Formula 1 - 2013 - Bahrain - Kisa ja jälkilöylyt

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Massan kohdalla toki, se on nähty jo niin monta kertaa.

Mutta eipä noita eilisiä murheita kyllä kummankaan kontolle voi laittaa, paitsi ehkä se Massan kolhima etusiipi.
Alonsolla oli Malesian kisassa omien kommenttien mukaan huono onni. Mun mielestä se itse rikkoi etusiiven Vettelin perään. Alonso ei ikinä myönnä virheitään. Vaikka huippukuski muuten onkin, niin vois välillä ottaa jotain omaan piikkiin eikä aina haukkua muita ja autoaan.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
No mites sitten Kiinassa kun Webber on eturenkaat Vergnen takarenkaitten kohdalla ja Vergne kääntää sisään ->Webberille rankkua.
Tämän videon perusteella väitteesi ei pidä paikkaansa. Webber on Vergnen takana jarrutusalueella ja vielä Vergnen kääntäessä sisään mutkaan. Webber on eri linjalla ja vetää kylkeen.
Nico meni aivan turhaan väliin joka on jo menossa kiinni.
Raitaponi selittikin jo tämän. Nico oli rinnalla suunnilleen jo viime mutkasta lähtien.
 

Leftshoe

Member
Liittynyt
27.3.2012
Viestit
21
Tulipa mieleen, että kuinkahan vaikea noista renkaista on ottaa irti maksimisuorituskyky, kun pysähdytään harvemmin. Vaikka Räikkönen & Lotus -yhdistelmä onkin hellä renkaille ja voidaan ajaa mahdollisesti vähemmillä stopeilla kuin muut, niin pitäisi osata ajaa sitten kuitenkin koko ajan sellaisella vauhdilla, jolla renkaista saadaan paras hyöty irti yhdellä stintillä.

Vettelin nopeushan perustui nytkin nimenomaan siihen, että pystyi käytännössä rallattamaan niin kovaa kuin autosta pääsi ja meni sitten vaihtamaan uudet kumit, kun vanhat ei enää kestäneet. (No ei välttämättä ihan näin, mutta kovempia kierrosaikoja pystyi ajamaan kuitenkin). Räikkönen puolestaan joutui säästämään renkaitaan, joten kierrosajat eivät voineet olla yhtä hyviä. Luulisi, että jälkimmäisessä vaihtoehdossa on huomattavasti haastavampaa saada renkaista paras suorituskyky irti, kun tarkkaa tietoa renkaiden kestosta ei välttämättä ole.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Tulipa mieleen, että kuinkahan vaikea noista renkaista on ottaa irti maksimisuorituskyky, kun pysähdytään harvemmin. Vaikka Räikkönen & Lotus -yhdistelmä onkin hellä renkaille ja voidaan ajaa mahdollisesti vähemmillä stopeilla kuin muut, niin pitäisi osata ajaa sitten kuitenkin koko ajan sellaisella vauhdilla, jolla renkaista saadaan paras hyöty irti yhdellä stintillä.

Vettelin nopeushan perustui nytkin nimenomaan siihen, että pystyi käytännössä rallattamaan niin kovaa kuin autosta pääsi ja meni sitten vaihtamaan uudet kumit, kun vanhat ei enää kestäneet. (No ei välttämättä ihan näin, mutta kovempia kierrosaikoja pystyi ajamaan kuitenkin). Räikkönen puolestaan joutui säästämään renkaitaan, joten kierrosajat eivät voineet olla yhtä hyviä. Luulisi, että jälkimmäisessä vaihtoehdossa on huomattavasti haastavampaa saada renkaista paras suorituskyky irti, kun tarkkaa tietoa renkaiden kestosta ei välttämättä ole.
Totta. On siinä aina suurempi riski, että viimeisen stintin viimeisillä kierroksilla ei olekkaan enää renkaita alla. Ilmeisest Buttonilla oli todella pienestä kiinni, että sai Kiinassa pidettyä renkaansa kunnossa tarvittaville kierroksille asti. Kaksi pysähdystä ei aina ole teoriassa se nopeampi taktiikka, mutta sillä saa ajaa todennäköisesti vapaalla radalla ja välttää turhat taistelut, jotka hidastavat ja/tai pilaavat kisan.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Totta. On siinä aina suurempi riski, että viimeisen stintin viimeisillä kierroksilla ei olekkaan enää renkaita alla. Ilmeisest Buttonilla oli todella pienestä kiinni, että sai Kiinassa pidettyä renkaansa kunnossa tarvittaville kierroksille asti. Kaksi pysähdystä ei aina ole teoriassa se nopeampi taktiikka, mutta sillä saa ajaa todennäköisesti vapaalla radalla ja välttää turhat taistelut, jotka hidastavat ja/tai pilaavat kisan.
Kannattaa muistaa, että Räikkönen/Lotus myös tekevät kisoistaan vaikeampia kuin niiden tarvitsisi olla. Startissa tulee takkiin pari sijaa helpostikin, niin näkymät on pykälää heikommat jopa vaisun aika-ajonkin jälkeen kun ensimmäiseen mutkaan tullaan.

Tuo vaisuus nyt todennäköisesti sitten johruu siitä ettei auto ole niin rankka renkaille, joten lämpöjen kohoamista saa odottaa. Optimointia tuo silti aika rankasti vielä kaipaisi, niin tallin kuin kuskinkin puolelta. Bahrainissa kuitenkin oli lähes paahtavan kuumaa startissa, niin kyllä Räikkönen/Lotus säiden herroilta tällä kertaa kaiken mahdollisen avun saivat.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Mikä on herralle tarpeeksi lähivuosina ? ja miksi sen pitäisi olla nyt esim vaikka kahden vuoden sisään ? Osaan kertoa sinulle sit historiaa jos et itse muista mitään. Väitätkö ettei koskaan ole näin tapahtunut että on rangaistu kuljettajaa/tiimiä jos heillä on ollut jotain teknistä ongelmaa esim autonsa kanssa ? Sakkoja jaellaan vaikka jos sattuu pulttipyssy olemaan rikki ja sit rengas irtoaakii kesken ajon. Tämä ny vain eräänlainen esimerkki herralle. Kerro mitä kaipaat ni kaivellaan.
No kerro vaikka että millon viimeksi on maaliin tulleen auto hylätty sen takia että se on laiton kisan aikana tapahtuneen vian takia? Saat valita vuoden ja esimerkin jos se siitä on kiinni..
No VilleH, miten on tutkimukset edenneet? Toista päivää pidätellyt hengitystä, eikä äijästä ole kuulunut mitään. Ihan tässä alkaa posket jo punertaa..

Vai johtuuko radiohiljaisuus vain siitä, että puhuit ns. kakkaa eikä sulla oikeasti ole mitään faktaa esittää väitteidesi tueksi? Röyheesti tulit siinä tapauksessa puhuneesi itsesi pussiin ja todistaneeksesi samalla, että tuomariston päätös oli täysin linjassa ennakkotapausten kanssa. :rolleyes:
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Menkää toiselle hiekkalaatikolle kinasteleen :rolleyes:
Heti kun kerrot mitä offtopicia on keskustella Bahrainin kisan tapahtumista ko. kisan "kisa ja jälkilöylyt" toikissa.

Toisekseen kinastelua ei synny, jos vastapuoli ei edes vastaa hänelle esitettyyn viestiin, mikä lienee tällä kertaa varsin todennäköinen skenaario.

Ja kolmanneksi, jos en väärin muista, niin itsemoderointi on kielletty (myös) tämän foorumin säännöstöissä. Offtopiciakin taisit juuri jauhaa :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Menkää toiselle hiekkalaatikolle kinasteleen :rolleyes:
VilleH lupasi kaivaa mitä halutaan ja Ylivääpeli sitten kertoi mistä voisi aloittaa. Asiasta voisi toki tiedustella hienovaraisemminkin, mutta saa miestä ottaa sanasta kiinni, kun kerran menee lupaamaan.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Tämän videon perusteella väitteesi ei pidä paikkaansa. Webber on Vergnen takana jarrutusalueella ja vielä Vergnen kääntäessä sisään mutkaan. Webber on eri linjalla ja vetää kylkeen. Raitaponi selittikin jo tämän. Nico oli rinnalla suunnilleen jo viime mutkasta lähtien.
Oli "rinnalla" juu, mutta hiukan tilannetajua voisi käyttää tilanteessa. Se näyttää kadonneen näiltä molemmilta herroilta. Aina on pakko tehdä väärä päätös ja joko änkeä turhaan tilaan tai sitten ei tehdä kun tilaa on.
Molemmat kuskit väärässä sarjassa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
VilleH lupasi kaivaa mitä halutaan ja Ylivääpeli sitten kertoi mistä voisi aloittaa. Asiasta voisi toki tiedustella hienovaraisemminkin, mutta saa miestä ottaa sanasta kiinni, kun kerran menee lupaamaan.
Sinäkin modena tiedät, että turhaa sitä offtopicia jauhetaan. Sinänsä kisaan liittyy, mut tuo jälkijauhanta(mistä rangaistaan ja mistä ei) ei. Turhaa sitä myöhemmin enää jatkaa, ku kerran loppunut.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Oli "rinnalla" juu, mutta hiukan tilannetajua voisi käyttää tilanteessa. Se näyttää kadonneen näiltä molemmilta herroilta. Aina on pakko tehdä väärä päätös ja joko änkeä turhaan tilaan tai sitten ei tehdä kun tilaa on.
Molemmat kuskit väärässä sarjassa.
Tästä syystä tilanteesta varmaankin annettiinkin vain varoitus. Periaatteessa kisatilanne, mut siltikin hieman riskaabeli blokkaus. Rosberg ei tehnyt mielestäni mitään väärää. MUTTA, toisaalla ehkä hieman samantapainen kuin kuuluisa Kimin ja Hamiltonin tilanne spassa*(?). Oliko Hamilton silloin samallalailla rinnalla? Hamiltonihan ei toiseen mutkaan edes kerennyt, kun päätti oikaista. Sääntöjäki on varmasti viilailtu useampaan otteeseen sen jälkeen.

*tilanne,jossa Hamilton päätyi oikaisemaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sinäkin modena tiedät, että turhaa sitä offtopicia jauhetaan. Sinänsä kisaan liittyy, mut tuo jälkijauhanta(mistä rangaistaan ja mistä ei) ei. Turhaa sitä myöhemmin enää jatkaa, ku kerran loppunut.
Tämä metakeskustelu on vielä turhempaa ja kuuluu sitä paitsi ylläpito-osastoon. Jätä moderointi moderaattoreille ja ilmoita havaitsemastasi moderointitarpeesta report post-nappulalla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tämä metakeskustelu on vielä turhempaa ja kuuluu sitä paitsi ylläpito-osastoon. Jätä moderointi moderaattoreille ja ilmoita havaitsemastasi moderointitarpeesta report post-nappulalla.
itsepä sen aloitit. Mutta eipä joo tästä enempiä..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rengastaktiikat

Pehmeämpi seos, eli medium punaisella.

Koodi:
                         10        20        30        40        50      |
Vettel:         [color=red]MU-------[/color]HN-------------HN---------------HN--------------|
Räikkönen:      [color=red]MU-------------[/color]HN----------------HN----------------------|
Grosjean:       HN-----HN-----------------[color=red]MN-------------MN--------------[/color]|
Di Resta:       [color=red]MU-----------[/color]HN--------------------HN--------------------|
Hamilton:       [color=red]MU-------MU----------[/color]HN--------------HN------------------|
Perez:          [color=red]MN-------[/color]HN--------HN-----------------HN-----------------|
Webber:         [color=red]MU-----[/color]HN-----------HN--------------HN-------------------|
Alonso:         [color=red]MU----[/color]HN*-------------HU--------------HN-----------------|
Rosberg:        [color=red]MU------[/color]HN---------HN------------[color=red]MU--------MU------------[/color]|
Button:         [color=red]MN------[/color]HN----------HN------------HN----------[color=red]MU---------[/color]|
Maldonado:      [color=red]MN-------[/color]HN-----------HN--------------HN-----------------|
Hülkenberg:     HN---------HN------------[color=red]MU-------------MN---------------[/color]|
Sutil:          [color=red]M[/color]HN*-------------HN----------------------[color=red]MU--------------[/color]|
Bottas:         HN----------HN--------------HN----------------[color=red]MU---------[/color]|
Massa:          HU-------HN-----[color=red]MN---------[/color]HU------[color=red]MU--------------------[/color]|
Ricciardo:      [color=red]MN------[/color]HN--------------HN--------------HU--------------|
Pic:            [color=red]MN--------[/color]HN----------HN----------HN--------------------|
Gutierrez:      HHN*-----------HU---------------[color=red]MN--------MN------------[/color]|
Bianchi:        [color=red]MN------[/color]HN-----------HN------------HU----------[color=red]MU-------[/color]|
Chilton:        [color=red]MN-------[/color]HN-----------HN------------HU-------[color=red]MU---------[/color]|
Van Der Garde: 	[color=red]MN[/color]HN---------[color=red]MN--------[/color]HN-------------[color=red]MU------[/color]HU-------|
Vergne:         HNHN-----------|
Koodi:
Alonso kävi ensimmäisen ja toisen stoppinsa peräkkäisillä kierroksilla.
Oletan, ettei jälkimmäisellä vaihdettu renkaita.

Sutil vaihtoi aika-ajossa käytetyt mediumit heti ensimmäisen kierroksen
jälkeen uusiin hardeihin.

Gutierrez vaihtoi (?) uudet hardit toisiin uusiin hardeihin ensimmäisen
kierroksen jälkeen.

***

HN = Hard New
NU = Hard Used
[color=red]MN = Medium New
MU = Medium Used[/color]
Pirellin raakadata, josta taulukko on rakennettu

Koodi:
Vettel: 	MU HN (10) HN (25) HN (42) 3
Räikkönen: 	MU HN (16) HN (34) 2
Grosjean: 	HN HN (8)  MN (27) MN (42) 3
Di Resta: 	MU HN (14) HN (36) 2
Hamilton: 	MU MU (10) HN (22) HN (38) 3
Perez: 		MN HN (10) HN (20) HN (39) 3
Webber: 	MU HN (8)  HN (21) HN (37) 3
Alonso: 	MU HN (7)  HU (8)  HU (24) HN (39) 4
Rosberg: 	MU HN (9)  HN (20) MU (33) MU (44) 4
Button: 	MN HN (9)  HN (21) HN (34) MU (46) 4
Maldonado: 	MN HN (10) HN (23) HN (39) 3
Hülkenberg: 	HN HN (12) MU (26) MN (41) 3
Sutil: 		MU HN (1)  HN (18) MU (42) 3
Bottas: 	HN HN (13) HN (29) MU (47) 3
Massa: 		HU HN (10) MN (17) HU (28) MU (36) 4
Ricciardo: 	MN HN (9)  HN (25) HU (41) 3
Pic: 		MN HN (11) HN (23) HN (35) 3
Gutierrez: 	HN HN (1)  HU (16) MN (33) MN (43) 4
Bianchi: 	MN HN (9)  HN (22) HU (36) MU (48) 4
Chilton: 	MN HN (10) HN (23) HU (37) MU (46) 4
Van Der Garde: 	MN HN (2)  MN (14) HN (24) MU (39) HU (47) 5
Vergne: 	HN HN (2)  1 NC
-Edit- Satunnainen huomio: Massa veti käytetyillä mediumeilla yhtä pitkän viimeisen stintin kuin Di Resta uusilla hardeilla ja vain kaksi kierrosta lyhyemmän kuin Räikkönen uusilla hardeilla. Vaan minkäs teet kun kaksi settiä meni rengasrikkoihin.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Totta, Ferrai ja Force India on täysin tasoissa Lotuksen kanssa tuon rengaskulutuksen suhteen. Ferrari taitaa olla kaiken lisäksi hivenen Lotusta nopeampi..

Ferrari on tosi vahva.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Totta, Ferrai ja Force India on täysin tasoissa Lotuksen kanssa tuon rengaskulutuksen suhteen. Ferrari taitaa olla kaiken lisäksi hivenen Lotusta nopeampi..

Ferrari on tosi vahva.
Massa tosin ajoi todella hitaasti viimeisen stintin, että jo sen vuoksi renkaat kesti. Hävisi lopussa sekuntti tolkulla kierroksella Di Restalle ja Kimille vielä enemmän.
http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=chart&gp=896&graf=3&dr1=Felipe Massa&dr2=Paul di Resta#.UXbqQMrc-Uk

Edit: Massa hävisi yli 30 sekunttia Kimille viimeisen stintin aikana, että ei se kovinkaan vakuuttava veto ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös