Törni
Well-known member
- Liittynyt
- 5.11.2004
- Viestit
- 11306
Tuo lennon hinnanmuodostus ei tosiaan noudata mitään logiikkaa jonka voisi keksiä tai löytää kun riittävästi selailee noita lentojen hakurobotteja.Lentoyhtiöiden Revenue Management ja Revenue Managerit määrittelevät hinnanmuodostuksen. Käytännössä nuo Revenue Managerit nykyään enää syöttävät alkuvaiheen dataa ohjelmiin, jotka hinnanmuodostuksesta päättävät.
Lennolle asetetaan joku haluttu keskihinta ja sen mukaan yksittäisen lentolipun hinta muodostuu. Muuttuvia tekijöitä mm. yksittäisten istuinten täyttöaste, kalliimpien Business-luokkien täyttöaste, matkanjärjestäjien kiintiöiden täyttöaste, oletettu varausviive etc, etc.
Yksittäisen lipun hinta muuttuu koko ajan. Liian aikaisin ostaminen ei kannata. Pitää ostaa oikeaan aikaan. Kohteisiin, joissa lennon hinta muodostaa lomamatkan suurimman kuluerän, en naulaisi koko matkaa ylipäätään kiinni ennenkuin saisin lennot vaihteluväliini sopivaan hintaan. Tietty se on kenkkua jos perheelle mainostettu Hawaiji hiihtolomalla vaihtuu Himoksen kalliiseen mökkiin mutta näin se menee.
Käytännössä hinnan sanelee hyvin nopeassa syklissä vaihteleva kysynnän ja tarjonnan laki. Jos jollekin lennolle on jonain tiettyinä aikoina tyrkyllä paljon virkamiehiä ja liikemiehiä niin se nostaa lennon hinnan pilviin ja sitten taas päinvastoin. Osan näistä asioista nuo lentoyhtiöiden tietojärjestelmät osaavat ennustaa aikaisempien tapahtumien perusteella ja osassa hinta voidaan muuttaa dynaamisesti.
Koko toiminnassa on periaatteessa kysymys siitä, että vuokraat tilaa lentokoneesta tiettynä ajan hetkenä. Oletetaan, että lentoyhtiö on myynyt jonkun lennon lähes täyteen. Sillä on kaksi mahdollista toimintatapaa vielä myymättömien penkkien kanssa; se voi nostaa niiden hintaa ja olettaa, että joku on kuitenkin halukas maksamaan niistä. Tai sitten yhtiö voi laskea noiden myymättömien paikkojen hintaa logiikalla, että parempi saada paikoista edes jotain tuottoa kuin jättää ne tyhjiksi. Se mitä kussakin tilanteessa tehdään perustuu pitkäaikaiseen kerättyyn dataan.
Kaikista optimaalisin tilanne lomalentelijälle olisi jos voisi ensin varata lennot ja sitten vasta ottaa loman sen mukaan. Useimmilla ihmisillä ei tälläistä etuoikeutta ole vaan loma pitää päättää ensin ja ottaa sitten lento niihin aikarajoittimiin sopivaksi. Jos taas omistaa firman ja tekee usein vierailuja samoihin kohteisiin niin tuon logiikan voi kyllä vuosien saatossa oppia. Satunnaislomailijahan lentää lähes poikkeuksetta aina uusiin kohteisiin jos ei hänellä sitten ole Apartementosta aurinkorannalla tai hän haluaa jostain muusta syystä aina samaan paikkaan.