Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Kuulostaa todella surkealta :nope:
Joo, aika neitseelliset soundit ainakin tuossa videossa. Aikalailla samanlaiset äänet kun edellisen turbokauden autoissa, ainakin videoiden perusteella.

Noh, ensi viikolla ollaan viisaampia :)
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Ihan kuin meidän Opel moottoritiellä tallapohjassa.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Eiköhän näihinkin ääniin totu viimeistään,kunhan muutama kisa on ajettu :cool:
Ei tohon mörinään ja amis ulinaan totu ikinä. Vaikka se V10 ääni onkin ehdoton ykkönen niin ei ne V8 vikinät onneksi hirveän kauas jääneet.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Ei tohon mörinään ja amis ulinaan totu ikinä. Vaikka se V10 ääni onkin ehdoton ykkönen niin ei ne V8 vikinät onneksi hirveän kauas jääneet.
Täytyy vaan toivoa että ne äänet ei sitten lopulta kuullosta tuolta mitä ennakkoon on kuultu. V10 äänet oli kyllä ihan kurkoja. Mä näin 2007 Historic F1 kilpailun missä oli mukana myös 80-luvun turboja ja paskaltahan ne kuullostivat. Nykyiset kiertävät onneksi vähän enemmän kuin vanhat joten kyllä kai ne ainakin vähän kiekuvat paremmin. Kohtahan nuo testit alkavat ja niistä voi päätellä paljon. Kesää ja liveä hieman tavallista suuremmalla jännityksellä kyllä odotan.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Tykkään kyllä tuon turbo kuutosen mölinästä, kuulee kyllä että moottorista lähtee sitä voimoo, olihan se vapari V8 jo oikeesti kyllä vanhaa tekniikkaa.
Muutenhan F1-autot edustaa aikansa huipputekniikkaa, mutta moottoripuolella nojauduttiin edelleen siihen ties kuinkavanhaan konseptiin kahdeksasta sylinteristä V-muotoon sijoitettuna.
Munmielestä hienoo että tuodaan oikeesti nykypäivän arkiteknologiaa F1-moottoreihin, sensijaan että kituutettais menemään vaparitekniikalla joka on siviilipuolella pikkuhilijaa jäämässä historiaan.
Aivan oikee aika tuoda mutka takas putkeen, niistä sähköhärpättimistä en nyt oo niin varma, mutta turbosta oon tyytyväinen.
Mielestäni turboja on hieman argumentoitu väärästä syystä, kerrottu että ne tuodaan vain polttoainetaloudellisuuden taka mukaan, tosiasia on vain se että turbolla saa paljon enemmän irti mistä tahansa moottorista, sehän nyt nähtiin silloin aikoinaan -80 luvun lopussa formuloissa.
Kunnes turbo antoiki jo vähän liikaa sitä potkua ja se bannattiin, mikä mielestäni ei ollut turhan hyvä päätös.
Voi vain kuvitella kuinka paljon nopeampaa ahdinteknologia olisi kehittynyt jos FIA olisi tehnyt toisenlaisen päätöksen ja antanut turbojen pysyä autoissa ja yrittänyt rajoittaa jollain toisella tavalla sitä mieletöntä tehoa mikä moottoreista lähti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15089
No FISA yrittikin kausilla 1987-1988 rajata turbojen tehoja parin kauden ajan vaikka sikäli erikoista olikin, että jo kauden 1986 päättyessä FISA ilmoitti haluavansa kieltää turbot heti kaudesta 1989 eteenpäin ilman tallien ehdottamaa 1-5 vuoden mittaista koeaikaa ja talvikaudella 1987 tuo hanke hyväksyttiinkin vaikka vielä aiemmin kaudella 1986 tallit olisivat halunneet nähdä rajoitettuja turboja radoilla myös kauden 1988 jälkeenkin.

Huippuarvot noissa Pop-Off-venttiileillä varustetuissa autoissa olivat hevosvoimissa mitaten FW11B:llä 850 hevosvoimaa ja MP4/4:llä 790 hevosvoimaa. Tosin nuo arvot olivat mitattu ensimainitun osalta 4 barin voimakkuudella ja toinen 2,5 barin voimakkuudella. Lisäksi tehoja vielä rajoitettiin kisoissa aika-ajoihin verrattuna jopa erillisillä koneillakin. Ja kisabensoilla ja vaikka millä muullakin konstilla kestävyyden takaamiseksi. Kaudella 1988 vapaastihengittävät jo nousivatkin mukaan aivan tehokkainta kärkeä lukuunottamatta lähes kaikilla radoilla. Osin tätä kehitystä auttoi myös Ferrarin krooninen polttoaineongelma.

Se off-topicista. Turbomoottorien uudet äänet kuulostavat omalla tavallaan aika erikoiselta ja saa vielä tuohon totutella, mutta ei tuo aivan huonoin mahdollinen äänimaailma ole ja livenä ääni on varmasti kovempi kuin mitä television välityksellä voisi luulla.
 
Liittynyt
24.5.2013
Viestit
5
Mutta eikös Toro Rosso ole vaihtanu Rellun motteihin? No oli miten oli niin ei yhtään pahan kuulonen.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Hyvä ääni noistakin lähtee, mutta meneehän tuohon kuitenkin jonkun aikaa tottua sen infernaalisen ulvomisen jälkeen.

Livenähän nuo pitää päästä kuulemaan niin voi sitten kunnolla verrata.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Jotenkin tuollainen ääni ei vain sovi näihin nykyautoihin.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tykkään kyllä tuon turbo kuutosen mölinästä, kuulee kyllä että moottorista lähtee sitä voimoo, olihan se vapari V8 jo oikeesti kyllä vanhaa tekniikkaa.
Muutenhan F1-autot edustaa aikansa huipputekniikkaa, mutta moottoripuolella nojauduttiin edelleen siihen ties kuinkavanhaan konseptiin kahdeksasta sylinteristä V-muotoon sijoitettuna.
Munmielestä hienoo että tuodaan oikeesti nykypäivän arkiteknologiaa F1-moottoreihin, sensijaan että kituutettais menemään vaparitekniikalla joka on siviilipuolella pikkuhilijaa jäämässä historiaan.
1.6 V6 turbojen tekniikka on jo valmiiksi vanhaa, lukuunottamatta sähköhärpättimiä sen ympärillä. 30 vuotta sitten olleisiin turboihin nähden ei liene mitään muuta merkittävää eroa kuin suorasuihkutus?
Jaa, on ne vaparit jäämässä nyt kokonaan historiaan. :D


Aivan oikee aika tuoda mutka takas putkeen, niistä sähköhärpättimistä en nyt oo niin varma, mutta turbosta oon tyytyväinen.
Mielestäni turboja on hieman argumentoitu väärästä syystä, kerrottu että ne tuodaan vain polttoainetaloudellisuuden taka mukaan, tosiasia on vain se että turbolla saa paljon enemmän irti mistä tahansa moottorista, sehän nyt nähtiin silloin aikoinaan -80 luvun lopussa formuloissa.
Saihan sitä tehoa irti, mutta hyvä jos ne moottorit kesti edes sen yhden kisan.


Kunnes turbo antoiki jo vähän liikaa sitä potkua ja se bannattiin, mikä mielestäni ei ollut turhan hyvä päätös.
Voi vain kuvitella kuinka paljon nopeampaa ahdinteknologia olisi kehittynyt jos FIA olisi tehnyt toisenlaisen päätöksen ja antanut turbojen pysyä autoissa ja yrittänyt rajoittaa jollain toisella tavalla sitä mieletöntä tehoa mikä moottoreista lähti.
Ei niitä turboja tehojen takia bannattu, vaan siksi että haluttiin päästä eroon bensalla kikkailusta ja mahdollisesti nousseista moottorikehityskystannuksista.

No, mitä vanhoja muistelemaan (taas kikkaillaan sillä polttoaineen määrällä ja kustannukset nousee).
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös