Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Hämäävää kun ekana kerrotaan "The BMW M TwinPower Turbo technology" et olis siilleen niin ku kaksoisahdettu,
mutta sitten "comprises two mono-scroll turbochargers.."

Tämä kohta meni vähän ohi.. jos joku jaksais suomentaa:

"The six-cylinder engine features a closed-deck crankcase design, which increases rigidity and allows cylinder pressures to
be increased for maximized power output. And instead of liners, the cylinder bores feature a twin-wire arc-sprayed coating,
which results in a significant reduction in engine weight."
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta ja edistykselliseltä moottorilta, mutta
tuosta ei selvinnyt iskutilavuus?
Oisko jotain 2,5 litraa?

-e-

tuskin niin kova viritysaste, korjataan 3 litraan? :)
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta ja edistykselliseltä moottorilta, mutta
tuosta ei selvinnyt iskutilavuus?
Oisko jotain 2,5 litraa?

-e-

tuskin niin kova viritysaste, korjataan 3 litraan? :)
Veikkaan kolmea litraa todennäköisesti tehty tuon yllä mainitsemani 335i moottorin pohjalta kun se ei viellä ole edes kovin ahdettu malli.

Edit:Ohoh kerkesitkin jo itse epäillä samaa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
'Cos V8 is worth it

Tulevan M3.n tilavuus tulee olemaan sama 2,979 cc kuin perus-baijerilaisten 3-litraisten 6:ienkin [sylinterimitoilla 84.0 mm (halkaisija) X 89.6 mm (isku)].
Kyseessä näyttisi siis olevan pitkäiskuinen kone, mitä ei ehkä heti ajattelisi BMW:n urheilumallilta. Sama moottori löytyy myös Alpina B3:sta (& tulevasta B4:sta). Bemari on siis luopunut erillisten moottoreiden kehittämisestä M-malleja varten. Ehkä osittain säälittävää, mutta toisaalta ymmärrettävää nykyaikana. :dunno:
http://www.autoweek.com/article/20130926/CARNEWS/130929883

Takana alkavat siis olla ajat, kun korkeasti kiertävillä vapareilla haettiin tehoa niin moottoriradoilla kuin kaduilla (4-pyöräisistä puhuttaessa). Luulin tähän asti, että V10:t olivat korkeakierroksisimpia voimanlähteitä F1:ien historiassa, mutta tämä artikkeli väittääkin, että V10:eistä korkeakierroksisin oli Toyota, jonka RVX-V10 jutun mukaan kiersi 19 200 rpm, Cosworthin AC V8.n ollessa ensimmäinen, joka kykeni 20 000 rpm:ään kiitos mm. suuremman männän halkaisijan ja korkeamman suihkutuspaineen. F1 Technicalin selostuksessa mainitaan (turhankin) moneen otteeseen, kuinka Cossun V8:lle tehtiin lukemattomia kestävyystestejä. Seuraavassa kisassa moottorilla olisi mahdollisuus saavuttaa ainoa voittonsa (jota alkeishiukkasen alle 100%:n varmuudella ei tule tapahtumaan). Yhtenä mekittävimmistä eroista alkuperäiseen DFV:hen oli sytytysjärjestys.

http://www.f1technical.net/features/18858?sid=a813a0e3b2a077e60633313515e27f24
-Hieno moottori; valitettavasti toimii paremmin katiskan painona. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

BayerKraft

Active member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
26
Tulevan M3.n tilavuus tulee olemaan sama 2,979 cc kuin perus-baijerilaisten 3-litraisten 6:ienkin [sylinterimitoilla 84.0 mm (halkaisija) X 89.6 mm (isku)].
Kyseessä näyttisi siis olevan pitkäiskuinen kone, mitä ei ehkä heti ajattelisi BMW:n urheilumallilta. Sama moottori löytyy myös Alpina B3:sta (& tulevasta B4:sta). Bemari on siis luopunut erillisten moottoreiden kehittämisestä M-malleja varten. Ehkä osittain säälittävää, mutta toisaalta ymmärrettävää nykyaikana. :dunno:
http://www.autoweek.com/article/20130926/CARNEWS/130929883
Uuden M3/M4:n S55-moottorin oikeat tiedot on julkistettu tehtaan taholta:

- 3,027 cc (compare to 2,979 cc of N55)
- 89.6mm bore / 80mm stroke over-square (compare to 84mm bore / 89.6mm stroke under-square of N55)

Ylläoleva ja muuta infoa myllystä:
http://f80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=892746
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Uuden M3/M4:n S55-moottorin oikeat tiedot on julkistettu tehtaan taholta:

- 3,027 cc (compare to 2,979 cc of N55)
- 89.6mm bore / 80mm stroke over-square (compare to 84mm bore / 89.6mm stroke under-square of N55)

Ylläoleva ja muuta infoa myllystä:
http://f80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=892746
Nuo kai sitten ovat ne "oikeat tiedot". Tuolta sivulta poimittuna mielenkiintoinen diagarammi, joka näyttää 2000-luvun alussa tulleen 3,3-litraisen vapari R6 -M3:n olleen saatepäästöiltään pahin (287 g/km). Vaikka seuraajamallissa oli 4,2-ltr vapari-V8 oli siinä päästöjä saatu tiputettua lukemaan 263 g/km ja ensi vuonna tuleva turbo-R6 pitäisi olla päästöiltään lähellä alkuperäistä 80-luvun M3:sta:
http://f80.bimmerpost.com/forums/attachment.php?attachmentid=917373&d=1379996669
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Nuo kai sitten ovat ne "oikeat tiedot". Tuolta sivulta poimittuna mielenkiintoinen diagarammi, joka näyttää 2000-luvun alussa tulleen 3,3-litraisen vapari R6 -M3:n olleen saatepäästöiltään pahin (287 g/km). Vaikka seuraajamallissa oli 4,2-ltr vapari-V8 oli siinä päästöjä saatu tiputettua lukemaan 263 g/km ja ensi vuonna tuleva turbo-R6 pitäisi olla päästöiltään lähellä alkuperäistä 80-luvun M3:sta:
http://f80.bimmerpost.com/forums/attachment.php?attachmentid=917373&d=1379996669
ne on EU -kulutusarvoja.. :rolleyes:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
ne on EU -kulutusarvoja.. :rolleyes:
g/km kertoo kuinka paljon CO2:sta (hiilidioksidia) ajoneuvo tuottaa kilometria kohden. Kulutus mitataan joko litraa 100 kilometria kohden tai tuumajärjestelmässä toisinpäin yksiköllä mpg (miles per gallon) eli montako mailia gallonalla (n. 4 ltr) pääsee. ;)
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
g/km kertoo kuinka paljon CO2:sta (hiilidioksidia) ajoneuvo tuottaa kilometria kohden. Kulutus mitataan joko litraa 100 kilometria kohden tai tuumajärjestelmässä toisinpäin yksiköllä mpg (miles per gallon) eli montako mailia gallonalla (n. 4 ltr) pääsee. ;)
Mitenkä tämä nyt liittyy komenttiini? :confused:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mitenkä tämä nyt liittyy komenttiini? :confused:
Siis, kun mainitsin, että M3:ien päästöt ovat saatu taas laskuun, niin miksi aloit sarkastisen hymiön kera puhua jostain EU-kulutuksista? Tokihan päästöt ovat seurausta kulutuksesta, mutta mitä ylipäätänsä ajoita takaa kommentilla #594? :confused: :doubtful:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös