Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Kilpa-auto hybridi on typerä konsepti. Sähkömoottorit säästää bensaa hitaissa kaupunkivauhdeissa, kun polttomoottoria ei voi käyttää optimaalisesti. Maantieajossa ei jatkuvasti kiihdytellä, joten patterien paino ei haittaa sielläkään katuauton kulutusta. Kilpa-autoissa on toisin. Ajaminen on jatkuvaa kiihdyttämistä, joten painosta on haittaa kaikkialla, eikä sähkömoottoreista ole samalla tavalla hyötyä kuin kadulla. Akkujen paino suhteessa tuotettuun energiamäärään on surkea. Formuloiden minipainoa on keinotekoisesti nostettu, jotta kukaan suostuisi nykyistä kerssiä käyttämään. Akkutekniikka on lisäksi epäluotettavaa, kallista ja formuloiden akut heitetään suht lyhyen käytön jälkeen kaatopaikalle, joten vihreyskin on koetuksella(on katuautoissakin).

Mgu-h on kyl ihan mielenkiintoinen. Ilman sitä uudet säännöt olisivat roskaa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Eiköhön tässä ole kyse ainoastaan Formuloiden imagosta,
jonkinlainen viherpesu tai jtn...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Osuipa silmiini tällainen kuva:

JUDDin Indycar-moottori 80-luvulta. Imusarjan päällä ns. "pop off"-venttiili, joka toimii ymmärttääkseni siten, että turbo on tavallaan ylimitoitettu moottoriin. Alakierroksilla turbo antaa boostin, eli hevosenpotkumaisen tehopiikin kaasua painettaessa, yläkierroksilla venttiili sitten ylipaineen vaikutuksesta aukeaa päästäen imusarjaan kertyneen paineen pois estäen koneen rikkoutumisen.
Tällainen venttiili oli kai 80-luvun F1:ssäkin, muttei enää taida olla Indycareissakaan. :doubtful:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Osuipa silmiini tällainen kuva:

JUDDin Indycar-moottori 80-luvulta. Imusarjan päällä ns. "pop off"-venttiili, joka toimii ymmärttääkseni siten, että turbo on tavallaan ylimitoitettu moottoriin. Alakierroksilla turbo antaa boostin, eli hevosenpotkumaisen tehopiikin kaasua painettaessa, yläkierroksilla venttiili sitten ylipaineen vaikutuksesta aukeaa päästäen imusarjaan kertyneen paineen pois estäen koneen rikkoutumisen.
Tällainen venttiili oli kai 80-luvun F1:ssäkin, muttei enää taida olla Indycareissakaan. :doubtful:
Eikö ylimitoitettu turbo kerää painetta vasta suurilla kierroksilla?
Mutta varmaan pyritään saamaan ahdot tappiin mahdollisimman pienillä kierroksilla ja näistä keinoista olisikin ihan kiva tietää jotain. :)

Ei tuo venttiili ole ollut koneen rikkoontumisen takia, vaan koska säännöt ovat sellaisen sanelleet..
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Minä kun olen käsittänyt, että tuo ajoi samaa asiaa kuin hukkaportti, eli päästää yläkierroksilla ylipaineen pois. Muitakin tapoja alakierrosten riittävän ahtopaineen varmistamiseksi toki on: muuttuvageometrinen ahdin, useampi turbo, mekaaninen ahdin turbon apuna, harvinaisimpana, nyt jo unhoonjääneenä ratkaisuna paineaaltoahdin.
Ongelman ydin on kai se, että isompi turbo antaa enemmän tehoa, mutta reagoi hitaammin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Miksi ei voida pitää kilpa-autoilua kilpa-autoiluna ja siviiliautoilua siviiliautoiluna?
Siksi koska siellä on autonvalmistajia mukana. Heille kaikki sellainen kehitys on tervetullutta, jota voidaan hyödyntää myös siviiliautoissa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Siksi koska siellä on autonvalmistajia mukana. Heille kaikki sellainen kehitys on tervetullutta, jota voidaan hyödyntää myös siviiliautoissa.
Eli autonvalmistajien ehdoilla mennään. :D
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Minä kun olen käsittänyt, että tuo ajoi samaa asiaa kuin hukkaportti, eli päästää yläkierroksilla ylipaineen pois. Muitakin tapoja alakierrosten riittävän ahtopaineen varmistamiseksi toki on: muuttuvageometrinen ahdin, useampi turbo, mekaaninen ahdin turbon apuna, harvinaisimpana, nyt jo unhoonjääneenä ratkaisuna paineaaltoahdin.
Ongelman ydin on kai se, että isompi turbo antaa enemmän tehoa, mutta reagoi hitaammin.
Onko muuten muuttuvageometrinen ahdin säännöissä sallittu?
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Siksi koska siellä on autonvalmistajia mukana. Heille kaikki sellainen kehitys on tervetullutta, jota voidaan hyödyntää myös siviiliautoissa.
Turhinta ikinä. Parempi olisi pitää nämä erillään toisista, ei olisi tarvinnut näihinkään paskakoneisiin mennä jos näin olisi tehty.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Turhinta ikinä. Parempi olisi pitää nämä erillään toisista, ei olisi tarvinnut näihinkään paskakoneisiin mennä jos näin olisi tehty.
Olisi vain tyhmää jättää hyödyntämättä mahdollista kehitystä. Ei siis turhaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Minä kun olen käsittänyt, että tuo ajoi samaa asiaa kuin hukkaportti, eli päästää yläkierroksilla ylipaineen pois. Muitakin tapoja alakierrosten riittävän ahtopaineen varmistamiseksi toki on: muuttuvageometrinen ahdin, useampi turbo, mekaaninen ahdin turbon apuna, harvinaisimpana, nyt jo unhoonjääneenä ratkaisuna paineaaltoahdin.
Ongelman ydin on kai se, että isompi turbo antaa enemmän tehoa, mutta reagoi hitaammin.
Pop-off venttiili oli käsittääkseni vain ja ainoastaan ahtopaineiden rajoittamista varten. F1:stenkin tehot olivat kireimmillään pitkälti toistatuhatta hevosvoimaa, kunnes nämä venttiilit (1987-1988 kausilla) laskivat maksimitehon muistaakseni n.700hv lukemiin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Miksi ei voida pitää kilpa-autoilua kilpa-autoiluna ja siviiliautoilua siviiliautoiluna?

Ärsyttävintä ikinä tuo että F1:sten pitäisi näyttää jotain tietä siviiliautoilulle :keskari:
Päin vastoin. Tyhmintä ikinä on ajaa ajastaan jäljessä olevilla reliikkimoottoreilla ihan vaan koska se on siistiä. Kehitys kehittyy, ja jos siinä sivussa onnistutaan jotain hienoa siviilipuolellekin kehittämään, niin hyvähän se on.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Onko muuten muuttuvageometrinen ahdin säännöissä sallittu?
EI
5.7.1 With the exception of devices needed for control of pressure charging systems, variable geometry exhaust systems are not permitted. No form of variable geometry turbine (VGT) or variable nozzle turbine (VNT) or any device to adjust the gas throat section at the inlet to the
turbine wheel is permitted.
linkki FIA:n säädöksiin


-Ok, olen siis ymmärtänyt väärin tuon pop-offin tarkoituksen. Osana turboa oleva MGUH on Magneti Marellin tekemä, mutta onko siitä tietoa, onko itse turbon valmistaja jokaisella sama? :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Tähän on tultu formuloissa aletaan säästää bensaa. Oiniitä aikoja kun otettiin mittaa kuka on paras kuski, sehän ilmeisesti oli joskus alkuaikoina formuloissa idea. Nykyään kilpailu käydään autonvalmistajien sekä lajin imagon kanssa. Alan ymmärtää Kimiä yhä paremmin miksi fanittaa huntin aikojen Formuloita.

Tätä balettia ei vedetä enään kuljettajille ja katsojille jotka haluavat nähdä miehet haastamassa toisensa ajosuoritusten kanssa. Tämä on sponsoreiden ja auton valmistajien imago taistelu. En yhtään ihmettele että osa kuljettajista sekä kohta myös faneista alkaa kääntyä tätä lajia vastaan.

Kilpa- autoiluun kuuluu luonnollisesti taktinen peli renkaidenhallinta sun muu, mutta bensan säästäminen menee kyllä minun ymmärryksen yli kilpa-autoilussa todella pahasti. Sama kun annettas maratoonareille yks juomapullo juotavaksi koko juoksun ajaksi. moniko siinä sitten olisi enää varma että voittaja oli se paras juoksija, vaan juoksija joka onnistui parhaiten vältämään nestehukan.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Siviiliautojen ilmoitettu CO2-päästö on ihan suoraa tuota EU-kulutusta vastaava päästö. EU-kulutus mitataan NEDC-sylkillä joka on kyllä semmosta köröttelyä, ettei kerro hirveästi reaalimaailman kulutuksista (= CO2-päästöistä).
Tuo koskee kai vain bensasyöppöjä vaparikoneita. Niillä on tosiaan tekemistä että pääsee ilmoitettuihin kulutuslukemiin, kun ei kellään maltti riitä kiihdytellä niin hitaasti mitä niillä pitäisi. Turbon kanssa on kyllä helppo päästä NEDC-lukemiin tai jopa alle, kun niillä pitää polkaista kaasua kunnolla bensan säästämiseksi :D
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Päin vastoin. Tyhmintä ikinä on ajaa ajastaan jäljessä olevilla reliikkimoottoreilla ihan vaan koska se on siistiä. Kehitys kehittyy...
No nämähän ovat jo uutena ajastaan pahasti jäljessä, esim.

muuttuvia venttiilien ajoituksia ei saa käyttää
tai
muuttuvageometristä ahdinta.

:thumbdown
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuo koskee kai vain bensasyöppöjä vaparikoneita. Niillä on tosiaan tekemistä että pääsee ilmoitettuihin kulutuslukemiin, kun ei kellään maltti riitä kiihdytellä niin hitaasti mitä niillä pitäisi. Turbon kanssa on kyllä helppo päästä NEDC-lukemiin tai jopa alle, kun niillä pitää polkaista kaasua kunnolla bensan säästämiseksi :D
Itse en ole havainnut vastaavaa.

Nimim. VAG 1.8T
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Tähän on tultu formuloissa aletaan säästää bensaa. Oiniitä aikoja kun otettiin mittaa kuka on paras kuski, sehän ilmeisesti oli joskus alkuaikoina formuloissa idea. Nykyään kilpailu käydään autonvalmistajien sekä lajin imagon kanssa. Alan ymmärtää Kimiä yhä paremmin miksi fanittaa huntin aikojen Formuloita.
Autojen suorituskykyerot ovat kyllä nykyaikana pienemmät kuin koskaan, joten nykyisin kuljettaja voi vaikuttaa lopputulokseen paljon enemmän kuin ennen. Bensansäästö on toki syvältä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Itse en ole havainnut vastaavaa.

Nimim. VAG 1.8T
Onko tuo sit jotain 90-luvun tekniikkaa? Vai mikä kompa tuossa on? Tietty ihan lappulattiassa ja renkaat ulvoen ei kannata taloudellisuusajossakaan kiihdyttää, jos sitä meinaat. Sehän on selvä, että jos bensa muuttuu renkaan jolinaksi, niin siinä kohtaa palamisenergiaa ei ole hyödynnetty täysimääräisesti etenemiseen :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös