Formula 1 -tallien tulevaisuus maksukuski-invaasion keskellä

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Älä nyt naurata. Montako ammattikuskia tai teamia siinä sarjassa on? Rallin MM-sarja on ollut vitsi jo vuosikausia.
Tämä on ikävä tosi. Juuri mietin viime rallinkin aikana, että top10:ssä ajaa tiäs mitä Hussaineja ja Blockeja jne. Jopa kokolailla ratinkääntäjäksi todistettu Sordo oli valovuoden perässä kärkeä, mutta tuli neljäntenä maaliin. Nykyisellään sielä on kolme tai neljä huippukuskia ja loput sinne päin..

Ja edelleen F1 on teknisesti (autojen suorituskyky) ja kuljettajien fysiikan osalta (g-voimat, reaktiokyky) kuniinkuuslaji. Näin se on minusta aina ollutkin ja on edelleen, vaikka tekniikkaa on osaltaan rajoitettu...
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Sitten kun Formula E alkaa, niin se on mulle se kiinnostavin luokka. F1 on onneks kehittymässä parempaan suuntaan 2010 ajoista. Autotkin oli niin rumia, etten sen takia seurannut :D
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
WEC voisi olla ihan hyvä ehdokas autourheilun kuningassarjaksi. Siellä kuitenkin saa autoille tehdä hyvinkin vapaita virityksiä tekniikan puolella ja minulle tekninen elementti on ollut tärkeä autourheilussa. Ei tosin ole erityisen viihteellistä, koska satunnaiskatsoja tuskin jaksaa istua kuutta, kahtatoista tai kahtakymmentäneljää tuntia television ääressä :D mutta silti varteenotettava vaihtoehto.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
WEC voisi olla ihan hyvä ehdokas autourheilun kuningassarjaksi. Siellä kuitenkin saa autoille tehdä hyvinkin vapaita virityksiä tekniikan puolella ja minulle tekninen elementti on ollut tärkeä autourheilussa. Ei tosin ole erityisen viihteellistä, koska satunnaiskatsoja tuskin jaksaa istua kuutta, kahtatoista tai kahtakymmentäneljää tuntia television ääressä :D mutta silti varteenotettava vaihtoehto.
Vaikka kuinka on puhuttu maksukuskien määrästä F1:ssä, niin ei kai kukaan ihan oikeasti ole sitä mieltä, että missään muussa luokassa olisi lähimainkaan samantasoinen keskivertotaso kuljettajissa? Siis ihan oikeasti. Ja eikös se nyt jo lähes sellaisenaan ole aika pitkälle mittari sille, mikä on lajin kuninkuusluokka... Yhtälöön kun vielä lisätään tiimien ammattimaisuus, koko, budjetit sekä autojen tekninen taso ja nopeus, niin ei pitäisi olla tarvetta edes keskustella asiasta. Katsojamääristä sekä sponsoreiden määrästä ja panostuksista nyt edes puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Vaikka kuinka on puhuttu maksukuskien määrästä F1:ssä, niin ei kai kukaan ihan oikeasti ole sitä mieltä, että missään muussa luokassa olisi lähimainkaan samantasoinen keskivertotaso kuljettajissa? Siis ihan oikeasti. Ja eikös se nyt jo lähes sellaisenaan ole aika pitkälle mittari sille, mikä on lajin kuninkuusluokka... Yhtälöön kun vielä lisätään tiimien ammattimaisuus, koko, budjetit sekä autojen tekninen taso ja nopeus, niin ei pitäisi olla tarvetta edes keskustella asiasta. Katsojamääristä sekä sponsoreiden määrästä ja panostuksista nyt edes puhumattakaan.
Ja vaikka täällä on maksukuskeista höpisty maailman tappiin asti, niin pitää muistaa, etteivät nuo nykyiset maksukuskit tosiaan mitenkään häpeällisen hitaita tai huonoja ole.

F1:iin pääseminen edes rahan voimalla vaatii kyllä pitkän kehityspolun ja vakuutukset sponsoreille että edes jonkinlaista tulosta tulee.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Vaikka kuinka on puhuttu maksukuskien määrästä F1:ssä, niin ei kai kukaan ihan oikeasti ole sitä mieltä, että missään muussa luokassa olisi lähimainkaan samantasoinen keskivertotaso kuljettajissa? Siis ihan oikeasti. Ja eikös se nyt jo lähes sellaisenaan ole aika pitkälle mittari sille, mikä on lajin kuninkuusluokka... Yhtälöön kun vielä lisätään tiimien ammattimaisuus, koko, budjetit sekä autojen tekninen taso ja nopeus, niin ei pitäisi olla tarvetta edes keskustella asiasta. Katsojamääristä sekä sponsoreiden määrästä ja panostuksista nyt edes puhumattakaan.
En tarkoittanut puhua sarjan nykytasosta ja olen pahoillani kun en tullut maininneeksi tätä, mietin lähinnä sarjan potentiaalia ja urheilullisuutta, F1 kun on nykyään pitkälti viihdeteollisuutta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
En tarkoittanut puhua sarjan nykytasosta ja olen pahoillani kun en tullut maininneeksi tätä, mietin lähinnä sarjan potentiaalia ja urheilullisuutta, F1 kun on nykyään pitkälti viihdeteollisuutta.
Onko lopulta? Mikä sitten tekee nykyformuloista oleellisesti epäurheilullisempaa kuin mitä se oli ennen? Ja milloin F1 sitten on viimeksi ollut enemmän urheilua kuin viihdettä?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Onko lopulta? Mikä sitten tekee nykyformuloista oleellisesti epäurheilullisempaa kuin mitä se oli ennen? Ja milloin F1 sitten on viimeksi ollut enemmän urheilua kuin viihdettä?
Renkaat jotka tehdään tahallaan kuluviksi ja DRS ovat mielestäni tällaisia asioita. Koko ajan tiukentuvat säännöt ovat myös yksi asia, koska auton itse suunnittelulta ja rakentamiselta putoaa vähän pohja jos on koko ajan vähemmän liikkumatilaa. Toisaalta kuljettajat joutuvat urheilemaan paljon enemmän nykyään koska fyysiset vaatimukset ovat suurempia. Itse käsitän autourheilun sekä kuljettajan että auton suorituksena, jolloin minusta olisi tavoiteltavaa, että autoa saisi suunnitella melko vapaasti. Joku voisi myös valittaa siitä että kisat valuvat Bahrainiin yms., mutta mielestäni tämä ei ole urhelullisuuden asia.

En osaa vastata kysymykseesi, milloin F1 olisi ollut enemmän urheilua kuin viihdettä, koska en ole seurannut ykkösiä kuin reilun kymmenen vuotta. Jotkut varmaan laittaisivat ajaksi 1970-1980-lukujen vaihteen, mutta minulla ei ole tähän mielipidettä. Tällä hetkellä kuitenkin on mielestäni olemassa (auto)urheilullisempia sarjoja.

Huom. en tässä valita formuloista vaan yritän tarkastella asiaa puolueettomasti. Pidän ykkösistä suuresti, ja seuraan sarjaa innolla. Seuraan toki muitakin sarjoja, mutta F1 vie aina suurimma nhuomion
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Renkaat jotka tehdään tahallaan kuluviksi ja DRS ovat mielestäni tällaisia asioita. Koko ajan tiukentuvat säännöt ovat myös yksi asia, koska auton itse suunnittelulta ja rakentamiselta putoaa vähän pohja jos on koko ajan vähemmän liikkumatilaa. Toisaalta kuljettajat joutuvat urheilemaan paljon enemmän nykyään koska fyysiset vaatimukset ovat suurempia.
Renkaat jotka tekevät eroja kuskien välille ovat olennaisesti parempi vaihtoehto kuin renkaat jotka kestävät koko kisan alusta loppuun. Säännöt ovat "tiukentuneet" koko ajan, mutta silti viime vuosina on kehitetty mm. tupla-diffuusorit, mersun DDRS, F-putki, DRD, coanda-pakarit, puhalletut diffuusorit, vanteisiin integroidut mutterit, ontot etuakselit jne. Musta kyllä tuntuu että nyt inssien pitää olla paljon innovatiisempia kuin aikaisemmin, koska perinteisin keinoin suurien harppauksien saavuttaminen suorituskyvyssä on lähes mahdotonta.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Totani.

Ensinnäkin, olisi hyvä määritellä miten yleisesti käsitetään 'maksukuski'.

Minä käsitän sen niin, että kuskin sponsori tukee tallia vain ja ainoastaan jotta haluamansa kuljettaja ajaa tallin autoa. (Esim. Alonso tai Maldonado)
Tai niin, että sponsori tuo rahaa tallille enemmän kuin mitä kuljettaja saa palkkaa.
Tai niin, että sponsori maksaa kuljettajan palkan eikä talli.

Kaikilla kuljettajillahan on kautta aikojen ollut enemmän tai vähemmän sponsoreita, mutta se ei tee heistä maksukuskeja. (Esim. Räikkönen, Bottas, Massa ym.)

Oma mielipiteeni on kuitenkin se, että urheilullisista näkökohdista jos lähdetään, niin ne 'skilled' kuskit eivät saisi jäädä maksettujen vuoksi pois lajista.

No enpä tiedä yleistä mielipidettä, mutta tulipahan taas sohaistua muurahaispesää.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13731
Kai siellä vaan on budjettirajoituksia haluamattomat isot tallit voivottelemassa maksukuskien mukaantulosta ei-niin-rikkaisiin tiimeihin :rolleyes:
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Totani.

Minä käsitän sen niin, että kuskin sponsori tukee tallia vain ja ainoastaan jotta haluamansa kuljettaja ajaa tallin autoa. (Esim. Alonso tai Maldonado)
Tai niin, että sponsori tuo rahaa tallille enemmän kuin mitä kuljettaja saa palkkaa.
Tai niin, että sponsori maksaa kuljettajan palkan eikä talli.
Siis millä tavalla noista kolmesta sä nyt tän asian käsität?
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Jäi niin monta vaihtoehtoa siihen, että mikä oikeasti on se sun määritelmä maksukuskiksi.
Heh.

Enköhän minä noilla kolmella kohdalla määritellyt kuka minun mielestäni on maksukuski.
Jos jokin noista täyttyy, niin kuljettaja on mielestäni maksukuski.

Mikään kohdista ei poissulje toista ja useampikin kohta saattaa täyttyä jonkun maksukuskin kohdalla.

Nyt multa loppui rautalanka ja rautakauppa on seuraavan kerran auki vasta huomenna.
Jos et ymmärrä niin et vaan ymmärrä. :thumbdown

Heitäpä itse määritelmäsi maksukuskista, äläkä vaan piikittele minun viestejäni.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Totani.

Minä käsitän sen niin, että kuskin sponsori tukee tallia vain ja ainoastaan jotta haluamansa kuljettaja ajaa tallin autoa. (Esim. Alonso tai Maldonado)
Tai niin, että sponsori tuo rahaa tallille enemmän kuin mitä kuljettaja saa palkkaa.
Tai niin, että sponsori maksaa kuljettajan palkan eikä talli.

ei maksukuskeja. (Esim. Bottas)
Jos sä määrittelet maksukuskin noilla kolmella perustelulla, miten sä saat Bottaksen rajattua maksukuskien ulkopuolelle? Alonsokin laskettiin kuitenkin maksukuskiksi vaikka on lunastanut asemansa myös ajotaidoillaan aiemmissa teameissa.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Jos sä määrittelet maksukuskin noilla kolmella perustelulla, miten sä saat Bottaksen rajattua maksukuskien ulkopuolelle? Alonsokin laskettiin kuitenkin maksukuskiksi vaikka on lunastanut asemansa myös ajotaidoillaan aiemmissa teameissa.
Minkä noista kolmesta kohdasta Bottas täyttää?
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
346
Minä käsitän sen niin, että kuskin sponsori tukee tallia vain ja ainoastaan jotta haluamansa kuljettaja ajaa tallin autoa. (Esim. Alonso tai Maldonado)
Tai niin, että sponsori tuo rahaa tallille enemmän kuin mitä kuljettaja saa palkkaa.
Tai niin, että sponsori maksaa kuljettajan palkan eikä talli.

Kaikilla kuljettajillahan on kautta aikojen ollut enemmän tai vähemmän sponsoreita, mutta se ei tee heistä maksukuskeja. (Esim. Räikkönen, Bottas, Massa ym.)
Wihuri itse puhunut 1-10milj tukipaketista Bottaksen kohdalla, joten eikös sun määritelmän mukaan Bottas täytä maksukuskin kriteerit? Vähän ristiriitaista. :doubtful:

Maksukuskin määritelmä on minusta varsin helppo lausua. Kuski, joka tuo talliin enemmän rahaa kuin sieltä saa, on maksukuski. Toiset enemmän (Maldonado) toiset vähemmän (Bottas).
 
Viimeksi muokattu:
Ylös