Tuntuu kuin joissain asioissa kehitys kulkisi tässä maailmassa jotenkin epäloogisesti; esim. jotenkin voisi kuvitella, että koska 80-luvulla taloudellisesti kaikkialla elettiin nousukautta ja bensa oli vielä halpaa, eivätkä päästörajoitukset vielä kovin tiukkoja ja muutenkin se oli mahtipontisuudenden luvattu vuosikymmen, niin sekä kilpa-autoissa että urheiluautoissa olisi suosittu isoja vaparikoneita. Päinvastoin kuitenkin tuolloin muotisana jopka puolella oli turbo - jopa 80-luvun nopeimmassa urheiluautossa F40:ssa oli "vain" 2,9-litrainen turbokone. 90-luvulla, joka aloitti maailmanlaajuisen laman, jossa ryvemme edelleen toi kuitenkin niin F1:iin (joo-joo vaparit tulivat -89) kuin katuautoihinkin isotilavuuksisemmat ja korkeakierroksisemmat vaparikoneet vaikka olisi voinut kuvitella, että juurikin lama-aikana ja jo tuolloinkin kiristyneiden päästörajoitusten myötä turbot olisivat juuri tuolloin lyöneet itsensä läpi kaikissa moottoreissa. :doubtful:
Olivathan ne 80-luvun turbokoneet F1:ssä toki kallista tekniikkaa, johon rahaa vielä tuohon aikaan löytyi vaivattomasti ottaen huomioon vielä tuolloisen tupakanmainonan rehoituksen.