DRS, DRS-alueet ja muu vääntö avattavasta takasiivestä, vol 2013

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
IMO saisi poistaa kaikki keinotekoiset systeemit ohituksien ja lajin mielenkiinnon lisäämiseksi. Pitäisi keskittyä enemmän tekniikan kehittämiseen, mutta niin, että kuskilla on nyt ja aina isoin merkitys.

DRS:t pyllystä, nopeasti kuluvat renkaat pyllystä, turboboost eli KERS ihan ookoo. Renkaista sen verran, että jos ajeltaisiin ns. biorenkailla voisi asiaa perustella, mutta jos tehdään vain huonompia tuotteita varioinnin lisäämiseksi, on asia keinotekoinen.
Jos olisi olemassa parempi keino ohitusten helpottamiseksi sitä käytettäisiin, mutta koska parempaa keinoa ei ole olemassa on käytettävä DRS:ää ja nopeasti kuluvia renkaita, koska ilman niitä muodostuisi trullijunia joita kukaan ei jaksa katsoa.

Jos katsotaan esimerkiksi viime kautta, niin yhtä mielenkiintoista kautta saa hakea 1980-luvulta asti, koska lähes jokaisessa kisassa tapahtui paljon, voittajia oli kauden aikana 8 ja maailmanmestaruus ratkesi vasta viimeisessä kisassa.

Viime kauden loppupuolella ajettiin Abu Dhabissa, Austinissa ja Interlagosissa sellaiset kisat, että niitä kisoja parempaa mainosta ei F1-sarjalle ole olemassa ja näistä kisoista varsinkin Abu Dhabin kilpailun mielenkiintoisuus oli täysin DRS:än ja nopeasti kuluvien renkaiden ansiota, koska ilman niitä Abu Dhabin radalla ohittaminen olisi lähes mahdotonta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos olisi olemassa parempi keino ohitusten helpottamiseksi sitä käytettäisiin, mutta koska parempaa keinoa ei ole olemassa on käytettävä DRS:ää ja nopeasti kuluvia renkaita, koska ilman niitä muodostuisi trullijunia joita kukaan ei jaksa katsoa.
No siis, FIA ehdotti rajatun maaefektin käyttöönottoa ensimmäisen GP2-sukupolven autojen tyyliin, mutta tallit totesivat sen liian kalliiksi, joten päädyttiin murto-osan maksavaan DRS:ään.

Toimisihan se maaefekti halvalla, jos standardoitaisiin pohja ja muuta aeroa tarpeeksi, mutta sitä tallit taas eivät halua. Eikä valtaosa faneistakaan.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ei tuo DRS minusta ideana ole mitenkään huono, mutta toteutusta tuossa ei olla saatu vieläkään täysin kohdalleen. Nuo DRS-alueet pitäisi miettiä paremmin sillä tavalla että DRS:n käyttö mahdollistaisi ohitusyrityksen mutta ei tee ohituksesta varmaa. Nythän tuolla mennään suorilla heittämällä ohi ilman että ohitettava pystyy puolustamaan sijoitustaan millään tavalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei tuo DRS minusta ideana ole mitenkään huono, mutta toteutusta tuossa ei olla saatu vieläkään täysin kohdalleen. Nuo DRS-alueet pitäisi miettiä paremmin sillä tavalla että DRS:n käyttö mahdollistaisi ohitusyrityksen mutta ei tee ohituksesta varmaa. Nythän tuolla mennään suorilla heittämällä ohi ilman että ohitettava pystyy puolustamaan sijoitustaan millään tavalla.
Ei tuo ole oikein mahdollista, kun autot ovat erilaisia. Lotuksella ei meinaa päästä Mersusta ohi edes DRS:n avulla, mutta Mersulla pääsee Lotuksesta ilmankin DRS:ää. Vai pitäisikö suorille tai autoihin laittaa nopeusrajoitus? ;)
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ei tuo ole oikein mahdollista, kun autot ovat erilaisia. Lotuksella ei meinaa päästä Mersusta ohi edes DRS:n avulla, mutta Mersulla pääsee Lotuksesta ilmankin DRS:ää. Vai pitäisikö suorille tai autoihin laittaa nopeusrajoitus? ;)
Se on sitten Lotuksen ongelma jos ei suorilla kulku riitä. Mutta minun mielestäni tuo DRS pitäisi sovittaa sillä tavalla että se ei tee ohituksesta automaatiota kenellekään, mutta tarjoaa mahdollisuuden yrittää ohitusta jos vaan autossa kulku riittää muuten.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se on sitten Lotuksen ongelma jos ei suorilla kulku riitä. Mutta minun mielestäni tuo DRS pitäisi sovittaa sillä tavalla että se ei tee ohituksesta automaatiota kenellekään, mutta tarjoaa mahdollisuuden yrittää ohitusta jos vaan autossa kulku riittää muuten.
Ei sitä pysty säätämään niin. Jos takanaolija on lähellä suoran alkaessa (eli pääsisi ohi ilmankin DRS:ää), niin tottahan se DRS-ohitus silloin on helpon näköinen.

Tai olisi siinä se vaihtoehto, että DRS:ää saa käyttää, jos on 0,5-1 sek perässä, mutta ei, jos on 0-0,5 sek. perässä. Mutta silloin voi olla mielekkäämpää olla ajamatta toista liikaa kiinni.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5806
Kyllä noi Korean ja Brasilian DRS alueet on aika perseestä.
 
Ylös