Skenejeesus
Viihdekäyttäjä
Älä nyt naurata. Montako ammattikuskia tai teamia siinä sarjassa on? Rallin MM-sarja on ollut vitsi jo vuosikausia.Koska F1 ei ole enää autourheilun kuninkuusluokka, niin se on sitten WRC.
Älä nyt naurata. Montako ammattikuskia tai teamia siinä sarjassa on? Rallin MM-sarja on ollut vitsi jo vuosikausia.Koska F1 ei ole enää autourheilun kuninkuusluokka, niin se on sitten WRC.
Tämä on ikävä tosi. Juuri mietin viime rallinkin aikana, että top10:ssä ajaa tiäs mitä Hussaineja ja Blockeja jne. Jopa kokolailla ratinkääntäjäksi todistettu Sordo oli valovuoden perässä kärkeä, mutta tuli neljäntenä maaliin. Nykyisellään sielä on kolme tai neljä huippukuskia ja loput sinne päin..Älä nyt naurata. Montako ammattikuskia tai teamia siinä sarjassa on? Rallin MM-sarja on ollut vitsi jo vuosikausia.
Vaikka kuinka on puhuttu maksukuskien määrästä F1:ssä, niin ei kai kukaan ihan oikeasti ole sitä mieltä, että missään muussa luokassa olisi lähimainkaan samantasoinen keskivertotaso kuljettajissa? Siis ihan oikeasti. Ja eikös se nyt jo lähes sellaisenaan ole aika pitkälle mittari sille, mikä on lajin kuninkuusluokka... Yhtälöön kun vielä lisätään tiimien ammattimaisuus, koko, budjetit sekä autojen tekninen taso ja nopeus, niin ei pitäisi olla tarvetta edes keskustella asiasta. Katsojamääristä sekä sponsoreiden määrästä ja panostuksista nyt edes puhumattakaan.WEC voisi olla ihan hyvä ehdokas autourheilun kuningassarjaksi. Siellä kuitenkin saa autoille tehdä hyvinkin vapaita virityksiä tekniikan puolella ja minulle tekninen elementti on ollut tärkeä autourheilussa. Ei tosin ole erityisen viihteellistä, koska satunnaiskatsoja tuskin jaksaa istua kuutta, kahtatoista tai kahtakymmentäneljää tuntia television ääressä mutta silti varteenotettava vaihtoehto.
Ja vaikka täällä on maksukuskeista höpisty maailman tappiin asti, niin pitää muistaa, etteivät nuo nykyiset maksukuskit tosiaan mitenkään häpeällisen hitaita tai huonoja ole.Vaikka kuinka on puhuttu maksukuskien määrästä F1:ssä, niin ei kai kukaan ihan oikeasti ole sitä mieltä, että missään muussa luokassa olisi lähimainkaan samantasoinen keskivertotaso kuljettajissa? Siis ihan oikeasti. Ja eikös se nyt jo lähes sellaisenaan ole aika pitkälle mittari sille, mikä on lajin kuninkuusluokka... Yhtälöön kun vielä lisätään tiimien ammattimaisuus, koko, budjetit sekä autojen tekninen taso ja nopeus, niin ei pitäisi olla tarvetta edes keskustella asiasta. Katsojamääristä sekä sponsoreiden määrästä ja panostuksista nyt edes puhumattakaan.
En tarkoittanut puhua sarjan nykytasosta ja olen pahoillani kun en tullut maininneeksi tätä, mietin lähinnä sarjan potentiaalia ja urheilullisuutta, F1 kun on nykyään pitkälti viihdeteollisuutta.Vaikka kuinka on puhuttu maksukuskien määrästä F1:ssä, niin ei kai kukaan ihan oikeasti ole sitä mieltä, että missään muussa luokassa olisi lähimainkaan samantasoinen keskivertotaso kuljettajissa? Siis ihan oikeasti. Ja eikös se nyt jo lähes sellaisenaan ole aika pitkälle mittari sille, mikä on lajin kuninkuusluokka... Yhtälöön kun vielä lisätään tiimien ammattimaisuus, koko, budjetit sekä autojen tekninen taso ja nopeus, niin ei pitäisi olla tarvetta edes keskustella asiasta. Katsojamääristä sekä sponsoreiden määrästä ja panostuksista nyt edes puhumattakaan.
Onko lopulta? Mikä sitten tekee nykyformuloista oleellisesti epäurheilullisempaa kuin mitä se oli ennen? Ja milloin F1 sitten on viimeksi ollut enemmän urheilua kuin viihdettä?En tarkoittanut puhua sarjan nykytasosta ja olen pahoillani kun en tullut maininneeksi tätä, mietin lähinnä sarjan potentiaalia ja urheilullisuutta, F1 kun on nykyään pitkälti viihdeteollisuutta.
Renkaat jotka tehdään tahallaan kuluviksi ja DRS ovat mielestäni tällaisia asioita. Koko ajan tiukentuvat säännöt ovat myös yksi asia, koska auton itse suunnittelulta ja rakentamiselta putoaa vähän pohja jos on koko ajan vähemmän liikkumatilaa. Toisaalta kuljettajat joutuvat urheilemaan paljon enemmän nykyään koska fyysiset vaatimukset ovat suurempia. Itse käsitän autourheilun sekä kuljettajan että auton suorituksena, jolloin minusta olisi tavoiteltavaa, että autoa saisi suunnitella melko vapaasti. Joku voisi myös valittaa siitä että kisat valuvat Bahrainiin yms., mutta mielestäni tämä ei ole urhelullisuuden asia.Onko lopulta? Mikä sitten tekee nykyformuloista oleellisesti epäurheilullisempaa kuin mitä se oli ennen? Ja milloin F1 sitten on viimeksi ollut enemmän urheilua kuin viihdettä?
Renkaat jotka tekevät eroja kuskien välille ovat olennaisesti parempi vaihtoehto kuin renkaat jotka kestävät koko kisan alusta loppuun. Säännöt ovat "tiukentuneet" koko ajan, mutta silti viime vuosina on kehitetty mm. tupla-diffuusorit, mersun DDRS, F-putki, DRD, coanda-pakarit, puhalletut diffuusorit, vanteisiin integroidut mutterit, ontot etuakselit jne. Musta kyllä tuntuu että nyt inssien pitää olla paljon innovatiisempia kuin aikaisemmin, koska perinteisin keinoin suurien harppauksien saavuttaminen suorituskyvyssä on lähes mahdotonta.Renkaat jotka tehdään tahallaan kuluviksi ja DRS ovat mielestäni tällaisia asioita. Koko ajan tiukentuvat säännöt ovat myös yksi asia, koska auton itse suunnittelulta ja rakentamiselta putoaa vähän pohja jos on koko ajan vähemmän liikkumatilaa. Toisaalta kuljettajat joutuvat urheilemaan paljon enemmän nykyään koska fyysiset vaatimukset ovat suurempia.
Siis millä tavalla noista kolmesta sä nyt tän asian käsität?Totani.
Minä käsitän sen niin, että kuskin sponsori tukee tallia vain ja ainoastaan jotta haluamansa kuljettaja ajaa tallin autoa. (Esim. Alonso tai Maldonado)
Tai niin, että sponsori tuo rahaa tallille enemmän kuin mitä kuljettaja saa palkkaa.
Tai niin, että sponsori maksaa kuljettajan palkan eikä talli.
Jokaisella.Siis millä tavalla noista kolmesta sä nyt tän asian käsität?
Jäi niin monta vaihtoehtoa siihen, että mikä oikeasti on se sun määritelmä maksukuskiksi.Jokaisella.
Mikähän ihme tuossakin jäi nyt epäselväksi.
Heh.Jäi niin monta vaihtoehtoa siihen, että mikä oikeasti on se sun määritelmä maksukuskiksi.
Jos sä määrittelet maksukuskin noilla kolmella perustelulla, miten sä saat Bottaksen rajattua maksukuskien ulkopuolelle? Alonsokin laskettiin kuitenkin maksukuskiksi vaikka on lunastanut asemansa myös ajotaidoillaan aiemmissa teameissa.Totani.
Minä käsitän sen niin, että kuskin sponsori tukee tallia vain ja ainoastaan jotta haluamansa kuljettaja ajaa tallin autoa. (Esim. Alonso tai Maldonado)
Tai niin, että sponsori tuo rahaa tallille enemmän kuin mitä kuljettaja saa palkkaa.
Tai niin, että sponsori maksaa kuljettajan palkan eikä talli.
ei maksukuskeja. (Esim. Bottas)
Minkä noista kolmesta kohdasta Bottas täyttää?Jos sä määrittelet maksukuskin noilla kolmella perustelulla, miten sä saat Bottaksen rajattua maksukuskien ulkopuolelle? Alonsokin laskettiin kuitenkin maksukuskiksi vaikka on lunastanut asemansa myös ajotaidoillaan aiemmissa teameissa.
Wihuri itse puhunut 1-10milj tukipaketista Bottaksen kohdalla, joten eikös sun määritelmän mukaan Bottas täytä maksukuskin kriteerit? Vähän ristiriitaista. :doubtful:Minä käsitän sen niin, että kuskin sponsori tukee tallia vain ja ainoastaan jotta haluamansa kuljettaja ajaa tallin autoa. (Esim. Alonso tai Maldonado)
Tai niin, että sponsori tuo rahaa tallille enemmän kuin mitä kuljettaja saa palkkaa.
Tai niin, että sponsori maksaa kuljettajan palkan eikä talli.
Kaikilla kuljettajillahan on kautta aikojen ollut enemmän tai vähemmän sponsoreita, mutta se ei tee heistä maksukuskeja. (Esim. Räikkönen, Bottas, Massa ym.)