Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Mä jo nään silmissäni ens kauden, ku koitetaan keksiä paniikissa hätäratkasuja autojen nopeuttamiseks, ku näissä rajotuksissa on menty liian pitkälle ja autot ovat hidastuneet aivan liian paljon.
Periaatteessa aika-ajoissa ollaan vielä oltu melko lähellä kaikkien aikojen nopeimpia aikoja mutta kisassa tietty mennään sitten sekunti ja sekuntitolkulla hiljempaa. Saapi nähdä miten ensi kaudella autot kulkee suorilla Monzassa.. Kai ny edes 320 menee puhki... :eek: :frown:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mä jo nään silmissäni ens kauden, ku koitetaan keksiä paniikissa hätäratkasuja autojen nopeuttamiseks, ku näissä rajotuksissa on menty liian pitkälle ja autot ovat hidastuneet aivan liian paljon.
Etukäteen asetettiin tavoitteeksi, etteivät autot saa hidastua viittä sekuntia enempää. Eli oletettavasti vajaata viittä sekuntia ei ainakaan katsottaisi "aivan liian paljoksi".

Koska moottorijäädytys poistuu, kehitystä tapahtuu taas viime vuosia nopeammin, erityisesti aluksi. Tähän on siis syytäkin varautua hidastamalla autoja hieman ennakkoon, koka nykyistä nopeampia niistä ei haluta.
Periaatteessa aika-ajoissa ollaan vielä oltu melko lähellä kaikkien aikojen nopeimpia aikoja mutta kisassa tietty mennään sitten sekunti ja sekuntitolkulla hiljempaa. Saapi nähdä miten ensi kaudella autot kulkee suorilla Monzassa.. Kai ny edes 320 menee puhki... :eek: :frown:
Niin, nykyisiä kisakierroksiahan ei oikein voi verrata ennen tankkauskieltoa tehtyihin kisakierroksiin.
 
Viimeksi muokattu:

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Etukäteen asetettiin tavoitteeksi, etteivät autot saa hidastua viittä sekuntia enempää. Eli oletettavasti vajaata viittä sekuntia ei ainakaan katsottaisi "aivan liian paljoksi".

Koska moottorijäädytys poistuu, kehitystä tapahtuu taas viime vuosia nopeammin, erityisesti aluksi. Tähän on siis syytäkin varautua hidastamalla autoja hieman ennakkoon, koka nykyistä nopeampia niistä ei haluta.

Niin, nykyisiä kisakierroksiahan ei oikein voi verrata ennen tankkauskieltoa tehtyihin kisakierroksiin.

Aina kun säännöt on muuttunut(paria poikkeusta lukuunottamatta) on purnattu että autot ei mene mihinkään. Käytännössä ne kuitenkin on useinmiten kulkeneet kovempaa jo kauden puolivälin jälkeen. Viisi sekuntia kuullostaa todella hurjalta. 3 sekkaa voisi olla jollain tavalla mahdollista mutta oma veikkaus on että ne kulkee ihan saman ensi vuonnakin. On kuitenkin niin monta muuttuvaa tekijää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aina kun säännöt on muuttunut(paria poikkeusta lukuunottamatta) on purnattu että autot ei mene mihinkään. Käytännössä ne kuitenkin on useinmiten kulkeneet kovempaa jo kauden puolivälin jälkeen. Viisi sekuntia kuullostaa todella hurjalta. 3 sekkaa voisi olla jollain tavalla mahdollista mutta oma veikkaus on että ne kulkee ihan saman ensi vuonnakin. On kuitenkin niin monta muuttuvaa tekijää.
En minäkään viiteen sekuntiin usko, mutta nostin sen esiin kun "liikaa hitautta" piti arvioida FIA:n näkökulmasta.

Aeromuutokset joihin tuo viiden sekunnin maksimi liittyi jäädytettiin, eikä downforcea suitsitakaan aikasemmin suunnitellun verran. Mikä tosiaan johtanee siihen, että ainakaan silminnähden ne eivät näytä hitaammilta kuin ny vaikka vähän olisivatkin. Eipä tuota viittä sekuntiakaan oikein pysty näkemään kuin kellosta. Ero yksittäisissä paikoissa kun on sadasosia ja kymmenyksiä.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Luulen, että kauden alussa mennään hiljaa ja koneita tuhoutuu. Ilmeisesti niitä saa kehittää niin eiköhän niistä höystetä tehoa sen verran, että tullaan ehkä tätä vuotta nopeampaakin. Ainakin aika-ajoissa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Luulen, että kauden alussa mennään hiljaa ja koneita tuhoutuu. Ilmeisesti niitä saa kehittää niin eiköhän niistä höystetä tehoa sen verran, että tullaan ehkä tätä vuotta nopeampaakin. Ainakin aika-ajoissa.
En koneista paljoa(lue: mitään) tiijä, mut se, että bensiiniä saa syöttää max 100(?)kg/h, niin eipä siitä kai aika-ajossa sen enempää irti oteta kuin muutenkaan. Kaasu nyt ei kovin monella radalla ole "pohjassa" koko kierrosta, nii kisassaki tuo voinee riittää "aika-ajo" tahtia. Eikös se tankki ollu tuo 100 kiloa tai sinnepäin ja kisa kestää 1-2h. Iha vappaasti saa korjata minua. Seison korjattunakin :)

edit: siis, että jos vedettäis kokoajan suoraa, niin kulutus ois 100kg/h. Eli maksimit. Radalla tällaista ei tapahdu, joten melkolailla yhtä lujaa mennään kisassa ja aika-ajoissa moottorin puolesta?
 
Viimeksi muokattu:

jukka_S

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
142
Sijainti
Seinäjoki
Jooh ei isoa veekasia äänissä mikään voita, siispä formuloihin 7-litraiset kasikoneet takas ja heti! Maailman kyrväkkäin saundi ikinä! \:D/
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tietääkö kukaan milloin F1:iin tulivat ensimmäiset elektroniset suihkutukset?
(Mersun 50-luvun suihkutushan oli kaiketi mekaaninen)
Entäpä sekä suihkutusta että sytytystä ohjaavat ECU:t (Engine Control Unit)? :confused:
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tietääkö kukaan milloin F1:iin tulivat ensimmäiset elektroniset suihkutukset?
(Mersun 50-luvun suihkutushan oli kaiketi mekaaninen)
Ei mitään hajua, mutta mielenkiintoinen kysymys.

Entäpä sekä suihkutusta että sytytystä ohjaavat ECU:t (Engine Control Unit)? :confused:
Turbokaudella? Bensansäästötalkoissa ECU oli ainakin must.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Nykyinen vapari-V8 tulee olemaan pitkään menestynein moottorityyppi F1:ssä; tämän kauden päätyttyä jää kostruktion voittomääräksi kuninkuusluokassa 370.
kolmosena listalla oleva V6 turbo tulee saavuttamaan tuon voittomäärän ja siirtymään listan kärkeen 7...9 vuoden kuluttua (riippuen osakilpailuiden määrästä kausittain ja siitä käytetäänkö tuota tyyppiä vielä tuolloin - tod. kyllä):
http://www.statsf1.com/en/statistiques/moteur/victoire/type.aspx
-Voitokkaisiin moottorityyppeihin kuuluvat sellaisetkin erikoisuudet kuin H16 (B.R.M), boxer-8 (Porsche), rivi-8 (M-B; tuo moottori tosin oli 30-luvun hopeanuolista poiketen tod. kaksi rivi-4:sta kytkettynä peräkkäin, siten, että voima otettiin ulos lohkojen keskeltä) ja Ferrarin 70-luvun 180 ° V12. Säälittävää mielestäni on Alfa Romeon V8 turbon voitottomuus 80-luvulla yhdestä paalupaikasta huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Nykyinen vapari-V8 tulee olemaan pitkään menestynein moottorityyppi F1:ssä; tämän kauden päätyttyä jää kostruktion voittomääräksi kuninkuusluokassa 370.
kolmosena listalla oleva V6 turbo tulee saavuttamaan tuon voittomäärän ja siirtymään listan kärkeen 7...9 vuoden kuluttua (riippuen osakilpailuiden määrästä kausittain ja siitä käytetäänkö tuota tyyppiä vielä tuolloin - tod. kyllä):
http://www.statsf1.com/en/statistiques/moteur/victoire/type.aspx
Konstruktio niin... ei noilla vanhoilla V6 t:lla ja uusilla ole juuri mitään yhteistä.
Hmm... mielenkiintoista tulee olemaan, miten vauhti ensi kaudella riittää verrattuna tähän kauteen.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
No tietysti jos puhutaan voimanlähteistä kokonaisuuksina, niin ensi kauden V6 turbot, joihin ERS-järjestelmät ovat integroitu jo suunnitteluvaiheessa tulevat edustamaan F1:ien tehontuottajina aivan uutta aikakautta. Mersulle turboaika F1:ssä tulee olemaan ennenkokematonta, mutta mahtaako muilla merkeillä olla mitään etua tuollaisten moottoreiden valmistuksesta neljännesvuosisata sitten? Ferrarin ensikauden mylly lymyilee vielä täysin salamyhkäisyyden peitossa.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
No tietysti jos puhutaan voimanlähteistä kokonaisuuksina, niin ensi kauden V6 turbot, joihin ERS-järjestelmät ovat integroitu jo suunnitteluvaiheessa tulevat edustamaan F1:ien tehontuottajina aivan uutta aikakautta. Mersulle turboaika F1:ssä tulee olemaan ennenkokematonta, mutta mahtavatko muilla merkeillä olla mitään etua tuollaisten moottoreiden valmistuksesta neljännesvuosisata sitten? Ferrarin ensikauden mylly lymyilee vielä täysin salamyhkäisyyden peitossa.
No ei sen suurempaa, tekniikka kun on vähän kehittynyt tuossa neljännesvuosisadassa. Mutta aivan samat haasteet on kuin silloinkin, eli viimeksikin turbokaudella kisassa käytettävä maksimibensamäärä oli rajoitettu ja kisaaminen oli bensiinin säästämistä ja Hondan V6-turbo oli aikanaan paras kyseisessä asiassa.......
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15085
Ensimmäisiä elektronisia bensansyöttölaitteita oli käytössä jo Mille Miglian ajoilla ja Mersun huippumallissa f1:ssä vuonna 1954 yritettiin testata myös sellaista, mutta päädyttiin lopulta erilaisempaan ratkaisuun. Tosin suorasuihkutusjärjestelmä oli autossa käytössä jo silloin.

Juuri keksittynä, mutta kuitenkin. 1970-luvulla ainakin Alfa Romeo, Renault ja Tyrrell testailivat elektronisia bensansyöttölaitteita ja lopullisesti vuodesta 1980 lähtien Brabham otti ne laitteet yleisemmin käyttöön.

Tosin erittäin rajallisesti alkuun, mutta myöhemmin yleisestikin. Vuonna 1983 Brabhamilla ja loppukaudesta McLarenilla oli jo autoissa elektroninen bensansyöttölaite. Molemmat saivat ne Boschilta.

Boschin kehittämä laite oli kooltaan suurin piirtein 70-luvun tietokoneen mahdollisessa diskettijärjestelmässä käytetyn ns. Limpun suuruinen. Limppu, Lerppu tai Korppu olivat rakkaita nimiä näille ylisuurille disketeille.:eek: Ne olivat myös hyvin kalliita. McLarenilla yhden ns. Lerpun hinta oli hurjimmillaan yhtä kallis kuin koko Hartin moottoriohjelma.

Alfa Romeollakin oli käytössä vuonna 1984 samansuuntainen laite kuin Brabhamilla, mutta laihoin tuloksin. Muut tallit alkoivat vasta kausien 1985-1986 aikana enemmän käyttää
 

Makkonen

Guest
Etukäteen asetettiin tavoitteeksi, etteivät autot saa hidastua viittä sekuntia enempää. Eli oletettavasti vajaata viittä sekuntia ei ainakaan katsottaisi "aivan liian paljoksi".
Jos oletetaan että kierrosajat putoavat tuon viitisen sekunttia, niin GP2-autot olisivat joillakin radoilla ihan kilpailukykyisiä häntäpään tallien kanssa. :nope:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9365
Urarenkaiden ja kapeampien autojen myötä autojen "piti" hidastua joku 3-4 sekuntia, mutta totuus oli aika lähelle sekunnin luokkaa. Eli eiköhän tuo viisi sekuntia ole aika yliampuvaa loppujen lopuksi.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
V12 taitaa olla näitä tasaisimmin käyviä moottoreita ihan luonnostaan, toki nokka-akselit on kisakoneissa vähän jyrkkiä niin se syö tuota tyhjäkäyntiä jonkin verran.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös