Ghost_Glove
Jääkausi
WebSlave, sinä et taida muuttaa mieltäsi tai suostua edes avartamaan katsettasi toisenlaisiin mielipiteisiin. Ei se mitään, sano se vain suoraa.
Voit olla oikeassa, että FIA ei pidä mainitsemiani asioita ongelmina, mutta minä todella toivon, että pitäisivät. Muistan vieläkin kuinka Webber taisteli Hamiltonin kanssa kaudella 2011 Singaporessa tms. ja hiillosti Hamin kontissa kierros kierroksen jälkeen. DRS-alueella ei ohitus onnistunut, mutta juuri ennen DRS-mittapistettä oli hyvä mutka ohitukselle ja siinä ohitus olisi ollut mahdollinen. Webber sen kerran tai kaksi tekikin, mutta aina Hamilton tuli kädet ylhäällä vihellellen ohi seuraavalla suoralla luukku auki. Uskoisin, että kyllä siinä lajin tekniikkaa/sääntöjä tuntematon katsoja ihmetteli, että mitä hittoa tossa tapahtuu... :thumbfh:
Ja tuon ongelman poistamiseen ei olisi tarvinnut kuin siirtää DRS-mittapiste vaikka pääsuoran päähän. Muistaakseni se oli mutkien 1 ja 2 välissä ja DRS-suora mutkan 2 jälkeen. Eli ei olis ollut isosta asiasta kiinni.
Yhtälailla Melbournessa ei kannata ohittaa toka vikassa mutkassa (ei se mikään paras paikka ole muutenkaan, mutta nyt lähitulevaisuuden esimerkkinä), koska DRS-mittapiste on sielä ollut toka vikan ja vikan mutkan välissä.
Parannusehdotus ongelmaan:
A) Parempi sijoituspaikka mittapisteelle, esim. jarrutusalueelle missä ei vielä normaaleja ohituksia luultavammin nähdä tai keskelle mutkaa. Ei ainakaan heti mutkan jälkeen, jolloin ko. mutkassa ei kannata todellakaan ohittaa.
B) Estetään (teknisesti tai säännöin) DRS:n käyttö, jos sijoitukset on vaihtunut esim. edellisellä sektorilla tms.
Minusta ei olisi ollenkaan vaikeaa... Onko sinusta WebSlave? Tai olisiko tämmöinen muutos pahasta?
1) Jos takanaolevalla on mahdollisuus suurella todennäköisyydellä päästä lähelle tai saada merkittävä imuapu muutenkin, niin eikö juuri silloin DRS-alue ole turha (esmes Span pitkä takasuora Eau Rougen jälkeen)?
2) Aina ei DRS-ohituskaan onnistu, siihen löytyy syyt muualta. On tallien asia säätää autot toimimaan myös ohitustilaisuuksissa. Jos otetaan riski, että jäädään Sumi-junaan, niin sen kanssa on elettävä. Minkään mittainen DRS-suora ei olisi poistanut Kimiä viime vuoden Sumi junista. Rajoittimella menivät kuitenkin ja jos Mersu meni siipi kiinni sen mitä Lotus siipi auki, niin se ei siitä muuksi muutu vaikka olis lentokenttä alla.
Lopetan siihen, että itse haluaisin vain nähdä loogista vääntöä. Loogista ei ole se, että juuri ohittanut tulee ohitetuksi vain siksi, että hän on juuri ohittanut eli on ohitetun edessä lähietäisyydellä.
Ja kaikista pahinta on se, että ennen DRS-mittapistettä/-aluetta on syystä tai toisesta saatu hyvää vääntöä eli viihdettä aikaiseksi, mutta sitten sen pilaakin DRS. Miksi? Kun tällainen DRS:n negatiivinen vaikutus voitaisiin ihan hyvin estääkin... Tämä jo ihan F1:sen yleisen imagon ja satunnaisen katsojan ymmärryskyvyn takiakin.
Ei muuta.
Sinusta siis on DRS:n ominaisuus, että se "estää" normaalit ohitukset? Hienoa. :thumbup:Ehkä FIA vain ei ole sinun kanssasi samaa mieltä siitä mitkä ovat ongelmia?
Oikeiden parametrien etsiminen oli jo etukäteen tiedossa, niin FIA:n pitääkin tehdä. Mitä "hölmöimpiin ongelmakohtiin" tulee, FIA ei ehkä näe niitä ongelmina vaan ominaisuuksina. Alan itsekin kallistua enemmän siihen suuntaan.
Voit olla oikeassa, että FIA ei pidä mainitsemiani asioita ongelmina, mutta minä todella toivon, että pitäisivät. Muistan vieläkin kuinka Webber taisteli Hamiltonin kanssa kaudella 2011 Singaporessa tms. ja hiillosti Hamin kontissa kierros kierroksen jälkeen. DRS-alueella ei ohitus onnistunut, mutta juuri ennen DRS-mittapistettä oli hyvä mutka ohitukselle ja siinä ohitus olisi ollut mahdollinen. Webber sen kerran tai kaksi tekikin, mutta aina Hamilton tuli kädet ylhäällä vihellellen ohi seuraavalla suoralla luukku auki. Uskoisin, että kyllä siinä lajin tekniikkaa/sääntöjä tuntematon katsoja ihmetteli, että mitä hittoa tossa tapahtuu... :thumbfh:
Ja tuon ongelman poistamiseen ei olisi tarvinnut kuin siirtää DRS-mittapiste vaikka pääsuoran päähän. Muistaakseni se oli mutkien 1 ja 2 välissä ja DRS-suora mutkan 2 jälkeen. Eli ei olis ollut isosta asiasta kiinni.
Yhtälailla Melbournessa ei kannata ohittaa toka vikassa mutkassa (ei se mikään paras paikka ole muutenkaan, mutta nyt lähitulevaisuuden esimerkkinä), koska DRS-mittapiste on sielä ollut toka vikan ja vikan mutkan välissä.
Parannusehdotus ongelmaan:
A) Parempi sijoituspaikka mittapisteelle, esim. jarrutusalueelle missä ei vielä normaaleja ohituksia luultavammin nähdä tai keskelle mutkaa. Ei ainakaan heti mutkan jälkeen, jolloin ko. mutkassa ei kannata todellakaan ohittaa.
B) Estetään (teknisesti tai säännöin) DRS:n käyttö, jos sijoitukset on vaihtunut esim. edellisellä sektorilla tms.
Minusta ei olisi ollenkaan vaikeaa... Onko sinusta WebSlave? Tai olisiko tämmöinen muutos pahasta?
Turhia peippailuja molemmat poimintasi.Jos takanaoleva on lähellä tai hänellä on selvästi suurempi nopeus, ohitus on väistämättä ohilento. Pitemmillä suorilla tämä korostuu, koska takanatuleva ehtii kerätä paremman nopeuden imusta, jolloin DRS:n tuoma 10-15 km/h:n lisäetu tulee jo ennestään selvästi suurempaan suoranopeuteen. Ei tuolle voi mitään tehdä, ellei poisteta koko DRS:ää - ja se ei ole vaihtoehto.
Kysy vaikka Räikköseltä kuinka automaattista se DRS-ohittaminen on.
1) Jos takanaolevalla on mahdollisuus suurella todennäköisyydellä päästä lähelle tai saada merkittävä imuapu muutenkin, niin eikö juuri silloin DRS-alue ole turha (esmes Span pitkä takasuora Eau Rougen jälkeen)?
2) Aina ei DRS-ohituskaan onnistu, siihen löytyy syyt muualta. On tallien asia säätää autot toimimaan myös ohitustilaisuuksissa. Jos otetaan riski, että jäädään Sumi-junaan, niin sen kanssa on elettävä. Minkään mittainen DRS-suora ei olisi poistanut Kimiä viime vuoden Sumi junista. Rajoittimella menivät kuitenkin ja jos Mersu meni siipi kiinni sen mitä Lotus siipi auki, niin se ei siitä muuksi muutu vaikka olis lentokenttä alla.
Lopetan siihen, että itse haluaisin vain nähdä loogista vääntöä. Loogista ei ole se, että juuri ohittanut tulee ohitetuksi vain siksi, että hän on juuri ohittanut eli on ohitetun edessä lähietäisyydellä.
Ja kaikista pahinta on se, että ennen DRS-mittapistettä/-aluetta on syystä tai toisesta saatu hyvää vääntöä eli viihdettä aikaiseksi, mutta sitten sen pilaakin DRS. Miksi? Kun tällainen DRS:n negatiivinen vaikutus voitaisiin ihan hyvin estääkin... Tämä jo ihan F1:sen yleisen imagon ja satunnaisen katsojan ymmärryskyvyn takiakin.
Ei muuta.