Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
No otto ja diesemoottorin toimintaperiaate ja hyötysuhdekaavat ovat aivan samoja. Siviilipuolella turboahdettujen bensakoneiden hyötysuhde-etu korkeilla ahtopaineilla vedetään pöntöstä alas rikkaan seoksen ja konservatiivisen sytkäennakkokäyrän avulla nakutusta pelätessä mutta jos kilpaillaan hyötysuhteesta niin tottakai aivan samat mahdollisuudet on käytettävissä otto ja dieselprosesseilla. Kaikkein parhaan hyötysuhteen metsästäminen itseasiassa tekee sekä diesel että otto-moottorista samanlaiset eli pyritään homogeeniseen seokseen ja hallittuun detonointiin. Saa nähdä uskaltaako joku sitäkin lähteä F1:ssä kokeilemaan.
Yksi sana: Puristussuhde.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
http://grandprix247.com/2014/01/10/ferrari-testing-new-f1-v6-turbo-engine-or-getting-ready-for-le-mans-campaign/
Ferrari joko testannut F1 V6-turboa paljon modifioidussa LaFerrarissa tai sitten suunnittelevat menoa LeMansiin :rolleyes:
Sen verran mielenkiintoiset muodot tuohon on tehty että F1-tekniikkaan viittaisi kyllä....


Pakko kyllä kysyä, jos tällä tavalla aletaan keirtämään testirajoituksia (rakennetaan superauto -> muokataan siitä testipenkki)
niin vois toki olettaa että testaaminen tällä tapaa tulee kalliimmaksi kuin ihan kisakalustolla, ja vain harvalla tiimillä tähän on ees mahdollisuuksia ....
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
http://grandprix247.com/2014/01/10/ferrari-testing-new-f1-v6-turbo-engine-or-getting-ready-for-le-mans-campaign/
Ferrari joko testannut F1 V6-turboa paljon modifioidussa LaFerrarissa tai sitten suunnittelevat menoa LeMansiin :rolleyes:
Sen verran mielenkiintoiset muodot tuohon on tehty että F1-tekniikkaan viittaisi kyllä....


Pakko kyllä kysyä, jos tällä tavalla aletaan keirtämään testirajoituksia (rakennetaan superauto -> muokataan siitä testipenkki)
niin vois toki olettaa että testaaminen tällä tapaa tulee kalliimmaksi kuin ihan kisakalustolla, ja vain harvalla tiimillä tähän on ees mahdollisuuksia ....
Mitkä tiimit tähän kykenee? Ferkun lisäksi McLaren ja mercedes, onko muita?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4402


Huomioikaa auton keskipakari. Alkuperäiset on paikallaan vain hämäyksen vuoksi...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mitkä tiimit tähän kykenee? Ferkun lisäksi McLaren ja mercedes, onko muita?
Kaikki moottorivalmistajat tuohon pystyy halutessaan. Toki Ferrari varmaan parhaiten, kun heillä on paras rata-autokalusto saatavilla. Renulla tuskin auttaa hirveesti jossain Clio Sportissa ajattaa F1-myllyä. Ja ei Mersultakaan yhtään liukkaan näköstä rata-autoo tuu mieleen. No on kai ne mukana DTM:ssä vielä? eli DTM-autoon vaan turbopannu...

Mutta FIA:n uusissa moottorisäännöissä, ainakin alunperin oli ideana, että 1,6 litranen formulakone olisi ollut rakenteellisesti lähempänä esim. WRC-pannuja tms.. Siis sillon ku F1-moottorin piti olla suora nelonen myös. Onko WRC:ssä 1,8 vai 1,6 litrana? Eli sikäli käyttö LeManssissa tms. varmaan menee "ihan haluttuihin sääntöihin"... :p
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kaikki moottorivalmistajat tuohon pystyy halutessaan. Toki Ferrari varmaan parhaiten, kun heillä on paras rata-autokalusto saatavilla. Renulla tuskin auttaa hirveesti jossain Clio Sportissa ajattaa F1-myllyä. Ja ei Mersultakaan yhtään liukkaan näköstä rata-autoo tuu mieleen. No on kai ne mukana DTM:ssä vielä? eli DTM-autoon vaan turbopannu...
Taisi olla Autosportissa asti väite, että Renault olisi testannut omaansa World Series by Renaultissa. Tuntuisi tarkoituksenomaisemmalta kuin yksikään superauton testimuuli. Mikä estäisi Mersua ostamasta vaikka jotain iciwanhaa F3000:sta jos ei muuta löydy? Tai joku Oreca LMP2, joihin on helppo asentaa mikä tahansa moottori.

Tuo LaFerrari voi myös olla joku FXX-tyylinen vain radalle tehty versio LaFerrarista, mutta sitten jää edelleen kysymysmerkiksi miksi kokonaan uusi moottori. Lisäksi ihan alkuperäistä LaFerraria on testattu samanlainen dazzle ship väritys päällä.
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Taisi olla Autosportissa asti väite, että Renault olisi testannut omaansa World Series by Renaultissa. Tuntuisi tarkoituksenomaisemmalta kuin yksikään superauton testimuuli. Mikä estäisi Mersua ostamasta vaikka jotain iciwanhaa F3000:sta jos ei muuta löydy? Tai joku Oreca LMP2, joihin on helppo asentaa mikä tahansa moottori.

Tuo LaFerrari voi myös olla joku FXX-tyylinen vain radalle tehty versio LaFerrarista, mutta sitten jää edelleen kysymysmerkiksi miksi kokonaan uusi moottori. Lisäksi ihan alkuperäistä LaFerraria on testattu samanlainen dazzle ship väritys päällä.
Tosiaan Renault testasi 3.5:ssa moottoria aikoinaan. Taitoi olla tämä moottori mikä jäi eläkkeelle kauden 2013 päätteeksi. Että kyllä ne muutkii sitä asettelee eri alustoihin. Onhan se varmasti eri homma testata moottoria radalla kuin vain tehtaalla penkissä. Joku jossain kirjoitti että eikö toi riko testaussääntöä ? No ei minun mielestäni ainakaan. Testataahan niitä tehtaalla kokoajan :) Sit jos se iskettäisiin nykyiseen f1-autoon kiinni ni sit varmaan rikottaisiin sääntöi mut nyt käytetään vaan kaikki keinot mitä käytettävissä on.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Hyvä video miten ERS toimii Renaultin moottorissa. Toimii aivan kuten täällä on ounasteltu.
http://www.youtube.com/watch?v=4vIjJg0lXgc

Ferrarissa toimiii samalla tavalla kuvien perusteella, mutta Mersussa on hieman erillainen turboon liitetty sähkömoottori/generaattori. Mersussa se sijaitsee turbiinin ja kompressorin välissä, kun taas Ferrarissa ja Renaultissa sylinterikansien välissä, liekkö mersulla hieman kevyempi ratkaisu?

 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hyvä video miten ERS toimii Renaultin moottorissa. Toimii aivan kuten täällä on ounasteltu.
http://www.youtube.com/watch?v=4vIjJg0lXgc

Ferrarissa toimiii samalla tavalla kuvien perusteella, mutta Mersussa on hieman erillainen turboon liitetty sähkömoottori/generaattori. Mersussa se sijaitsee turbiinin ja kompressorin välissä, kun taas Ferrarissa ja Renaultissa sylinterikansien välissä, liekkö mersulla himeman kevyempi ratkaisu?
Mersulla myös sähkömoottori melko herkässä paikassa, kun on punahehkuisen turbiinin kyljessä... Jännä nähdä miten heidän käy. Ratkaisun etuihin en osaa ottaa kantaa, muuta kuin että ei ole sylinterikansien välissä airboxin tiellä...liekö sillä merkitystä?

Hyvä video. Kiitos.
Mielenkiintoisia seikkoja, Scarbsin tieto/mielipide, oli että
1) Turbo-viiveen pienentäminen HERS:llä lienee vapaaehtoista eli sähkön voi säästää myös KERS:lle, jos kuski osaa pelata turbo-viiveen minimoimiseksi (vaatii tosin ylimääräistä bensaa nähdäkseni).
2) KERS:n käyttö ei ole enää nappulan takana vaan sitä ohjataan automaagisesti moottorikartalla. Melko luonnollista tosin, kun sitä saa käyttää sen jonkun 40 sekkaa muistaakseni. HERS ohjautunee myös moottorikartalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Yksi epäselvä asia on se, että jos kerran KERS painiketta ei ole ja sen käyttö tapahtuu kaasupolkimen käytön ja valitun asetuksen mukaan, niin kuinka vapaasti tiimit saavat tehdä moottori / KERS kartat? Oletan, että tiimeillä on edelleen yhteiset mottorinohjausyksiköt. Tämäkö ei mitenkään rajoita sitä miten KERS:n käytön saa ohjelmoida?

Tässähän on nimittäin hyvin mielenkiintoinen tekijä, KERS:n algoritmien suhteen. Esim. sade asetukset, eri ratojen asetukset, onko autossa pitkät vai lyhyet välitykset ja miten KERSiä käytetään kiihtyvyyden / huippunopeuden saavuttamiseen, eli mikä on balanssi välitysten, KERS:n ja moottorin kesken. KERS kartat voi tehdä joka radalle erikseen vai samat kaikille? jne jne

Olen myös ymmärtänyt, että 33 sekunnin sijaan tehon voi puolittaa ja käyttää sitä 66 sekuntia jne. Eli voi valita haluaako vähän aikaa paljon tehoa vai paljon aikaa vähän tehoa. Voiko KERS asetukset jopa optimoida niin, että eri mutkista lähdettäessä ja eri suorilla KERS toimii eri tavalla saman kierroksen aikana tietyllä radalla.

Tämä nyt oli tällaista ajatusten virtaa... pahoittelen :) Olisi kiva tietää tarkemmin näitä juttuja, ilman että tarttee etsiä sääntöjä, joita en kyllä jaksa lukea. Sivistäkää minua!!!
 
Viimeksi muokattu:

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Hyvä video miten ERS toimii Renaultin moottorissa. Toimii aivan kuten täällä on ounasteltu.
http://www.youtube.com/watch?v=4vIjJg0lXgc

Ferrarissa toimiii samalla tavalla kuvien perusteella, mutta Mersussa on hieman erillainen turboon liitetty sähkömoottori/generaattori. Mersussa se sijaitsee turbiinin ja kompressorin välissä, kun taas Ferrarissa ja Renaultissa sylinterikansien välissä, liekkö mersulla hieman kevyempi ratkaisu?
En tiiä voisko tuo olla kevyempi?
Ite ihmettelen että kestääkö tuon pakopuolen lämmön?
Nimittäin lämpeneehän se aika palijo.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Yksi epäselvä asia on se, että jos kerran KERS painiketta ei ole ja sen käyttö tapahtuu kaasupolkimen käytön ja valitun asetuksen mukaan, niin kuinka vapaasti tiimit saavat tehdä moottori / KERS kartat? Oletan, että tiimeillä on edelleen yhteiset mottorinohjausyksiköt. Tämäkö ei mitenkään rajoita sitä miten KERS:n käytön saa ohjelmoida? ...
Samoja tuli mieleen myöhemmin itselleni myös.
Lisäyksenä se, että mites sitten KERSsin käyttö ohituksissa? Onhan toki (aina) ennenkin ollut "overtake" nappuloita tms. boosteja, joten varmaan automaatti-KERSsienkin kanssa on sellainen ja se sitten antaa manuaalisesti lisätehoa KERSsistä. On siinä silti sovittamista moottorikarttaan, kun yhtäkkiä akku onkin tyhjä/tyhjempi... :)

Välityssuhteethan pysyy samoina eli niiden suhteen ei KERSsiä tarvi moottorikarttaan modata erikseen. Ratakohtaisesti luulisi olevan tarpeen...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös