Formula 1 - 2013 - Monaco - Kisa

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
144
Kimi menetti 4. sijan turva-auton takia, olisi päässyt Hamiltonin edelle jos ei olisi jäänyt turva-auton taakse kiinni,
Eikö kuskeilla ole joku ihanneaika SC-tilanteessa, jos ei ole turva-auton takana? Eli voiko periaatteessa radan loppuosan kaahata kovempaa jos ekalla sektorilla joku koppiauto törttöilee edessä? Kyseisessä tapauksessahan ei ajan menetystä tulisi/olisi tullut.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Paras oli, kun Van den Garde päästettiin letkan ohi, jotta tämä voisi ottaa paikkansa joukon hänniltä. Mitä kaveri tekee? No ei ainakaan pidä mitään kiirettä, vaan käväisee muina miehinä varikolla vaihdattamassa renkaansa. :D
Tuon takia en pidä tuosta säännöstä. Jos joku huippunimi häviäisi kierroksen jostain syystä (vielä radalla, missä on helpompi ohittaa) ja tekisi saman, rengasetu voisi nostaa aika suurestikin kisan lopulla.

Ajattelen lähinnä tilannetta, jossa kärkiporukka tekee viimeiset stopit noin 20 kierrosta ennen maalia ja turva-auton jälkeen jäljellä on 10 kierrosta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Eikö kuskeilla ole joku ihanneaika SC-tilanteessa, jos ei ole turva-auton takana? Eli voiko periaatteessa radan loppuosan kaahata kovempaa jos ekalla sektorilla joku koppiauto törttöilee edessä? Kyseisessä tapauksessahan ei ajan menetystä tulisi/olisi tullut.
On ja eikös nämä ole sektorikohtaisia, ja josta Kimille annettiin varoitus kun tuli kaahattua ihanne-ajan alle... Tsekkasin tilanteen uudelleen videolta ja kierroksella 27 kun Kimi tuli stopilta Weberin perään eroa oli 3 sekuntia ja kierroksella 33 (turva-auton ohittamisen jälkeen ja yhden ajetun kierroksen jälkeen) eroa oli about jo 10 sekuntia. 3-5 sekunnin erolla Kimi olisi mennyt Hamiltonin ohi.
 

hevonen

Well-known member
Liittynyt
16.4.2013
Viestit
152
Tiedän ja tilasto ei olekkaan siksi hyvä, mutta toisaalta, jos Romainin crashien rangaistuksissa ruvetaan tällä kaudella tuijottamaan viime kautta, ei ensimmäisessä tai toisessa, vaan jo tämän kauden kuudennessa kisassa, niin onko siinä mitään järkeä?

Viime kaudella Grosjeanin kolareilla oli periaatteessa selvä yhteys - aina kun tuli tilanne niin kaveri kolaroi, järjestäen. Mutta näin pitkän jakson, jo viiden alkukauden kisan, jälkeen ei munmielestä voi enää nähdä tämän päivän kolarin ja viime kauden tärskyjen välillä.
Kaveri ajaa selvästi sellaisella mentaliteetillä, että puristetaan täysillä niin kovaa että välillä sitten lennetään ulos radalta tai tehdään idioottimainen virhe. Samalla luotetaan siihen, että muut kuskit väistää ja siihen, että formula-auto kolarissa ei yleensäkäy kuinkaan. Koskee Pereziä ja Grosjeania, Maldonado on parantanut jonkin verran, mutta se näkyy myös vauhdissa. Näiden kuskien taidot perustuvat siihen, että uskalletaan vetää niin äärirajoilla, että pakostakin välillä kolisee. Tämän ei pitäisi olla mitenkään hyväksyttävää Formuloissa. Formuloihin pitäisi saada jotenkin tuotua enemmän oikeaa pelon tunnetta, jotta tällainen järjetön yliyrittäminen saataisiin vähemmäksi.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6251
Tämä.. 4 etusiipeä.. Ripustuksia, ponttooneita :D Paljonkohan romanin sekoilut makso tälle viikonlopulle? Riittääköhän miljoona?
Yksi etusiipi on noin 200 000 euroa. Eli neljä etusiipeä 800 000 ja rikkoihan toi paljon muutaki joten menee reilusti yli miljoonan
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
No jos vaihtoehtona olisi ollut esimerkiksi läpiajorangaistus (joka olisi uusintalähdön jälkeen johtanut siirtymiseen letkan viimeiseksi) niin kyllähän ton ymmärtää, rangaistus ihan linjassa rikkeen suuruuden kanssa. Enempi olisi mielestäni ollut epäreilua.
Ei kyse ole mun tai sun mielipiteestä. Niistä nyt on vaan annettu tähän asti varikon läpiajorangaistus, jos ei ole päästänyt ohitse heti (2-3 mutkaa) oikaisun jälkeen. Rangaistus on viuhunut kohtuullisen nopealla tahdilla. Nyt tässä kisassa kuitenki ensin Perez (Buttonista) ja myöhemmin Alonso sai antaa sijoituksen takaisin usemman kierroksen jälkeen.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Ei kyse ole mun tai sun mielipiteestä. Niistä nyt on vaan annettu tähän asti varikon läpiajorangaistus, jos ei ole päästänyt ohitse heti (2-3 mutkaa) oikaisun jälkeen. Rangaistus on viuhunut kohtuullisen nopealla tahdilla. Nyt tässä kisassa kuitenki ensin Perez (Buttonista) ja myöhemmin Alonso sai antaa sijoituksen takaisin usemman kierroksen jälkeen.
Buttonin tapaus on nyt asia erikseen, sillä yksikään tiimi ei tainnut tuota protestoida, kysehän oli puhtaasti McLarenin jäsentenvälisestä. Button kyllä protestoi kovastikin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Itse muistan kuulleeni puhuttavan 10000 - 20000 euroa olevan etusiiven arvo. Salo on ehkä vielä markka-ajassa ja siihen päälle vielä vähän Mika-lisää.
Mitenhän noi edes lasketaan. Se ensimmäinen nollasta tehty ja sunnniteltu versio on kallein valmistuskuluneen, palkkoineen jne.. Seuraava versio on taas on jo paljon halvempi, kun vanhat suunnitelmat oavat pohjalla. Jos samanlaista siipeä valnistetaan useita, maksaa ne kopiot vain murto-osia alkuperäisen hinnasta. Eli kaikkiaan ei voi laskea, että kustannukset siipirikoissa on 4 x 200 000 = 800 000, kun todellisuudessa se hinta lieneee vain hieman yli 200 000 tai mikä tahansa se alkuperäinen hinta on.
 

kamikaze

Vanhempi jarrumies
Liittynyt
26.5.2013
Viestit
444
Sijainti
Absurdistan
Itse muistan kuulleeni puhuttavan 10000 - 20000 euroa olevan etusiiven arvo. Salo on ehkä vielä markka-ajassa ja siihen päälle vielä vähän Mika-lisää.
Satatonnia on etusiiven hinta Salon mukaan. Mielestäni valmistuskustannus ei voi olla noin korkea, ei millään. Jos mukaan lasketaan suunnittelun kustannukset + miljoonat simulaatiotestitunnit, niin sitten kpl-hinta voi olla tuo.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ennen kisaa tuomarien nimet ja kansalaisuus framille ja FIA kokoukseen mukaan. Seuraavassa kisassa saavat sitten julkisuudessa puolustella tekemisiään.
Tuomarit on esitelty FIA:n sivuilla kisainfossa. Monacon tuomaristo julkaistiin 21.5.

Mielestäni tuomareita ei tarvitse tuoda vääristelevän lööppimedian riepoteltavaksi, riittää, että päätösten yhteydessä tapaus ja perusteet on selitetty riittävän tyhjentävästi.
 
Viimeksi muokattu:

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Ei kyse ole mun tai sun mielipiteestä. Niistä nyt on vaan annettu tähän asti varikon läpiajorangaistus, jos ei ole päästänyt ohitse heti (2-3 mutkaa) oikaisun jälkeen. Rangaistus on viuhunut kohtuullisen nopealla tahdilla. Nyt tässä kisassa kuitenki ensin Perez (Buttonista) ja myöhemmin Alonso sai antaa sijoituksen takaisin usemman kierroksen jälkeen.
Eipä ole. Jos tilanne vaatii, niin mennään ensin tuomariston puheille (tai Charlien), jonka jälkeen voidaan antaa kuskille tieto että pakko on päästää ohi. Useinhan on tapahtunut niin että se joka oikaisi on ohittanut jonkun muun, tai se jonka olisi pitänyt olla edellä on mennyt vielä enemmän taaksepäin jolloin se joka oikaisi on joutunut antamaan tilaa kahdelle autolle, vaikka vain yhden oikaisi.

Jos tilanne on epäselvä niin mennään Charlielta kysymään heti, ja jos sitä määräystä joka sieltä annetaan ei totella (joka tulee noin 1-4 kierrosta incidentin jälkeen), niin silloin napsahtanee drive-through.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Jos tilanne on epäselvä niin mennään Charlielta kysymään heti, ja jos sitä määräystä joka sieltä annetaan ei totella (joka tulee noin 1-4 kierrosta incidentin jälkeen), niin silloin napsahtanee drive-through.
Tässähän tuli molempien tiimiradiot ja varmaan Ferrari kysyi Charlielta tilannetta ehti vain tulla punainen lippu ennen päätöstä.
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
En näe Mersun tilannetta vielä hyvänä. Tänään ajettiin todella hidasta vauhtia mikä takasi Mersuissa renkaiden kestävyyttä. Parhaiten tämän kertoo se, että tyylii Caterham ajo jollain kierroksella 10 nopeimman kierroksen. Kyllähän Mersu yhdellä kierroksella on nopea myös viime kisassakin Rosberg paikoitellen pysty ajaa kilpailukykyisiä kierroksia, mutta renkaat kuluivat.

Kanadassa tuskin Mersu tulee kovinkaan vahvoilla olemaan.
 

makkenakke

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
48
Silloin Alonso olisi luultavasti ollut ulkona pisteiltä ja kirjoittelu suurimman osan osalta täällä olisi ollut aivan päinvastaista....Alonsoa olisi syytelty ja Pereziä hehkutettu. Itse en olisi kolarista Pereziä syyttänyt niin kuin en syytä nytkään.


Kumpi väli on riskialttiimpi? En kyllä tohon kimin ja seinän väliin änkis 137km/h :wall:
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Tässähän tuli molempien tiimiradiot ja varmaan Ferrari kysyi Charlielta tilannetta ehti vain tulla punainen lippu ennen päätöstä.
Aivan oikein. Elikkä ehti mennä se 2 kierrosta, joten aivan turhaa oli edes päästää takas ohi, kun ei edes tuomariston (tai Charlien) "stancea" ollut tiedossa.

Tilanne meni aivan oikein.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Aivan oikein. Elikkä ehti mennä se 2 kierrosta, joten aivan turhaa oli edes päästää takas ohi, kun ei edes tuomariston (tai Charlien) "stancea" ollut tiedossa.

Tilanne meni aivan oikein.
Noissa on vaan pelkona, että jos ei ole päästetty ohi siinä vaiheessa kun tuomaristo vihdoin sen kantansa saa muodostettua, ja jotain vilppiä on tapahtunut (tuomariston mielestä), niin sitten ajetaankin varikon läpi ja hävitään paljon enemmän.
 
Ylös