Tallipaikat 2014

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Ken tietää? Millä todenäköisyydellä Ferrarin ensi vuoden auto sopisi paremmin uutena talliin tulevalle Kimille kuin Alonsolle, jonka mieltymykset auton ominaisuuksista on tiedossa? Viimeksikään Ferrari ei oikein missään vaiheessa onnistunut antamaan Kimille aika-ajoon autoa, jonka tämä halusi, huomautettavaa oli lähes aika-ajosta toiseen muistini mukaan. Säännöt toki muuttuvat ensi vuodeksi.

Mutta jos palataan peruskysymykseen, eli pystyisikö Kimi laittamaan enemmän painetta Alonsolle nimenomaan aika-ajoissa kuin Massa? Massan erinäisistä syistä johtuvia floppeja lukuunottamatta en välttämättä usko. Pidän Alonsoa Kimiä parempana aika-ajajana, vaikkei Alonsokaan siinä lajissa mikään kuningas ole. "Täydellisellä" autolla sitä olisi toki puoli gridiä, mutta pidän Alonsoa parempana auton ominaisuuksiin sopeutujana kuin Kimiä. Kisassa Kimi on ilmiömäinen, mutta aika-ajoissa nyt ei vain kykene saamaan kaikkea potentiaalia irti, pitkälti renkaiden takia. Eri mieltä saa olla.

-Edit- Mutta vaikka siirto toteutuisi ja Alonso sattuisi kepittämään Kimin aika-ajoissa 15-5, niin sillekin toki löytyisi salaliittoselitykset, eikä asia muuttuisi miksikään. Joten jos pidetään vain mielipiteet mielipiteinä.
Joo eihän sitä kukaan varmaksi tiedäkään, korkeintaan voi tehdä valistuneita arvauksia miesten nykykuntoihin perustuen. Miten voit erottaa Massan viime kausien suorituksista noi "erinäisistä syistä johtuvat flopit" kun käytännössä vähintäänkin kolme edelliskautta on ollut muutamaa väläytystä lukuunottamatta yhtä floppia ja alisuorittamista? Ei siinä mitään ihmeidentekijää olisi tarvittu pistämään paremmaksi Massan paikalla.

Mutta tuskin sullekkaan voi tulla yllätyksenä, että noita aika-ajotilastoja on turha noin sokeasti tuijottaa? Jos asiat on noin yksinkertaisia, niin samaan hengenvetoon voidaan myös ihmetellä sitä, miksi Ferrari ylipäänsä olisi Räikköstä palkkaamassa, kun Massa on kuitenkin kaksikosta se parempi pisteiden kerääjä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ken tietää? Millä todenäköisyydellä Ferrarin ensi vuoden auto sopisi paremmin uutena talliin tulevalle Kimille kuin Alonsolle, jonka mieltymykset auton ominaisuuksista on tiedossa? Viimeksikään Ferrari ei oikein missään vaiheessa onnistunut antamaan Kimille aika-ajoon autoa, jonka tämä halusi, huomautettavaa oli lähes aika-ajosta toiseen muistini mukaan. Säännöt toki muuttuvat ensi vuodeksi.

Mutta jos palataan peruskysymykseen, eli pystyisikö Kimi laittamaan enemmän painetta Alonsolle nimenomaan aika-ajoissa kuin Massa? Massan erinäisistä syistä johtuvia floppeja lukuunottamatta en välttämättä usko. Pidän Alonsoa Kimiä parempana aika-ajajana, vaikkei Alonsokaan siinä lajissa mikään kuningas ole. "Täydellisellä" autolla sitä olisi toki puoli gridiä, mutta pidän Alonsoa parempana auton ominaisuuksiin sopeutujana kuin Kimiä. Kisassa Kimi on ilmiömäinen, mutta aika-ajoissa nyt ei vain kykene saamaan kaikkea potentiaalia irti, pitkälti renkaiden takia. Eri mieltä saa olla.

-Edit- Mutta vaikka siirto toteutuisi ja Alonso sattuisi kepittämään Kimin aika-ajoissa 15-5, niin sillekin toki löytyisi salaliittoselitykset, eikä asia muuttuisi miksikään. Joten jos pidetään vain mielipiteet mielipiteinä.
Sä vittuilet mahdollisesta salaliittoteorioiden vääntämisestä, vaikka itse pidät samaa yllä Vettel vs Webber keskutelussa. Eikä ole todisteita.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miten voit erottaa Massan viime kausien suorituksista noi "erinäisistä syistä johtuvat flopit" kun käytännössä vähintäänkin kolme edelliskautta on ollut muutamaa väläytystä lukuunottamatta yhtä floppia ja alisuorittamista? Ei siinä mitään ihmeidentekijää olisi tarvittu pistämään paremmaksi Massan paikalla.
Aika helppo ne on erottaa. Kun "kärkitallin" kuski jää poikkeuksellisesti pois aika-ajojen Q3:sta, niin yleensä jotain on vikana (poislukien McLarenin kokonaisfloppaaminen tällä kaudella). Tällä kaudella Massa oli alkukaudesta 4 kisaa putkeen top5:ssä aika-ajossa kepittäen Alonson samalla kahdesti. Sitten tuli jokin ongelma, jonka vuoksi Massa floppasi pahasti neljä seuraavaa aika-ajoa. (kolmesti ulos Q3:sta, kerran 9.). Sen jälkeen on oltu taas aika lähelle Alonson tasoa (1-1 tasatilanne niissä aika-ajoissa). Yksittäiset kuskin ajovirheet poislukien kuskien taso ei vaihtele noin reilusti, vaan vika on jossain muualla. Yleensä säädöissä, olosuhteissa ja niiden sopivuudessa kuskille.

Se on yleisesti tiedossa, että mm. kovat renkaat ja kylmä sää ovat Massalle aika myrkkyä, koska renkaiden lämpeneinen on hänelle olennaista - kuten btw. on Kimillekin.
Mutta tuskin sullekkaan voi tulla yllätyksenä, että noita aika-ajotilastoja on turha noin sokeasti tuijottaa? Jos asiat on noin yksinkertaisia, niin samaan hengenvetoon voidaan myös ihmetellä sitä, miksi Ferrari ylipäänsä olisi Räikköstä palkkaamassa, kun Massa on kuitenkin kaksikosta se parempi pisteiden kerääjä.
Ferrari ei puhunut pisteiden keräämisestä, vaan Alonson haastamisesta aika-ajoissa. Vain siihen asiaan kommentoin. Kimi on varmasti Massaa parempi pisteiden kerääjä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Vettel, Hamilton,Alonso ja Kimi ovat ainoat kuskit, jotka ovat olleet jokaisessa Q3:ssa mukana tällä kaudella. Surkeaa aika-ajoa tosiaan. Mistä tää myytti on lähtenyt liikkeelle? Ai niin, joo tosiaan. Kimin surkeita kausia pidetään hamaan loppuun asti häntä vastaan, mutta muille annetaan anteeksi. 8-2 vs 7-3.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Tällä kaudella Massa oli alkukaudesta 4 kisaa putkeen top5:ssä aika-ajossa kepittäen Alonson samalla kahdesti. Sitten tuli jokin ongelma, jonka vuoksi Massa floppasi pahasti neljä seuraavaa aika-ajoa. (kolmesti ulos Q3:sta, kerran 9.). Sen jälkeen on oltu taas aika lähelle Alonson tasoa (1-1 tasatilanne niissä aika-ajoissa).
Statsit tässä:
Aika-ajosuorituksia verrattaessa pitää katsoa aika-ajoaikoja, ei ruudukkoja. Massa oli 3 ekaa kisaa top 5:ssä, Bahrainissa 6. (nousi rangaistuksilla 2 paikkaa). Seuraavat 4 kisaa: 6. 1 tuhannesosa Alonsosta, Monacossa ei aikaa, Montrealissa 16. ja Silverstonessa 11. Alonson ollessa Q2:ssa 9. 0,4 s nopeampana.

Monacossa Massa oli kolaroinut harkoissa ja Q3 meni ohi autoa korjattaessa. Montrealin sateessa Massa kolaroi punaisen lipun arvosta ulos Q2:ssa. Huono tulos oli siis kummallakin kerralla kuskin vika, muttei tavalliseen tapaan ymmärrettynä "hidasta ajamista".
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
mikään ei tue sellaista päätelmää, että Kimi olisi nykyaika-ajoissa erityisen vahvoilla. Paluun jälkeiset näytöt eivät oikein viittaa siihen.
Grosjeaniin ei nyt olla vertaamassa, vaan Massaan.
:confused: Oxymoron.

Paluun jälkeiset näytöt puhuvat aika-ajotaitojen puolesta mutta niitä on paha verrata muuhun kuin Grosjeaniin ja Massan aikaisilla vertailuilla ei vanhentuneina liene paljoa käyttöä.

Pistetään nyt vielä Kimin Ja Romainin välisen aika-ajokamppailun voittostatsit tällä kaudella huomioiden kaikkien niiden osioiden voitot, joissa molemmat ovat olleet mukana:

Koodi:
    	Q1 Q2 Q3  Q tulos
Kimi	5  7  4   8
Romain	5  2  2   2
Romain
kars.	0  1  4
Kimi on ollut aina Q3:ssa ja pistänyt Q1:ä lukuun ottamatta selvästi Romainille päihin. Spekulaatio Kimin epäonnistumisista aika-ajoissa pohjautuu mun käsitykseni mukaan mitä ilmeisimmin siihen, että Lotus on kisassa suorittanut selvästi aika-ajoja paremmin. Sitä onkin paljon hankalampi sanoa, johtuuko tämä auton suorituskykyerosta kisassa vs. aika-ajossa (kuten mersulla ilmeisesti on ollut) vai Kimin kyvyttömyydestä ulosmitata auton koko suorituskyky aika-ajoissa. Sen verran tulkinnanvarainen tämä tilanne on, että en uskaltaisi liputtaa selvästi kummankaan vaihtoehdon puolesta. F1:ssä kukaan ei kuitenkaan muista kuin viimeisimmän kisan... Unkarissa Kimi moitti kovasti aika-ajosuoritustaan, mutta toisaalta siellä tuli toinen tappioista Grosjeanille (ja vielä selvä, Silverstonessa eroa oli Q3:ssa vain 0,007 s), joten siinä tapauksessa "vika" lienee ollut vaihtoehdoista jälkimmäinen mutta samalla poikkeus.
Sanon juu, jaa ja öö.

Edelleen myös Massan tilanteeseen verrattuna voidaan spekuloida sillä, onko Ferrari oikeasti selvästi helpompi aika-ajoissa, kuin kisassa - mikä voisi selittää Massan hämmentävää putoamista aina kisoissa, kun aika-ajoissa vauhti on kuitenkin riittänyt. Laskeskelin toisaalla kuljettajien aika-ajotulosten tappioiden mediaania (koko aika-ajojen nopeimpaan aikaan verrattuna) ja Alonso - Massa oli sillä mittarilla koko joukon tasaisin tallitoveruspari.

Edit.
Lisätään vielä y.o. kommentointiini perustuva sen sortin tarkennus, että jos Ferrari haluaa vaihtaa Massan sillä selityksellä, että Alonso tarvitsee aika-ajoihin kovemman kirittäjän, niin silloin Ferrarilla mielestäni joko a) myönnetään, että Massa on oikeasti hidas ja lisäksi Alonso lusmuilee aika-ajot tai b) puhutaan puuta heinää, jotta voidaan vaan antaa jokin selitys sellaista tivaavalle.
No, vähän kärjistettyä mut kuitenkin jotain tommosta.
 
Viimeksi muokattu:

Kyde

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
117
Tässähän alkaa toivoa Kimin menoa johonkin muuhun talliin kuin Ferrarille vain siksi, että haluaisin kuulla millaisen selityksen tuo kaveri keksii sille, että Kimi ei mennyt Ferrarille vaikka sen piti olla varmaa.
Luultavasti selitystä ei koskaan tulisi, vaan jutut palais sinne samalle "nimettömänä copy-paste-uutisia", niinku ennen tätä kyseistä uutiskohua.

Tietystihän tätä voidaan ajatella niinkin, että Ferrrarilla on ollu jo pitkään kuskikuviot selvillä ensi kaudeksi (Alo + selkeä kakkonen), mutta nyt annetaan tahallaan sekavia kommentteja ja pistetään huhuja kiertään Kimin Ferrari-sopparista, että saadaan kilpailijoiden pasmat sekasin. Tai vähintäänkin pysytään koko silly season otsikoissa muitten mukana.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ken tietää? Millä todenäköisyydellä Ferrarin ensi vuoden auto sopisi paremmin uutena talliin tulevalle Kimille kuin Alonsolle, jonka mieltymykset auton ominaisuuksista on tiedossa? Viimeksikään Ferrari ei oikein missään vaiheessa onnistunut antamaan Kimille aika-ajoon autoa, jonka tämä halusi, huomautettavaa oli lähes aika-ajosta toiseen muistini mukaan. Säännöt toki muuttuvat ensi vuodeksi.
Jos Allison on päähahmo Ferrarilla ensi kauden auton suunnitelussa, niin kyllä hänelle on nykyisin paremmin tiedossa Räikkösen mieltymykset kuin Alonson. Ja vielä tuon lisäksi Ferrarilla on tiedossa Kimin mieltymykset kausilta 2007-2009.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Se on yleisesti tiedossa, että mm. kovat renkaat ja kylmä sää ovat Massalle aika myrkkyä, koska renkaiden lämpeneinen on hänelle olennaista - kuten btw. on Kimillekin.
Mikä tää yleinen tieto on ja miten se ilmenee? Itse kun olen ajatellut, että Massa saa lämpenemään renkaansa paremmin kuin Räikkönen ja Alonso. Tämähän oli juuri yksi iso syy, miksi Massa oli Ferrarilla nopeampi aika-ajaja. Massan ajotyyli on rajumpaa noihin kahteen nähden. Kisassakin Massa saa lähes aina tuhottua renkaansa paljon nopeampaa kuin Alonso.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Mites puhki tämä James Allisonin siirto on spekuloitu? Oisko menossa Kimin kanssa "samassa paketissa".
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Mikä tää yleinen tieto on ja miten se ilmenee? Itse kun olen ajatellut, että Massa saa lämpenemään renkaansa paremmin kuin Räikkönen ja Alonso. Tämähän oli juuri yksi iso syy, miksi Massa oli Ferrarilla nopeampi aika-ajaja. Massan ajotyyli on rajumpaa noihin kahteen nähden. Kisassakin Massa saa lähes aina tuhottua renkaansa paljon nopeampaa kuin Alonso.
Sama. Mulla on täysin sama käsitys Massasta. Saa nopeasti renkaat lämpenemään miksi suoriutuu hyvin aika-ajoissa ja siksi "pieksi" Kimiäkin, mutta kisassa nykyrenkaat loppuvat samasta ajotyylistä johtuen liian äkkiä.
 

Herman Gold

Well-known member
Liittynyt
15.5.2007
Viestit
555
Puhutaan mitä tahansa, tämä menee kumminkin (tylsästi) näin:

Kimi jää Lotukselle, Ricciardo Red Bulille ja Ferrari pitää samat kuskit.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
AS:n forumilla vuoden kovin fakta siitä, että Red Bull ei ainakaan ole Raikkosen uusi työnantaja; Kimi pukeutui Wranglerin vetimiin vaikka Pepe Jeans on RB:n yhteistyökumppani :eek:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vähän noin. Tiedä vaikka kuinka hyvin toimisi Lonso-Räkä -yhdistelmä. Sittenhän täällä foorumilla oltaisiinkin ihan ihmeissään kun heput ajaisivat samassa tallissa ja tulisivat toimeen keskenään :idea:.
Tuskin auttaisi fanaattisia faneja tulemaan toimeen keskenään. Pikemminkin päin vastoin. Paitsi jos toinen dominoi toista, hallitsevan osapuolen kannattajat mielestään tulevat kyllä hyvin toimeen.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Niin kauan kun Montezemolo on Ferrarilla, ei Kimi ole menossa Ferrarille, eikä Ferrari ottamassa Kimiä talliin.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Niin kauan kun Montezemolo on Ferrarilla, ei Kimi ole menossa Ferrarille, eikä Ferrari ottamassa Kimiä talliin.
Ferrari tarvitsee Massan tilalle tasaisemmin pisteitä tuovan kaverin ja uskon, että Räikkösen palvelut kiinnostavat Ferraria. Ei ole tällä hetkellä muita järkeviä vaihtoehtoja Massan paikalle, joilla ei olisi jo sopimusta ensi kaudeksi.

Montezemolo painottaa aina tiimin etua. Kyllä se Ferrarin etu olisi/on saada Räikkönen talliin. Voi olla, että Montezemoloa ei Räikkösen tyyli miellytä, mutta Kimi on nyt vaan sen verran hyvä kuski, että tuskin diili tuollaiseen asiaan kaatuisi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Niin kauan kun Montezemolo on Ferrarilla, ei Kimi ole menossa Ferrarille, eikä Ferrari ottamassa Kimiä talliin.
Montezemolo tykkää vittuilla tallille ja kuskeille, ja Kimiä kohtaan se vois olla ihan aitoa peräti.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Puhutaan mitä tahansa, tämä menee kumminkin (tylsästi) näin:
Aivan turhaa provoilua jos ei ole esittää lähdettä tällaisille väittämille.
Fiksu ihminen vetäisi sanamuodosta johtopäätöksen, että tuo on kirjoittajan omaa päätelmää asiasta. Ei faktaa.
Noin niin kuin itseäsi soveltuvasti lainaten voisi sanoa.

*plonk* Maalaisjärkeni johdosta.
 
Ylös