DRS, DRS-alueet ja muu vääntö avattavasta takasiivestä, vol 2013

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
DRS muuten toimi hyvin melbournessa. Ei ollut mitenkään liian helppoja nuo ohitukset, joten voikin miettiä pitääkö sitä Derssiä laittaa Melbourneen kun ohituksia näyttää tulevan muutenkin.

Itse pelkään että Malesiassa nähdään tahallisia hidasteluja jotta tuo DRS apu saadaan. Saa nähdä miten menee.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
DRS muuten toimi hyvin melbournessa. Ei ollut mitenkään liian helppoja nuo ohitukset, joten voikin miettiä pitääkö sitä Derssiä laittaa Melbourneen kun ohituksia näyttää tulevan muutenkin.
Miksi muuttaa toimivaa konseptia? "If it ain't broke, don't fix it"

Melbournessa takasiipialueet oli sijoitettu viisaasti astetta heikompiin ohituspaikkoihin, eikä parhaimpaan (4. viimeinen mutka), jossa ohituksia voi olettaa syntyvän ilman DRS:n avustustakin.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Miksi muuttaa toimivaa konseptia? "If it ain't broke, don't fix it"

Melbournessa takasiipialueet oli sijoitettu viisaasti astetta heikompiin ohituspaikkoihin, eikä parhaimpaan (4. viimeinen mutka), jossa ohituksia voi olettaa syntyvän ilman DRS:n avustustakin.
Mietin vain että tuo toinen DRS alue voisi olla hieman lyhyempi, mutta juu, ei mitään tarvitse muuttaa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
DRS muuten toimi hyvin melbournessa. Ei ollut mitenkään liian helppoja nuo ohitukset, joten voikin miettiä pitääkö sitä Derssiä laittaa Melbourneen kun ohituksia näyttää tulevan muutenkin.

Itse pelkään että Malesiassa nähdään tahallisia hidasteluja jotta tuo DRS apu saadaan. Saa nähdä miten menee.
Melbourne onkin niitä paikkoja joissa DRS on hyvä. Toisin kuin esim. seuraava Malesia, varsinkin kahdella derssi-alueella...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Itse pelkään että Malesiassa nähdään tahallisia hidasteluja jotta tuo DRS apu saadaan. Saa nähdä miten menee.
Riippuu missä mittauspiste on...

Melbournessa toimi tosiaan hyvin. :thumbup:
Sielä palikat olikin kohdallaan. Jos ei sitä siiven avaamista tyhjällä suoralla oteta huomioon, kun ei ole ratakohtainen juttu sinänsä...
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Haluaako joku koittaa arvata, mikä logiikka tuossa on taustalla? :D Mersulla uskaltaa ehkä Caterhamista mennä ohi takasuoralla, mutta kaikissa muissa tilanteissa on pakko odottaa pääsuoraa.
Edelleenkin parempi näin päin, kuin naurettavan helppo DRS-sijoituksen vaihtamis rituaali ja seuraavalla suoralla taakse jääneen jättäminen täysin eri galaksiin. :thumbup:

Toki parempi olisi, jos radalla olisi vain yksi DRS alue ja absoluuttista täydellisyyttä olisi sen puuttuminen kokonaan.;)
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
DRS ainoastaan takasuoralla olis jees. Se toisi jonossa ajavat autot lähekkäin tai ohitustilanteeseen viimeiseen mutkaan, ja siitä voitaisiin sitten jatkaa ihan perinteisin menoin. Mulla halkeaa pää jos tuo menee Malesiassa ihan pelleisyksi, which is not nice.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos jälkimmäinen mittauspiste on varikollekääntymiskohdan jälkeen, niin tuohan on huikea parannus. Enää ei availtaisi tyhjällä radalla - paitsi siinä tapauksessa, että mittauspisteen kohdalla on juuri kaksintaistelu menossa ja voittajaksi selviää mittauspisteessä taaempi. Tuskin noita monta tulee.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Haluaako joku koittaa arvata, mikä logiikka tuossa on taustalla? :D Mersulla uskaltaa ehkä Caterhamista mennä ohi takasuoralla, mutta kaikissa muissa tilanteissa on pakko odottaa pääsuoraa.
Toisaalta alueita voi käyttää myös toisella tavalla. Ensinmäinen drs-alue mahdollistaa takanatulevan lähestyä ns. haavistotuntumalle, jonka jälkeen seuraavalla alueella voi yrittää ohitusta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jos jälkimmäinen mittauspiste on varikollekääntymiskohdan jälkeen, niin tuohan on huikea parannus. Enää ei availtaisi tyhjällä radalla - paitsi siinä tapauksessa, että mittauspisteen kohdalla on juuri kaksintaistelu menossa ja voittajaksi selviää mittauspisteessä taaempi. Tuskin noita monta tulee.
On se toki parannus, mutta pelkään että joko ei edes viitsitä yrittää ohitusta takasuoralla, tai sitten ohitettava päästää sen kummemmin taistelematta ohi kun tietää saavansa vauhtinapin käyttöönsä. Tai kaiken huippu on se, että molemmat jäävät viimeiseen mutkaan hidastelemaan. Mun mielestä tuo on niin hankala paikka saada DRS-mittausta järkevästi järjestettyä, että jättäisin sen kokonaan pääsuoralta pois. Muutenkin pysyn kannassani, että radan parhaan ohituspaikan ei tarvitsisi olla DRS-aluetta, varsinkin kun Sepangissa on muuallakin suoraa minne sen voi laittaa. Kattellaan miten kisassa käy.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Edelleenkin parempi näin päin, kuin naurettavan helppo DRS-sijoituksen vaihtamis rituaali ja seuraavalla suoralla taakse jääneen jättäminen täysin eri galaksiin. :thumbup:
Minusta "ilmainen" DRS-ajelu ei ole yhtä paha kuin se että jarrutellaan kilpaa DRS-mittausviivalle kuten Massa ja Kimi teki Intiassa(?). Ennen wanhaan Sepangissa nähtiin hyviä vääntöjä noilla perättäisillä suorilla mutta nyt tuo ensimmäinen suora on ihan jono ajelua ja ohituspaikan petailua :-S

Toki parempi olisi, jos radalla olisi vain yksi DRS alue ja absoluuttista täydellisyyttä olisi sen puuttuminen kokonaan.;)
Tästä ei olla erimieltä :D

Edit: Ja jos DRS tarvitaan, ni pelkästään takasuoralle.. Siinä ensin autot lähekkäin ja sit mitataan ballsit ku mennään kirraavaan T1:een two-wide :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Sepangissa on muuallakin suoraa minne sen voi laittaa. Kattellaan miten kisassa käy.
Voisiko sen tuonne ennen T9:ää laittaa?
Tai olisiko aivan liian lyhyt suora. Ainakin yksi potentiaalinen ohituspaikka voisi tulla lisää.

T4 olisi muuten hyvä jollei se olisi niin lähellä kahta pisintä suoraa.
Yksi DRS alue riittäisi hyvin Sepangiin. Jos sen laittaa ekalle pidemmälle suoralle niin se mahdollistaa lähestymisen ja sitä kautta ekan mutkan ohituksen, ja jos sen laittaa pääsuoralle niin se auttaa myös ohituksissa.
Minusta vaan tuntuu että nuo kaksi DRS paikkaa ja kaksi DRS aluetta voivat tuoda harmillisia farssin aineksia kun hidastellaan tahallaan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
On hyvä, että on kaksi mittapistettä.

Mutta tuo on kyllä täysin väärässä kohdassa!! Nyt ei siis kannata ohittaa takasuoralla, koska sitten pääsuoralla menettää paikkansa.

Niin FIAa taas tämä. Tehdään parannus, mutta ei yhtään mietitä asiaa loppuun. :(

Toisen alueen mittapiste pitäisi olla ennen vikaa neulan silmää.

Kaikista paras olisi, että vain takasuora olisi DRS-suora, jolloin tosiaan saatais sielä joko DRS-ohituksia tai sitten hyvää vääntöä pääsuoralle. Nyt pelkään, että ei saada oikein kumpaakaan... :(

Toisaalta alueita voi käyttää myös toisella tavalla. Ensinmäinen drs-alue mahdollistaa takanatulevan lähestyä ns. haavistotuntumalle, jonka jälkeen seuraavalla alueella voi yrittää ohitusta.
Noinhan se tekisi yhdelläkin mittapisteellä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toisen alueen mittapiste pitäisi olla ennen vikaa neulan silmää.
Ei vaan sen pitäisi olla vielä myöhemmin, jolloin hiusneulassa tapahtuvat ohitukset ovat jo tapahtuneet ja varikolle menty. Niin vältyttäisiin edelläajavan DRS-oikeudesta ja tyhjän radan siivenaukomisesta. Mittauspisteen aikaistaminen johtaa noihin molempiin.

Kakkossuoran (eli lähtösuoran) DRS-alue voisi myös olla lyhyempi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei vaan sen pitäisi olla vielä myöhemmin, jolloin hiusneulassa tapahtuvat ohitukset ovat jo tapahtuneet ja varikolle menty. Niin vältyttäisiin edelläajavan DRS-oikeudesta ja tyhjän radan siivenaukomisesta. Mittauspisteen aikaistaminen johtaa noihin molempiin.

Kakkossuoran (eli lähtösuoran) DRS-alue voisi myös olla lyhyempi.
Pääpointti edelleen on se, että DRS ei saa missään nimessä olla ohituksen este. Eikö vain?

Nyt kun mittauspiste on varikonportilla, on takasuoran DRS-ohitus jo tehty ja etu siirtynyt ohitetulle, joka täten taas pääsuoran DRS-alueella lentää hymyillen ohi. Näin se ei saa olla! Siinä ei ole mitään logiikka, siitä ei ole mitään hyötyä lajille ja sitä ei osa katsojista varmasti ymmärrä, että miksi juuri ohittanut ei pysynytkään edellä. Piste.

Kuten mainitsin, niin kaksi mittauspistettä on hyvä juuri sen takia, että se hillitsee turhia tyhjän suoran DRS-ajoja, mutta otan silti mieluummin ne kuin sen, että ei ohiteta ennen DRS-mittauspistettä.

Tyhjän radan DRS-ajoa ei voi estää kuin muuttamalla sääntöjä. Ja niin se pitäisi tehdäkin, koska se olisi hyvin helppoa!

Malesian tapauksessa, nykysäännöillä, parasta olisi poistaa pääsuoran DRS-alue kokonaan. Tai sitten siirtää se lyhyenä suoran loppuosalle.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hamilton-Rosberg taistelupari näytti kuinka väärässä paikassa Malesian jälkimmäinen DRS-mittapiste oli. Hamilton kuittasi Nicon takaisin aina pääsuoralla, kun Nico oli mennyt tekemään ohituksen jo takasuoralla. DRS siis esti ohituksen syntymisen.

Myös Malesian eka mittapiste oli mutkan jälkeen. Paikkana se ei tainnut olla hyvä ohituksille, mutta jos sitä edeltävässä mutkassa olisi ohittanut, olisi H-R esimerkin kaltaisesti menettänyt paikkansa takasuoran DRS-alueella.
 
Liittynyt
19.4.2013
Viestit
12
IMO saisi poistaa kaikki keinotekoiset systeemit ohituksien ja lajin mielenkiinnon lisäämiseksi. Pitäisi keskittyä enemmän tekniikan kehittämiseen, mutta niin, että kuskilla on nyt ja aina isoin merkitys.

DRS:t pyllystä, nopeasti kuluvat renkaat pyllystä, turboboost eli KERS ihan ookoo. Renkaista sen verran, että jos ajeltaisiin ns. biorenkailla voisi asiaa perustella, mutta jos tehdään vain huonompia tuotteita varioinnin lisäämiseksi, on asia keinotekoinen.
 
Ylös