DRS, DRS-alueet ja muu vääntö avattavasta takasiivestä, vol 2013

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
WebSlave, sinä et taida muuttaa mieltäsi tai suostua edes avartamaan katsettasi toisenlaisiin mielipiteisiin. Ei se mitään, sano se vain suoraa. ;)

Ehkä FIA vain ei ole sinun kanssasi samaa mieltä siitä mitkä ovat ongelmia?

Oikeiden parametrien etsiminen oli jo etukäteen tiedossa, niin FIA:n pitääkin tehdä. Mitä "hölmöimpiin ongelmakohtiin" tulee, FIA ei ehkä näe niitä ongelmina vaan ominaisuuksina. Alan itsekin kallistua enemmän siihen suuntaan.
Sinusta siis on DRS:n ominaisuus, että se "estää" normaalit ohitukset? Hienoa. :thumbup:

Voit olla oikeassa, että FIA ei pidä mainitsemiani asioita ongelmina, mutta minä todella toivon, että pitäisivät. Muistan vieläkin kuinka Webber taisteli Hamiltonin kanssa kaudella 2011 Singaporessa tms. ja hiillosti Hamin kontissa kierros kierroksen jälkeen. DRS-alueella ei ohitus onnistunut, mutta juuri ennen DRS-mittapistettä oli hyvä mutka ohitukselle ja siinä ohitus olisi ollut mahdollinen. Webber sen kerran tai kaksi tekikin, mutta aina Hamilton tuli kädet ylhäällä vihellellen ohi seuraavalla suoralla luukku auki. Uskoisin, että kyllä siinä lajin tekniikkaa/sääntöjä tuntematon katsoja ihmetteli, että mitä hittoa tossa tapahtuu... :thumbfh:

Ja tuon ongelman poistamiseen ei olisi tarvinnut kuin siirtää DRS-mittapiste vaikka pääsuoran päähän. Muistaakseni se oli mutkien 1 ja 2 välissä ja DRS-suora mutkan 2 jälkeen. Eli ei olis ollut isosta asiasta kiinni.

Yhtälailla Melbournessa ei kannata ohittaa toka vikassa mutkassa (ei se mikään paras paikka ole muutenkaan, mutta nyt lähitulevaisuuden esimerkkinä), koska DRS-mittapiste on sielä ollut toka vikan ja vikan mutkan välissä.

Parannusehdotus ongelmaan:
A) Parempi sijoituspaikka mittapisteelle, esim. jarrutusalueelle missä ei vielä normaaleja ohituksia luultavammin nähdä tai keskelle mutkaa. Ei ainakaan heti mutkan jälkeen, jolloin ko. mutkassa ei kannata todellakaan ohittaa.
B) Estetään (teknisesti tai säännöin) DRS:n käyttö, jos sijoitukset on vaihtunut esim. edellisellä sektorilla tms.

Minusta ei olisi ollenkaan vaikeaa... Onko sinusta WebSlave? Tai olisiko tämmöinen muutos pahasta?

Jos takanaoleva on lähellä tai hänellä on selvästi suurempi nopeus, ohitus on väistämättä ohilento. Pitemmillä suorilla tämä korostuu, koska takanatuleva ehtii kerätä paremman nopeuden imusta, jolloin DRS:n tuoma 10-15 km/h:n lisäetu tulee jo ennestään selvästi suurempaan suoranopeuteen. Ei tuolle voi mitään tehdä, ellei poisteta koko DRS:ää - ja se ei ole vaihtoehto.

Kysy vaikka Räikköseltä kuinka automaattista se DRS-ohittaminen on. :p
Turhia peippailuja molemmat poimintasi.
1) Jos takanaolevalla on mahdollisuus suurella todennäköisyydellä päästä lähelle tai saada merkittävä imuapu muutenkin, niin eikö juuri silloin DRS-alue ole turha (esmes Span pitkä takasuora Eau Rougen jälkeen)?
2) Aina ei DRS-ohituskaan onnistu, siihen löytyy syyt muualta. On tallien asia säätää autot toimimaan myös ohitustilaisuuksissa. Jos otetaan riski, että jäädään Sumi-junaan, niin sen kanssa on elettävä. Minkään mittainen DRS-suora ei olisi poistanut Kimiä viime vuoden Sumi junista. Rajoittimella menivät kuitenkin ja jos Mersu meni siipi kiinni sen mitä Lotus siipi auki, niin se ei siitä muuksi muutu vaikka olis lentokenttä alla. ;)

Lopetan siihen, että itse haluaisin vain nähdä loogista vääntöä. Loogista ei ole se, että juuri ohittanut tulee ohitetuksi vain siksi, että hän on juuri ohittanut eli on ohitetun edessä lähietäisyydellä.
Ja kaikista pahinta on se, että ennen DRS-mittapistettä/-aluetta on syystä tai toisesta saatu hyvää vääntöä eli viihdettä aikaiseksi, mutta sitten sen pilaakin DRS. Miksi? Kun tällainen DRS:n negatiivinen vaikutus voitaisiin ihan hyvin estääkin... Tämä jo ihan F1:sen yleisen imagon ja satunnaisen katsojan ymmärryskyvyn takiakin.
Ei muuta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
WebSlave, sinä et taida muuttaa mieltäsi tai suostua edes avartamaan katsettasi toisenlaisiin mielipiteisiin. Ei se mitään, sano se vain suoraa. ;)
Minä muutan mielipidettäni, jos saan siihen omasta mielestäni riittävät perusteet. Olen varsin paljon mietttinyt ja kirjoittanut tästä DRS-aiheesta, joten mielipiteeni on aika pitkän harkinnan tulos. Eikä siten helposti enää muutettavissa.
Sinusta siis on DRS:n ominaisuus, että se "estää" normaalit ohitukset? Hienoa. :thumbup:
Se on DRS:n sivuvaikutus (siis siinä mielessä "ominaisuus"). Ei niin paha, etteikö se hinta olisi maksettavissa. Esitin minäkin kritiikkiä yhdestä mittauspisteestä mainittujen Australian ja Malesian kisan aikoihin. F1:ssä on paljon muutakin eri tavoin jonkun mielestä pielessä, mutta minä tapaan hyväksyä F1:n sellaisenaan enkä jaksa urputtaa joka asiasta, varsinkin kun se ei johda mihinkään. Käytän F1:n parissa muutenkin ihan liikaa aikaa.
[Webber-Hamilton]Uskoisin, että kyllä siinä lajin tekniikkaa/sääntöjä tuntematon katsoja ihmetteli, että mitä hittoa tossa tapahtuu... :thumbfh:
Asioihin vihkiytymätön katsoja näkisi nimenomaan tiukkaa kaksintaistelua, jossa sijat vaihtuivat useasti.
Ja tuon ongelman poistamiseen ei olisi tarvinnut kuin siirtää DRS-mittapiste vaikka pääsuoran päähän. Muistaakseni se oli mutkien 1 ja 2 välissä ja DRS-suora mutkan 2 jälkeen. Eli ei olis ollut isosta asiasta kiinni.

Yhtälailla Melbournessa ei kannata ohittaa toka vikassa mutkassa (ei se mikään paras paikka ole muutenkaan, mutta nyt lähitulevaisuuden esimerkkinä), koska DRS-mittapiste on sielä ollut toka vikan ja vikan mutkan välissä.
Singaporessa mittauspiste oli loivassa mutkassa 4 ja DRS alue alkoi hetikohta mutkan 5 jälkeen. Suora on sen verran lyhyt, että DRS alkaa käytännössä välittömästi mutkan jälkeen, ei sitä mittauspistettä olisi samalle suoralle voitu laittaa.

Albert Parkissa ohittaminen toiseksi viimeisessä tai viimeisessä mutkassa vaatii käytännössä edelläajavan isohkoa virhettä (tai kyseessä on jokin peräpään talleista, jotka päästävät ohi). Ei tuo ole korjaamisen arvoinen ongelma.
Parannusehdotus ongelmaan:
A) Parempi sijoituspaikka mittapisteelle, esim. jarrutusalueelle missä ei vielä normaaleja ohituksia luultavammin nähdä tai keskelle mutkaa. Ei ainakaan heti mutkan jälkeen, jolloin ko. mutkassa ei kannata todellakaan ohittaa.
B) Estetään (teknisesti tai säännöin) DRS:n käyttö, jos sijoitukset on vaihtunut esim. edellisellä sektorilla tms.
A) Juuri jarrutusalueilla ohituksia enimmäkseen tehdään silloin kun ei olla DRS-alueella - ja mutkassa se ohitus on usein par'aikaa meneillään. Ei nuo ole yhtään toimivampia ratkaisuehdotuksia, valittaisit lopputuloksesta itsekin.
B) Tämä olisi varmaankin teknisesti toteutettavissa, mutta kun DRS:n tarkoitus oli lisätä ohituksia, niin ei niitä sitten tieten tahtoen lähdetä estämään. DRS:llä on ihan OK kuitata jossain muualla tehty ohitus. Ainut valittamisen aihe, jonka edes jossain määrin ymmärrän on se, että mittauspisteen jälkeen ohittanut saa loilottaa karkuun DRS auki. Mutta kun se on sama kaikille, niin ei sekään ole sen isompi juttu.

FIA:lla on varmasti tekniset perusteet sille, miksi mittauspisteet on sijoitettu sinne minne ne on. Ja myös perustelut sille, miksei DRS:n käyttöoikeuteen puututa viime tipassa. Ei sekään oikein toimi, että kuskille informoidaan, että saat käyttää DRS:ää eiku ähä, etpäs saakaan.
1) Jos takanaolevalla on mahdollisuus suurella todennäköisyydellä päästä lähelle tai saada merkittävä imuapu muutenkin, niin eikö juuri silloin DRS-alue ole turha (esmes Span pitkä takasuora Eau Rougen jälkeen)?
2) Aina ei DRS-ohituskaan onnistu, siihen löytyy syyt muualta. On tallien asia säätää autot toimimaan myös ohitustilaisuuksissa. Jos otetaan riski, että jäädään Sumi-junaan, niin sen kanssa on elettävä. Minkään mittainen DRS-suora ei olisi poistanut Kimiä viime vuoden Sumi junista. Rajoittimella menivät kuitenkin ja jos Mersu meni siipi kiinni sen mitä Lotus siipi auki, niin se ei siitä muuksi muutu vaikka olis lentokenttä alla. ;)
1) On*, mutta DRS:ää on päätetty käyttää kaikilla radoilla. FIA ei tee tuon suhteen ratakohtaisia poikkeuksia (ja epäilemättä katsoo Blanchimontin liian mutkaiseksi eli vaaralliseksi siipi auki ajettavana). Minähän kirjoitin jo aiemmin, että joillain radoilla saisi puolestani kokeilla kisoja ilman DRS:ää. Mutta minä en ole FIA.
*) Tai ei ole, koska DRS edelleen mahdollistaisi ohituksia, joita ei muuten tapahtuisi. Eli se silti lisää ohituksia kuten sen on tarkoitus.
2) Nih, eli silloin on turha puhua siitä, että DRS tarjoaisi automaattisen ohituksen, kun se ei sellaisia mitenkään automaattisesti tarjoa.
Miksi? Kun tällainen DRS:n negatiivinen vaikutus voitaisiin ihan hyvin estääkin... Tämä jo ihan F1:sen yleisen imagon ja satunnaisen katsojan ymmärryskyvyn takiakin.
Ei muuta.
Tai sitten syyt liittyvät teknisiin ratkaisuihin, turvallisuuteen, tallien toiveisiin tai hintaan. Ei FIA tahallaan tai hölmöyttään yritä katsojia karkoittaa, vaan päinvastoin, haluaa niitä lisää. DRS ei ole täydellinen ratkaisu, mutta se kuitenkin on ratkaisu vuosikausia vaivanneeseen ongelmaan.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3325
Sijainti
JKL
Olenko jo niin laho päästäni vai eikö muut muista mutta itse muistelen että tämä DRS tuli juuri siksi kun imu-vaikutuksen takia ei ohituksia enää tapahtunut. Eli aerodynamiikka suunniteltiin sellaiseksi että mutkissa oli mahdotonta ajaa niin lähellä että seuraavalla suoralla olisi imusta päässyt ohi. Jos DRS:a haluttaisiin eroon pitäisi siis sääntöjä muuttaa niin että ohittaminen olisi edes teoriassa mahdollista. Käytännössä pitäisi vähentää siipiä niin paljon että aerodynaamisen pidon merkitys mutka-ajossa vähenee huomattavasti jolloin takana ajavalla on mahdollisuus pysyä iskuetäisyydellä mutkaisilla osuuksilla. Ja sitten iskeä imusta suoralla. Nykyisin aerodynaamisen pidon merkitys on niin iso että sekoitetussa ilmassa ei voi ajaa riittävän lähellä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4243
Salo puhuu asiaan sen suhteen että enää katsojat eivät nää taisteluja ja ohituksia vain ainoastaan "paikkojen vaihtoa" DRS:n takia. Hyvä systeemi, viihteellisyys on kasvanut mutta pientä muutosta tähän kaivattaisiin esim. siten että ohitettavalla on mahdollisuus käyttää myös DRS:ää ohittajan ollessa rinnalla.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Salo puhuu asiaan sen suhteen että enää katsojat eivät nää taisteluja ja ohituksia vain ainoastaan "paikkojen vaihtoa" DRS:n takia. Hyvä systeemi, viihteellisyys on kasvanut mutta pientä muutosta tähän kaivattaisiin esim. siten että ohitettavalla on mahdollisuus käyttää myös DRS:ää ohittajan ollessa rinnalla.
Salo, Räikkönen ja minähän emme edes pidä koko DRS-systeemistä.
Meidän mielestähän DRS:llä luodaan täysin keinotekoisesti mukamas kilpailua.

Mutta Salo ja Räikkönenhän ovatkin F1 ammattilaisia jotka sentään tajuavat kilpailemisesta autourheilun kuninkuusluokassa enemmän kuin kukaan netissä pörräävä foorumisti, joka ei ole koskaan edes istunut F1 autossa. (esim. minä)

Hmm
Voidaankohan muuten enää sanoa, että F1 olisi autourheilun kuninkuusluokka.
F1 alkaa olla vähän samanlaista show-meininkiä kuin se jenkkien vapaapaini.
Eli pelkkää pelleilyä, pääasia että suuri yleisö saa viihdettä ja maksaa.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Salo, Räikkönen ja minähän emme edes pidä koko DRS-systeemistä.
Meidän mielestähän DRS:llä luodaan täysin keinotekoisesti mukamas kilpailua.

Mutta Salo ja Räikkönenhän ovatkin F1 ammattilaisia jotka sentään tajuavat kilpailemisesta autourheilun kuninkuusluokassa enemmän kuin kukaan netissä pörräävä foorumisti, joka ei ole koskaan edes istunut F1 autossa. (esim. minä)

Hmm
Voidaankohan muuten enää sanoa, että F1 olisi autourheilun kuninkuusluokka.
F1 alkaa olla vähän samanlaista show-meininkiä kuin se jenkkien vapaapaini.
Eli pelkkää pelleilyä, pääasia että suuri yleisö saa viihdettä ja maksaa.
Suht huonoa ja läpinäkyy provoa lähes jokaiseen forumin treediin jaksat ulostaa. Ei onneks pitkään tarvitse katsella tätä menoa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Voidaankohan muuten enää sanoa, että F1 olisi autourheilun kuninkuusluokka.
F1 alkaa olla vähän samanlaista show-meininkiä kuin se jenkkien vapaapaini.
Eli pelkkää pelleilyä, pääasia että suuri yleisö saa viihdettä ja maksaa.
Mikäs sitten mielestäsi olisi autourheilun kuninkuusluokka jos ei F1?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Minä muutan mielipidettäni, jos saan siihen omasta mielestäni riittävät perusteet. Olen varsin paljon mietttinyt ja kirjoittanut tästä DRS-aiheesta, joten mielipiteeni on aika pitkän harkinnan tulos. Eikä siten helposti enää muutettavissa.
Huomattu on... Voisit silti koittaa hyväksyä toisenlaisiakin näkökantoja ilman jonkun "jokerikortin" heiluttelua, ihan kuin tietäisit mitä FIA on mieltä mistäkin. Enkä todellakaan tarkoita, että sinun nyt pitäisi muuttaa mieltä tässä asiassa. Sinusta vain saa sen kuvan, että kaikkesi yrität poistaaksesi omastasi eroavat mielipiteet.

Asioihin vihkiytymätön katsoja näkisi nimenomaan tiukkaa kaksintaistelua, jossa sijat vaihtuivat useasti.
Tätä tarkoitin juuri edellä. Et siis todellakaan halua tai pysty näkemään asiaa toisin. Mainitsemassani Hami-Webber esimerkissähän katsoja näkee taistelun, jossa Webber saavuttaa Hamiltonin ja yrittää ohitusta. Webber on siis nopeampi kierrosta kohti. Jos DRS toimisi ko. tapauksessa Webberille (mikä ei ole DRS:n ongelma, mutta mainitsen silti), niin katsojat näkisivät ohituksen tapahtuvan. Sen sijaan katsojat näkevät, että Webber ohittaa ennen DRS-aluetta ja menettää sitten saavutetun sijoituksen takaisin saman tien vain siksi, että DRS-alue on seuraavalla suoralla ja ohitus on pakko tehdä juuri ennen DRS-mittapistettä. Minusta tässä ei vaan ole mitään, siis mitään tolkkua! Jos olet toista mieltä, niin minusta et sisäistä asiaa lainkaan. Anteeksi.

Näin räikeitä esimerkkejä ei onneksi montaa ole ollut, mutta tavallaan saman asian lieveilmiöitä on kahden peräkkäisen DRS-alueen mahdollistama ohita ekalla ja aja karkuun toisella. Tässä tapauksessa DRS siis aiheuttaa käänteisesti tarkoitukseensa nähden ja poistaa ainakin hetkellisesti ohitetulle mahdollisuuden yrittää pysyä ohittajan kannassa.

Singaporessa mittauspiste oli loivassa mutkassa 4 ja DRS alue alkoi hetikohta mutkan 5 jälkeen. Suora on sen verran lyhyt, että DRS alkaa käytännössä välittömästi mutkan jälkeen, ei sitä mittauspistettä olisi samalle suoralle voitu laittaa.
En muista oliko se juuri Singapore ja en nyt jaksa tarkistaa asiaa tai katsoa ratakarttoja. Mutta en sanonut, että "samalle suoralla"! Tarkoitin, että mittapisteen olisi pitänyt olla aiemmin, kun silloin, ja taisi olla viime vuonna samassa kohdassa, se oli kahden mutkan välissä juuri ennen DRS-suoraa. Se olisi voinut olla ennen molempia mutkia yhtä hyvin. Etukäteen sitä ei voi tietenkään varmaksi tietää, mutta seuraavaksi vuodeksi sen voisi korjata tai muuttaa sääntöjä ja sopimuksia ehdottamallani tavalla.

Albert Parkissa ohittaminen toiseksi viimeisessä tai viimeisessä mutkassa vaatii käytännössä edelläajavan isohkoa virhettä (tai kyseessä on jokin peräpään talleista, jotka päästävät ohi). Ei tuo ole korjaamisen arvoinen ongelma.
Taisin tässäkin mainita, että ei sielä normaalisti ohitella, mutta halusin kertoa toisen jossain määrin mahdollisen esimerkin. Mutta ethän sinä sitä halunnut niin ymmärtää, vaan vängätä jotenkin toiseen suuntaan. Olisit voinut myös ohittaa ko. kohdan.
Ja muistasin kyllä nähneeni myös Melbournessa kerran tapahtuman, jossa joku meni ohittamaan paljon hitaamman juuri ennen pääsuoraa ja se paljon hitaampihan sitten tuli ohi siipi auki, kun kontissa oli kiinni. Tämänhän sinä näät varmasti myös järkevänä, loogisena ja kaikkea muuta...

A) Juuri jarrutusalueilla ohituksia enimmäkseen tehdään silloin kun ei olla DRS-alueella - ja mutkassa se ohitus on usein par'aikaa meneillään. Ei nuo ole yhtään toimivampia ratkaisuehdotuksia, valittaisit lopputuloksesta itsekin.
Ja halusit taas täydestä sydämmestä ymmärtää minua? :)
Jarrutusalueella voi tarkoittaa myös vaikkapa juuri sen alkua. Siinä kohtaa yleensä ekana tuleva on ainakin vielä ekana, koska takana tuleva ei ole edes aloittanut jarrutusta. Eikö?
Tai mittapiste voisi olla vaikka keskellä suoraa.

Sikäli ymmärrän FIA:n valintaa laittaa mittapiste usein kohtuu tiukan mutkan jälkeen, koska silloin voi riskillä koittaa saada eron riittävän pieneksi mittapisteeseen mennessä. Mutta samalla se täysin estää ohittamisen yrittämisen ko. tiukahkossa mutkassa. Ja ohitusyritys mutkassa olisi minusta paljon viihdyttävämpi kuin DRS-ohitus suoralla.

B) Tämä olisi varmaankin teknisesti toteutettavissa, mutta kun...
Niin juuri. Olisi. Ja se olisi kaikille sama. Ja yleisölle ei tarjottaisi ristiriitaisia nopeampi ohittu, mutta eipäs ohittanutkaan tyyppisiä tilanteita. Tai mikä edelleen minua eniten häiritsee, ei estettäisi normaaleja ohituksia juuri ennen DRS-alueita. Nythän niitä ei kukaan edes oikeastaan yritä, koska on havaittu (esim. Hami-Webber keissi), että ei se kannata.

EDIT:
Teknisestihän tämä olisi toteutettavissa esim. käyttämällä kahta mittauspistettä ennen DRS-suoraa. Mahdollisesti toinen voisi olla sektorin mittapiste, niin ei tarttis välttämättä lisätä pisteitäkään. Jos sijoitus vaihtuu mittaupisteiden välillä, niin DRS:ää ei käytetä, vaan mennään "old-school". ;)
Kahden peräkkäisen DRS-alueen välissä voisi myös olla vastaavasti mittauspiste ja samoin, jos ohitus on jo tehty, niin toisella suoralla ei enää siipeillä.
Kaikki hyötyisi tästä!
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hmm
Voidaankohan muuten enää sanoa, että F1 olisi autourheilun kuninkuusluokka.
F1 alkaa olla vähän samanlaista show-meininkiä kuin se jenkkien vapaapaini.
Eli pelkkää pelleilyä, pääasia että suuri yleisö saa viihdettä ja maksaa.
Hienosti liitit kaksi lähintä ystävääsi mukaan... :p

Teknisesti ja fyysisesti F1 on edelleen kuninkuuslaji. Sehän ei ole muuttunut oikeastaan mihinkään.

Suurelle yleisölle pitää tarjota viihdettä, jotta homma pyörii. Niin se vain on.

Minusta viime vuodet ovat olleet parempaa viihdettä taas. Eikä DRS ole lajista pelleilyä tehnyt minusta. Sehän on sama kaikille, siinä WebSlave on täysin oikeassa. ;)

Olemme kuitenkin DRS-kausilla, varmaankin Pirellin, tupladiffujen kiellon ja KERSin paluun takia, nähneet kuitenkin myös ajoittain hyvää vääntöä mutkasta toiseen. Sitä minä ainakin haluaisin kaikista eniten. Ja tässä kaikki mitä DRS voi tehdä estääkseen "aitoa vääntöä" rengas rengasta vasten, on pahasta ja hölmöä.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Suht huonoa ja läpinäkyy provoa lähes jokaiseen forumin treediin jaksat ulostaa. Ei onneks pitkään tarvitse katsella tätä menoa.
Ehkäpä se sitten on provoa, kun uskaltaa olla asioista eri mieltä suuren yleisön kanssa.
Lueskelin vaan uutisista tänään kuinka Salo on koko DRS-systeemiä vastaan.
Aiemmin Räikkönen on sanonut ihan samaa.

Uutisistahan tässä toikissa on kai kyse.
Vaikka tosin tuo uutinen Salon mielipiteestä taitaa olla jo vanha juttu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Hienosti liitit kaksi lähintä ystävääsi mukaan... :p

Teknisesti ja fyysisesti F1 on edelleen kuninkuuslaji. Sehän ei ole muuttunut oikeastaan mihinkään.
Muistaakseni ainakin jotkut kuskit on valittanut ettei ole fyysisesti likimainkaan niin raskasta kuin on joskus ollut. Kimikin (vai oliko joku muu) taisi lisäksi valittaa että autotkin on nykyään paljon helpompia ajaa kuin ennen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Muistaakseni ainakin jotkut kuskit on valittanut ettei ole fyysisesti likimainkaan niin raskasta kuin on joskus ollut. Kimikin (vai oliko joku muu) taisi lisäksi valittaa että autotkin on nykyään paljon helpompia ajaa kuin ennen.
Mahdollisesti molemmat totta. Uskoisin silti ykkösten G-voimien olevan kärjessä, jos eri lajeja vertaillaan. Tai autojen hidastuvuuden. Osittain varmasti myös kiihtyvyyden...
Hieman kärjistäen perus esimerkkinä F1-kuskit ovat huippu-urheilijoita, kun amerikan formuloissa ajelee kaljamahatkin kuten myös monissa koppiautosarjoissa...
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Uskoisin silti ykkösten G-voimien olevan kärjessä, jos eri lajeja vertaillaan. Tai autojen hidastuvuuden. Osittain varmasti myös kiihtyvyyden...
Älä usko.
Dragsterit kiihtyy paljon nopeammin, G-voimat suurempia, hidastuvuudesta en tole varma, mutta jarruvarjolla ne pysähtyy lähes 'kuin seinään'.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13735
Älä usko.
Dragsterit kiihtyy paljon nopeammin, G-voimat suurempia, hidastuvuudesta en tole varma, mutta jarruvarjolla ne pysähtyy lähes 'kuin seinään'.
Mutkissa, pitänee tarkentaa G_G:n viestiin. Vaikka hän itsekin mainitsi lopussa erikseen kiihtyvyydestäkin...
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kyllähän tuo ykkönen on lateraalivoimissa aika selkeästi ykkönen. Ts. mutkissa tulee hyvin G:tä, kuten myös jarrutuksissa. Kiihdytyksissä sen sijaan häviää ainakin kiihdytysautoille, kun pysytään vaan autojen maailmassa.

F1-veneethän peittoaisi F1:t noissa lateraalivoimissakin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kas vain. Olivat siirtäneet DRS-mittapistettä Melbournessa.
Ainakin muistini mukaan se edellisinä vuosina oli lyhyellä suoran tapaisella vikan ja tokavikan mutkan välissä eli noin varikon sisäänmenon paikkeilla.

Kuten siis aiemmin kirjoittelin, FIA lienee olleen samaa mieltä... ;)
Parannusehdotus ongelmaan:
A) Parempi sijoituspaikka mittapisteelle, esim. jarrutusalueelle missä ei vielä normaaleja ohituksia luultavammin nähdä tai keskelle mutkaa. Ei ainakaan heti mutkan jälkeen, jolloin ko. mutkassa ei kannata todellakaan ohittaa.
Nyt mittapiste oli ennen kolmanneksi vikaa mutkaa, jolloin siinä mutkan jarrutuksessa saattoi vielä ohittaa menettämättä DRS-etua. Hyvä FIA! :thumbup:

Enää ei jäänyt kuin mainitsema kohta B eli "turha DRS:n käyttö". Nythän parhaimmillaan ohittamalla DRS-mittapisteessä saattoi ajaa siipi auki karkuun kaksi pitkää suoraa tyhjällä radalla... Se ei minusta ole milläänlailla DRS:n tarkoitus. Ja olisi estettävissä sekä teknisesti että säännöin.

P.s. Mun mielestä kisassa Alonso ajoi toisen DRS suoran siipi auki vaikka "DRS disabled" käsky tuomareilta oli vielä päällä Maldon ulosajon takia... Takana tullut Vettel ei avannut siipeään...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18211
Viime vuonna ainakin oli tuolla nykyisessä paikassa. 2011:ta en mene varmaksi sanomaan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Viime vuonna ainakin oli tuolla nykyisessä paikassa. 2011:ta en mene varmaksi sanomaan.
Ok. Joskus oli mielestäni varikon tuntumassa.

Mutta ei sillä. Tuollaisissa paikoissa mittapisteen pitäisi silti olla aina, jotta se ei estä normaaleja ohituksia. Usein se on ollut jollain lyhyellä suoralla kahden mutkan välissä tms.... Kuten mainitsemani Hami-Webber esimerkki parin vuoden takaa...
 
Ylös