Formula 1 -tallien tulevaisuus maksukuski-invaasion keskellä

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Wihuri itse puhunut 1-10milj tukipaketista Bottaksen kohdalla, joten eikös sun määritelmän mukaan Bottas täytä maksukuskin kriteerit? Vähän ristiriitaista. :doubtful:

Maksukuskin määritelmä on minusta varsin helppo lausua. Kuski, joka tuo talliin enemmän rahaa kuin sieltä saa, on maksukuski. Toiset enemmän (Maldonado) toiset vähemmän (Bottas).

Niin

Siis minkä kohdan Bottas listastani täyttää?

Tehkääs nyt sitten parempi määritelmä kuin tuo minun oli.
Turha tuosta on enempää vääntää.


Edit. Eiku joo.
Kuski, joka tuo talliin enemmän rahaa kuin sieltä saa, on maksukuski.
Totta.

Edit2.
Tai tavallaan ei ole totta.
Kuskihan saattaa persoonallaan tai taidoillaan tuoda tallille sponsoreita hyvinkin paljon, ilman mitään sponsoreitten vaatimuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Alonsokin laskettiin kuitenkin maksukuskiksi vaikka on lunastanut asemansa myös ajotaidoillaan aiemmissa teameissa.
Tämä. Alonsolle löytyisi heittäen paikka ajotaitojensakin puolesta. Eri asia maksukuskit, jotka tarvitsevat isot tuomiset päästäkseen mukaan. Ja sen jälkeen pysyäkseenkin.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Tämä. Alonsolle löytyisi heittäen paikka ajotaitojensakin puolesta. Eri asia maksukuskit, jotka tarvitsevat isot tuomiset päästäkseen mukaan. Ja sen jälkeen pysyäkseenkin.
Juu

Tuo sama tilanne kuin Alonsolla on myös Maldonadolla.
Miksi siis monet sisäistävät Maldonadon enemmän maksukuskiksi kuin Alonson?

Onhan toki kaikilla tiedossa, kuinka maksukuski Alonson sponsori maksoi mielettömät summat jotta eräs kuljettaja saataisiin vähäksi aikaa 'lomalle' ja pois
tämän 'luonnonlahjakkuuden' tieltä. :alppu:

Ja edelleen tuo sama sponsori maksaa mielettömiä summia jotta maanmies pysyisi sarjassa.
Ainakin mainoksista päätellen.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Siis minkä kohdan Bottas listastani täyttää?
Hmm.. oliskohan pitänyt boldata, että tajuat? eiku niin, boldasinkin..

Tai niin, että sponsori tuo rahaa tallille enemmän kuin mitä kuljettaja saa palkkaa.
Mehän emme tiedä Bottaksen palkkatietoja tai sponsorisopimusten kokonaisarvoja tarkalleen, kuten emme muidenkaan kuskien, mutta Bottas tuskin tienaa miljoonia ensimmäisestä F1-kaudestaan. Wihuri maksaa Williamsille Bottaksen ajopaikasta (ja toki myös näkyvyydestä siinä samassa) lehtitietojen mukaan merkittävästi, ei kuitenkaan kymmeniä miljoonia. Bottaksen sponsorit siis, lehtitietojen valossa, tuovat Williamsille enemmän rahaa, kuin mitä talli maksaa Bottakselle palkkaa.

Oliko riittävän paksusta rautalangasta väännetty?

Ja taitaa muuten Wihuri sponsoroida Williamsia vain Bottaksen ajopaikan vuoksi, joten sekin kriteeri täyttyy.

Sun kriteerisihän on ok, ei siinä mitään, mutta noiden mukaan myös Bottas on maksukuski. Ja niin onkin. Maksukuskeissa onkin sitten valtavasti eroa: toiset on mukana vain sen takia, että tuovat tallille rutosti rahaa, toisilla sillä ei ole tallipaikan suhteen yhtään tai juurikaan merkitystä. Tähän kategoriaan lokeroisin muunmuassa Alonson ja ehkä myös Bottaksen.

Santander tukee Alonsoa vain, koska saavat siinä sivussa näkyvyyttä. Pelkästä ajopaikasta heidän olisi turha maksaa latin lattia, koska kyllä kaksinkertaiselle maailmanmestarille ja monen mielestä viime kauden parhaalle kuskille löytyisi ottajia kärkitalleista ilman heidän rahallista tukeaankin.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tuo sama tilanne kuin Alonsolla on myös Maldonadolla.
Miksi siis monet sisäistävät Maldonadon enemmän maksukuskiksi kuin Alonson?
Kysytkö oikeasti? :D Ei hitto näitä sun juttujas on muutaman päivän saanu naureskella vähän joka ketjussa. Ei millään pahalla, meinaa vain välillä haiskahtaa trollailulta.. :)
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Sun kriteerisihän on ok, ei siinä mitään, mutta noiden mukaan myös Bottas on maksukuski. Ja niin onkin. Maksukuskeissa onkin sitten valtavasti eroa: toiset on mukana vain sen takia, että tuovat tallille rutosti rahaa, toisilla sillä ei ole tallipaikan suhteen yhtään tai juurikaan merkitystä. Tähän kategoriaan lokeroisin muunmuassa Alonson ja ehkä myös Bottaksen.
Hmm

Etkös juurikin määritellyt(ilman mitään perusteluja) että Bottas on maksukuski?
Miksi siis sana 'ehkä'?

Alonsohan on kärkinimistä aivan selkeästi maksukuski, olkoon vaikka kuinka hyvä tahansa.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Kysytkö oikeasti? :D Ei hitto näitä sun juttujas on muutaman päivän saanu naureskella vähän joka ketjussa. Ei millään pahalla, meinaa vain välillä haiskahtaa trollailulta.. :)
OT.

Ei millään pahalla, mutta yritäpä pysyä ketjun aiheessa ja esitä oma kannanottosi siihen mistä tässä ketjussa on kyse.

Hankalaahan sitä on minunkaan aiheessa pysyä, kun trollit kuten sinä, käyvät härkkimään ja eivät keskustele siitä mistä on tarkoitus keskustella.

Ja tuo väittämäsi on täysin paskapuhetta että että kirjoittelisin joka ketjussa.
Ihan vaan muutamaan olen jotain mielipiteitäni laittanut.

Hyviä nauruja sinulle, jolla ei ole mitään annettavaa tähänkään keskusteluun.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minä käsitän sen niin, että kuskin sponsori tukee tallia vain ja ainoastaan jotta haluamansa kuljettaja ajaa tallin autoa. (Esim. Alonso tai Maldonado)
Tai niin, että sponsori tuo rahaa tallille enemmän kuin mitä kuljettaja saa palkkaa.
Tai niin, että sponsori maksaa kuljettajan palkan eikä talli.
Minkä noista kolmesta kohdasta Bottas täyttää?
Ainakin ensimmäisen, Bottaksen henkilökohtainen sponsori Wihuri sponsoroi Williamsia ainoastaan saadakseen Bottasille ajosopimuksen. Toisenkin varmasti. Kolmannesta ei minulla ole tietoa, sekin on mahdollista.

Sen sijaan Alonso ei tarkalleen ottaen täytä ensimmäistä. Santander toki "toivoo" Alonson sopimusta, mutta Santander ei ole Alonson henkilökohtainen sponsori. Santander on tukenut myös McLarenia silloin, kun Alonso ei ole siellä ajanut. Jopa jatkanut sitä sopimusta alkuperäisen Alonsoon liittyneen sopimuksen jälkeen (2011). Santander ja Alonso siis solmivat sopimuksensa erikseen.

Minun näkemykseni maksukuskista on se, että nimenomaan kuskin henkilökohtainen sponsori tai kuskin ympärille kerätty sponsoripaketti ostaa tallipaikan.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Ainakin ensimmäisen, Bottaksen henkilökohtainen sponsori Wihuri sponsoroi Williamsia ainoastaan saadakseen Bottasille ajosopimuksen. Toisenkin varmasti. Kolmannesta ei minulla ole tietoa, sekin on mahdollista.

Sen sijaan Alonso ei tarkalleen ottaen täytä ensimmäistä. Santander toki "toivoo" Alonson sopimusta, mutta Santander ei ole Alonson henkilökohtainen sponsori. Santander on tukenut myös McLarenia silloin, kun Alonso ei ole siellä ajanut. Jopa jatkanut sitä sopimusta alkuperäisen Alonsoon liittyneen sopimuksen jälkeen (2011). Santander ja Alonso siis solmivat sopimuksensa erikseen.

Minun näkemykseni maksukuskista on se, että nimenomaan kuskin henkilökohtainen sponsori tai kuskin ympärille kerätty sponsoripaketti ostaa tallipaikan.
Eli siis Santander ei mielestäsi 'ostanut' Kimiä ulos Ferrarilta ja vaatinut Alonsoa talliin melko suurilla kipurahoilla.

Noh... ehkäpä sinulla sitten on parempaa sisäpiirin tietoa kuin meillä normi sohvankuluttajilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli siis Santander ei mielestäsi 'ostanut' Kimiä ulos Ferrarilta ja vaatinut Alonsoa talliin melko suurilla kipurahoilla.
Minun oletukseni on (mitään varmaahan ei ole julkistettu), että Santander rahoitti Kimin sopimuksen ennenaikaisen purkamisen (raha toki tuli Ferrarilta). Alonso olisi mennyt Ferrarille ilmankin Santanderia vuotta myöhemmin. Mutta olennaista on se, että Santander ei ole Alonson henkilökohtainen sponsori, vaan Alonso vain kuuluu Santanderin intresseihin. Alonso ei siis sopimusta tehdessään voi tarjota Santanderin sponsoripakettia, koska heillä ei ole keskinäistä sopimusta. Mutta Santander voi esittää vaatimuksia - tai siis "toiveita" - omasta puolestaan.

Sutilin tai Bottaksen kanssa kuskin omat sponsorit maksavat sopimuksesta. Kuvio on varsin toisenlainen.

Sitten on nämä kansallisuussponsorit, Total Lotuksella, Telmex Sauberilla ja PDVSA Williamsilla. Ehtona ei ole tietty kuski, vaan kuskin kansallisuus.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Hmm

Etkös juurikin määritellyt(ilman mitään perusteluja) että Bottas on maksukuski?
Miksi siis sana 'ehkä'?

Alonsohan on kärkinimistä aivan selkeästi maksukuski, olkoon vaikka kuinka hyvä tahansa.
Luetko niitä viestejä vai onko mahdollisesti luetunymmärtämisessä jotain häikkää? Toisaalta kannatteneeko tuota edes ihmetellä, jos et kerran tajua itse kirjoittamaasikaan.

Luetaanpa yhdessä. Ilman, että erotetaan lauseita asiayhteydestään.

"Maksukuskeissa onkin sitten valtavasti eroa: toiset on mukana vain sen takia, että tuovat tallille rutosti rahaa, toisilla sillä ei ole tallipaikan suhteen yhtään tai juurikaan merkitystä. Tähän kategoriaan lokeroisin muunmuassa Alonson ja ehkä myös Bottaksen."

Vinkki: Bottas on maksukuski, mutta kuuluu ehkä siihen "maksukuskien-kategoriaan", joka on saanut tallipaikansa ennen kaikkea ajotaitojensa puolesta, vaikka rahallakin on ollut osuutta.

Alonso voidaan määritellä maksukuskiksi? Kyllä. Alonson tallipaikka ei riipu Santapankin tuesta? Aivan oikein.
--
edit: Alonso voidaan laskea sikäli maksukuskiksi, että ilman hänen läsnäoloaan tallissa Santander ei sponsoroisi Ferraria.

Toisaalta, ei Ferrarin pääsponsorina toimiminen muutenkaan halpaa lystiä ole. Maksaako Santander todellisuudessa edes mitään merkittävää "Alonso-lisää"?
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Juu

Tuo sama tilanne kuin Alonsolla on myös Maldonadolla.
Miksi siis monet sisäistävät Maldonadon enemmän maksukuskiksi kuin Alonson?
Näistä toinen: podium, podium, podium...
Ja toinen: kolari, kolari, kolari...
Ensinmainitulle kuskille ei ehkä ole ihan niin tärkeää tuodakaan sponssipakettia mukanaan kiinnostuneille tiimeille.
 
Ylös