Triviaa!

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Nykymuotoiset lähtövalot otettiin käyttöön ensimmäisen kerran Australian GP:ssä 1996.
Tämä on oikea vastaus!:ahem:

Viime vuonna tuli kuluneeksi 40 vuotta lähtövalojen ottamisesta yleensäkin käyttöön F1:ssä kun Englannin Grand Prixissä 1975 nähtiin liikennevaloilla tehty lähtö. Sitä ennen vain kokeiluissa muutoin kilpailujen ulkopuolella, MM-sarjan ulkopuolisissa kilpailuissa ja tietenkin Grand Prix-sarjan ja mahdollisesti myös Formula A:n aikana oli lähtövaloilla tehdyt lähdöt.

Kaikkien aikojen ensimmäisessä lähtövalokilpailussa Silverstonessa 1975 varoaikaa ennen ehdotonta keltaisille lyöntiä oli jopa minuutin verran koko lähtötapahtumassa mukaan lukien ennen lähtöä tapahtunut odottelu noin 20 sekunnin mittaisena, 20 sekuntia yleensä vähintään punaisen valon tulemiselle ja 20 sekuntia annettiin aikaa vihreän valon tulemiselle ennen keltaisille tai oransseille valoille laittamista.

Kaiken varalta tästä eteenpäin aina suurin piirtein vuoteen 1984 asti normina oli mahdollista käyttää kansallista lippua lähdön merkiksi ennen pitkää viivästyksen ollessa kerta kaikkiaan liian merkittävä ja mikäli lähtöä ei olisi voinut muuten mitenkään toteuttaa esimerkiksi valtavan sähkökatkon osuessa radalle.

Sittemmin vuosina 1976-1978, jolloin nähtiin ajoittain liikennevaloin ja kansallislipuin tapahtuneita yhdistelmälähtöjäkin niin varoaika oli lyhentynyt 15-40 sekunnin mittaiseksi ja vuodesta 1979 lähtien mukaan lukien Watkins Glenin ja Montrealin 1978 kilpailut aina Adelaidessa ajettuun Australian Grand Prixiin 1995 asti lähdettiin aina pelkästään lähtövaloilla.

Koko lähtötapahtuman varoaika ennen ehdotonta keltaisille lyömistä ja uutta lähtöä oli korkeintaan 11 sekuntia ja keskimäärin 4-7 sekuntia joskin joskus nähtiin jopa hädin tuskin sekuntia pitempää varoaikaa punaisen valon vaihtumisesta vihreäksi saakka!

Nykypäivänäkin ilmeisesti aivan äärimmäisessä hätätilanteessa lähdön viivästyessä kaikilta osin merkittävästi se voisi olla teoreettisesti mahdollista aloittaa lähtö kansallislipulla, mutta tuskin tällaista tullaan enää näkemään kuitenkaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaanpa seuraava trivia-kysymys kehiin...

Mikä asia nähtiin viimeisen kerran F1-kilpailussa tasan 20 vuotta sitten vuonna 1996 Kanadan Grand Prixissä Montrealin radalla?
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Mahtaisiko olla jokin esine/materiaali, jota käytettiin viimeistä kertaa turvavallissa? Tarkemmin en valitettavasti osaa vastata.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Mercedes turva-autona.
Osuu kyllä niin lähelle oikeaa vastausta, että en taida enää pitkittää tätä tällä kertaa.

Kysymyksen aivan täysin oikea vastaus olisi ollut joku muu turva-auto kuin Mercedes-Benz ja siis Kanadan Grand Prix 1996 oli viimeinen kerta sinänsä F1:ssä jolloin täysin vapaasti oli joku muu Turva-auto kuin Mercedes-Benz.

Kesken kauden 1996 Mercedes-Benz tuli kahden vuoden odottamisen jälkeen väkisin mukaan lajiin turva-autopuolelle joskin vielä vuoden 1996 aikana käytettiin loppuvuoden ajan niin Mercedes-Benziä kuin muiden valmistajien Turva-autoja lajissa rinnakkain ennen lopullista vuoden 1997 alusta lähtien tullutta sääntöä vain Mercedes-Benzin käytöstä lajissa Turva-autona.

Ellei sitten vielä aivan välttämättä halua sisällyttää mukaan legendaarista Jerezin 1997 ja Mercedes-Benziä ennen lajiin Turva-auton toimittanutta Renaultin Safety Carin jäähyväisajoa PR-mielessä muistaakseni kisan jälkeen yhdessä Mercedes-Benzin kanssa ja kysehän oli siitä legendaarisesta tapahtumasta josta on paljon kuvia etenkin Wiliamsin ja Benettonin osalta käsitellyissä kauden päättäjäiskuvista vuodelta 1997.

Kanadan Grand Prixissä Montrealissa 1996 Safety Carina toimi Pontiac Grand Prix joka nähtiin viikonlopun aikana muissa sessioissa aina kun ajo oli pysähdyksissä.

Yllättävän paljon oli kyllä ruudukon takana saattoväkeä tämän vuoden Kanadan kilpailun startissa muutenkin.

Aluksi meinasin harkita myös kysymyksen oikeaksi vastaukseksi, että mikä kilpailu olisi ollut MTV3:n ensimmäistä kertaa kanavan oman esitysviikon katsotuin F1-kisa ja sehän olikin nimenomaan Montreal 1996 953 000 katsojalla. Tosin sitten olisin asetellut kysymyksenkin toisin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan seuraava kysymys sitten kehiin:

Mistä tapahtumasta tulee tänään kuluneeksi 20 vuotta F1:ssä?
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Laitetaan seuraava kysymys sitten kehiin:

Mistä tapahtumasta tulee tänään kuluneeksi 20 vuotta F1:ssä?
Tähän saletisti liittyy turva-auto joten vastataan että ensimmäistä kertaa safety carina radalla ulkoili AMG-Mersu. Ja tämän jälkeen on safety carina toiminut ainostaan eri AMG-Mersuja.

Fortihan osallistui vielä seuraavaan kisaviikonloppuun, mutteivät päässeet aika-ajoista kisaan. :)
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Tähän saletisti liittyy turva-auto joten vastataan että ensimmäistä kertaa safety carina radalla ulkoili AMG-Mersu. Ja tämän jälkeen on safety carina toiminut ainostaan eri AMG-Mersuja.

Fortihan osallistui vielä seuraavaan kisaviikonloppuun, mutteivät päässeet aika-ajoista kisaan. :)
Tämä on oikea vastaus sillä huolimatta siitä, että periaatteessa aina Japanin Grand Prixiin 1996 saakka Safety Carina pystyi toimimaan myös rinnakkaisesti myös kisaisäntien muut automallit tai myös tuolloinen virallinen Safety Carin toimittaja lajiin eli Renault niin Ranskan Grand Prix 1996 oli ensimmäinen kilpailu mistä eteenpäin alkoi aina näihin päiviin asti jatkunut ja yhä jatkuva Mercedes-Benzin AMG-mallien käyttö Safety Carina lajissa.

Syy rinnakkaiseen toimivuuteen oli siinä, että Bernie Ecclestone halusi aivan välttämättä runnoa vaikutusvaltaansa läpi ja siinä asiassa tietenkin tuolloin erittäin vaikutusvaltainen Renault-pomo Patrick Faure asettui poikkiteloin ja myös siinä, että Mercedes-Benz tuli lajiin tavallaan kesken kauden 1996 vaikka valmistajan piti tulla alkuperäisen sopimuksen mukaan vasta 1997 lajiin tai vasta vielä vuonna 1998 lajiin kun olisi ensin selvitetty tarjouskilpailun voimin selkeä Safety Carin ja Medical Carin toimittaja lajiin.

Tarjouskilpailussa oli tiettävästi ehdolla Renault, Mercedes-Benz, BMW ja Lamborghini. Liian aikaisen tulon takia Mercedes-Benzillä ei ollut riittävän paljon myöskään sopivia Mercedes-Benz C36 AMG-malleja joita tuolloin käytettiin.

Tietysti järkevintä yhtämittaiseen käyttöön olisi ollut käyttää Mercedes-Benzin kolme vuotta testattua Safety Carin tuolloista oletettua yhtämittaista mallia eli Mercedes-Benz 500:aa, mutta sitä tosiaan käytettiin vain testimallina aina pois lukien TI Circuit Aidan kilpailua vuonna 1995 jolloin sitä käytettiin siis lopulta vain kerran Safety Carina. Sinänsä tietysti Australian Grand Prixistä 1997 ja oikein lopullisesti vasta 1998 Australian Grand Prixistä lähtien on ollut täysin selkeä yksinoikeus Mercedes-Benzillä ja sen AMG-malleilla Safety Carien ja Medical Carien osalta.

Poikkeus nähtiin vuonna 1997 Jerezissä kun Renault Megane Coupe tai Renault Maxi Megane Coupe oli ruudukossa tai muutoin kilpailuviikonloppuna mukana turvallisuusjoukoissa. Renault siirsi Safety Carin velvollisuuksien soihdun kuvainnollisesti tuolloin Mercedes-Benzille tapahtumasta jonka ehkä tunnetuin kuva on ollut Williamsin ja Benettonin tallien oma yhteiskuva tuoreen maailmanmestarin eli Jacques Villeneuven kanssa. Tosin kuvanottoon mennessä Mercedes-Benzin ja Renaultin Safety Carien mallien ajot oli hoidettu.:alppu:

Vuoden 1997 aikana järjestäjillä oli alun perin ilmeisesti Safety Careiksi tai Medical Careiksi tarkoitettuja automalleja usein kilpailujen Mainosautoina. Vuoden 1997 Melbournessa esimerkiksi aika-ajojen aikana nähtiin jossakin välissä punaisia Holden-merkkisiä Mainosautoja radalla ja vuonna 1997 Interlagosissa ennen kisaa nähtiin myös pieni vertailuajo Mercedes-Benz AMG:n ja vuoden 1996 Safety Carin eli Ford Mondeon kesken. Ford Mondeo oli sinä vuonna Interlagosin kilpailun Mainosauto tai Lead Car.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Ketkä ovat pitkäaikaisimmat Ferrarin f1-kuskit?

Schumi nyt varmaan ykkösenä 11 kaudella, massalla 7, Ickxillä 7 ja kimillä tulee oelmaan 7 ensi kauden jälkeen.

Wolfgang von Trips 6
Lorenzo Bandini 6
Mario Andretti 6
Clay Regazzoni 6
Gilles Villeneuve 6
Gerhard Berger 6
Rubens Barrichello 6

Muita?

Että siinäkin mielessä mennään legendojen joukkoon :alppu:

Edit: näin jälkeenpäin ajattellen voisi olla järkevämpää laskea kisojen määrinä, mutta sellaista tilastoa en löytänyt. Kimillähän tulee 100 ferraristartti tulevana vkl
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ketkä ovat pitkäaikaisimmat Ferrarin f1-kuskit?

Schumi nyt varmaan ykkösenä 11 kaudella, massalla 7, Ickxillä 7 ja kimillä tulee oelmaan 7 ensi kauden jälkeen.

Wolfgang von Trips 6
Lorenzo Bandini 6
Mario Andretti 6
Clay Regazzoni 6
Gilles Villeneuve 6
Gerhard Berger 6
Rubens Barrichello 6

Muita?

Että siinäkin mielessä mennään legendojen joukkoon :alppu:

Edit: näin jälkeenpäin ajattellen voisi olla järkevämpää laskea kisojen määrinä, mutta sellaista tilastoa en löytänyt. Kimillähän tulee 100 ferraristartti tulevana vkl
Paljon kausia ovat ajaneet myös Jean Alesi, Michele Alboreto, Phil Hill, John Surtees ja tietenkin myös Giuseppe Farina, Alberto Ascari, Luigi Fagioli, Piero Taruffi, Mike Hawthorn, Olivier Gendebien ja Luigi Villoresi. Totta kai Niki Laudaa ja tietyllä tapaa mielenkiintoisinta Ferrarin viimeistä sinänsä jopa maksukuljettajana tai ainakin eräänlaisena kutsukuljettajana pidettyä Arturo Merzariota unohtamatta.

Yksityisiä Ferrareja eniten ajaneimmat kuljettajat olivat Louis Rosier ja Peter Whitehead. Vuoden 1961 jälkeen yhtäkään selvää vuokrattua tai yksityistä Ferrari-autoa ei ole esiintynyt lajissa kun viimeinen täysin varma Ferraria kuljettanut yksityistallin ajaja oli Giancarlo Baghetti Monzassa 1961.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Laitetaan seuraava pieni kysymys kehiin.

Mikä asia on ollut osa F1:stä myöskin tänä vuonna noin 20 vuoden ajan yhtä ainoaa vuoden 1997 Brasilian Grand Prixiä poikkeusta huomioimatta? Tällä kertaa kysymys ei liity turvallisuuspuoleen, lähtövaloihin eikä turva-autoihin joten tämä olkoon jo ensimmäinen vihje ja toinen pieni vihje on sellainen, että Brasiliassa 1997 tapahtui järjestäjien osalta eräs moka kysymykseen liittyen joka kuitenkin oli nolo koska lajissa tämä asia oli tarkoitettu jo tuolloin vuoden ajan meneteltävän toisella tavalla.

Mikä olennainen asia on siis kyseessä?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
Liittyisiköhän siihen, että ensimmäisessä startissa kolaroineen Irvinen autoa korjattiin lähtöruudukossa niin kauan, että hommat saatiin valmiiksi vain sekunteja ennen uusintastartin lämmittelykierrosta. Rangaistusta mekaanikkojen ruudussa olemisesta ei kuitenkaan tullut.
 
Ylös