Lentojen hinnoittelun parametrit ja yhtälöt

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Lentoyhtiöiden Revenue Management ja Revenue Managerit määrittelevät hinnanmuodostuksen. Käytännössä nuo Revenue Managerit nykyään enää syöttävät alkuvaiheen dataa ohjelmiin, jotka hinnanmuodostuksesta päättävät.

Lennolle asetetaan joku haluttu keskihinta ja sen mukaan yksittäisen lentolipun hinta muodostuu. Muuttuvia tekijöitä mm. yksittäisten istuinten täyttöaste, kalliimpien Business-luokkien täyttöaste, matkanjärjestäjien kiintiöiden täyttöaste, oletettu varausviive etc, etc.

Yksittäisen lipun hinta muuttuu koko ajan. Liian aikaisin ostaminen ei kannata. Pitää ostaa oikeaan aikaan. Kohteisiin, joissa lennon hinta muodostaa lomamatkan suurimman kuluerän, en naulaisi koko matkaa ylipäätään kiinni ennenkuin saisin lennot vaihteluväliini sopivaan hintaan. Tietty se on kenkkua jos perheelle mainostettu Hawaiji hiihtolomalla vaihtuu Himoksen kalliiseen mökkiin mutta näin se menee.
Tuo lennon hinnanmuodostus ei tosiaan noudata mitään logiikkaa jonka voisi keksiä tai löytää kun riittävästi selailee noita lentojen hakurobotteja.

Käytännössä hinnan sanelee hyvin nopeassa syklissä vaihteleva kysynnän ja tarjonnan laki. Jos jollekin lennolle on jonain tiettyinä aikoina tyrkyllä paljon virkamiehiä ja liikemiehiä niin se nostaa lennon hinnan pilviin ja sitten taas päinvastoin. Osan näistä asioista nuo lentoyhtiöiden tietojärjestelmät osaavat ennustaa aikaisempien tapahtumien perusteella ja osassa hinta voidaan muuttaa dynaamisesti.

Koko toiminnassa on periaatteessa kysymys siitä, että vuokraat tilaa lentokoneesta tiettynä ajan hetkenä. Oletetaan, että lentoyhtiö on myynyt jonkun lennon lähes täyteen. Sillä on kaksi mahdollista toimintatapaa vielä myymättömien penkkien kanssa; se voi nostaa niiden hintaa ja olettaa, että joku on kuitenkin halukas maksamaan niistä. Tai sitten yhtiö voi laskea noiden myymättömien paikkojen hintaa logiikalla, että parempi saada paikoista edes jotain tuottoa kuin jättää ne tyhjiksi. Se mitä kussakin tilanteessa tehdään perustuu pitkäaikaiseen kerättyyn dataan.

Kaikista optimaalisin tilanne lomalentelijälle olisi jos voisi ensin varata lennot ja sitten vasta ottaa loman sen mukaan. Useimmilla ihmisillä ei tälläistä etuoikeutta ole vaan loma pitää päättää ensin ja ottaa sitten lento niihin aikarajoittimiin sopivaksi. Jos taas omistaa firman ja tekee usein vierailuja samoihin kohteisiin niin tuon logiikan voi kyllä vuosien saatossa oppia. Satunnaislomailijahan lentää lähes poikkeuksetta aina uusiin kohteisiin jos ei hänellä sitten ole Apartementosta aurinkorannalla tai hän haluaa jostain muusta syystä aina samaan paikkaan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Persaukiset kyylää hintoja.


Nimim. Norwegianilla Budaan. Ja Pestiin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
tekee usein vierailuja samoihin kohteisiin niin tuon logiikan voi kyllä vuosien saatossa oppia. Satunnaislomailijahan lentää lähes poikkeuksetta aina uusiin kohteisiin
Tossa keväällä kopion tännekin uutisen jossa kerrottiin lentoyhtiöiden suunnittelevan hintoihin "pärstäkerrointa" niin, että nuo jotka lentävät useammin samaan kohteeseen joutuisivat maksamaan lipustaan enemmän kuin satunnaislentelijät, koska oletuksen mukaan ensinmainitulla porukalla on joku pakottava tarve samaan kohteeseen lennellä (niiltä voi nyhtää enemmän) kun taas jälkimmäinen porukka voi vaihtaa kohdetta, jos ei hinta miellytä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Tossa keväällä kopion tännekin uutisen jossa kerrottiin lentoyhtiöiden suunnittelevan hintoihin "pärstäkerrointa" niin, että nuo jotka lentävät useammin samaan kohteeseen joutuisivat maksamaan lipustaan enemmän kuin satunnaislentelijät, koska oletuksen mukaan ensinmainitulla porukalla on joku pakottava tarve samaan kohteeseen lennellä (niiltä voi nyhtää enemmän) kun taas jälkimmäinen porukka voi vaihtaa kohdetta, jos ei hinta miellytä.
Juu toi on siis paskamaista. Usein vakituisesti duunilentoja tekevät ovat jonkun lentoyhtiön kanta-asiakkaita. Ja nyt tuosta kanta-asiakkuudesta siis potkitaankin perseelle -eikä palkita...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Lentoyhtiöt ovat tosi hyvin ajan hermolla. Jos Brysselissä on joku nopealla aikataululla pystyyn polkaistu EU-kokous niin kyllä lentoyhtiöt osaavat nopeasti nostaa lentojen hintoja.

Kaikkein härskein esimerkki nähtiin kun tulivuori purkautui Islannissa ja lentoja jouduttiin perumaan. Uusien paluulentojen hinnat olivatkin nopeasti nousseet pilviin (itse olin tuolloin Englanissa, mutta paluulentoamme ei peruttu vaikka jännäksi vetikin). Luonnonmullistus kun on force major.

Sikamaiselta kuulostaa, mutta lentoyhtiöiden kiristyvässä kilpailussa kysynnän ja tarjonan laki pitää kyetä haistamaan tunneissa päivien sijasta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sikamaiselta kuulostaa, mutta lentoyhtiöiden kiristyvässä kilpailussa kysynnän ja tarjonan laki pitää kyetä haistamaan tunneissa päivien sijasta.
Kyllähän tuo joustava hinnoittelu on sen asiakkaan etu, joka voi valita minne ja milloin matkustaa. Ja keskimäärin kaikkien etu, kun koneet saadaan täydemmiksi eikä lentoyhtiöt paljon voittoa sillä tee.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Juu toi on siis paskamaista. Usein vakituisesti duunilentoja tekevät ovat jonkun lentoyhtiön kanta-asiakkaita. Ja nyt tuosta kanta-asiakkuudesta siis potkitaankin perseelle -eikä palkita...
Niin ja jos usein samaan kohteeseen lentää niin ei välttämättä ole käytännössä juuri vaihtoehtoja minkä yhtiön kanta-asiakkaaksi kannattaa ryhtyä. Meinaan, että harvaan kohteeseen useammalla yhtiöllä on hyviä yhteyksiä Suomesta. Omalla työpaikallani on käsittääkseni systeemi, että otetaan halvin lento eikä olla minkään yhtiön kanta-asiakkaita, vaikka kohteet usein samoja onkin. Jossain tapauksessa ovat lentäneet Ryanairillakin, koska niiden kenttä on sopivasti lähellä ollut, vaikka niiden aikataulut oliskin huonommat. Bisnesluokkaan (kuulemma) yhä harvempi firma tuhlaa lyhyillä lennoilla ja sen takia jotkut yhtiöt niitä poistaneetkin. Liikematkalaisiakaan ihan älyttömästi voi rahastaa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Niin ja jos usein samaan kohteeseen lentää niin ei välttämättä ole käytännössä juuri vaihtoehtoja minkä yhtiön kanta-asiakkaaksi kannattaa ryhtyä. Meinaan, että harvaan kohteeseen useammalla yhtiöllä on hyviä yhteyksiä Suomesta. Omalla työpaikallani on käsittääkseni systeemi, että otetaan halvin lento eikä olla minkään yhtiön kanta-asiakkaita, vaikka kohteet usein samoja onkin. Jossain tapauksessa ovat lentäneet Ryanairillakin, koska niiden kenttä on sopivasti lähellä ollut, vaikka niiden aikataulut oliskin huonommat. Bisnesluokkaan (kuulemma) yhä harvempi firma tuhlaa lyhyillä lennoilla ja sen takia jotkut yhtiöt niitä poistaneetkin. Liikematkalaisiakaan ihan älyttömästi voi rahastaa.
Itse olen rampannut vuosia tuolla Etelä-Saksassa. Aluksi lensimme Finnairilla, nyt Lufthansalla. Meillä on lentoyhtiöiden etukortit kielletty työntekijöiltä. Ryanair ei ole toistaiseksi natsannut......
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kaikenmaailman kapitalistit ne hyötyy ihmisten matkustustarpeesta ja pulaavat hintojen kanssa.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Lentoyhtiöt ovat tosi hyvin ajan hermolla. Jos Brysselissä on joku nopealla aikataululla pystyyn polkaistu EU-kokous niin kyllä lentoyhtiöt osaavat nopeasti nostaa lentojen hintoja.

Kaikkein härskein esimerkki nähtiin kun tulivuori purkautui Islannissa ja lentoja jouduttiin perumaan. Uusien paluulentojen hinnat olivatkin nopeasti nousseet pilviin (itse olin tuolloin Englanissa, mutta paluulentoamme ei peruttu vaikka jännäksi vetikin). Luonnonmullistus kun on force major.

Sikamaiselta kuulostaa, mutta lentoyhtiöiden kiristyvässä kilpailussa kysynnän ja tarjonan laki pitää kyetä haistamaan tunneissa päivien sijasta.
Heh. Viime kesänä oltiin menossa Budapestiin. Finnairin lentoihin taisi tulla semmonen 10-15% korotus n. 2h sisään siitä kun Malevin konkurssista ilmoitettiin.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Me vaan varattiin lentomme ennen kuin lentoyhtiöt hiffasivat, että "piru, se on muuten Unkarin F1 kisa tänäkin vuonna, hinnat ylös ja äkkiä!".
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jaksoin lukea vain vähän alkua. Mutta oletan teidän tehneen saman testin jokaisen lentoyhtiön ja hakukoneen sivuilla.
Sammyosammy kertoo totuuden, olkaamme muut mutuilijat hiljaa.. Testannut hommaa. 15e/naama oli hintaeroa lähes kaikilla halvimmilla lennoilla. Testi: tietokone jolla muutaman kertaa katsonut vs kännykällä ekaa kertaa.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Sammyosammy kertoo totuuden, olkaamme muut mutuilijat hiljaa.. Testannut hommaa. 15e/naama oli hintaeroa lähes kaikilla halvimmilla lennoilla. Testi: tietokone jolla muutaman kertaa katsonut vs kännykällä ekaa kertaa.
Painupas lieksalainen taas pois iholtani vaikkapa rassaamaan niitä jenkkejäsi. Ota kohteeksi joku, joka osaa puolustautua, äläkä kiusi tyhmempiäsi.

Btw. Tuosta lauseestasi ei ota tolkkua kukaan.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Jos nyt varais menopaluulennon Läyliäisiin vaikkapa vuoden päähän, niin joudunko maksamaan vähemmän kuin enemmän, joka on vähemmän?
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Kaveri sai edullisimman lennon Alicanteen viikko ennen lähtöä, kun se tuli kylään mun luo tossa talvella. Kumma kyllä, se oli Ryanairin sivun mukaan koko koneen toisiksi viimeinen paikka. Maksoi 49 euroa Alicanteen Pirkkalasta.
Sen kolmen kuukauden aikana, kun se kyttäili noita matkoja Rynkyltä, hinta vaihteli 49 euron ja 236 euron välillä. Samalla lähdöllä siis. Kalleimat ne oli silloin 3 kk aiemmin.

Oispa mielenkiintosta selvittää, pitääkö se tässäkin toikissa mainittu mukamas "Ryanairin entisen työntekijän vahvistama" urbaani legenda paikkansa, että kun tarpeeks usein katsot samaa lentoa useiden kuukausien ajan, systeemi lopettaa näyttämästä *sille koneelle* päin edullisinta hintaa.
Sama matka katottuna Espanjasta mun koneelta ja Suomesta kaverin koneelta oli kyllä ihan eri hintainen, että joku perä siinä on, että eri käyttäjille päin näyttää eri hintoja.
Samaten paluulennot Espanjasta Suomeen ovat merkittävästi kaliimpia Suomesta päin katottuna, miltä tahansa koneelta, kuin Espanjasta katottuna. Se on ihan kiistatonta, olen sen ite kokeillut moneen kertaan. Merkittävästi, niinkuin esim. kolminkertaiset.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös