Mitä muuttaisit F1:ssä?

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mitä muutoksia haluaisit nähdä F1:ssä?

Itse poistaisin kulujen leikkaamiseen tarkoitetut tekniset rajoitukset, kuten longlife-moottorit ja asettaisin budjettikaton, jolloin tallien tulisi itse löytää keinot budjetissa pysymiseen. Jos jotakin teknistä osa-aluetta rajoittaisin, se olisi aerodynamiikka, sillä DF:n menetys perässä ajettaessa estää kilvanajoa. Itse pitäisin tälläisestä puhtaasta kilvanajosta enemmän verratuna nykyisiin DRS-ohituksiin. Lisäksi näkisin mielelläni paremmat renkaat, jolloin kilpailu ei olisi niin paljon renkaiden säästämistä.

Mitä kaupalliseen puoleen tulee, niin en ole varma, että Lähi-Itä tarvitsisi kaksi kisaa. Uudemmista kisoista ymmärrän Kiinan ja Intian erittäin hyvin, miljardin asukkaan maissa on mahdollisuus saada suuri fanipohja ja sponsseille paljon näkyvyyttä. Abu Dhabi ja Bahrain ovat kuitenkin paljon pienempiä paikkoja, ja sille alueelle riitäisikin minusta yksi kisa, vaikka he maksavatkin järjestämisoikeuksista isoja summia. Kaiken kaikkiaan yrittäisin kalenterilla laajentaa fanipohjaa enkä vain kerätä järjestämisoikeusmaksuja. Epäilen suuresti esim. Malesian GP:n vaikutusta fanipohjaan, Malesia ei kuitenkaan ole niin suuri maa. Uskoisin, että esim. Meksikon GP toisi enemmän faneja F1:lle.

Mitä sitten vielä ratasuunnitteluun tulee, niin näkisin mielelläni keskenään erilaisempia ratoja. Esimerkiksi vanha Hockenheim oli ainutlaatuinen rata, valitettavasti uutta samanlaista tuskin koskaan tulee.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Radoilta ne reuna-asfaltoinnit pois. Kovemman taistelun salliminen. Ehkä menestyspainot autoihin.

Niin ja noihin köyhiin maihin ei tarvitsisi kisoja viedä, käytetään vapaana olevia vanhoja ratoja mielummin.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Kysymys on melko laaja-alainen, mutta mielestäni sarjaa hallinnoivat tahot eivät osaa tehdä hyviä päätöksiä sääntöjen suhteen. Toisilla tiimeillä on 100 kertainen budjetti kuin toisilla eli järjetöntä ja urheilullisesti epäilyttävää. Ensi kaudella voi olla koomiset voimasuhteet uusien moottoreiden myötä, mutta toivottavasti testikielto ei vaikuta kehitykseen sillä puolella.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Teknisiä sääntöjä:
Kunnon moottorit nyt ensiksi. Tehot takaisin sinne 2000-luvun alun lukuihin. Moottoreiden kehitys sallittava. DRS pois ja aerodynamiikkasääntöjen suitsiminen niin, että downforce tulee enemmän maaefektistä. Ja kunnon renkaat tietysti.

Urheilullisia sääntöjä:
Parc Ferme -sääntö pois ja sunnuntaiaamun lämmittely takaisin. Moottoreiden ja vaihdelaatikon vaihdoista kuitenkin edelleen ne rangaistukset. Vähemmän tutkittavia/rangaistavia tilanteita, ei joka osumaa tarvi tutkia ja syyllistä etsiä. Pari-kolme yhteistä testisessiota kauden aikana.

Lisäksi:
Turva-alueille hiekat( ja nurmikot) takaisin. Kalenteri vaikka tästä. Whiting ulos ja jatkossa kisoja ajetaan myös sateella.
 

junnu146

Well-known member
Liittynyt
23.9.2009
Viestit
203
Muutoksia

Tosiaan hiekkaa takaisin ratojen reunoille eikä niitä asfalttisia parkkipaikkoja..
Mun mielestä tää nykyinen "palkintorahojen" jako vain lisää kärjen ja peränpitäjien eroja.. ehkä jonkinlainen kompromissi siihen voisi löytyä.. ei mikään marussia koskaan pääse lähemmäs kärkeä omalla budjetillaan ja jäävät jokavuosi böönien rahoista paitsi..
Olisi myös mielenkiintoista nähdä kuljettajia eri talleissa useammin.. esim. max 3 vuotta saisi olla putkeen samassa tallissa..
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kisa puoliksi, kaksi lähtöä ja se toinen käännetyssä järjestyksessä?
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Maksukuskit eivät kuulu autourheilun kuninkuusluokkaan.

DRS ei kuulu tosimiesten kilpa-ajoon, enemmänkin johonkin muuhun romurallisarjaan jossa ajetaan jotain hömppä lisälenkki kierroksia, sinne sopii derssi ja kerssit, myöskään mielestäni mitkään menestyspaino hommelit tai käänteiset lähtöruudukot kuulu tähän lajiin.

Testata pitäisi saada enemmän, mutta jotain järkeä siihen rahanmenoon, älytön ylivoima kyrsii todella pahasti ja se että mikä on pelkän auton vaikutus sarjassa ( silloin kun se sopii hanskaan ).

Maldonadot ja muut voittaa kisoja jos auto on nopea ja sopii hanskaan, en aliarvio Maldoa, mutta näin esimerkkinä.

Autoa pitäisi saada säätää joka osa-alueella läpi viikonlopun ja sinne saakka ennen kun lähdetään starttia edeltävälle lämmittelykierrokselle.

Pelle touhua että renkaat ei kestä. Kunnon renkaat alle.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Teknisiä sääntöjä:
Kunnon moottorit nyt ensiksi. Tehot takaisin sinne 2000-luvun alun lukuihin. Moottoreiden kehitys sallittava. DRS pois ja aerodynamiikkasääntöjen suitsiminen niin, että downforce tulee enemmän maaefektistä. Ja kunnon renkaat tietysti.
Eikös nuo ihmisen fyysiset rajat tule jo aikalailla vastaan? Siis ainakin maaefektin kanssahan rajoilla oltiin jo DFV:n aikana, josta tehoa lähti vajaat 300-400 vähemmän kuin vuosituhannen vaihteen moteista?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Epäilen suuresti esim. Malesian GP:n vaikutusta fanipohjaan, Malesia ei kuitenkaan ole niin suuri maa. Uskoisin, että esim. Meksikon GP toisi enemmän faneja F1:lle.
Malesiassa on sentään 28 miljoonaa asukasta. Meksikossa on toki enemmän, mutta sinne pitäisi ensin saada F1-kelpoinen rata. Malesiasta on tullut niin kuski kuin tallikin (ja melkein tuli toinen), joten kyllähän sinne jonkinlainen F1-kulttuuri on istutettu.
Niin ja noihin köyhiin maihin ei tarvitsisi kisoja viedä, käytetään vapaana olevia vanhoja ratoja mielummin.
Viisi F1-järjestäjämaata, jotka eivät mahdu 50 rikkaimman maan joukkoon ovat (köyhimmästä rikkaimpaan BKT/asukas) Intia, Kiina, Brasilia, Malesia ja Unkari. Eikä muuten mahtuisi mainittu Meksikokaan.

Muut ovat Top40:ssä. Viisi rikkainta ovat Monaco, Singapore, USA, Abu Dhabi ja Australia.

Mitä toivomiini muutoksiin tulee, niin toivon aeropidon vähentämistä ja mekaanisen pidon lisäämistä. Katsojalle näkymättömät osat (kuten pohja) voi puolestani vaikka standardoida, niin valvonta on helppoa eikä tule niiden osalta tulkintakysymyksiä. Standardipohjalla voitaisiin myös tuoda rajattu maaefekti takaisin.

Koska ohittamisen helppoudella ei ole juurikaan merkitystä ellei autojen keskinäinen suorituskyky muutu kisan aikana, nopeasti kuluvat renkaat ja 2-4 stoppia ovat helpoin tapa saada kilpailuun tapahtumia.

Kalenteriin haluaisin enemmän vuorottelua, jolloin nähtäisiin useampia ratoja. Toki vaatimuksena edelleen olisi Grade A-luokitus. Kisoilla saisi olla enemmän omaa luonnetta, joten tiukkaa kisaformaattia voisi hieman varioida kisasta toiseen.

Rahanjakoa pitäisi oikeudenmukaistaa ja uusien tiimien mukaantulokynnystä madaltaa. Gridi on ollut vajaa jo vuodesta 1995.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Rahanjakoa pitäisi oikeudenmukaistaa ja uusien tiimien mukaantulokynnystä madaltaa. Gridi on ollut vajaa jo vuodesta 1995.
Mutuilen, että nykyään olisi määritetty maksimimääräksi autoja kisaan 24.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036

Autot näyttävät suunnilleen tuolta, mutta niissä on leveämpi takasiipi. Autoissa käytetään matalaprofiilisia renkaita. Rungon ja moottorin voi ostaa tehdastallilta, mutta jokaisen tehdastalliksi rekisteröityneen pitää ajaa autoilla joissa on heidän omat moottorinsa ja runkonsa (jokaisella moottorinvalmistajalla on yksi tehdastalli), mutta myös yksityistallit saavat tehdä omat autonsa. Aero-kitti pitää jokaisen tiimin tehdä itse.

Mikäli kuski hajottaa autoaan 3 kertaa samaisena viikonloppuna, saa hän seuraavaan kisaan kilpailukiellon. Palkintorahoja ei jaeta vaan 5 huonointa tallia saavat rahaa, joilla he ajattavat kolmatta autoa, jossa täytyy olla rookie kuski. Muutama kisa ajetaan yöllä ja rata on vain osittain valaistu. Talleille laitetaan palkkakatto sekä kuskeille, että muulle henkilökunnalle, jottein joku talli hanki kaikkia huippuja isolla rahalla.

Joka vuoden lopuksi 5 huonointa tallia osallistuu draftiin, jossa jokainen saa varata 2 nuorta kuljettajaa, toinen kuljettaja ajaa Rookie-autoa ja toinen palkataan testikuskiksi (tai mahdollisesti kilpakuskiksi), mikäli testikuski ei saa seuraavalla kaudella paikkaa, ei hän voi jatkaa testikuskina kyseisessä tallissa. Jokainen tiimi voi luonnollisesti palkata Rookien, mutta kuljettajien sopimukset täytyy tehdä tammikuu-maaliskuun alku välisenä aikana, jottei hyviä kuskeja palkata ennen draftia.

Tässä oli jotain hienoja ideoita.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Eikös nuo ihmisen fyysiset rajat tule jo aikalailla vastaan? Siis ainakin maaefektin kanssahan rajoilla oltiin jo DFV:n aikana, josta tehoa lähti vajaat 300-400 vähemmän kuin vuosituhannen vaihteen moteista?
Kokonaisdownforce pitäis tietty saada sille tasolle, että yhden kierroksen nopeus ei paljoa nouse nykyisestä. Sitä, miten siinä onnustutaan, en lähde arvailemaan kun en tiedä.
 

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
Näillä
- Bernie pois
- DRS pois
- Aero härpäkkeet pois. Vain yksinkertaiset siivet 50-75% pienempinä
- Nysvätti tuomarointi pois. Puututaan vain vaaralliseen sikailuun ja annetaan miesten sopia/hoitaa muut asiat saunan takana kisan jälkeen
- Passiiviset maaefektiautot takaisin
- Teräslevyjarru takaisin
- Hiekka/nurtsi alueet takaisin
- pienimmät tallit osalliseksi pottiin a'la Junnu
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutuilen, että nykyään olisi määritetty maksimimääräksi autoja kisaan 24.
Siitä en ole varma oliko se välillä 24, mutta viimeistään 2010 se palautettiin 26:een, kun mukaan hyväksyttiin kolme uutta tallia. Hetken oli teoriassa mahdollista, että autoja olisi aika-ajoissa ollut jopa 28, mutta USF1:stä ei - odotetusti - tullut mitään ja Toyota ilmoitti vasta marraskuussa vetäytymisestään. Siinä vaiheessa oli jo myönnetty Fernandesin Lotukselle "neljäs" uusi tallipaikka (BMW Sauberin tilalle) ja takaisin Peter Sauberille palautunut Sauber pyrki takaisin mukaan, vaikkei ollut ilmoittautunut sarjaan ajallaan. Lopulta sille myönnettiin Toyotalta vapautunut paikka. Mutta gridi ei lopulta täyttynytkään 26 autoon, vaikka Lotus otettiin mukaan ylimääräisenä uutena tallina, koska USF1 ei ilmestynyt viivalle (virallinen vetäytymisilmoitus taisi tulla vasta maaliskuussa).
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Joo on näköjään säännöissä taas 26.

13.6 No more than 26 cars will be admitted to the Championship, two being entered by each competitor.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Jotkut eivät näköjään edelleenkään ymmärrä sitä miksi turva-alueet eivät voi olla hiekkaa ja nurmikkoa vaikka se on kerrottu ainakin tuhat kertaa ja kun tähän lisätään se, että samaiset henkilöt vielä ehdottavat tehojen kasvattamista ja aerodynamiikan rajoittamista ei joillekin tunnu kuljettajien turvallisuus merkitsevän mitään.

Minä muuttaisin palkintorahojen jakoa siten, että kaikki mukana olevat tallit saisivat osuuden palkintorahoista ja erot tallien saamien palkintorahojen välillä olisivat pienemmät kuin nykyään.

Toinen minkä minä muuttaisin olisi uusilta talleilta perittävä maksu mukaan pääsystä ja sen minä poistaisin joko kokonaan tai pudottaisin sen murto-osaan nykyisestä, koska siten uusille talleille jää enemmän rahaa auton kehittämiseen ja siten he olisivat kilpailukykyisempiä ensimmäisellä kaudella.

Uusille talleille sallisin myös ylimääräisen testiviiikon ennen ensimmäisen kauden alkua, jotta uudet tallit saisivat autoistaan kilpailukykyisempiä heti ensimmäiselle kaudelle ja heidän autonsa eivät olisi kisoissa liikkuvia shikaaneja.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Jotkut eivät näköjään edelleenkään ymmärrä sitä miksi turva-alueet eivät voi olla hiekkaa ja nurmikkoa vaikka se on kerrottu ainakin tuhat kertaa ja kun tähän lisätään se, että samaiset henkilöt vielä ehdottavat tehojen kasvattamista ja aerodynamiikan rajoittamista ei joillekin tunnu kuljettajien turvallisuus merkitsevän mitään.
Ja eiköhän sen saa käydä (ylläripylläri) sen toisenkin tuhannen kerran läpi juuri samoille jankkaajille. Toki, joissain paikoissa se asfaltti on tyhmässä paikassa, johon sitä ei alunperinkään olis tarvinnu tunkea.
Muuten se sitten onkin vaan turvallisempaa asfaltoida niitä turva-alueita.

Edelleenkään, niiden turva-alueiden tehtävä ei ole rangaista kuskeja virheistään, vaan estää pahempien onnettomuuksien tapahtuminen.

Hiekka tai niinkuin olen jo kauan jankannut: Sora, josta nuo ratojen "hiekkaturva-alueet" pääosin koostuu, eivät hidasta noita autoja ollenkaan, ellei sitten sinne mennä pers edellä, jolloin vauhtia ei muutenkaan kauheasti enään ole, jolloin sinne uppoaa.

Edelleen jankkaan, Kovalaisen shuntti Espanjan GP:ssä 2008, auto vaan "surffasi" siinä soralla. Ei todellakaan ole turvallisuutta lisäävä asia tuo sora. Ja nurmikko? Siinäkun ei kitkaa ole ollenkaan, niin on vieläkin kehnompi vaihtoehto kuin sora.

Toki, ne asfaltti "parkkipaikat" on pirun rumia, se on myönnettävä.

Tähän loppuun vielä sanon, että onneksi nuo muutamat yksilöt eivät ole noista asioista päättämässä.

Ja mitä allekirjoittanut muuttaisi?

Noh, ensiksi koska mielestäni Drive through- rangaistusta viljellään liian paljon, ottaisin 10 sekan stop&go rangaistuksen sääntöjen avulla takaisin aktiivisempaan käyttöön juuri es.mes. sinisten lippujen noudattamatta jättämisestä, jos sitä tekee kierroksen tai parin verran, voisi myös soveltaa kolarin aiheuttamisesta.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
No jos niistä asfalteista niin paljon pidetään(ennenkin pärjättiin ilman, miksi yhtäkkiä ei nyt), niin sitten pitää panna ehdoton kielto oikomisille etc. Ei nykymenossa ole mitään järkeä kun saa ajaa mistä huvittaa.

Nascarissakin pilattu ovaaleja hehtaariasfaltilla ja nyt jengi ajelee siellä ihan mistä sattuu.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
No jos niistä asfalteista niin paljon pidetään(ennenkin pärjättiin ilman, miksi yhtäkkiä ei nyt), niin sitten pitää panna ehdoton kielto oikomisille etc. Ei nykymenossa ole mitään järkeä kun saa ajaa mistä huvittaa.

Nascarissakin pilattu ovaaleja hehtaariasfaltilla ja nyt jengi ajelee siellä ihan mistä sattuu.
Kuten juuri nyt tekevät Sonomassa vetämällä neulansilmässä niin sisältä, että autot menevät kokonaan kanttarin sisäpuolelta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No jos niistä asfalteista niin paljon pidetään(ennenkin pärjättiin ilman, miksi yhtäkkiä ei nyt), niin sitten pitää panna ehdoton kielto oikomisille etc. Ei nykymenossa ole mitään järkeä kun saa ajaa mistä huvittaa.
Ei niistä "pidetä", ne vain ovat turvallisuuden kannalta välttämättömiä. Siis jos ei haluta lisää kuolemia ja vakavia loukkaantumisia. Nopeissa mutkissa ne ovat paikallaan, mutta hitaissa mutkissa voisi edelleen käyttää soraa. Siinä suhteessa on jonkin verran menty hakoteille. Toki asfaltti niissäkin helpottaa ratavirkailijoiden toimintaa ja siten nopeuttaa vaaratilanteiden selvittämistä ja lyhentää Safety Car-aikoja.
Nascarissakin pilattu ovaaleja hehtaariasfaltilla ja nyt jengi ajelee siellä ihan mistä sattuu.
Miten ovaaleja voi pilata asfaltilla? Eihän NASCARissa saa ajaa sen sisäviivan sisäpuolella kuin poikkeustapauksissa (ja autonmentävä kaistahan niissä on ollut ennenkin, kuten ovaaleilla on tapana). Ulkopuolellahan on muuri, joten sille puolelle ei asfalttia saa.
 
Ylös