esim. Grosjean & Massa.
Oma käsitys kyllä vähän poikkeaa tästä Kimin osalta. Tuntuu, että Kimi nimenomaan tarvitsee auton, joka sopii täysin näppeihin tai muuten on jossain määrin hukassa. Esimerkiksi Ferrarilla ongelmat etujousitukseen sopeutumisen kanssa ja Lotuksella esim. tuon pitkän akselivälin auton kanssa. Ja lisäksi ne ainaiset ongelmat saada renkaat lämpimäksi.

Toki ei Kimin suoritustasossa niin pahoja ailahteluja tapahdu, kuin esim. Massalla, mutta en kyllä millään osaa nähdä tuota ns. sopeutumiskykyä Kimin vahvuutena.
 
Viimeksi muokattu:

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51
Oma käsitys kyllä vähän poikkeaa tästä Kimin osalta. Tuntuu, että Kimi nimenomaan tarvitsee auton, joka sopii täysin näppeihin tai muuten on jossain määrin hukassa. Esimerkiksi Ferrarilla ongelmat etujousitukseen sopeutumisen kanssa ja Lotuksella esim. tuon pitkän akselivälin auton kanssa. Ja lisäksi ne ainaiset ongelmat saada renkaat lämpimäksi.

Toki ei Kimin suoritustasossa niin pahoja ailahteluja tapahdu, kuin esim. Massalla, mutta en kyllä millään osaa nähdä tuota ns. sopeutumiskykyä Kimin vahvuutena.
käsittääkseni kimi kyllä sopeutuu autoon nopeasti mutta aliohjautuvaa autoa ei osaa ajaa. eikös se aikanaan ferrarilla sanottu että vauhti tipahtaa kimillä heti kun etupää ei ole terävä. On myös taidettu lotuksella todeta sama.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Oma käsitys kyllä vähän poikkeaa tästä Kimin osalta. Tuntuu, että Kimi nimenomaan tarvitsee auton, joka sopii täysin näppeihin tai muuten on jossain määrin hukassa. Esimerkiksi Ferrarilla ongelmat etujousitukseen sopeutumisen kanssa ja Lotuksella esim. tuon pitkän akselivälin auton kanssa. Ja lisäksi ne ainaiset ongelmat saada renkaat lämpimäksi.

Toki ei Kimin suoritustasossa niin pahoja ailahteluja tapahdu, kuin esim. Massalla, mutta en kyllä millään osaa nähdä tuota ns. sopeutumiskykyä Kimin vahvuutena.
Ei pidä paikkaansa, koska Kimi on paras!
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Onkohan niinkään paljon sopeutumisesta kiinni vai yksinkertaisesti siitä että kuka uskaltaa ajaa sillä ei niin hyvin hanskaan istuvalla autolla? Vissiin se autoon luottaminen on aika ratkaiseva tekijä.
Ihan siivilissäkin arveluttaa ajaa autoja joista ei oikein tiedä miten käyttäytyy joten luulis , että f1 nopeuksissa on ennalta arvattavuus olennainen osa auton suorituskykyä.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Avaatko noita näyttöjä? Ja sitä miten ennalta-arvattavuus vaikuttaa positiivisesti.
No tietenkään näistä asioista ei voi koskaan olla 100% varma, mutta aina kun Kimi on johonkin uuteen talliin tullut, on meno ollut erittäin ja jopa yllättävän hyvää. Sanotaan näin, etteivät autot ainakaan hitaampia ole olleet kuin ennen Kimin tuloa. Onko se sitten kaikki Kimin ansiota - ei tietenkään. Mutta jos nyt jomman kumman puolelle vaaka kallistuu tässä asiassa, niin mielestäni Kimin.

Ja ennalta-arvattavuus on tietenkin positiivinen asia tallin näkökulmasta kun autoa kehitetään. En nyt kirveelläkään muista, mistä asiasta luin, mutta joka tapauksessa joku huippuinsinööri joskus mainitsi, että joku kuski X oli insinöörin kannalta ongelmallinen koska oli niin tehokas mukauttamaan ajotyyliään auton mukaan, ettei insinööri saanut koskaan täysin vertailukelpoista dataa ja palautetta. Kimi on auton suhteen mielestäni tarkempi kuin Alonso eli hän osaa selkeämmin kertoa, mitä haluaa, jolloin insinöörin/suunnittelijan on luonnollisesti helpompi edetä siihen suuntaan. Alonso on todella kova paikkaamaan hanskalla, mutta siinä piilee sitten pidemmällä tähtäimellä ongelma. Yksittäisissä tilanteissa se on tietenkin vahvuus.

Ja kyllä: nämä ovat kaikki hyvin pitkälle mutua ja melko onnettomilla tiedonrippeillä muodostettuja, mutta tämä nyt olikin vain keskustelunavaus :)
 

toklah

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
60
Kimi on auton suhteen mielestäni tarkempi kuin Alonso eli hän osaa selkeämmin kertoa, mitä haluaa, jolloin insinöörin/suunnittelijan on luonnollisesti helpompi edetä siihen suuntaan. Alonso on todella kova paikkaamaan hanskalla
Alonsohan osasi parhaiten kertoa mitä haluaa. Uuden auton!

Mitä Alonso on kova paikkaamaan hanskalla?
Varmaankin Alonson koko uran ajan. Poislukien muutamaa alkukautta ja ehkä 2007, auto on suunniteltu Aloson halujen mukaan.
Niin mitä pitäisi hanskalla paikata?
Mistä muuten kaikki legendat tulevat? Se ja se on kova siinä ja siinä. Onko oikeasti joku asioista perillä oleva niin sanonut. Vai Osku/Matti selostuskopista. Vai joku foorumilainen rakkaudesta johonkin kuskiin?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko oikeasti joku asioista perillä oleva niin sanonut. Vai Osku/Matti selostuskopista. Vai joku foorumilainen rakkaudesta johonkin kuskiin?
Sellaisiin kommentteihin voi kaiketi jo jonkin verran luottaa, mitä kuskin entinen insinööri sanoo kuskista tämän jo lähdettyä tallista.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Mitä Alonso on kova paikkaamaan hanskalla?
Varmaankin Alonson koko uran ajan. Poislukien muutamaa alkukautta ja ehkä 2007, auto on suunniteltu Aloson halujen mukaan.
Niin mitä pitäisi hanskalla paikata?
Eipä tuo autojen suunnittelu ihan niin yksinkertaista taida olla. Insinöörit yrittävät vain rakentaa mahdollisimman nopean auton. Toki ehkä jotain piirteitä auton käyttäytymisessä voidaan kehittää kuskin toivomaan suuntaan, mutta ei se ihan niin mene, että noin vaan rakennetaan auto joka istuu täydellisesti juuri tietyn kuskin hanskaan.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
En nyt ainakaan lähtisi vastaankaan väittämään noista mielipiteistä. Yksi osa-alue mitä pitäisi arvioida olisi myös sadekelin ajo. Antaisin siinä kyllä edun Alonsoll ihan viime vuosien perusteella.
Ei toi Kimi aikoinaan niin huono sateella ollut. Lotus vaan ei taida oikein sopia märälle tai ei ainakaan Kimin alla toiminut märällä kunnolla. Kyllähän Kimi on märälläkii ajanut aikoinaan todella hyvin. Tuskin ne taidot mihinkään on kadonnut- Se on vaa vaikea saada kunnon kieroksia kadaan jos gumit ei lämpiä yhtään.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei toi Kimi aikoinaan niin huono sateella ollut. Lotus vaan ei taida oikein sopia märälle tai ei ainakaan Kimin alla toiminut märällä kunnolla. Kyllähän Kimi on märälläkii ajanut aikoinaan todella hyvin. Tuskin ne taidot mihinkään on kadonnut- Se on vaa vaikea saada kunnon kieroksia kadaan jos gumit ei lämpiä yhtään.
F1:ssä Kimi ei ole loistanut erityisesti sateella. Joitakin kisoja on toki ollut, lähinnä Indy 2003 tulee mieleen jossa vain yksi Michelin-kuljettaja pärjäsi (arvaa kuka).

Kimistä on kyllä aivan legendaarisia juttuja märältä ennen F1:tä. Esimerkiksi yksi syy miksi Robertsonit Kimin kiinnittivät aikoinaan oli siinä kuinka hyvä Kimi oli kartingissa märällä. Kokeneet lajin tarkkailijat kertovat melkoisia legendoja noilta ajoilta. Kerran Kimi kyykytti kaikkia märällä ajaessaan itse slikseillä koska Kimillä ei ollut märän kelin renkaita lainkaan (ei tainnut olla rahaa niihin). Muilla oli märän kelin renkaat ja rata oli erittäin märkä. Eipä näitä tarkasti muista ja voi olla vaikea enää löytää lähteitä, itseltäni löytyy jotain vanhoja lehtiä aiheesta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kimistä on kyllä aivan legendaarisia juttuja märältä ennen F1:tä. Esimerkiksi yksi syy miksi Robertsonit Kimin kiinnittivät aikoinaan oli siinä kuinka hyvä Kimi oli kartingissa märällä. Kokeneet lajin tarkkailijat kertovat melkoisia legendoja noilta ajoilta. Kerran Kimi kyykytti kaikkia märällä ajaessaan itse slikseillä koska Kimillä ei ollut märän kelin renkaita lainkaan (ei tainnut olla rahaa niihin). Muilla oli märän kelin renkaat ja rata oli erittäin märkä. Eipä näitä tarkasti muista ja voi olla vaikea enää löytää lähteitä, itseltäni löytyy jotain vanhoja lehtiä aiheesta.
Näitä vastaavia legendoja taitaa kyllä olla lähes jokaisesta F1:iin asti pääasiassa omilla ansioillaan päässeestä kuskista enkä niistä lähtisi kyllä vetämään minkäänlaisia johtopäätöksiä enää tälle tasolle. Perustaitotaso on kaikilla noilla niin kova, ettei jotkut legendaariset suoritukset 12-vuotiaana kyllä tee kenestäkään toista parempaa. F1 on F1 ja minunkaan mielestäni Kimi ei ole sadekeleillä esittänyt mitään erityistä, syystä taikka toisesta. Itsekin laitan siis sadekelin ajamisen Alonson sarakkeeseen eduksi Kimiiin nähden.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kerran Kimi kyykytti kaikkia märällä ajaessaan itse slikseillä koska Kimillä ei ollut märän kelin renkaita lainkaan (ei tainnut olla rahaa niihin). Muilla oli märän kelin renkaat ja rata oli erittäin märkä. Eipä näitä tarkasti muista ja voi olla vaikea enää löytää lähteitä, itseltäni löytyy jotain vanhoja lehtiä aiheesta.
Tuo on ihan hyvä legenda, ei vaan varmasti pidä paikkaansa. Jotkut osa-alueet voivat pitää paikkansa, eivät kaikki. Jos rata on todella märkä, niin slickseillä ei saa edes kiihdytettyä ja vastaavasti kääntymään mutkaan. Kuivuvalla radalla tuo on ihan mahdollista vaikka paikotellen olisi märkää.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Ferrari aikoo käyttää ensi kaudella 3 eri tuulitunnelia:
Dimi PAPADOPOULOS
‏@f1enigma
According to Pino Allievi, Ferrari will use their own windtunnel, the one of Toyota (Cologne) and the Sauber (Hinwill)

Mukavaa varmaan korreloida nuo. Menekööhän koko kausi siihen .
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ferrari aikoo käyttää ensi kaudella 3 eri tuulitunnelia:
Dimi PAPADOPOULOS
‏@f1enigma
According to Pino Allievi, Ferrari will use their own windtunnel, the one of Toyota (Cologne) and the Sauber (Hinwill)

Mukavaa varmaan korreloida nuo. Menekööhän koko kausi siihen .
Itse näkisin tuon juurikin virheiden poistamisena. Jos useampi kuin yks tuulitunneli antaa samoja tuloksia, nii onhan se varmempaa kuin yksi. Eikös Ferrarillakin ollut noita tuulitunneliongelmia? Data ei ollut luotettavaa. Nyt on uusi(?) tuulitunneli, nii parempi varman päälle testata useammassa mestassa.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tuo on ihan hyvä legenda, ei vaan varmasti pidä paikkaansa. Jotkut osa-alueet voivat pitää paikkansa, eivät kaikki. Jos rata on todella märkä, niin slickseillä ei saa edes kiihdytettyä ja vastaavasti kääntymään mutkaan. Kuivuvalla radalla tuo on ihan mahdollista vaikka paikotellen olisi märkää.
Puhutko nyt tietäen vai arvaillen?

Näin maalaisjärjellä ajatellen vesikelin karting-rengas ei välttämättä tarjoa kovinkaan paljon lisäpitoa varsinkaan kevyemmän luokan autoissa. Kontaktipinta on niin pieni joka tapauksessa että urien tuoma myöty on aika paljon vähäisempi kuin isommassa renkaassa. Jos siellä on seisovaa vettä - lätäköitä, vesikelin rengas on melkolailla yhtä kauan vesiliirrossa kuin sliksikin. Tai sitten vesikelin renkaan kuviointi on niin radikaali, ettei siitä vesiliirron välttämisestä ole mitään iloa kun pitoa ei ole kuitenkaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös