Sadekelin ajaminen

  • Viestiketjun aloittaja JNF
  • Aloituspäivämäärä

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Jaaa?? En tiedä mitä olen lukenut väärin, mutta tosta vastauksesta ei nyt ota kyllä mitään tolkkua. Viittasin yleisesti siihen, että se kenen mielestä kuolemat ovat radalla yhdentekeviä, niin sellainen ajattelu on sairasta. En viitannut keneenkään yksittäiseen täällä vaan ajatuksena yleensä. Kukaan tässä ei ole jeesustellut mitään. Älä nyt Jeesusta tähän keskusteluun enään vedä mukaan. Sillä ei ole mitään tekemistä moottoriurheilun kanssa. Olet oikeassa, että kukaan ei ole toivonut kenenkään kuolemaa suoraan tässä ketjussa, mutta jos nyt osaisit edes hiukan rivien välistä lukea, niin ymmärtäisit mihin täällä kirjoituksilla viitataan. Ja samaa mieltä olen, että tämän voisi siirtää toiseen ketjuun koska niin kauas on ajauduttu alkuperäisestä otsikosta. :D
Jotenkin tuntuu, että sinulta on jäänyt ymmärtämättä alkuperäinen pointti, jonka Hurmurisija teki. Eikä tarvinnut lukea mitään rivien välistä.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
No se nyt oli ensimmäisenä tullut esimerkki mieleen. Onhan näitä muitakin mm. Prost ja Berger koitti Adelaidessa '89 saada starttia lykätyksi olosuhteisiin vedoten ja Alain jätti sitten uusintastarttiin saapumatta. Sennakin taisi jälkikäteen kommentoida kisaa isoksi riskiksi.
Mutta pointtihan ei olekaan ollut, että kuskit sinne pakotettaisiin ajamaan. Jos ei uskallus ja taidot riitä, voi jäädä katsomoon, kuten Lauda teki. Ajakoot ne jotka pystyy ja haluaa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kuolema ei ole hyväksyttävää missään urheilussa missään muodossa. Joku täällä puhui jostain hiton slummeista ja siellä huonoissa elinoloissa elävistä lapsista ja kuolemista. Mitä tekemistä sillä on formuloiden tai sadekelillä ajamisen kanssa? Mitä turvallisempaa formuloista saadaan, niin sen parempi....ei se lajin viihdyttävyys siitä mihinkään katoa. Sääntöjä voidaan muuttaa lajin kehityksen kannalta katsojaystävällisemmäksi ja samalla panostaa turvallisuuteen. Siviiliautoilussa käytetään PALJON formuloista saatujen analyysien tuomia tuloksia hyväksi turvallisuuspuolella. Olisiko sitten hyvä, että poistettaisiin vaikka turvavyöt autoista käytöstä ja sanottaisiin vain, että "Tämä on viihdearvoltaan paljon parempaa ja helpottaa kun hyväksytään vaan liikennekuolemat"? Jotain täytyy olla ihmisessä vialla, jos nauttii kuolemaan johtavien onnettomuuksien katsomisesta. Oletkohan koskaan ollut edes onnettomuuspaikalla, jossa ihmisestä on rekka tehnyt jauhelihaa? Saattaisi mieli muuttua jos sen näkisit ihan omin silmin.
Anteeksi nyt (vähemmän) rakentava kysymys, mutta mitä v****a sinä oikein sekoilet?
 

Red Evil

Well-known member
Liittynyt
21.12.2012
Viestit
210
Sadekelissä ajaminen tulee aina oleman riski altista. Aina silti FIA tulee miettiä turvallisuus riskiä suhteessa viihteeseen. Tänä päivänä ei vaan voi ottaa mitään riskejä ettei vain kävisi mitään. Jos sattuisi käymään jotain se voisi olla f1 sarjan lopun alkua nykypäivän jeesustellussa. Ei FIA voi koskaan miellyttää kaikkia mutta täyttyy ymmärtää ettei ihmishenkiä voi tänä päivänä enää uhrata (viihteen) takia. Toisaalta onhan se todennäköisempää aina loukkaantua tieliikenteessä kun sadekelillä f1 radalla sadekelillä...
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Onpas ihme luettavaa, se on aivan sama paljonko ne kuskit tienaa niin turvallisuus on tottakai pääasia ja tuskinpa formuloista muutenkaan koskaan saadaan täysin turvallisia. Toxillakin näemmä lähti provomopo on käsistä.
Ei voi olla kauhean terve jos toivoo jonkun kuolemaa tai että ainakin pitäs siihen pitäs hyvä mahdollisuus olla.
Formuloissa saattaa henki lähteä edelleen ja ei tarvi ku muutamaa viimeisintä kautta katsoa, että tajuaa sen.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Luetaan niitä viestejä. En mä kenellekkään kuolemaa toivo. Mua vituttaa miten septiseksi tämä laji on muuttunut.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
En minä sinusta todennu muuta, kuin että provomopo lähteny käsistä. Keskustelussa näyttäny olevan ainakin yksi hahmo joka kirjoituksiensa mukaan tuntuu sitä toivovan. Ei sen puolee kyllä noi sinunki mielipiteet hieman mielenkiintoisia oli.
Ja juu luin koko keskustelun.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Kukaan ei myöskään ole tässä toikissa sanonut kuoleman formuloissa olevan yhdentekevää, ainoastaan yhdenvertaista muualla kuolemisen kanssa. Oma junttimielipiteeni on, että antaisivat kuskien kisata kun kerta itse sitä haluavat. Aika turvallisianhan nuo autot ovat.

e: Eikä niitä kuolemia ole kukaan toivonut. Luin mielestäni aika huolella..
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Asiat eivät ole yksinkertaisia ja toisiinsa verrattavissa. Jos nyt ihan ensiksi unohdetaan että "afrikan lapset näkevät nälkää" on ehkä huonoin syy yhtään mihinkään, niin kaikkein eniten yleisön viihdyttämiseen tehdystä lajista puhuttaessa. Totta kai kuolema on aina ikävä asia, mutta jos tosiaan lähdetään sanomaan että urheilutapahtumat ovat liian turvallisia koska Pol Pot oli paska jätkä, niin ollaan kyllä aika helvetin kaukana mistään järkevästä.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Luulis että aika-ajotkin olisi voinut viedä loppuun kerralla, jos talleilla olisi mahdollisuus säätää autonsa kelin vaihtuessa uudestaan. Nythän kaikki ajoivat kuivankelin maavaralla, kun kisaan luvattiin kuivaa, eikä autoja saa muutella juuri lainkaan aika-ajon jälkeen. Mielestäni sään niin vaatiessa pitäisi parc fermé-säännöistä joustaa ainakin maavaran suhteen.

Ajatuksia tästä?
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Radan ulkopuolella oleva slummi viittaa sinusta Afrikassa jatkuviin nälänhätiin?
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Luulis että aika-ajotkin olisi voinut viedä loppuun kerralla, jos talleilla olisi mahdollisuus säätää autonsa kelin vaihtuessa uudestaan. Nythän kaikki ajoivat kuivankelin maavaralla, kun kisaan luvattiin kuivaa, eikä autoja saa muutella juuri lainkaan aika-ajon jälkeen. Mielestäni sään niin vaatiessa pitäisi parc fermé-säännöistä joustaa ainakin maavaran suhteen.

Ajatuksia tästä?
Samaa mieltä sallittakoon sadekelin säädöt.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Radan ulkopuolella oleva slummi viittaa sinusta Afrikassa jatkuviin nälänhätiin?
Täysin yhtä paljon tekemisissä toistensa kanssa. Formulat ovat liian turvallisia koska vieressä on slummi on myös täysin puskista heitetty juttu. Jos jotain, niin voisi kritisoida sitä että valtiot laittavat rahaa kisoihin vaikka kansalla menee huonosti. Silloin asioilla olisi edes joku korrelaatio, toki voidaan kysyä että pitääkö syyttää valtiota vai F1-organisaatiota. Mutta jos kisat tuovat valtiolle enemmän rahaa kuin vievät, niin silloinhan valtion budjetissa on jotain väärin, rahaa tulee mutta ne menevät väärään paikkaan.

Mutta silti, jonkun asian sanominen liian turvalliseksi koska paikassa X on vaarallisempaa, on kaikella tavalla kieroutunut lähtökohta. Jos leikitään että formuloiden ja slummien vaarallisuudella on mitään tekemistä toistensa kanssa, niin eikö silloin kannattaisi parantaa niitä slummeja eikä vaarantaa formuloita?

Toki voi sanoa että formulat ovat tylsiä koska ne ovat nykyään liian turvallisia, mutta jonkun täysin asiaan liittymättömän köyhyyden mukaanotto perustelemaan vaarankaipuuta on täysin idioottimaista.
 

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
Yeah :thumbup:
Mitäpä olisi F1-kaara ilman ABS-jarrujaan, saati vailla turvatyynyjä? Kuka muistaa milloin adaptiivinen cruise-control ja LCC tulikaan ykkösiin?
Pakko koittaa jotain sanoa kun ei asiasta mitään ymmärrä vai? :yuck:

Transportation of F1 technologies to road cars is common. Luca Colajanni, director-communications of Ferrari refers to his F1 team as "our living R&D department". Increasingly, transportation of F1 technologies is going beyond cars. "There have been many technological and material spillovers from motor racing into more mainstream uses over the years," says Professor Rick Delbridge of Cardiff University, who has researched F1 technologies.

F1 Grand Prix: India's date with Hotwheels

Take materials. Carbon fibre, for example, is used in wheel chairs and hitech fishing lines. Or, take processes. Delbridge points to the influence of F1 pit-stop crews on the efficient transfer of patients to the intensive care unit. Last month, McLaren signed an agreement with pharma company GlaxoSmithKline to share its capabilities in engineering, technology, analytics and strategy modelling.

This flow of technology is about more than just the top F1 teams flaunting their technological prowess. Today, a search for new revenue streams is a business reality for F1 teams as they have lost two big sponsor constituencies: tobacco and auto. Advertising restrictions started blowing cigarette money away in the late-nineties, while the ongoing 'green' shift and tough business conditions have driven away auto manufacturers.

BUSINESS COMPULSIONS

"All businesses have to grow," says Martin Whitmarsh, CEO of McLaren Racing. Two years back, the AT&T Williams F1 team developed a flywheel energy-storage technology -- an alternative to a chemical battery in hybrid cars -- and used it to power the Porsche 911 GT3 R Hybrid.

Alex Burns, CEO of AT&T Williams, says the flywheel saves fuel, and can be applied to vehicles that stop and start frequently like buses and trams. The team is developing this technology for a metro train. Its Williams Technology Centre, located in Qatar, is dedicated to expanding into the non-F1 world.

Williams has identified three areas where it feels it can capitalise on the reach of F1 and the technology it generates: energy efficiency, road safety and education. "We are developing businesses relevant to each of these themes," says Burns.

In energy efficiency, Williams is working with Jaguar to bring the latter's CX75 concept car to market. "This hybrid super-car will use technology adapted from our F1 cars to offer performance on par with the fastest cars on the market along with incredibly low CO2 emissions," says Burns.

Similarly, in road safety, Williams is adapting its simulator technology to let fleet operators use it to train drivers.

http://articles.economictimes.indiatimes.com/2011-10-25/news/30320319_1_martin-whitmarsh-carbon-fibre-mclaren-f1

http://www.fastcompany.com/1769766/can-simple-flywheel-replace-high-tech-electric-battery


Crash Tests

While their principal aim may be F1 safety, the above tests have also helped improve safety for road users, 3000 of whom die each day across the world. For example, the FIA has an active role in the Euro-NCAP road-car testing programme, while Williams partners Allianz use the global reach of Formula One racing to alert fans to the importance of safety, both on the track and on public roads.


http://www.formula1.com/inside_f1/safety/cockpit_and_crash_tests/9504.html

Professor Sid Watkins

Whilst working in Formula One, Watkins also managed to juggle a family life and a separate full-time role as a consultant at the Whitechapel Hospital in London. After 2004, Watkins became a European ambassador for road safety with the FIA, using his extensive expertise to implement improvements to the safety of production road cars and their occupants, eventually retiring from motorsport duties in 2011.

http://www.formula1fancast.com/2012/09/formula-1-blogs/professor-sid-watkins-1928-2012-a-tribute

Jos et tiedä kuka tämä jamppa on ja mikä merkitys herralla on F1:sen ja autoilun turvallisuuteen ollut niin suosittelen perehtymään asiaan.


1994
Ban on electronic driver aids such as active suspension, traction control, launch control, ABS, and (without ever appearing in a race) 4 wheel steering at the beginning of the season.


-Wikipedia-

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Formula_One_regulations
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Formulat ovat liian turvallisia koska vieressä on slummi on myös täysin puskista heitetty juttu.
Vieressä olevassa slummissa kuolee ihmisiä perustarpeiden puutteeseen.
Formuloissa ei saisi kuolla ihmisiä, koska...?

Miksi muutama kilometri johonkin suuntaan vaikuttaa siihen, saako ihmisiä kuolla?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Vieressä olevassa slummissa kuolee ihmisiä perustarpeiden puutteeseen.
Formuloissa ei saisi kuolla ihmisiä, koska...?

Miksi muutama kilometri johonkin suuntaan vaikuttaa siihen, saako ihmisiä kuolla?
Mitä vit.. :confused: Tällä sun logiikalla ku mennään, niin sun mielestä ne "slummi-ihmiset" saakin kuolla. Miten ihmeessä tuohon paskatekstiin ei ole edelleenkään puututtu. Heittäkää nyt ees vapaan puolelle. Ei näissä sun viesteissä olla puhuttu sadekelistä enään aikoihin. Puhut slummeista ja kuolemista vain. Kokeileppa saisitko jotenkin natsikortinkin ujutettua viesteihisi?

Edit: Noissa mainitsemissasi slummeissa luultavasti myös tapetaan paljon ihmisiä, miksei formulakuskeja saa tappaa? :idea:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös