Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
Mersun huippumallissa f1:ssä vuonna 1954 yritettiin testata myös sellaista, mutta päädyttiin lopulta erilaisempaan ratkaisuun. Tosin suorasuihkutusjärjestelmä oli autossa käytössä jo silloin.
Ettei nyt kuitenkin olisi ollut perinteinen epäsuora ruiskutus = imukanavaan, eikä suoraan palotilaan.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ettei nyt kuitenkin olisi ollut perinteinen epäsuora ruiskutus = imukanavaan, eikä suoraan palotilaan.
Uskomattomalta kuulostaa, mutta kyllä Mersulla oli jo 50-luvulla kilpa-autoissaan [W196 & W198 (300 SL)] polttoaineen suihkutus suoraan palotilaan:
http://books.google.fi/books?id=yLZeQwqNmdgC&pg=PA166&lpg=PA166&dq=300+sl+direct+injection'&source=bl&ots=S3vvpvxPSE&sig=YtWCSu7AuaUThRlM_-u2ZQfM2hw&hl=fi&sa=X&ei=pOBHUuqrHOSK4ATx4YHABA&ved=0CHcQ6AEwCw#v=onepage&q=300 sl direct injection'&f=false
-Järjestelmä oli kehitetty 2. maailmansodan aikoihin lentokoneen moottoreihin.
 

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
:confused: Eikös tolla kulmalla olisi ennemminkin bokseri :doubtful:?
Bokserimoottorin kampiakselissa jokaiselle kiertokangelle on oma kammentappi, johon kiertokanki tulee kiinni. V-koneessa puolestaan vastakkaiset kiertokanget jakavat yhden kammentapin keskenään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15085
Juuri olin sanomassa samaa, mutta LarryBoy ehti ensin. Tosin olisin itse hieman lyhyemmin sanonut, että kampiakseli ja sen muut rakenteet olisivat olleet erilaisia.:)
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24343
Sijainti
lappeen Ranta
Bokserimoottorin kampiakselissa jokaiselle kiertokangelle on oma kammentappi, johon kiertokanki tulee kiinni. V-koneessa puolestaan vastakkaiset kiertokanget jakavat yhden kammentapin keskenään.
Juuri olin sanomassa samaa, mutta LarryBoy ehti ensin. Tosin olisin itse hieman lyhyemmin sanonut, että kampiakseli ja sen muut rakenteet olisivat olleet erilaisia.:)
No nyt selvisin ilman eron googlaamista :thumbup:. Muuten olen tähän asti elänyt luulossa, että mäntien välinen kulma pelkästään määrittää moottorin tyypin V:n ja bokserin välillä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onkos muuten ikinä ollut edes suunnittelu asteella F1:siin Wankel moottoria?
Menee muistinvaraisesti, mutta muistaakseni silloin, kun se olisi vielä ollut sääntöjen mukaan mahdollista, tilavuusrajoitus oli tosi tiukka. Siis jos se turbolle oli 1,5 litraa, niin wankelille se oli jotain 0,5 (ja tätä ei pidä ottaa minään faktana). Kokonaan kiellettyhän se on ollut jo pitkän aikaa, jo ennen moottorikonstruktioiden jäädyttämistä.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Kokonaan kiellettyhän se on ollut jo pitkän aikaa, jo ennen moottorikonstruktioiden jäädyttämistä.
Tiedätkö onko tähän annettu jotain pätevää syytä? Vai suositaanko iskumäntämoottoreita vaan homogeenisyyden vuoksi?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
Tiedätkö onko tähän annettu jotain pätevää syytä? Vai suositaanko iskumäntämoottoreita vaan homogeenisyyden vuoksi?
Wankeliin ei voi suoraan soveltaa iskumäntämoottorin tilavuuslaskentaa. Eli litran mäntämoottori ei vastaa litran Wankelia.
Kyllä Wankeleilla on lujaakin menty, luokissa missä se on ollut suosittu/sallittu.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Wankeliin ei voi suoraan soveltaa iskumäntämoottorin tilavuuslaskentaa. Eli litran mäntämoottori ei vastaa litran Wankelia.
Kyllä Wankeleilla on lujaakin menty, luokissa missä se on ollut suosittu/sallittu.
Kyllä kyllä, mutta mistä juontaa Formula 1:n antipatia kiertomäntämoottoreita kohtaan?
Kasittääkseni kiertomäntämoottorin etu suhteessa perinteiseen iskumäntämoottoriin on nimenomaan hyötysyhteessa, jonka luulisi nykypäivänä olevan kova sana. Muutenkin sopisi mielestäni Formula 1:n profiiliin erilaisten teknisten innovaatioiden esilletuojana, sallia erilaisia moottori ratkaisuja ja miksi ei myös voimansiirto ratkaisuja.
Nyt siihen olisi ollut oiva tilaisuuskin, kun moottoreita ollaan muutenkin muuttamassa. Ehkä tässä haraa vastaan pelko kustannuksien noususta ja pelko tasapainon löytämisen vaikeudesta useamman eri moottori tekniikan välillä.

Mitä pahaa siina olisi jos viiden vuoden päästä kaikki moottorit olisivat kiertomäntämoottoreita? Iskumäntämoottorit on muutenkin niin 1900-lukua.:rolleyes:
Vielä siihen ERS:t ja hydraulinen voimansiirto, niin jo voitaisiin puhua todellisesta "high tech" luokasta. Valuisivathan nuo sitten tod.näk. myös aikanaan käyttöautopuolelle.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Kyllä kyllä, mutta mistä juontaa Formula 1:n antipatia kiertomäntämoottoreita kohtaan?
Kasittääkseni kiertomäntämoottorin etu suhteessa perinteiseen iskumäntämoottoriin on nimenomaan hyötysyhteessa, jonka luulisi nykypäivänä olevan kova sana. Muutenkin sopisi mielestäni Formula 1:n profiiliin erilaisten teknisten innovaatioiden esilletuojana, sallia erilaisia moottori ratkaisuja ja miksi ei myös voimansiirto ratkaisuja.
Nyt siihen olisi ollut oiva tilaisuuskin, kun moottoreita ollaan muutenkin muuttamassa. Ehkä tässä haraa vastaan pelko kustannuksien noususta ja pelko tasapainon löytämisen vaikeudesta useamman eri moottori tekniikan välillä.
Ja minäkun olen käsittänyt koko asian aivan toisella lailla.
Wankel-moottorihan periaatteellisesti on parempi hyötysuhteeltansa, mutta näin ei kuitenkaan käytännössä ole, Wankelhan on oikeasti janoinen kone.
Myös Wankeleita vaivaa se ongelma, että vääntö on olematon verrattaessa perinteisiin mäntämoottoreihin.

Vielä siihen ERS:t ja hydraulinen voimansiirto, niin jo voitaisiin puhua todellisesta "high tech" luokasta. Valuisivathan nuo sitten tod.näk. myös aikanaan käyttöautopuolelle.
Jos nyt hyötysuhteista halutaan puhua, niin saat heittää ihan ensimmäisenä hydraulisen vedon pois listasta, nimittäis se jos mikä nimenomaan hukkaa energiaa. Juuri tätä on tutkittu aika monelta taholta, eikä se pahemmin ole autoteollisuutta kiinnostanut, vaan on todettu muiden ratkaisujen olevan huomattavasti parempia.
Edelleenkin, se kiinteä voimansiirtolinja on yhä tänäpäivänä se paras ja varmin tapa saada voima paikasta A paikkaan B.
Sensiaan sen haluaisin nähdä, kuinka variaattoritekniikkaa tulisi mukaan, sitähän on jo kerran yritetty, ei onnistunut.
Siinä vasta on todellinen ratkaisu portaattomaan voimansiirtoon, ei tapahdu lämpöhukkaa, yksinkertainen ja varmatoiminen systeemi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kyllä kyllä, mutta mistä juontaa Formula 1:n antipatia kiertomäntämoottoreita kohtaan?
"Antipatia"? Kovinkaan monen valmistajan katalogista ei löydy wankeleita ja Mazdakin oli (?) lopettamassa ne. Ja miksi ei löydy, siihen tuskin syynä on antipatia.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
:confused: Eikös tolla kulmalla olisi ennemminkin bokseri :doubtful:?
LarryBoy selittikin asian jo puolestani. Ferrari 365 GT4 ja 512 -maleissa oli kyllä harhaanjohtavasti kirjainlyhenteet BB, jotka tulivat sanoista Berlinetta Boxer.
Renaultilla pitäisi sikäli olla suurin etu edellisestä turboajasta, että tuolloinkin merkki käytti V6:ssaan 90° kulmaa, Ferrarilla tuolloin ollessa V-kulman 60°.
http://www.allf1.info/f1engines.php
-Tämä kaikki on tosin kabinettispekulointia; käytännössä merkit ovat samalla viivalla moottorikehityksessä ja mikä vain niistä voi olla paras. :dunno:
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tämä motti kun on kompakti paketti niin väkisinkin tulee mieleen että jos sen johonkin kinneriin laittaisi niin aikas häijy sleeperi tulisi. Vähän samaa tyyliä olisi kuin tuubista pilvin pimein löytyvät Fiat 500/600/126/127:t joissa iso V8.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ei kait ole180° ?. Tai sylinterit ei ainakaan näytä, että ne olisi 180 asteen kulmassa videolla.
En ollut tarpeeksi tarkkana selvästikään tuon Ferrarin F1-mallin suhteen; litteä 12-pyttyinen tuli Ferrarin F1-autoon näköjään 312B-mallissa, eli tässä ääninäyte tuosta erikoisrakenteisesta myllystä:
http://www.youtube.com/watch?v=swbQiW3UJhA
-Mielenkiintoista nähdä, tuleeko jokin muukin talli Macin lisäksi valitsemaan Hondan koneet aikanaan.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7213
En ollut tarpeeksi tarkkana selvästikään tuon Ferrarin F1-mallin suhteen; litteä 12-pyttyinen tuli Ferrarin F1-autoon näköjään 312B-mallissa, eli tässä ääninäyte tuosta erikoisrakenteisesta myllystä:
http://www.youtube.com/watch?v=swbQiW3UJhA
-Mielenkiintoista nähdä, tuleeko jokin muukin talli Macin lisäksi valitsemaan Hondan koneet aikanaan.
Jos Honda tekee menestyksekkään moottorin McLarenille löytyy takuuvarmasti muitakin talleja jotka haluavat Hondan moottorit itselleen ja sen jälkeen kaikki on kiinni siitä kuinka monelle tallille Honda haluaa toimittaa moottoreita sekä siitä millaisen hinnan Honda laittaa moottoreilleen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos Honda tekee menestyksekkään moottorin McLarenille löytyy takuuvarmasti muitakin talleja jotka haluavat Hondan moottorit itselleen ja sen jälkeen kaikki on kiinni siitä kuinka monelle tallille Honda haluaa toimittaa moottoreita sekä siitä millaisen hinnan Honda laittaa moottoreilleen.
Ja siitä, mitä FIA edellyttää moottoritoimittajilta. En usko, että Hondan sallitaan toimittavan eksklusiivisesti yhdelle tallille moottoreitaan, kun ei sitä ole muillekaan (moottoritoimittajien vähennyttyä) sallittu.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös