Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Mitäköhän luokaa mahtaisivat olla F1-auton CO2-päästöt, jos mitattaisiin - 1kg/km? :eek:
Tämän kauden spekseillä n. 220 l* bensaa ja n. 300 km kisa -> CO2-päästö on noin 1730 g/km. Ens kauden spekseillä n. 140 l* bensaa ja n. 300 km kisa -> CO2-päästö on noin 1070 g/km.

Siviiliautojen ilmoitettu CO2-päästö on ihan suoraa tuota EU-kulutusta vastaava päästö. EU-kulutus mitataan NEDC-sylkillä joka on kyllä semmosta köröttelyä, ettei kerro hirveästi reaalimaailman kulutuksista (= CO2-päästöistä).



* Tommonen lähde käytetylle bensamäärälle (tiedä sitten onko mistään kotoisin): http://www.f1fanatic.co.uk/2013/01/24/f1s-v6-engines-2014-numbers/


Edit: Korjattu nykytilanne.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tämän kauden spekseillä n. 160 l* bensaa ja n. 300 km kisa -> CO2-päästö on noin 1240 g/km. Ens kauden spekseillä n. 140 l* bensaa ja n. 300 km kisa -> CO2-päästö on noin 1070 g/km.



* Tommonen lähde käytetylle bensamäärälle (tiedä sitten onko mistään kotoisin): http://www.f1fanatic.co.uk/2013/01/24/f1s-v6-engines-2014-numbers/

100kg Maximum amount of fuel teams can use per race from 2014 (around 140 litres). They currently use around 160kg.
 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1012
Formula E:t taitaa ainakin kaukokisoissa päästellä enemmän, jos otetaan huomioon toisen auton paikalle lennättämisestä syntyvät päästöt. Että se siitä ympäristöystävällisyydestä.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Formula E:t taitaa ainakin kaukokisoissa päästellä enemmän, jos otetaan huomioon toisen auton paikalle lennättämisestä syntyvät päästöt. Että se siitä ympäristöystävällisyydestä.

Se on yks ja ihan sama mitä joku formula päästelee ilmoille, ei mitään vaikutusta mihinkään. Ihmiset on niin tekopyhiä että vinkuvat ekologisuuden perään ja samalla hyppäävät lentokoneeseen Thaimaan lomalle, ostavat sen halvimman tuotteen joka on tehty Kiinassa. Aina etsitään vikaa ja syylistä jostain eikä osata katsoa peiliin että se olen minä itse. Siksi nämä egoligiset formulat ovat mun makuun lähinnä vitsi!
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7605
^ Itse en näe turbojen comebackia niinkään viherpiiperryksenä, vaan nykyaikana.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
^ Itse en näe turbojen comebackia niinkään viherpiiperryksenä, vaan nykyaikana.
En minäkään turboa karsasta eikä siinä mitään vikaa, kun olisikin jäänyt vaan siihen. Ersit sun muut inhottaa kilpa- autoissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miksi F1:n pitäisi hirttäytyä ikivanhaan tekniikkaan muun maailman mennessä teknologiassa yhä kauemmas ohi? ERS, jota saa kehittää on teknologinen kilpailutekijä siinä kuin polttomoottorikin. Sitäpaitsi niitä harvoja asioita F1:ssä, jotka todella saattavat hyödyttää siviiliautoilua.

Formula1blog visioi systeemiä, jossa ERS olisi koko ajan käytettävissä ja ilmeisesti vieläpä maksimiteholla (n. 160 hv buusti).
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15091
Melko huima juttu vaikka bensatankin kokoa rajoitetaankin virtauksen ohella ensi kaudella.
 

Ganador

Banned
Liittynyt
17.3.2013
Viestit
389
Miksi F1:n pitäisi hirttäytyä ikivanhaan tekniikkaan muun maailman mennessä teknologiassa yhä kauemmas ohi? ERS, jota saa kehittää on teknologinen kilpailutekijä siinä kuin polttomoottorikin. Sitäpaitsi niitä harvoja asioita F1:ssä, jotka todella saattavat hyödyttää siviiliautoilua.

Formula1blog visioi systeemiä, jossa ERS olisi koko ajan käytettävissä ja ilmeisesti vieläpä maksimiteholla (n. 160 hv buusti).
Miksi ei voida pitää kilpa-autoilua kilpa-autoiluna ja siviiliautoilua siviiliautoiluna?

Ärsyttävintä ikinä tuo että F1:sten pitäisi näyttää jotain tietä siviiliautoilulle :keskari:
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Miksi F1:n pitäisi hirttäytyä ikivanhaan tekniikkaan muun maailman mennessä teknologiassa yhä kauemmas ohi? ERS, jota saa kehittää on teknologinen kilpailutekijä siinä kuin polttomoottorikin. Sitäpaitsi niitä harvoja asioita F1:ssä, jotka todella saattavat hyödyttää siviiliautoilua.

Formula1blog visioi systeemiä, jossa ERS olisi koko ajan käytettävissä ja ilmeisesti vieläpä maksimiteholla (n. 160 hv buusti).
Voin olla väärässä, mutta epäilen kovasti ersin hyötyä siivilipuolella. Onhan noita sähkö viritelmiä polttomoottorin rinnalle yritetty jo kauan, eikä tuo prius tunnu olevan sen kovemmassa huudossa nykyäänkään vaikka ollut markkinoilla iätajat.

Siiviili puolelle viakea soveltaa näin monimutkaisia tekniikoita koska, kustannukset tulevat vastaan, vaikka auto kuluttaisi sen alle kolme litraa sadalla niin ei sillä siviili puolella ole siltikään tilausta huomattavasti korkeamman hinnan, sekä vikaherkemmän tekniikan takia. Polttomoottori Sähkön yhdistelmä tulee aina olemaan painava, joka on huomttava ongelma. päinvastoin polttomoottorien ja turbo tekniiikoiden kehitys on johtanut siihen että hybridit ovat hankalassa asemassa, kun huomattavasti perinteisemmillä tekniikoilla ja halvemmilla autoila päästään reilusti alla viiden litran kulutuksiin.

lisäksi on vaikea soveltaa hybridi tekniikkaa kilpapuolelta siivilipuolelle. onhan kilpa puolella jarutus energiat huomattavasti kovempia joten energiaa saadaan sitä kautta kerättyäkin. Mutta talodellisesti ajettaessa ei siivili autolla juuri jättimäisia jarrutuksia tehdä, ainakaan jos ajataan hangosta ivaloon yhtä kyytiä.

asia johon siivilipuollella uskon on, että sehkötekniikka tulee sitten kun se on valmista tullakseen ilman polttomoottoria. Eikä sitä välttämättä tarvitse odottaa kauan, ihmeellistä sinänsä että mikään suuri autonvalmistaja ei saanut aikaiseksi toimivaa sähkö autoa, vaan pieni nyrkkipaja tesla teki ensimmäisen kunnollisen.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Voin olla väärässä, mutta epäilen kovasti ersin hyötyä siivilipuolella. Onhan noita sähkö viritelmiä polttomoottorin rinnalle yritetty jo kauan, eikä tuo prius tunnu olevan sen kovemmassa huudossa nykyäänkään vaikka ollut markkinoilla iätajat.

Siiviili puolelle viakea soveltaa näin monimutkaisia tekniikoita koska, kustannukset tulevat vastaan, vaikka auto kuluttaisi sen alle kolme litraa sadalla niin ei sillä siviili puolella ole siltikään tilausta huomattavasti korkeamman hinnan, sekä vikaherkemmän tekniikan takia. Polttomoottori Sähkön yhdistelmä tulee aina olemaan painava, joka on huomttava ongelma. päinvastoin polttomoottorien ja turbo tekniiikoiden kehitys on johtanut siihen että hybridit ovat hankalassa asemassa, kun huomattavasti perinteisemmillä tekniikoilla ja halvemmilla autoila päästään reilusti alla viiden litran kulutuksiin.

lisäksi on vaikea soveltaa hybridi tekniikkaa kilpapuolelta siivilipuolelle. onhan kilpa puolella jarutus energiat huomattavasti kovempia joten energiaa saadaan sitä kautta kerättyäkin. Mutta talodellisesti ajettaessa ei siivili autolla juuri jättimäisia jarrutuksia tehdä, ainakaan jos ajataan hangosta ivaloon yhtä kyytiä.

asia johon siivilipuollella uskon on, että sehkötekniikka tulee sitten kun se on valmista tullakseen ilman polttomoottoria. Eikä sitä välttämättä tarvitse odottaa kauan, ihmeellistä sinänsä että mikään suuri autonvalmistaja ei saanut aikaiseksi toimivaa sähkö autoa, vaan pieni nyrkkipaja tesla teki ensimmäisen kunnollisen.

Paljonkohan suuret öljyyhtiöt omistavat suurien autotehtaiden osakkeita?
Vetypolttokennotekniikka on jo olemassa ja vety varmaan maailman yleisin ainesosa joten se vois olla seuraava askel polttomoottoreiden jälkeiseen aikaan.
Vaan kumma kyllä tuota teknikkaa ei ole kovin innokkaasti sovellettu autoilun saralla.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Paljonkohan suuret öljyyhtiöt omistavat suurien autotehtaiden osakkeita?
Vetypolttokennotekniikka on jo olemassa ja vety varmaan maailman yleisin ainesosa joten se vois olla seuraava askel polttomoottoreiden jälkeiseen aikaan.
Vaan kumma kyllä tuota teknikkaa ei ole kovin innokkaasti sovellettu autoilun saralla.
Itse olen epäilyt samaa että öljy miehillä on näppinsä pelissä tässä sopassa. Sillä kyllähän se on todella outoa ettei rajattomalla raha määrillä ole saatu aikaseksi mitään, ja tulee joku pieni valmistaja ja näyttää mitä on oikeasti mahdollista tehdä. Auton valmistajat varmaan pyrkivät samaan hybridi tekniikan myytyä tietäisihän se rahaa joka suuntaan viellä jonkin verran öljy miehillekin.

Jos jotain kiinnostaa tuo ainut kunnollinen sähkö auto tähän mennessä. Niin tesla model s on se ja siinä jo on aika vakuuttavat suoritus arvot.

EDIT: käytin priusta vain esimerkkinä, kun siitähän jonkilainen hybridi kohu lähti liikkeelle. kyllähän noita kyhäelmiä on lähes joka valmistajalla.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Itse olen epäilyt samaa että öljy miehillä on näppinsä pelissä tässä sopassa. Sillä kyllähän se on todella outoa ettei rajattomalla raha määrillä ole saatu aikaseksi mitään, ja tulee joku pieni valmistaja ja näyttää mitä on oikeasti mahdollista tehdä. Auton valmistajat varmaan pyrkivät samaan hybridi tekniikan myytyä tietäisihän se rahaa joka suuntaan viellä jonkin verran öljy miehillekin.

Jos jotain kiinnostaa tuo ainut kunnollinen sähkö auto tähän mennessä. Niin tesla model s on se ja siinä jo on aika vakuuttavat suoritus arvot.
Vai rajattomilla rahamäärillä... :D

Taitaa Teslan hinta olla melko korkea, ainakin jos Suomessa sellaisen aikoo hankkia?
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös