Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7214
Turbomoottoreiden kanssa leikkiminen on tulenarkaa touhua:
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288625296256.html
-Nähdäänköhän ensi kaudella roihuja radalla? :eek:
Päättyneellä kaudellakin nähtiin kunnon roihu Webberin auton palettua varsin näyttävästi, mutta sitä ei kylläkään aiheuttanut moottoririkko.

Vuoden 1994 Hockenheimin kisassa nähdyn roihun kaltaista roihua tuskin sentään tullaan ensi kaudella näkemään, mutta moottoririkkoja tullaan takuuvarmasti näkemään enemmän kuin kertaakaan tällä vuosikymmenellä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7605
Toisaalta en ihmettelisi, jos koneet olisisvat heti lähes pomminvarmoja.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tuntuu kuin joissain asioissa kehitys kulkisi tässä maailmassa jotenkin epäloogisesti; esim. jotenkin voisi kuvitella, että koska 80-luvulla taloudellisesti kaikkialla elettiin nousukautta ja bensa oli vielä halpaa, eivätkä päästörajoitukset vielä kovin tiukkoja ja muutenkin se oli mahtipontisuudenden luvattu vuosikymmen, niin sekä kilpa-autoissa että urheiluautoissa olisi suosittu isoja vaparikoneita. Päinvastoin kuitenkin tuolloin muotisana jopka puolella oli turbo - jopa 80-luvun nopeimmassa urheiluautossa F40:ssa oli "vain" 2,9-litrainen turbokone. 90-luvulla, joka aloitti maailmanlaajuisen laman, jossa ryvemme edelleen toi kuitenkin niin F1:iin (joo-joo vaparit tulivat -89) kuin katuautoihinkin isotilavuuksisemmat ja korkeakierroksisemmat vaparikoneet vaikka olisi voinut kuvitella, että juurikin lama-aikana ja jo tuolloinkin kiristyneiden päästörajoitusten myötä turbot olisivat juuri tuolloin lyöneet itsensä läpi kaikissa moottoreissa. :doubtful:

Olivathan ne 80-luvun turbokoneet F1:ssä toki kallista tekniikkaa, johon rahaa vielä tuohon aikaan löytyi vaivattomasti ottaen huomioon vielä tuolloisen tupakanmainonan rehoituksen.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Iso vapari on halvempi rakentaa ja kestävämpi.

Mikään ei voita kuutiotuumia. :tongue:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Vapari-V8:t olisivat sikälikin sopineet hyvin 80-luvun F1:iin, koska tuolloin ihailtiin amerikkalaisuutta suunnattomasti; iltaisin katsottiin TV:stä Dallasta ja Ritari Ässää. :)
No, koska rapakon takanakin ajellaan turbo-V6:lla, niin mikä ettei myös F1:ssä.
-Onko muuten tulevissa moottoreissa minkäänlaista rajoitusta ahtopaineelle vai saneleeko polttoainemäärä kaiken? :doubtful:
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Moottoriurheilussa (luokasta riippumatta) on hämmästyttävä taito kasvattaa kustannuksia. Redbullin tai Ferrarin nykyiset budjetit ovat luultavasti suuremmat kuin kaikkien tiimien ja moottoritoimittajien yhteensä 80-luvulla.
BMW:n johtohan valitteli, että vaikka 2000-luvun alussa moottoreita käytettiin ~100kpl/vuosi, olivat kokonaiskustannukset silti pienemmät kuin 2009.
 

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
Vaikkakin hyvin on todennäköistä, että tossa pauhaa ensi kauden f1-moottori, niin ferkku meinaa korvata californian moottorin turbo-versiolla eli voihan olla, että toi on sekin.
 

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
Tuossa LaFerrarin runkoon asennetussa myllyssä on niin kova, kilpa-automainen ääni, ettei sitä saisi siviilissä edes rekisteriin.
Juu kiertäähän se tossa lopussa kovaa ja korkealta mutta testimuulissa nyt muutenkin on äänet miten sattuu. Mutta kyllä tuo varmasti on f1-kone.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös