Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tietysti jos ensi vuonna turbomoottorien tultua tuota sääntöä korjataan lopullisesti myös niin, että välitankkaus on oikeasti kielletty hylkäyksen uhallakin niin asia on sitten sillä selvä.

Muuten periaatteessa sitä voisi yrittää, mutta syöttönopeuden hitauden takia se olisi todella typerää. Poislukien tietysti ylivoimaista johtoa jossa vaikka kymppilitran tankkaus kestäisi kymmenen sekuntia ja renkaat olisi jo vaihdettu niin sitten ainakin bensaa olisi aivan täysin riittävästi maaliin saakka.
No ainaki nyt tuossa 2104 säännöissä on tämmöinen kohta:
29) REFUELLING
29.1 a) Refuelling is only permitted in the team’s designated garages.
b) No car may be refuelled after it has left the pit lane to start the first reconnaissance lap
permitted under Article 38.1.
c) Fuel may not be added to nor removed from a car during a race
http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/1-2014 SPORTING REGULATIONS 2013-Published on 8.07.2013.pdf

edit: rangaistukset on tosiaan asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15089
Eli ensi vuonna sitten kielletään selvästi säännöissä ja hyvä niin.:alppu:
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eli ensi vuonna sitten kielletään selvästi säännöissä ja hyvä niin.:alppu:
2009 vuodelta:
29) REFUELLING
29.1 a) Refuelling is only permitted in the team’s designated garage area.
b) Refuelling during a race is forbidden
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/3C9E78D2AAE9B15DC1257617002CF08F/$FILE/Stable%20Sporting%20Regulations%20-%2024%20July%20-%20CLEAN.pdf
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15089
Ääh. Taitaa olla niin, että katsoin tuosta sääntökirjasta väärää kohtaa.:( Eli tankkaaminen on kielletty kokonaisuudessaan, mutta 2010 säännöissä ja ilmeisesti mahdollisesti edelleen voimassa on se kohta missä määrätään kilpailun poikki ollessa käytettävästä mahdollisesta välitankkauksesta tauon aikana varikolla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ääh. Taitaa olla niin, että katsoin tuosta sääntökirjasta väärää kohtaa.:( Eli tankkaaminen on kielletty kokonaisuudessaan, mutta 2010 säännöissä ja ilmeisesti mahdollisesti edelleen voimassa on se kohta missä määrätään kilpailun poikki ollessa käytettävästä mahdollisesta välitankkauksesta tauon aikana varikolla.
Emmäkää noita tuon tarkemmin tutkinut, mut oli siellä jotain force majeure-pykälää jossain. Lisäksi tuo sun mainitsemas tankkausnopeus tais olla 0.7-0.8 litraa sekunnissa, tankattiin autoa milloin tahansa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Nimimerkki GMM uskoo Motorsport.com-sivustolla, että turbomoottoreiden tulo 2014 voi (toivon mukaan) vihdoin lopettaa Vettelin ja Red Bullin dominoinnin sarjassa, koska Ferrarilla ja Mersulla pitäisi olla suuremmat resurssit kehittää tulevia moottoreita; esim. Mersulla on henkilökuntaa 400 moottorikehityksessä, kun Renaultilla 250:
http://www.motorsport.com/#!/f1/news/engine-era-could-end-red-bull-dominance-in-2014/
-Ensi kauden kisat toki kertovat lopullisesti, kuka on vahvoilla tuolloin. :dunno:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Nimimerkki GMM uskoo Motorsport.com-sivustolla, että turbomoottoreiden tulo 2014 voi (toivon mukaan) vihdoin lopettaa Vettelin ja Red Bullin dominoinnin sarjassa, koska Ferrarilla ja Mersulla pitäisi olla suuremmat resurssit kehittää tulevia moottoreita; esim. Mersulla on henkilökuntaa 400 moottorikehityksessä, kun Renaultilla 250:
http://www.motorsport.com/#!/f1/news/engine-era-could-end-red-bull-dominance-in-2014/
-Ensi kauden kisat toki kertovat lopullisesti, kuka on vahvoilla tuolloin. :dunno:
Mistähän luvut ovat peräisin, tuntuvat epäuskottavilta, jos Mersulla on ~500 työntekijää F1 tiimissä. Tuntuu uskomattomalle, että pelkälle moottorille olisi lisäksi vielä 400 ihmistä, mutta kait se silti on mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Nimimerkki GMM uskoo Motorsport.com-sivustolla, että turbomoottoreiden tulo 2014 voi (toivon mukaan) vihdoin lopettaa Vettelin ja Red Bullin dominoinnin sarjassa, koska Ferrarilla ja Mersulla pitäisi olla suuremmat resurssit kehittää tulevia moottoreita; esim. Mersulla on henkilökuntaa 400 moottorikehityksessä, kun Renaultilla 250:
http://www.motorsport.com/#!/f1/news/engine-era-could-end-red-bull-dominance-in-2014/
-Ensi kauden kisat toki kertovat lopullisesti, kuka on vahvoilla tuolloin. :dunno:
Ross Brawn taas uskoo että Red Bullin tänä vuonna löytynyt nopeuden kasvu suorilla on myös ensi vuoden autossa, koska se tulee aerosta.
http://www.suomif1.com/2013/11/mercedes-pomo-hammastynyt-red-bullin-suoranopeuksista-sellaista-ei-ole-tapahtunut-vuosiin/

Siis jos ne edelleen pystyvät tämän ihme järjestelmän, joka toimii hivenen luistoneston kaltaisesti, takia kiihdyttämään mutkista hieman muita aikasemmin ja aerosta löydetty lisää huippunopeutta, niin ei sillä niin väliä jos moottorissa on parikymmentä heppaa vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7599
Pakko ihan fiilistelymielessä linkata ääninäytettä V6+turbo yhdistelmästä. Tuosta kun otetaan vaimentajat pois ja kierroksia muutama tonttu lisää, niin sitä melusaastetta riittää vielä tulevillakin kausilla. :thumbup:

http://www.youtube.com/watch?v=9GXzCDHu4lU
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Pakko ihan fiilistelymielessä linkata ääninäytettä V6+turbo yhdistelmästä. Tuosta kun otetaan vaimentajat pois ja kierroksia muutama tonttu lisää, niin sitä melusaastetta riittää vielä tulevillakin kausilla. :thumbup:

http://www.youtube.com/watch?v=9GXzCDHu4lU
Niin, ja otetaan vielä puolet kuutioista pois, ahtoja vitusti paljon enemmän lisää, ni turbon suhina peittää ne vähäsetkin pakoäänet mitkä siitä lähtee.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Niin, ja otetaan vielä puolet kuutioista pois, ahtoja vitusti paljon enemmän lisää, ni turbon suhina peittää ne vähäsetkin pakoäänet mitkä siitä lähtee.
Niinpä. Videon moottorihan oli iha kelpo vehje, mut vertaukseksi tuleviin vehkeisiin perin outo. Mut eiköhä noista edelleenki melkoisesti ääntä lähde. Yli 10krpm ei kuite äänetöntä ole. Ne kiihdytykset vain.."pfffrppmmmphhhhhiiiiiih"
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15089
Mielenkiintoinen aikakausi palaakin sitten pian. Vielä kaksi osakilpailua pitää katsella vapaastihengittäviä autoja.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7599
Niinpä. Videon moottorihan oli iha kelpo vehje, mut vertaukseksi tuleviin vehkeisiin perin outo. Mut eiköhä noista edelleenki melkoisesti ääntä lähde. Yli 10krpm ei kuite äänetöntä ole. Ne kiihdytykset vain.."pfffrppmmmphhhhhiiiiiih"
Joo olen kyllä tietoinen S3:n motin eroavaisuudesta tuleviin kisakoneisiin, enkä kyllä mitään "vertailua" tehnyt. Kuten sanoin fiilistelymielessä. :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös