Terve
Väitän, että DRD:n ympärillä pyörivä 'Siiven sakkaus vähetää vastusta' lause on tuhtia media hevon tuubaa.
Siiven yhteydessä puhuttaessa sakkaus on tilanne, jossa liiallisen kohtauskulman takia ilmavirtaus ei voi seurata enää siiven pinnan kaareutumista ja näin ollen irtoaa rajusti pyörteillen.
Tämä pyörteily puolestaan aiheuttaa huomattavan nosteen (downforce autoilu piireissä) pienenemisen sekä todella huomattavan VASTUKSEN KASVUN.
Väitän, että DRD:n kohdalla homma toimii seuraavasti
Siiven kuperalle alapintalle puhallettu voimakas pystysuuntainen ilmavirtaus komponentti pienentää siiven keskiosalla vaikuttavaa kohtauskulmaa, joka puolestaan vähentää siiven tuottamaa downforcea sekä vastusta.
Dowforcen väheneminen luulisi pienentävä myös takarenkaiden vierintävastusta.
Auton 'etunojan' muuttuminen saattaa lisäksi tuoda myös jotain etua, jos tämä on ennakoitu suunnittelussa.
Lisäys1
Bernoullin efekti:
Kilpa-auton siiven ylapinnalle muodostuu ylipaine ja alapinnalle alipaine. Jos alapinnalle johdetaan / syötetään ilmaa, joka tasaa tuota ylä-/alapinnan välistä paine-eroa, niin kohtauskulma pienenee.
Lisäys2
Homma toimii myös toisinpäin.
Jos lisäilma johdetaan siiven koveralle pinnalle, niin kohtauskulma kasvaa ja saadaan lisää downforcea.
Hihasta vedettynä
Jospa putkien sisäiset muotoilut on tehty siten, että tietyn nopeuden jälkeen alasiivelle menevän putken ilmavirtaus ahdistuu/sakkaa/hidastuu niin, että se muodostaa aerodynaamisen tulpan, ja ilmavirtaus etenee seuraavaksi helpompaa reittiä, eli yläsiiven syöttöputkeen.
Niin tai näin, kuulostaa helekutin herkältä säädettävältä: Rata profiili, siiven reynolds luku, siipiprofiilin polaarit, ilmanpaine, lämpötila, kosteusprosentti, ???.
Lisäys3
Aina niin sanavalmis ja loputtoman tietäväinen foorumi on nyt melko hiljainen ;-)
Lisäys4
Tiedoksi
Olen hankkinut aerodynamiikan tietoni netistä, sekä alla mainitusta Suomalaisesta kirjasta
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9510313769&lang=fi