Jabsu
Hirvimettällä
- Liittynyt
- 29.1.2013
- Viestit
- 4756
Red-Bullilla on myös kuusi elementtinen, tai ainakin Jerezissä oli.Eilen ollu Ferrarin etusiivessä kohtuullinen määrä elementtejä:
Jos päädystä laskee, niin kuusi.
Red-Bullilla on myös kuusi elementtinen, tai ainakin Jerezissä oli.Eilen ollu Ferrarin etusiivessä kohtuullinen määrä elementtejä:
Jos päädystä laskee, niin kuusi.
Eikös se oo tallin kannalta ihan hyväkin että osui kurakelit kakkoskuskille.Miksei sitä paskaa keliä voinut olla kun eräs Alonso oli ratissa
Kuvaa Barcelonasta RedBullin etusiivestäRed-Bullilla on myös kuusi elementtinen, tai ainakin Jerezissä oli.
On kyllä ilmanohjaimia aikalailla takasiivessäkin.Eilen ollu Ferrarin etusiivessä kohtuullinen määrä elementtejä
Säännöistä en tiedä, mutta eikö toi 98 auton etusiiven design ole ihan linjassaan takasiiven ja koko auton suunnitteluun. Ei toi kokonaisuus muutenkaan kovin high techiltä näytä kun nykyautoihin vertaa.Pikanen kysymys (jonka voisi esittää toki muuallakin) mutta onko säännöt vai osaamattomuus (CFD:n puute?) ollut isoin syy miksi +10 vuotta sitten etusiivet oli nykymittapuulla 'perus läpysköitä?'
Esim Neweyn aerodynamiikan mestariteos vuodelta 1998 sisälsi varsin pelkistetyn etusiiven. vaikka tuulitunnelit oli varmasti käytössä päivin öin.
Tiedän että +10 vuoden päästä katsotaan 2013 vuoden formuloita ja ihmetellään niiden alkeellisuutta ihan samalla tavoin, eli kyse ei nyt ole siitä.. vaan ihan että rajasiko säännöt etusiipien "härpäkkeitä" vaikka esimerkkinä tuo vuosi 1998.
Itsekkin olen tuota miettinyt ja tullut sellaiseen ajatukseen, että tietokoneohjelmien tehokkuus on parantunut tuossa ajassa huimasti.Pikanen kysymys (jonka voisi esittää toki muuallakin) mutta onko säännöt vai osaamattomuus (CFD:n puute?) ollut isoin syy miksi +10 vuotta sitten etusiivet oli nykymittapuulla 'perus läpysköitä?'
Esim Neweyn aerodynamiikan mestariteos vuodelta 1998 sisälsi varsin pelkistetyn etusiiven.
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2011/01/hakk_mcla_monz_1998.jpg
vaikka tuulitunnelit oli varmasti käytössä päivin öin.
Tiedän että +10 vuoden päästä katsotaan 2013 vuoden formuloita ja ihmetellään niiden alkeellisuutta ihan samalla tavoin, eli kyse ei nyt ole siitä.. vaan ihan että rajasiko säännöt etusiipien "härpäkkeitä" vaikka esimerkkinä tuo vuosi 1998.
Kun tulee uudet säännöt niin koko paketti menee uusiksi, jolloin suuria kehityksiä voidaan tehdä ilman että tarvitsee mennä pieniin yksityiskohtiin. Silloin ei olla vielä päästy "optimaaliseen" muotoon.Pikanen kysymys (jonka voisi esittää toki muuallakin) mutta onko säännöt vai osaamattomuus (CFD:n puute?) ollut isoin syy miksi +10 vuotta sitten etusiivet oli nykymittapuulla 'perus läpysköitä?'
Esim Neweyn aerodynamiikan mestariteos vuodelta 1998 sisälsi varsin pelkistetyn etusiiven.
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2011/01/hakk_mcla_monz_1998.jpg
vaikka tuulitunnelit oli varmasti käytössä päivin öin.
Tiedän että +10 vuoden päästä katsotaan 2013 vuoden formuloita ja ihmetellään niiden alkeellisuutta ihan samalla tavoin, eli kyse ei nyt ole siitä.. vaan ihan että rajasiko säännöt etusiipien "härpäkkeitä" vaikka esimerkkinä tuo vuosi 1998.
Tuo on totta, mutta ehkä muu auto on ollut ja on vieläkin jonnin verran pelkistetympi. Etusiipi on muuttunut yksinkertaisesta järjettömän monimutkaiseksi. Syitä tähän on varmaan sekin että etusiiven tehtävä ei ole vain tuottaa max downforce minimi vastuksella, vaan ohjailla ilmavirtaa hallitusti taaksepäin, kun taas esim takasiivellä ei ole hirveästi väliä mihin ilma siitä ohjautuu.Säännöistä en tiedä, mutta eikö toi 98 auton etusiiven design ole ihan linjassaan takasiiven ja koko auton suunnitteluun. Ei toi kokonaisuus muutenkaan kovin high techiltä näytä kun nykyautoihin vertaa.
Tähän minäkin kallistuisin että tietokoneella on mahdollista mallintaa tuommoisia pieniä nippeliosia, kun taas tuulitunnelissa ja paperilla vedettiin suurempia linjoja.Itsekkin olen tuota miettinyt ja tullut sellaiseen ajatukseen, että tietokoneohjelmien tehokkuus on parantunut tuossa ajassa huimasti.
Ehdottoman totta.Luulis että tossa on ihan vaan sellanen takana että silloin tollainen riitti maailmanmestaruuksiin. Ei siinä varmaan paljon sen kummallisempaa ole. Siivet on monimutkaistuneet siitä lähtien ja varmaan monimutkaistuvat tulevaisuudessakin.
Kuulostaa järkevältä.Tietysti koko ajan tallit oppivat enemmän ja pystytään tekemään monimutkaisempia muotoja ja niitä pystytään mallintamaan, mutta kyllä se on ne vakaat säännöt ja aika jotka antavat talleille mahdollisuuden hioa pieniäkin yksityiskohtia.
Sehän on ihan luonnollista. Esim. minun mummolleni nuo Oldezin postaamat neljä punaista autoa ovat täysin identtisiä.Tää aerodynaaminen puoli on tosi hienoa ja kiehtovaa. Ne ketkä lajista ei mitään ymmärrä, eikä oo kiinnostuneita, näkee vain eri värisiä formuloita kiertävän jonossa rataa ympäri xD .