Onhan se noin, mutta toki jännä ajatella että jostakin 3.5cc - 4cc rc koneesta saadaan jossakin 30 000+ rpm sama kilowattimäärä, kuin kuristetusta 49cc moposta. Vääntöä rc koneessa ei sitten toki ole, kuin alle 1nm, kun mopedista löytyy reippaasti enemmän.
Tämä väännöstä puhuminen jonain tehon kaltaisena arvona, pitäisi kieltää lailla
jos mennään kysymään normi kadun tallaajalta mitä vääntö on niin 99% käsitys on että vääntö erotetaan jotenkin tehosta, jonnain ihmeellisenä myytisenä voiman mittarina.
Esimkerkiksi kun tuohon rc moottoriin laitetaan moottorin jälkeen 1:6 alennusvaihde, jolloin se kiertää samat kun mopo eli oiskoo se 5 000r/min. jos tämä rc ja mopo ovat saman tehoisia, voidaan teho ottaa tasan samanlaisena voimana ulos vaihdelaatikon avulla niin ettei näissä ole mitään eroa, vaikka toisessa on huomattavasti kovempi vääntö. vaidelaatikko kun ikkään kuin on momentin muunnin.
Se miksi esimerkiksi henkilöauto kaupoilla kannattaa kiinnittää suurta huomiota auton vääntömonettiin kertoo se hyvin paljon moottorin luonteesta. Mitä suurempi momentti tarkoittaa se myös yleensä polttoaine taloudellisempaa moottoria, jos verataan kahta saman kokoista ja tehoista moottoria keskenään. Tämä siksi koska suuri momentti kertoo että moottorista lähtee hyvät tehot matalilla kierroksilla, jolloin myös hukkaan menevä energia moottorissa on pienimmillään. Kitkat kun kasvavat aina mitä kovempi on kierrosluku, ja näin polttoaineesta haihtuu energiaa hukaan lämpönä. Olette varmaan monet huomanneet diesel auton ja Bensa auton eron moottori lämmöissä, ja varsinkin lämpöjen nousun olevan dieseleissä huomattavasti hitaampaa. Kyseinen ilmiö johtuu juuri tästä, että dieseleillä ajetaan matalammilla kierroksilla, jolloin kitkat eivät niin lämmitä moottoria. Käytännössä siis sitä parempi hyötysuhde saavutetaan mitä alhaisemmilla kierroksilla saavutetaan haluttu teho.
Matalat kierrokset aiheuttavat omat haastensa polttomoottoreissa. Koska mitä matalamilla kierroksilla halutaan saavuttaa kovempaa tehoa, sitä enemmän on saatava irti yhdestä polttoaineen räjähdyksestä/palamisesta sylinteristä. Tähän sitten käytetään apuna Turboja ja erilaisia polttoaineen ruiskutus tekniikoita etc etc
Laivan moottorit ovat polttomoottoreiden ääri esimerkkejä, mitä voidaan tehdä jos halutaan valtava määrä tehoa parhaalla hyötysuhteella, kun paino ja koko eivät ole este toteutuksessa. Moottorista tehdään hillittömän kokonen, ja siitä tehdään todella matalalta kiertävä 100-200r/min, eikä juuri suunnitella ajettavaksi kun yhdellä kierros nopeudella. Moottoreita ikäänkuin kytketään sarjaan, ja kun tehoa tarvitaan lisää hörähtää lisä moottori käyntiin. Tässä esimerkki moottorista, jossa maailman kovin polttomoottoreissa esiintyvä hyötysuhde:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C
Ja tämä kaikki turha sepustus, jotta pystyn vain toteamaan, että Siksi nämä uudet turbo moottorit ovat bensa pihimpiä, kuin vanhat vaapaastihengittvät. Kierros luvut sen kertovat ilman että tarvitsee katsoa edes mitään varsinaista faktaa. Vähän ihmetyttää kylläkin näiden uusien moottorien suurempi jäähdytys tarve että miksi näin, kun ainakin itse motti pitäisi tuottaa kaiken logiikan mukaan vähemmän hukka lämpöä. Ilmeisesti tuo hybridi systeemi, sitten taas tuottaa kovastikkin lämpöä. Onhan se ikään kuin jarrulämpöjen siirto systeemi, auton sisään