Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Ei se tämäkään toikki edisty mihinkään :wink:
Tuo Indyforluloiden koneen päällä oleva pop-off venttiili on tosiaan ahtopaineen rajoittamiseksi. tuo paikka ei ole satuma, vaan se pilkisti tuosta ulos katteista, jolloin järjestäjät pystyivät vaihtelemaan niitä helposti autoista toisiin = ei pystytty huijaamaan.

Joku kirjoitti ERS:n jne hyödyttömyydestä siviiliautoihin ja kuinka "turha" joku Prius on. Ei helkutti, Sehän on myynyt ihan järkyttävän paljon (muistelisin, että ylitti monikymmenkertaisesti Toyotan odotukset) ja kohta kaikilla autovalmisajilla alkaa olla jonkin sortin kers-autot mallistossa. Veikkaan, että kymmen vuoden päästä se on vakiona käytännössä kaikissa. Siksi sen tekniikan kehittäminen on hyvin hyödyllistä autovalimistajille ja F1 on erinomainen testilaboratorio.

PS auto muten kannatta kiihdyttää tavoitenopeuteen ripeästi = kulutus on, joo, kova, mutta vain lyhyen aikaa. Hissukseen kiihdyttämällä kiihdytysaika on huomattavasti pidempi, jota pienempi kulutuksen lisäys ei kompensoi. Tuo on ihan inssien tutkimaa tietoa :thumbup:
Vähän kaks piippuinen homma koko hybridi tekniikka, näen kyllä hybridin olevan auto paikallaan tietyissä hyvin harvoissa olosuhteissa. Ne olosuhteet ovat kun ajetaan kaupunki ajoa todella paljon kilometrejä vuodessa, lähinnä isojen kaupunkien taksit voivat täyttää tämän ehdon, tai joku pieni jakeluauto ehkä. Ja jos siinäkin olisivat täysin ylivoimasia niin eiköhän kaikki taksit sitten olis hybridejä, eipä vaan näytä olevan.

Maantielle mennään hybridin tekniikka menettää kaiken hyödyn, kuluttaa jopa enemmän kuin pelkkä polttomoottori sillä onhan hybrideissä se ylimääräset noin 300kg kokoajan mukana killumassa vaikka ei paino maantieajossa paljoa kulutukseen teekään, mutta renkaiden kulutuksiin sun muihin sillä on vaikutusta enemmänkin. ja yhtäkkiä se egolokinen hybridi onkin egoligisesta kaukana, ottean huomioon että hybridi auton valmistus saastuttaa luontoa enemmän kun yksinkertaisen perus auton valmistus.

Mutta nyt haluan lopettaa näiden ersien kritisoinnin, ainakin on yritystä tuoda jotain rohkeaa ratkaisua kilpa autoiluun, saas nähädä kuinka onnistuu. Toivon kuitenkin parasta! Teen lopullisen tuomioni vasta kun on yksi kausi vedetty näillä tekniikoilla. Toivottavasti nähdään hyvää kilvanajoa ensi kaudella, sehän se pääasia on eikä se millä koneella siellä ajetaan.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Voitaisiinkohan jo pikkuhiljaa palata keskustelemaan nimenomaan kilpa-autojen moottoreista ja jatkaa tätä taloudellisuusajokeskustelua vaikkapa jossain Motivan sivuilla? :doubtful:
T: Mr Off-topic
Tunnin päästä käynnistyvät vapari-V8 viimeistä kertaa F1-kilpailua varten, sen jälkeen ne pääsevät enää show-tapahtumissa raikaamaan.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Voitaisiinkohan jo pikkuhiljaa palata keskustelemaan nimenomaan kilpa-autojen moottoreista ja jatkaa tätä taloudellisuusajokeskustelua vaikkapa jossain Motivan sivuilla? :doubtful:
Ohan se taloudellisuusajoa Formulatkin aina kun polttoaine uhkaa loppua, ja kaasua ei kevennetä vaan aletaan short-shiftaamaan eli vaihtamaan isompaa vaihdetta aikaisemmin. Nyt kun ensivuonna polttoaine on hyvinkin rajallinen kilpailussa tullaan näkemään short-shiftausta ihan kilpailun alusta pitäen ja kierroksia käytetään vain ohituksissa ja sijan puolustuksissa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Toivottavasti turbokoneisiin siirtyminen ja pakokaasuavusteisen diffuusorin kieltäminen vihdoin lopettaisi Vettelin ja Red Bullin dominoinnin. Samaa tosin odotin (turhaan) rallissa Citroenin ja Loebin suhteen siirryttäessä 2-litraisista 1,6:iin. :dunno:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7605
Toivottavasti turbokoneisiin siirtyminen ja pakokaasuavusteisen diffuusorin kieltäminen vihdoin lopettaisi Vettelin ja Red Bullin dominoinnin. Samaa tosin odotin (turhaan) rallissa Citroenin ja Loebin suhteen siirryttäessä 2-litraisista 1,6:iin. :dunno:
Kyllä tuo pakokaasujen hyödyntäminen on varmasti yksi suurimpia syitä RB:n ylivoimaiseen autoon. Ei toki ainoa. Se on kokonaan eriasia, tuoko suora pakoputki/downpipe muita lähemmäs.
 

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
Kyllä tuo pakokaasujen hyödyntäminen on varmasti yksi suurimpia syitä RB:n ylivoimaiseen autoon. Ei toki ainoa. Se on kokonaan eriasia, tuoko suora pakoputki/downpipe muita lähemmäs.
Niin. Vettelihän on varikkoviestinnässään kehoittanut tiimiä nyt nauttimaan vielä kun voi. Liekö ennemerkki vai ei. Itselle on ihan yks ja sama jatkaako Red Bull voittokulkuaan.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kyllä tuo pakokaasujen hyödyntäminen on varmasti yksi suurimpia syitä RB:n ylivoimaiseen autoon. Ei toki ainoa. Se on kokonaan eriasia, tuoko suora pakoputki/downpipe muita lähemmäs.
Marginaalia on paljon... Olen jo ihan tyytyväinen jos edes sen verran hidastuvat että Vettel joutuu ajamaan täysiä edes vähän useammin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7605
Marginaalia on paljon... Olen jo ihan tyytyväinen jos edes sen verran hidastuvat että Vettel joutuu ajamaan täysiä edes vähän useammin.
Joo ei tuo suora downpipe vielä kesää tee ja lisäksi ei ole mitään syytä etteikö RB tekisi Brawneja ja loihtisi Neweyn toimesta jo kauden alkuun ylivoimaisen auton.
 

Flexu

Member
Liittynyt
11.3.2013
Viestit
12
Lieneekö tämä video ollut jo täällä? http://www.youtube.com/watch?v=5WYEbH4CJ4o

Tässä siis nopeutettu joidenkin V6-myllyjen ääniä, jotta saataisiin fiilis tulevan F1-koneen äänimaailmasta. Tottakai tämä on aika spekulatiivista, mutta eipä tämä toisaalta myöskään ammu alas sitäkään näkemystä, että moottorit saattavat kuulostaa ihan mukavilta. Kunhan vehkeet saadaan radalle asti ja päästään kuuntelemaan kunnolla pakoääniä, niin kukaan ei varmaan enää muistakaan kauhistusta herättäneitä testipenkkiääniä.

Mersun probleemiin liittyen toivon kyllä, ettei ensi kausi mene pelkästään tekniseksi kokeiluksi, jossa luotettavuus nousee "liian" suureen rooliin. Enemmän mua kärkimiesten ainainen keskeyttely nakertaisi, kuin ajoittaiset, sinällään taktista mielenkiintoa sisältävät bensansäästelycruisailut.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Eiköhän tän videon loppu osassa olevat äänet ole nyt sitä totuutta. Ainakin mun silmään osuu että penkissä on v6.


http://www.youtube.com/watch?v=mDwKNmSpQNo

edit- katoin toiseen kertaan ja alko epäilyttää onko toi nyt sittenkää v6, ei taida olla.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös