ADAC Rallye Deutschland 2013

  • Viestiketjun aloittaja Ide
  • Aloituspäivämäärä

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Selkeesti Latvalaa parempi kuski.
Muusta sitten tiedä, mutta näyttäisi tuo huomisen jälkeen olevan pisteissä edellä.


Löytyy Mikolta sentään huumorintajua:


@MikkoWRC demonstrates how far away he is from @DaniSordo & @thierryneuville by moving his chair at press conf #WRC

50 km ja 0,8 sekuntia, Sordolla uransa viimeinen (?) ja Neuvillella uransa ensimmäinen mahdollisuus ottaa MM-voitto. Pitäisiköhän jo yleisenkin turvallisuuden puolesta toivoa, että huomenna olisi kuivaa.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Sordolla olis kyllä nyt tuhannen taalan karistaa ikuisen kakkosen viitta harteiltaan. :thumbup:
Saattaa siinä epsanjalaisellakin vähän olla perhosia vatsassa huomiselle.


Eikös tuo nelipyöräohjaus ole kiellettyä tekniikkaa? :frank:

 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Ja varmaan jossain valitti myös että ovi oli raollaan tai jotain muuta nasevaa?
Liukas paikka ja toinen ajoi puuhun kovempaa kuin toinen ja ihan ratin ja penkin välissä on vika.
Sovitaan vaikka näin, jos se sun oloas helpottaa. :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rytmitajusta

4. Ihan oma heitto (vai liekö joskus palstalla käsitelty) on rytmitaju. Mietiskelin yhtäläisyyttä Loebin ja Ogierin välillä. Molemmat ranskalaisia. Neuvillen äidinkieli on ranska. Latinoilla on hyvä rytmitaju joka saattaa heijastua rallissa. Ralli vaatii sen tietyn rytmin.
Tutkimatta kansallisia eroja, en pureskelematta niele tuota rytmitajuyleistystä. Ero voi olla kulttuurillinenkin, ei geneettinen. Mutta aivan varmasti se ei tarkoita, että jokainen yksilö on yhdessä kansassa rytmitajultaan parempi kuin kaikki toisessa. Eli yksilökohtaiset ominaisuudet ratkaisevat, ei kansallisuus.

Toisekseen, rytmitajua pidetään yleensä musiikillisena ominaisuutena. Jos ei puhuta mistään Stravinskista tai Nijinskistä, jotka pyörittelivät samanaikaisesti useita rytmejä päällekkäin mm. Kevätuhri-baletissa, rytmitajuksi yleensä ymmärretään taito tajuta perussyke ja pysyä siinä (eli esim. ei sleebata soittaessaan/laulaessaan). Tällöin kyse on yleensä tasaisena säilyvästä rytmistä. Ralli on käsittääkseni kaikkea muuta, alati vaihtelevaa.

Voimistelussa (tai tanssissa, taitoluistelussa ja uimahypyissä) vaaditaan kyllä huomattavasti monimutkaisempaa rytmitajua kuin mitä sillä yleisesti ymmärretään. Näistä voi tosiaan ollakin jotain apua - jo lihashallinnankin kautta -, mutta sillä on hyvin vähän tekemistä perinteisen rytmitajun kanssa. Ja se perinteinen rytmitaju on kuitenkin se, mikä ehkä noihin etelän kulttuureihin yhdistetään.

Eli pitäisin lajitaustaa tai yksilökohtaisia ominaisuuksia tärkeämpinä tekijöinä kuin
pelkkää kansallisuutta.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
2. Rallin suosio on laajentunut vuosien kuluessa. Ennen huippukuskit tulivat pääasiassa Suomesta, Ruotsista, Englannista, Ranskasta ja Italiasta. Nyt kilpailu on kovempaa koska kuskeja tulee muualtakin.
Sanoisin, että homma on systemaattisempaa nykään myös muualla kuin Suomessa ja kuskit muuallakin systemaatisesti haluavat MM-sarjaan. Ehkä aikaisemmin ei tajuttu busineksen koko kuviota, vaikka ajotaitoja sinällään olisi ollutkin.

4. Ihan oma heitto (vai liekö joskus palstalla käsitelty) on rytmitaju. Mietiskelin yhtäläisyyttä Loebin ja Ogierin välillä. Molemmat ranskalaisia. Neuvillen äidinkieli on ranska. Latinoilla on hyvä rytmitaju joka saattaa heijastua rallissa. Ralli vaatii sen tietyn rytmin.
Höpö höpö. Rytmitajusta on ajamisessa selvästi hyötyä (tämän on sanonut minulle useampikin alan ihminen), mutta ei se mikään ranskalaisten tai tummaihoisten erikoislahja ole.
Olen kirjoittanut muutaman kerran aikaisemminkin: ajamisessa pitää olla ilo sen seurauksena tulee ajamiseen rentous ja jopa hauskuus. Kuunnelkaa taas tuo JML:n selostuksia pätkämaalissa ja väliajoilla. Jätkällä katkeaa kohta otsasuoni, kun niin otsa rypyssä kertaa joka ikisen kiven ja kannon. Sitten, kun vedetään pihalle, alkaa aivan alytön pohdiseklu ja analysointi...joka ei meinaa loppua koskaan. Kankkunen ja T Mäkinen vetivät kaadon jälkeen kunnon kännit kotimatkalla (tiedän tämän faktana) ja sitten palattiin arkeen ja päätettiin, että seuraavalla kerralla pysytään ladulla.
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Joo ihan samaa mieltä. Ois kannattanut ajaa Euroopassa josta löytyy vastusta. Esim. nyt Saksassa Kubicaa vastaan.
Niin, ehdottomasti kannattaisi ottaa loparit skodalta yms. puljuista mistä saa palkkaa ajamisesta ja ajaa omalla rahalla siellä missä on parasta :idea:

Ja onhan se nyt aika paljon ajanut euroopassa kisoja.

Mitä saksan kisaan tulee, niin harmi homma JM:lle. Mutta kyllä tästä vielä noustaan! Toivotaan vaan että Pojat saa pitää paikansa ensi vuodella ja että Hyundai toimii!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jätkällä katkeaa kohta otsasuoni, kun niin otsa rypyssä kertaa joka ikisen kiven ja kannon. Sitten, kun vedetään pihalle, alkaa aivan alytön pohdiseklu ja analysointi...joka ei meinaa loppua koskaan. Kankkunen ja T Mäkinen vetivät kaadon jälkeen kunnon kännit kotimatkalla (tiedän tämän faktana) ja sitten palattiin arkeen ja päätettiin, että seuraavalla kerralla pysytään ladulla.
Vanha vitsi tuohon liittyen: Mitä yhteistä on hirviporukalla ja rallikuskeilla? Molemissa kaatokännit on kova sana :tongue:
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Joo ihan samaa mieltä. Ois kannattanut ajaa Euroopassa josta löytyy vastusta. Esim. nyt Saksassa Kubicaa vastaan. Lasken kuitenkin Kubican enemmän "harrastelijaksi" joka pitäisi Lapin voittaa kun on tuota karting-taustaakin takana menestyksellisesti. Mutta on tietysti kaksi eri asiaa kuitenkin ajaa kovaa radalla kuin rallia asvaltilla. Mutta annetaan ajan kulua, Lappi on vielä nuori, WRC:n puikkoihin ei ole asiaa aivan lähivuosina.
En tiedä muistanko nyt omiani vai onko netissä ollut valheellista tietoa jaossa, mutta eikös Lapin pitänyt alkuperäisen suunnitelman mukaan ajaa tällä kaudella useampia kilpailuja tuossa WRC-2 luokassa? Lappihan ajoi Montessa ja Portugalissa Skodan tehdastiimin kanssa (?), mutta tuon Portugalin jälkeen oli huhuja liikkellä, että Skoda halusi "tehdä" Sepp Wiegandista mestarin ja Lappi ei enää päässyt tehdastiimin kanssa kisaamaan tuossa luokassa. Jyväskylässähän Lappi ajoi jollain yksityistallin autolla.

Pointti on siis se, että noiden Aasian höntsäkisojen ajaminen ei välttämättä ole mitenkään tietoisesti tehty valinta, vaan se on enemmänkin ollut pakon sanelema vaihtoehto Euroopan kisoille. Olisi toki ollut parempi ajaa WRC-2:ssa tai ERC:ssa, mutta turha tässä on nyt yhden vuoden takia lähteä kaverin uraa kokonaan kuoppaamaan.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Neuvillen äidinkieli on ranska.
Neuvillen äidinkieli on saksa, vaikka ei sitä nuottikielenä käytäkään. Jossain haastattelussa Neuville kertoi muuttaneensa nuotitustaan reilusti tälle kaudelle. Onkohan jossain tarkempaa tietoa minkälaisista muutoksista on kysymys?
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Loebillä oli voimistelutaustaa ja Ogier taisi suhailla suksilla ennen rallailuja, ja kehityksestä päätellen Neuville oli vähintäänkin tanssinopettaja edellisessä elämässä. Suomalaisilla oli peltoautot.
Latvala ajoi huippu GT-Gorollalla sprinttiä 16 kesäisenä kossina. Ladulla pitäis alkaa kyllä pysymään jos jatkossa aikoo tehdastalleissa ajaa. Turha pohdiskelu helvettiin ja kaatopullollinen kossua tälläisen kisan jälkeen & seuraavaan kisaan taas uusi attack päälle. Jos on autossa vauriota, niin sellaisessa tilanteessa vauhtia tiputetaan ja tuodaan vehkeet pätkän maaliin.
 
Viimeksi muokattu:

ProBale

#maximumattack
Liittynyt
8.8.2006
Viestit
159
Sijainti
Kaikkialla
Latvala ajoi huippu GT-Gorollalla sprinttiä 16 kesäisenä kossina. Ladulla pitäis alkaa kyllä alkaa pysymään jos jatkossa aikoo tehdastalleissa ajaa. Turha pohdiskelu helvettiin ja kaatopullollinen kossua tälläisen kisan jälkeen & seuraavaan kisaan taas uusi attack päälle. Jos on autossa vauriota, niin sellaisessa tilanteessa vauhtia tiputetaan ja tuodaan vehkeet pätkän maaliin.
Niin ja muistaakseni Jari-Matilla peräti 12. kausi WRC-auton puikoissa. Mä olen pitkään ollut sitä mieltä että ei oo pojasta polvi parantunu. Ja kaatokännikään ei tuu kysymykseen kun ei taida kuuleman mukaan tuo JMLän maksa kestää yhtään mitään alkoholipitosta. Ehkäpä siinä syy ikuiseen kireyteen ja rentoutumisen mahdottomuuteen. Mikko ja JML ajaa ja voittaa vielä muutaman kisan, mutta tämä vuosikymmen mennään herrojen Ogier, Neuville ja Lappi/Hänninen komennossa. Näin offtopicina luin vanhaa 07 vuoden VM:ää jossa oli Alenin pojasta juttua ja kyseisessä artikkelissa mainittiin, että Jouhkin mielestä Top 3 suomalaiset oli tuolloin JML, A Alen ja Hänninen.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Latvala teki virheen, mutta nyt kaaduttiin sentään saappaat jalassa voitosta taistellen ja Neuville teki vieläpä saman virheen, mutta selvisi tuurilla. Latvalan pitää nyt kerätä tästä kisasta positiiviset asiat eli voittotaistelu asvaltilla ja jatkaa rinta rottingilla seuraavaan kisaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Onkohan suomalaiset maailman huonoimpia rallikuskeja? Parhaat pelit käytössä, eikä mitään muuta kuin ulosajoja.:D
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Lähinnä tuuri taitaa estää sen, ettei katsojia jää tässä rallissa autojen alle:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=L87kB7LtA54

En tiedä muista, mutta itse en välttämättä jäisi jonkun täydellä vedettävän hypyn/rytkyn alle jännäämään, mihinkä kohtaa viinitarhaa se novikovi sieltä laskeutuu - oli auto mikä tahansa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
En tiedä muista, mutta itse en välttämättä jäisi jonkun täydellä vedettävän hypyn/rytkyn alle jännäämään, mihinkä kohtaa viinitarhaa se novikovi sieltä laskeutuu - oli auto mikä tahansa.
Ja miten nuo edes saavat olla tuolla ulkomutkissa. Neste Rallissa 0-auto pysähtyisi ihan varmasti odottamaan, että porukka siirtyy muualle, jos tuollaisiin paikkoihin asettuisi.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Lähinnä tuuri taitaa estää sen, ettei katsojia jää tässä rallissa autojen alle:
En tiedä muista, mutta itse en välttämättä jäisi jonkun täydellä vedettävän hypyn/rytkyn alle jännäämään, mihinkä kohtaa viinitarhaa se novikovi sieltä laskeutuu - oli auto mikä tahansa.
Samaa mieltä. Tuolla on katsojat ihan käsittämättömissä paikoissa, vaikka niillä muurin päällisillä olisi hyvin tilaa.
Eihän tässä ole mitään logiikkaa. Neste-rallissa katsojat laitetaan karsinoihin kauas tiestä, ja tuolla ne pomppii melkein autojen seassa, kuin aikoinaan Portugalissa.
Muistan, kun olimme Ypres-rallissa muutama vuosi sitten. Sielläkin oli ihan järjettömän kova kuri katsojille.
 
Ylös