CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15018
Tämä on oikea vastaus!:ahem:Nykymuotoiset lähtövalot otettiin käyttöön ensimmäisen kerran Australian GP:ssä 1996.
Viime vuonna tuli kuluneeksi 40 vuotta lähtövalojen ottamisesta yleensäkin käyttöön F1:ssä kun Englannin Grand Prixissä 1975 nähtiin liikennevaloilla tehty lähtö. Sitä ennen vain kokeiluissa muutoin kilpailujen ulkopuolella, MM-sarjan ulkopuolisissa kilpailuissa ja tietenkin Grand Prix-sarjan ja mahdollisesti myös Formula A:n aikana oli lähtövaloilla tehdyt lähdöt.
Kaikkien aikojen ensimmäisessä lähtövalokilpailussa Silverstonessa 1975 varoaikaa ennen ehdotonta keltaisille lyöntiä oli jopa minuutin verran koko lähtötapahtumassa mukaan lukien ennen lähtöä tapahtunut odottelu noin 20 sekunnin mittaisena, 20 sekuntia yleensä vähintään punaisen valon tulemiselle ja 20 sekuntia annettiin aikaa vihreän valon tulemiselle ennen keltaisille tai oransseille valoille laittamista.
Kaiken varalta tästä eteenpäin aina suurin piirtein vuoteen 1984 asti normina oli mahdollista käyttää kansallista lippua lähdön merkiksi ennen pitkää viivästyksen ollessa kerta kaikkiaan liian merkittävä ja mikäli lähtöä ei olisi voinut muuten mitenkään toteuttaa esimerkiksi valtavan sähkökatkon osuessa radalle.
Sittemmin vuosina 1976-1978, jolloin nähtiin ajoittain liikennevaloin ja kansallislipuin tapahtuneita yhdistelmälähtöjäkin niin varoaika oli lyhentynyt 15-40 sekunnin mittaiseksi ja vuodesta 1979 lähtien mukaan lukien Watkins Glenin ja Montrealin 1978 kilpailut aina Adelaidessa ajettuun Australian Grand Prixiin 1995 asti lähdettiin aina pelkästään lähtövaloilla.
Koko lähtötapahtuman varoaika ennen ehdotonta keltaisille lyömistä ja uutta lähtöä oli korkeintaan 11 sekuntia ja keskimäärin 4-7 sekuntia joskin joskus nähtiin jopa hädin tuskin sekuntia pitempää varoaikaa punaisen valon vaihtumisesta vihreäksi saakka!
Nykypäivänäkin ilmeisesti aivan äärimmäisessä hätätilanteessa lähdön viivästyessä kaikilta osin merkittävästi se voisi olla teoreettisesti mahdollista aloittaa lähtö kansallislipulla, mutta tuskin tällaista tullaan enää näkemään kuitenkaan.