Talvitestit 2013 - Viikko 2 - Barcelona - 19.-22.2.

Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Siellä sataa vettä ja räntää!!! Nyt ralli Räikkönen radalle ja äkkiä!!!

Järkevin paikka testata maantieteellisesti olis pohjois Afrikka, mutta siellä kun ei ole ratoja jne.

Israel olis myös hyvä ja suht lähellä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Williamsilla Maldonado ajaa loppupäivän. #BOTTASille yhteensä 23 kierrosta ja 0 aikakierrosta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Nyt ois Lotuksella luppoaikaa opetella 2 sekunttia nopeampia varikkopysähdyksiä. No tuskimpa ne sellaiseen "turhuuteen" panostaa.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Pikanen kysymys (jonka voisi esittää toki muuallakin) mutta onko säännöt vai osaamattomuus (CFD:n puute?) ollut isoin syy miksi +10 vuotta sitten etusiivet oli nykymittapuulla 'perus läpysköitä?'
Esim Neweyn aerodynamiikan mestariteos vuodelta 1998 sisälsi varsin pelkistetyn etusiiven.
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2011/01/hakk_mcla_monz_1998.jpg
vaikka tuulitunnelit oli varmasti käytössä päivin öin.

Tiedän että +10 vuoden päästä katsotaan 2013 vuoden formuloita ja ihmetellään niiden alkeellisuutta ihan samalla tavoin, eli kyse ei nyt ole siitä.. vaan ihan että rajasiko säännöt etusiipien "härpäkkeitä" vaikka esimerkkinä tuo vuosi 1998.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Pikanen kysymys (jonka voisi esittää toki muuallakin) mutta onko säännöt vai osaamattomuus (CFD:n puute?) ollut isoin syy miksi +10 vuotta sitten etusiivet oli nykymittapuulla 'perus läpysköitä?'
Esim Neweyn aerodynamiikan mestariteos vuodelta 1998 sisälsi varsin pelkistetyn etusiiven. vaikka tuulitunnelit oli varmasti käytössä päivin öin.

Tiedän että +10 vuoden päästä katsotaan 2013 vuoden formuloita ja ihmetellään niiden alkeellisuutta ihan samalla tavoin, eli kyse ei nyt ole siitä.. vaan ihan että rajasiko säännöt etusiipien "härpäkkeitä" vaikka esimerkkinä tuo vuosi 1998.
Säännöistä en tiedä, mutta eikö toi 98 auton etusiiven design ole ihan linjassaan takasiiven ja koko auton suunnitteluun. Ei toi kokonaisuus muutenkaan kovin high techiltä näytä kun nykyautoihin vertaa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Pikanen kysymys (jonka voisi esittää toki muuallakin) mutta onko säännöt vai osaamattomuus (CFD:n puute?) ollut isoin syy miksi +10 vuotta sitten etusiivet oli nykymittapuulla 'perus läpysköitä?'
Esim Neweyn aerodynamiikan mestariteos vuodelta 1998 sisälsi varsin pelkistetyn etusiiven.
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2011/01/hakk_mcla_monz_1998.jpg
vaikka tuulitunnelit oli varmasti käytössä päivin öin.

Tiedän että +10 vuoden päästä katsotaan 2013 vuoden formuloita ja ihmetellään niiden alkeellisuutta ihan samalla tavoin, eli kyse ei nyt ole siitä.. vaan ihan että rajasiko säännöt etusiipien "härpäkkeitä" vaikka esimerkkinä tuo vuosi 1998.
Itsekkin olen tuota miettinyt ja tullut sellaiseen ajatukseen, että tietokoneohjelmien tehokkuus on parantunut tuossa ajassa huimasti.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Luulis että tossa on ihan vaan sellanen takana että silloin tollainen riitti maailmanmestaruuksiin. Ei siinä varmaan paljon sen kummallisempaa ole. Siivet on monimutkaistuneet siitä lähtien ja varmaan monimutkaistuvat tulevaisuudessakin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pikanen kysymys (jonka voisi esittää toki muuallakin) mutta onko säännöt vai osaamattomuus (CFD:n puute?) ollut isoin syy miksi +10 vuotta sitten etusiivet oli nykymittapuulla 'perus läpysköitä?'
Esim Neweyn aerodynamiikan mestariteos vuodelta 1998 sisälsi varsin pelkistetyn etusiiven.
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2011/01/hakk_mcla_monz_1998.jpg
vaikka tuulitunnelit oli varmasti käytössä päivin öin.

Tiedän että +10 vuoden päästä katsotaan 2013 vuoden formuloita ja ihmetellään niiden alkeellisuutta ihan samalla tavoin, eli kyse ei nyt ole siitä.. vaan ihan että rajasiko säännöt etusiipien "härpäkkeitä" vaikka esimerkkinä tuo vuosi 1998.
Kun tulee uudet säännöt niin koko paketti menee uusiksi, jolloin suuria kehityksiä voidaan tehdä ilman että tarvitsee mennä pieniin yksityiskohtiin. Silloin ei olla vielä päästy "optimaaliseen" muotoon.

Vuonna 1998 tuli uudet säännöt jolloin aloitettiin taas alusta:


Suhteellisen pienin sääntömuutoksin mentiin ja 10 vuotta myöhemmin autot näyttivät tältä:



2009 tuli taas isommat sääntömuutokset:


neljä vuotta eteenpäin suht samoilla säännöillä:


Tietysti koko ajan tallit oppivat enemmän ja pystytään tekemään monimutkaisempia muotoja ja niitä pystytään mallintamaan, mutta kyllä se on ne vakaat säännöt ja aika jotka antavat talleille mahdollisuuden hioa pieniäkin yksityiskohtia.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Säännöistä en tiedä, mutta eikö toi 98 auton etusiiven design ole ihan linjassaan takasiiven ja koko auton suunnitteluun. Ei toi kokonaisuus muutenkaan kovin high techiltä näytä kun nykyautoihin vertaa.
Tuo on totta, mutta ehkä muu auto on ollut ja on vieläkin jonnin verran pelkistetympi. Etusiipi on muuttunut yksinkertaisesta järjettömän monimutkaiseksi. Syitä tähän on varmaan sekin että etusiiven tehtävä ei ole vain tuottaa max downforce minimi vastuksella, vaan ohjailla ilmavirtaa hallitusti taaksepäin, kun taas esim takasiivellä ei ole hirveästi väliä mihin ilma siitä ohjautuu.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Itsekkin olen tuota miettinyt ja tullut sellaiseen ajatukseen, että tietokoneohjelmien tehokkuus on parantunut tuossa ajassa huimasti.
Tähän minäkin kallistuisin että tietokoneella on mahdollista mallintaa tuommoisia pieniä nippeliosia, kun taas tuulitunnelissa ja paperilla vedettiin suurempia linjoja.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Luulis että tossa on ihan vaan sellanen takana että silloin tollainen riitti maailmanmestaruuksiin. Ei siinä varmaan paljon sen kummallisempaa ole. Siivet on monimutkaistuneet siitä lähtien ja varmaan monimutkaistuvat tulevaisuudessakin.
Ehdottoman totta. ;)
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Tietysti koko ajan tallit oppivat enemmän ja pystytään tekemään monimutkaisempia muotoja ja niitä pystytään mallintamaan, mutta kyllä se on ne vakaat säännöt ja aika jotka antavat talleille mahdollisuuden hioa pieniäkin yksityiskohtia.
Kuulostaa järkevältä.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Tää aerodynaaminen puoli on tosi hienoa ja kiehtovaa. Ne ketkä lajista ei mitään ymmärrä, eikä oo kiinnostuneita, näkee vain eri värisiä formuloita kiertävän jonossa rataa ympäri xD .
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Tää aerodynaaminen puoli on tosi hienoa ja kiehtovaa. Ne ketkä lajista ei mitään ymmärrä, eikä oo kiinnostuneita, näkee vain eri värisiä formuloita kiertävän jonossa rataa ympäri xD .
Sehän on ihan luonnollista. Esim. minun mummolleni nuo Oldezin postaamat neljä punaista autoa ovat täysin identtisiä.
 
Ylös