Formula 1 - 2013 - Bahrain - Kisa ja jälkilöylyt

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Alonoso, DRS ja säännöt

Kun säännöissä sallittiin suorituskykyyn vaikuttava tekninen väline, jota saa käyttää vain tietyissä oloissa, olisi mun mielestä suorastaan pölvästiä, jos säännöissä ei olisi samalla määritelty miten pitää toimia, jos laite ei toimi. No, muistaakseni näin onkin tehty ja sääntöjen mukaan jos siipi jää auki, tulee auto ajaa ensi tilassa varikolle korjattavaksi. Ei se siten vaadi mitään välitöntä keskeytystä tai automaattista rangaistusta.

Rangaistukset tulee sitten kuskille sen mukaan jatkaako hän radalla sääntöjenvastaisella autolla. Sanktiot auton mekaanisista vioista tulevat tallille, kuten sakot Webberin renkaasta viime kisassa. Lähtöruuturangaistuksen Webber sai kolaroinnistaan.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Miksi muuten Webber sai varoituksen Rosbergin käsittämättömästä sukelluksesta T2:koseen?
Koska jos kaksi autoa ovat radalla joltain pituudeltaan rinnakkain (ei siis tarvitse olla edes keulat suunnilleen samoilla tasoilla), tulee kummankin kuljettajan jättää radalle tilaa toiselle autolle. Rosberg oli jo ennen mutkaa ja vielä mutkaan mentäessä selvästi Webberin rinnalla noin puolen auton mitalla. Webber käänsi tästä huolimatta Nicon päälle ja aiheutti kolarin. Ei Nico siinä mitään erikoista viime hetken syöksyä tehnyt.

Videota voit katsoa vaikka tosta: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/04/1740660/salo-paasti-webberin-varoituksella
 

hevonen

Well-known member
Liittynyt
16.4.2013
Viestit
152
Koska jos kaksi autoa ovat radalla joltain pituudeltaan rinnakkain (ei siis tarvitse olla edes keulat suunnilleen samoilla tasoilla), tulee kummankin kuljettajan jättää radalle tilaa toiselle autolle. Rosberg oli jo ennen mutkaa ja vielä mutkaan mentäessä selvästi Webberin rinnalla noin puolen auton mitalla. Webber käänsi tästä huolimatta Nicon päälle ja aiheutti kolarin. Ei Nico siinä mitään erikoista viime hetken syöksyä tehnyt.

Videota voit katsoa vaikka tosta: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/04/1740660/salo-paasti-webberin-varoituksella
Miten se muuten menee tuossa tilan jättämisessä, että tuleeko rangaistus ainoastaan jos jotain tapahtuu, tai jos joku asiasta valittaa, kun monta kertaa kisassa muunmuassa mäkkärit työnsivät toisiaan ulos siinä yhessä loivassa mutkassa sen toisen mutkan jälkeen.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Koska jos kaksi autoa ovat radalla joltain pituudeltaan rinnakkain (ei siis tarvitse olla edes keulat suunnilleen samoilla tasoilla), tulee kummankin kuljettajan jättää radalle tilaa toiselle autolle. Rosberg oli jo ennen mutkaa ja vielä mutkaan mentäessä selvästi Webberin rinnalla noin puolen auton mitalla. Webber käänsi tästä huolimatta Nicon päälle ja aiheutti kolarin. Ei Nico siinä mitään erikoista viime hetken syöksyä tehnyt.

Videota voit katsoa vaikka tosta: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/04/1740660/salo-paasti-webberin-varoituksella
No mites sitten Kiinassa kun Webber on eturenkaat Vergnen takarenkaitten kohdalla ja Vergne kääntää sisään ->Webberille rankkua.
Nico meni aivan turhaan väliin joka on jo menossa kiinni.
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292
Massa ja Alonso valittaa huonoa onneaan. Olisikohan mahdollista ettei kysymyksessä ollutkaan huono onni? Voisikohan kysymykseen tulla esimerkiksi epäluotettava auto tai jopa huono kuljettaja. Oiskohan mahdollista???
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Massa ja Alonso valittaa huonoa onneaan. Olisikohan mahdollista ettei kysymyksessä ollutkaan huono onni? Voisikohan kysymykseen tulla esimerkiksi epäluotettava auto tai jopa huono kuljettaja. Oiskohan mahdollista???
Massan kohdalla toki, se on nähty jo niin monta kertaa.

Mutta eipä noita eilisiä murheita kyllä kummankaan kontolle voi laittaa, paitsi ehkä se Massan kolhima etusiipi.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Nico meni aivan turhaan väliin joka on jo menossa kiinni.
Tässä tilanteessa ei kyllä näin tapahtunut, koska Nico oli siinä välissä jo edellisen mutkan jarrutuksesta asti. Se mitä Webber teki viime kisassa taas oli puhtaasti Markin kömpelyyttä. En ota kantaa ansaitsiko rangaistusta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Massa ja Alonso valittaa huonoa onneaan. Olisikohan mahdollista ettei kysymyksessä ollutkaan huono onni? Voisikohan kysymykseen tulla esimerkiksi epäluotettava auto tai jopa huono kuljettaja. Oiskohan mahdollista???
Yleensä kun kuski valittaa huonoa onnea, viittaa hän omasta ajosuorituksesta riippumattomiin ongelmiin. Mielestäni se on ihan perusteltua. Alonsolla hajosi autosta DRS, jota ei ajamalla rikki saa. Eipä tuossa siis mitään sellaista ole, josta voisi kuskia syyttää tai kritisoida. Imho.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Rangaistukset tulee sitten kuskille sen mukaan jatkaako hän radalla sääntöjenvastaisella autolla.
Jos se DRS-siipi jumiutuu auki ei se ole enää mikään liikuteltava aerodynaaminen osa vaan vain vähemmän downforcea aiheuttava siipi eli periaatteessa aivan laillinen. Eikä se siipi ole mukana vain hidastamassa autoa eli Alonsonkin nopeus romahti heti siiven jumiuduttua auki eli siipi auki kokoajan ajamisesta ei tule hyötyä vaan reilusti haittaa, ei siitä tarvitse ketään enää lisää rangaista.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Eilinen kisa näytti sen että Alonso on parempi kuski ajamaan vähän rikkinäiselläkin autolla pisteille kuin Felipe baby.
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Yleensä kun kuski valittaa huonoa onnea, viittaa hän omasta ajosuorituksesta riippumattomiin ongelmiin. Mielestäni se on ihan perusteltua. Alonsolla hajosi autosta DRS, jota ei ajamalla rikki saa. Eipä tuossa siis mitään sellaista ole, josta voisi kuskia syyttää tai kritisoida. Imho.
Minua ihmetytti se, että Alonso aukaisi jostain syystä siiven Caterhamia ohittaessaan kierroksella 8 ja siiven jumiuduttua uudelleen joutui pysähtymään toistamiseen. Kyllä se siis sikäli oli osittain Alonsonkin syytä, että kahdesti sitä piti korjata.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Jos siipi auki ajamisesta olis suurtakin hyötyä muualla kuin suorilla, tehtäisiin tätä myös harjoituksissa ja kenties aika-ajoissakin(en muista oliko tälle kaudelle rajoitettu)
No täksi kaudeksi tuo sääntöhän muuttui että vain DRS-alueilla saa pitää siipeä auki, koskien myös harjoituksia ja aika-ajoja. Esimerkiksi Red Bull pystyi viime vuonna ajamaan joitakin mutkia siipi auki, mitä muut eivät pystyneet.

Mutta itse tähän Alonso-caseen, eihän siitä ollut vaaraa, eikä siitä ollut tässä tapauksessa hyötyäkään, niin miksi olisi pitänyt rangaista?

Ei ole muuten pitkään aikaan ärsyttänyt selostuksen taso niin paljon kuin eilen - kiitos Erkki!
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Kyllä. Massa on erittäin surkea kuski, kun puhkoo renkaansa kaksi kertaa kisassa eikä pääse edes pisteille.

Juu, jatkakaa. :wall:
No onhan se nyt oikeasti aika tuhnu ja ajaa varmasti viimeistä kauttaan Ferrarilla.
 

hevonen

Well-known member
Liittynyt
16.4.2013
Viestit
152
No onhan se nyt oikeasti aika tuhnu ja ajaa varmasti viimeistä kauttaan Ferrarilla.
Ennen onnettomuutta laitoin sen samaan kärkikastiin Alonson Kimin Vettelin ja Hämiksen kanssa, mutta sen jälkeen on kyllä romahtanut aika täysin. Uskon että jos pääsis talliin, missä saisi ykköskuskin aseman tai vähintään tasavertaisen panostuksen, niin itseluottamus voisi nousta vielä 2006-2008 tasolle, ja siitä voisi olla jopa ihan huippukuljettajaksi. Mutta tällä hetkellä Ferrarilla ei ole mitään järkeä eikä edes mahdollisuutta suosia Massaa ja auttaa tätä nousemaan tasolleen.
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Massa ja Alonso valittaa huonoa onneaan. Olisikohan mahdollista ettei kysymyksessä ollutkaan huono onni? Voisikohan kysymykseen tulla esimerkiksi epäluotettava auto tai jopa huono kuljettaja. Oiskohan mahdollista???
Massan tapauksessa voitaisiin syyttää kuskia. Alonson tapauksessahan kyseessä oli huonoa tuuria.

Vai voiko DRS:ssän mielestäsi kuski hajoittaa ajamalla?
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Minua ihmetytti se, että Alonso aukaisi jostain syystä siiven Caterhamia ohittaessaan kierroksella 8 ja siiven jumiuduttua uudelleen joutui pysähtymään toistamiseen. Kyllä se siis sikäli oli osittain Alonsonkin syytä, että kahdesti sitä piti korjata.
Ferrarilla luulivat, että siipi olisi kunnossa.
 

zeizei92

Well-known member
Liittynyt
12.1.2009
Viestit
86
Massan tapauksessa voitaisiin syyttää kuskia. Alonson tapauksessahan kyseessä oli huonoa tuuria.

Vai voiko DRS:ssän mielestäsi kuski hajoittaa ajamalla?
Onko sitä DRS nappia pakko painaa uudestaan jos ei ole varma ettei se toimi. Eikö muuten pääse backmarkereista ohi?
 
Ylös