Formula 1 - 2013 - Singapore - Osakilpailun jälkitunnelmat

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
häh täh mitä kuka :confused:
Mikä toi kypärän värityksenmuutoskielto on? kiitti vaan FIA :thumbdown
Jos toi tosiaan on totta, ni olis kiva kuulla jokin turvallisuuteen perustuva perustelu asiasta? vai onko tän takana kuljettajien kustannussäästö :yuck:
Harkinnassa vasta. Perusteena tunnistettavuus. Onhan tuota jatkuvaa värityksen muuttumista alettu kritisoida tälläkin foorumilla.

Vaikka kamerastakin nykyään voi kuskit identifioida, niin ainakin minä - ja varmaan monet muutkin - vaistomaisesti katsovat kypärää eikä kameraa (varsinkin, kun en enää edes opettele kuskien numeroita ulkoa kuten nuorempana, joten en tiedä kummalla on kumman värinen).
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Oliskohan Kimi uskaltanu lähteä tuohon ohitukseen jos edessä olis ollu joku muu kuin Button? Button jätti hienosti ulkopuolelle sen auton verran tilaa. Epäilen että mm. Buttonin nimeltämainitsematon tallikaveri olis väkisin yrittäny sulkea reittiä ja osuma olis tullu.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Oliskohan Kimi uskaltanu lähteä tuohon ohitukseen jos edessä olis ollu joku muu kuin Button? Button jätti hienosti ulkopuolelle sen auton verran tilaa. Epäilen että mm. Buttonin nimeltämainitsematon tallikaveri olis väkisin yrittäny sulkea reittiä ja osuma olis tullu.
Eiköhän toi ois uskoltanut. Mitään menetettävää kun ei juuri ollut. Nyt voi lähteä iltasella poikain kans kakkukahville hyvillä mielin.
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Voisiko joku selittää noita F1:n radalta ulos -sääntöjä. Miksi esim. Hamilton määrittiin antamaan Massalle sijoitus, mutta Fernando taas sai poistua startissa kokonaan radalta pystyäkseen tekemään ohituksen (vaikkakin hieman lyhyemmäksi aikaa).

http://www.youtube.com/watch?v=HG9xMa-g6LY
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voisiko joku selittää noita F1:n radalta ulos -sääntöjä. Miksi esim. Hamilton määrittiin antamaan Massalle sijoitus, mutta Fernando taas sai poistua startissa kokonaan radalta pystyäkseen tekemään ohituksen (vaikkakin hieman lyhyemmäksi aikaa).

http://www.youtube.com/watch?v=HG9xMa-g6LY
Lähtöä toki aina tulkitaan hieman toisin kuin myöhempiä kilpailutilanteita, mutta ei tuossa videossa Alonson vasen eturengas missään vaiheessa ollut kokonaan radan ulkopuolella. Ja sääntöjen mukaan vasta kaikki neljä rengasta radan ulkopuolella on poistumista radalta.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6251
En tuossa kisan aikana tajunnut, mutta pitikö Hulkenbergin päästä Perez sen jälkeen ohi, kun Perez puski Hulkin pois radalta, vai mistä se tuli?
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
En tuossa kisan aikana tajunnut, mutta pitikö Hulkenbergin päästä Perez sen jälkeen ohi, kun Perez puski Hulkin pois radalta, vai mistä se tuli?
Nimenomaan. Piti antaa sijoitus "takaisin" vaikkei Perez koskaan edes edellä ollut...
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Lähtöä toki aina tulkitaan hieman toisin kuin myöhempiä kilpailutilanteita, mutta ei tuossa videossa Alonson vasen eturengas missään vaiheessa ollut kokonaan radan ulkopuolella. Ja sääntöjen mukaan vasta kaikki neljä rengasta radan ulkopuolella on poistumista radalta.
Televisiokuvasta näkyi myös, että takarenkaat olivat. Tässä eturenkaista screenshot, jos ette itse osaa hidastaa videota :alppu:

Tiedän, että pilkunviilausta. Mutta vaikea hahmottaa, että miksi välillä rangaistaan ja välillä ei. Mielestäni sitä joko mennään pihalle tai ei mennä, jos kerta on sääntö kaikki renkaat radan ulkopuolella. Ja btw. eikö sitä aikoinaan Kimin Belgian oikaisun jälkeen kielletty noi myös lähdöissä?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/44103830/alfonso_singapore.png

Löysin nyt tuosta ainoastaan tämän paskalaatuisen videon, jossa koko auton näkee http://www.youtube.com/watch?v=yMjv2ZDeJko

Toki on selvää, että Alonsoa katsotaan yleensä läpi sormien. Onhan hän päässyt veräjästä Singaporessa jo aiemmin, puhumattakaan aktiivisesta Ferrarin tietojen vakoilusta ja organisoinnista aikoinaan McLarenilla.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Televisiokuvasta näkyi myös, että takarenkaat olivat. Tässä eturenkaista screenshot, jos ette itse osaa hidastaa videota :alppu:
Ei ollut ulkona. Minulle jäi epäselväksi, että miten takarenkaat voi käydä ulkokaaressa ulkopuolella, mut ei eturenkaat? Ilman, että vetää sladia, jota Alonso ei käsittääkseni tehnyt? Ihan niinku näin maalaisjärjellä(hammersmith tm) tätä ihmettelen.

ja edittiä: ei noita ny millimetrin tarkkuudella katsota, ku ei voida.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Itsekin ensin mietin, kävikö Alonso kokonaan ulkopuolella, mutta sitten kun näytettiin lähtönsä incar-kamerasta, niin mielestäni ei käynyt.

Piti. Siis Hulk sai etua radalta poistumisesta.
Itselle jäi kuva että Perez osui Hülkenbergin takakulmaan. En tiedä, menikö Nico tämän takia ulos, mutta ainakin Perezin linja selvästi puski päin Nicoa. Pidin vääryytenä ohitsepäästämispakkoa sen jälkeen.
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Ei ollut ulkona. Minulle jäi epäselväksi, että miten takarenkaat voi käydä ulkokaaressa ulkopuolella, mut ei eturenkaat? Ilman, että vetää sladia, jota Alonso ei käsittääkseni tehnyt? Ihan niinku näin maalaisjärjellä(hammersmith tm) tätä ihmettelen.

ja edittiä: ei noita ny millimetrin tarkkuudella katsota, ku ei voida.
Eihän tuossa tarvi kuin senttien tarkkuudella katsoa. Eli saako sitten oikaista 5cm esimerkiksi? Vai onko raja sittenkin 20cm? On huvittavaa, että pari autoa takana olevalle kuitenkin samassa paikassa oikaisusta käsketään luovuttamaan paikka. Kirjoittaisi sitten sääntöhin, että tuomarit määrittelevät mikä on oikaisua. Katoppas nyt uudestaan tuosta videosta 1:10 -kohdalta Alonson oikaisut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Televisiokuvasta näkyi myös, että takarenkaat olivat. Tässä eturenkaista screenshot, jos ette itse osaa hidastaa videota :alppu:

Tiedän, että pilkunviilausta. Mutta vaikea hahmottaa, että miksi välillä rangaistaan ja välillä ei. Mielestäni sitä joko mennään pihalle tai ei mennä, jos kerta on sääntö kaikki renkaat radan ulkopuolella. Ja btw. eikö sitä aikoinaan Kimin Belgian oikaisun jälkeen kielletty noi myös lähdöissä?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/44103830/alfonso_singapore.png
Tuossa kuvassa rengas on valkoisen viivan päällä. Valkoinen viiva kuuluu vielä rataan.

Kyllä, Kimin Belgian koukkauksen takia sääntöä tarkennettiin, ja Hamilton joutui luovuttamaan sijan (kuten uusinnasta juuri nähtiin), koska oikaisi ykkösmutkan.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eihän tuossa tarvi kuin senttien tarkkuudella katsoa. Eli saako sitten oikaista 5cm esimerkiksi? Vai onko raja sittenkin 20cm? On huvittavaa, että pari autoa takana olevalle kuitenkin samassa paikassa oikaisusta käsketään luovuttamaan paikka. Kirjoittaisi sitten sääntöhin, että tuomarit määrittelevät mikä on oikaisua. Katoppas nyt uudestaan tuosta videosta 1:10 -kohdalta Alonson oikaisut.
Ei siinä ole oikaisua. Näin varmaan tuomaritki on katsoneet. Sitäpaitsi kyseessä on lähtötilanne. Nuo on loppupeleissä aina tuomaritulkintoja, vähän niinkuin jalkapallossaki. Sit vielä vertaat mm. Hamiltoniin, joka veti metrikaupalla yli radan? Ok.

Jokatapauksessa, mun mielestä a) Alonso ei oikaissut, b) eikä todellakaan ainakaan merkittävää hyötyä saanut teoreettisesta oikaisustaan. Kohta b on vieläpä ainakin mun tulkinnalla noista se tärkeämpi.

edit: ei millään pahalla, mut tuo sun senteistä jauhaminen vaikutti trollailulta, ku jokainen ymmärtää ettei noita millimetrin tarkkuudella voi katsoa eikä tarvi. En tiedä tarviiko noita iha sentinkään päälle katsella. Pääasia, että reilu meininki pysyy. Ymmärtäisin, jos ois joku toinen jannu saanu rankun samoilla toleransseilla, mut ei. Hamiltonilla oli oikaisu jo metriluokkaa. Kisakohtaisestihan näitä täytyy katsella, ku tuomaritki vaihtelee käsittääkseni. Edelleenkin jalkapallomeininkiä siis.
 
Viimeksi muokattu:

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Tästä videosta näkee, miten hölmöstä paikasta Alonso otti Webberin kyytiin.
http://www.blick.ch/sport/formel1/der-wahnsinn-von-singapur-im-video-id2450773.html
:thumbfh: Olisi voinut käydä huonosti.
Hamiltonkin kauhistui:
"I was doing my in-lap, came around the corner and Fernando was there, and I was really shocked," said Hamilton.

"I went to the right of him, but if Mark had been walking across where I went then I would have run him over. Fortunately, that wasn't the case."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/110088
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Tuossa kuvassa rengas on valkoisen viivan päällä. Valkoinen viiva kuuluu vielä rataan.

Kyllä, Kimin Belgian koukkauksen takia sääntöä tarkennettiin, ja Hamilton joutui luovuttamaan sijan (kuten uusinnasta juuri nähtiin), koska oikaisi ykkösmutkan.
Eiks tuo tullut siitä vitosmutkan leveäksi ajosta, ja siitä että tuikkasi seuraavaan mutkaan Massasta ohi? Massahan oli vielä ekan sektorin lopussa Hamiltonin edellä, tosin rinnalla kun olivat ajaneet koko sektorin vierekkäin Hamiltonin kanssa (mikä on aika hieno suoritus sinänsä).

Ja sellanen tarkennus vielä, että Hamilton oikaisi kakkosmutkan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tästä videosta näkee, miten hölmöstä paikasta Alonso otti Webberin kyytiin.
http://www.blick.ch/sport/formel1/der-wahnsinn-von-singapur-im-video-id2450773.html
:thumbfh: Olisi voinut käydä huonosti.
Hamiltonkin kauhistui:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/110088
Kyllähän tuo on ihan selvä rangaistuksen paikka juosta radalle ilman lupaa. Ja Alonsollekin turhasta pysähtymisesti ja kyyditsemisestä. Mitä jos Webber olisi tipahtanut takapyörän alle Alonson ajaessa 107km/h?
 
Ylös