Ralliuutisia, vol 2

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Nyt ei ymmärrä.
Niin 150000 euroa jäi sponsorirahaa uupumaan, että Hänninen olisi Ruotsin rallissa Citroenilla ajanut. Ei ralli huipputasolla halpaa puuhaa ole, pelkät kunnon testitkin maksavat kymmeniä tuhansia.

Tuossa HS:n uutisessa ei ole summia, mutta vähintään tuon verran jäi sponsseilta uupumaan.

HS: Juho Hänninen ei saanut rahoitusta Ruotsin MM-ralliin - http://www.google.fi/url?q=http://www.hs.fi/urheilu/a1423019842819&sa=U&ei=qkPZVILEK4n8UqLKgJAJ&ved=0CBIQFjAA&usg=AFQjCNFd3GZDMpV6g7Nr5KLuFpv3nO32Ug
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
Niin 150000 euroa jäi sponsorirahaa uupumaan, että Hänninen olisi Ruotsin rallissa Citroenilla ajanut. Ei ralli huipputasolla halpaa puuhaa ole, pelkät kunnon testitkin maksavat kymmeniä tuhansia.

Tuossa HS:n uutisessa ei ole summia, mutta vähintään tuon verran jäi sponsseilta uupumaan.

HS: Juho Hänninen ei saanut rahoitusta Ruotsin MM-ralliin - http://www.google.fi/url?q=http://www.hs.fi/urheilu/a1423019842819&sa=U&ei=qkPZVILEK4n8UqLKgJAJ&ved=0CBIQFjAA&usg=AFQjCNFd3GZDMpV6g7Nr5KLuFpv3nO32Ug
Rahoitusta ei saanut mutta minä käsitän tuon niin että 150k€ olisi tarvittu yhteensä mutta missään ei ole sanottu että paljonko siitä jäi puuttumaan.

Tuomisen kommentti MTV:lla: "- En tiedä, paljonko sitä puuttui, mutta ihan riittävästi"

Tuo 150k€ riittää kyllä yhden MM-rallin WRC:n vuokraan...
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Ei ole Hänninen ihan kuuminta hottia Hyundaille.Sordo loukkasi itsensä ja kolmatta autoa ajaa Abring niin siitä voi päätellä ihan kaiken.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
Ei ole Hänninen ihan kuuminta hottia Hyundaille.Sordo loukkasi itsensä ja kolmatta autoa ajaa Abring niin siitä voi päätellä ihan kaiken.
Ei se muuta tarkoita kun sitä että Abring on Huihain palkkalistoilla mutta Hänninen ei enää ole... Toki joku syy siihen on ollut etteivät enää Juhon palveluksia tarvitse...
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Rahoitusta ei saanut mutta minä käsitän tuon niin että 150k€ olisi tarvittu yhteensä mutta missään ei ole sanottu että paljonko siitä jäi puuttumaan.

Tuomisen kommentti MTV:lla: "- En tiedä, paljonko sitä puuttui, mutta ihan riittävästi"

Tuo 150k€ riittää kyllä yhden MM-rallin WRC:n vuokraan...
Ilman testaamista nipinnapin riittääkin. Savonlinnan Seurahuonne rallissa jossa Hänninen oli isänsä taustajoukoissa, mies itse kertoili että Ruotsi ei toteudu hänen osaltaan. Olis tarvittu 150 tuhatta euroo rahaa mutta sponsoreita ei löytynyt. Hänninenkin on ollut ajamatta jonkin aikaa, joten olisi varmaan edes jonkinlainen testikin ollut paikallaan ennen Ruotsia. WRC:llä testihinta on n. 1000€ / km.

Vaikeina taloudellisina aikoina jokatapauksessa sponsoriraha on tiukassa. Hyundain kuvioista Juho taitaa olla ulkona.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Ilman testaamista nipinnapin riittääkin. Savonlinnan Seurahuonne rallissa jossa Hänninen oli isänsä taustajoukoissa, mies itse kertoili että Ruotsi ei toteudu hänen osaltaan. Olis tarvittu 150 tuhatta euroo rahaa mutta sponsoreita ei löytynyt. Hänninenkin on ollut ajamatta jonkin aikaa, joten olisi varmaan edes jonkinlainen testikin ollut paikallaan ennen Ruotsia. WRC:llä testihinta on n. 1000€ / km.

Vaikeina taloudellisina aikoina jokatapauksessa sponsoriraha on tiukassa. Hyundain kuvioista Juho taitaa olla ulkona.
Huh. kyllä on € nostanut hintoja, kun muistan aikanaan jonkun suomalaisen yksityiskuskin, oliko Tuohino sanoneen, että Km/1000mrk
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
Tuossa viikko pari takaperin suunniteltiin kaverille autoa Mikkelin SM-ralliin ja n-ryhmän nelikot alkoi vajaa 50€/km ja S2000 Fiesta noin 90€/km. Siihen renkaat asumiset vakuutus ym. sivukulut niin SM-rallin ajaminen S2000:lla maksaa reilu 200€/km. WRC vähintään tuplat. Ja kun testaaminen on kalliimpaa kun kisan ajaminen niin ei se tehdastason autolla välttämättä kaukana tonni/km ole... Malcolmin asiakasversion Fiesta taas on eri juttu ja varmaa halvempi...
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Pystytkö hieman purkamaan auki mistä / millaisilla osuuksilla esim. tuo gr.n 50e/km muodostuu?
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Tuossa viikko pari takaperin suunniteltiin kaverille autoa Mikkelin SM-ralliin ja n-ryhmän nelikot alkoi vajaa 50€/km ja S2000 Fiesta noin 90€/km. Siihen renkaat asumiset vakuutus ym. sivukulut niin SM-rallin ajaminen S2000:lla maksaa reilu 200€/km. WRC vähintään tuplat. Ja kun testaaminen on kalliimpaa kun kisan ajaminen niin ei se tehdastason autolla välttämättä kaukana tonni/km ole... Malcolmin asiakasversion Fiesta taas on eri juttu ja varmaa halvempi...
Joo tuota tasoa hinnat vuokra-autolla on SM-ralleihin. Viimeisimmillä specseillä olevan Citikan asiakas WRC-auton testikilometrihinta menee tonnin pintaan kaikkine kuluineen: auto, bensat, renkaat, huoltoteamin palkat, testitien järjestämiseen liittyvät kulut, ruoat, majoitus, vakuutukset etc..
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
Pystytkö hieman purkamaan auki mistä / millaisilla osuuksilla esim. tuo gr.n 50e/km muodostuu?
Sehän on auton kulumisesta johtuvia kuluja moottorin, vaihteiston, alustan ja jarrujen huollosta lähinnä. Esim. jos tiedetään että turbo pitää vaihtaa/huoltaa 1000 ek kilometrin välein ja se maksaa 2000€(hinnat ja määrät viitteelliset) niin silloin laskea suoraan mitä sen osuus vuokrasta on. Uudet jarrupalat ja -levyt ei taida tonnilla saada täyttä kierrosta... Ja sama tietty kaikille osille. Lähtökohta varmaan kaikilla vuokraajilla on se että auto on vuokrauksen jälkeen samassa kunnossa kuin ennen sitä. Plus sitten vielä päälle se kate jonka auton vuokraaja itselleen palkkaa haluaa, koska eihän kukaan ralli-autoa ilmaiseksi tai tappiolla halua vuokrata. Siten saadaan joku summa joka on katettava, vaikka 5000€ ja kun normi SM-rallissa on noin 100km ek:a niin se tekee sen 50€/km... Ja kuten sanoin sen päälle nuo muut kulut eli renkaat, bensat, ilmoittautumiset, nuotitus, asumiset, ruoat, vakuutus ym niin saadaan lopullinen summa joka on jotain ihan muuta kun 50€/km.
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Sehän on auton kulumisesta johtuvia kuluja moottorin, vaihteiston, alustan ja jarrujen huollosta lähinnä. Esim. jos tiedetään että turbo pitää vaihtaa/huoltaa 1000 ek kilometrin välein ja se maksaa 2000€(hinnat ja määrät viitteelliset) niin silloin laskea suoraan mitä sen osuus vuokrasta on. Uudet jarrupalat ja -levyt ei taida tonnilla saada täyttä kierrosta... Ja sama tietty kaikille osille. Lähtökohta varmaan kaikilla vuokraajilla on se että auto on vuokrauksen jälkeen samassa kunnossa kuin ennen sitä. Plus sitten vielä päälle se kate jonka auton vuokraaja itselleen palkkaa haluaa, koska eihän kukaan ralli-autoa ilmaiseksi tai tappiolla halua vuokrata. Siten saadaan joku summa joka on katettava, vaikka 5000€ ja kun normi SM-rallissa on noin 100km ek:a niin se tekee sen 50€/km... Ja kuten sanoin sen päälle nuo muut kulut eli renkaat, bensat, ilmoittautumiset, nuotitus, asumiset, ruoat, vakuutus ym niin saadaan lopullinen summa joka on jotain ihan muuta kun 50€/km.
Nimenomaan näin. Ajattelin sitä, että onko asiakkaat pystyneet rationaalisesti laskea kuinka monta % tuosta 50e/km mikäkin osuus muodostaa, esim. vaihteisto 25%, kate 30%, jne.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
Nimenomaan näin. Ajattelin sitä, että onko asiakkaat pystyneet rationaalisesti laskea kuinka monta % tuosta 50e/km mikäkin osuus muodostaa, esim. vaihteisto 25%, kate 30%, jne.
Jaa, tuotapa en tiedä... Toki vuokraaja sen itse tietää ja luulen että vuokraajalta ei 100% totuutta noista osuuksista saa edes nyhtämällä koska ne on osin varmaan "liikesalaisuuksia". Eli tuskin vuokraaja kertoo paljon se ottaa siitä riemusta palkkaa että vuokraa autoaan toiselle.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Huh. kyllä on € nostanut hintoja, kun muistan aikanaan jonkun suomalaisen yksityiskuskin, oliko Tuohino sanoneen, että Km/1000mrk
Tuossa Itä-Savo verkkolehden uutinen vielä Savonlinnan Seurahuonerallista missä Juho itse valaisee peruuntumisen taustaa.
http://www.ita-savo.fi/urheilu/moottoriurheilu/juho-hannisella-erilainen-rallipaiva-katso-video-264137

– Juuri nyt tilanne on epävarmempi kuin isälläni, joka tietää milloin seuraava kisa on, hyväntuulinen rattimestari naureskeli.
Varmaa on, että yhteistyö Hyundai-tallin kanssa ei enää jatku.

"Hänninen ilmoittautui kartturinsa Tomi Tuomisen kanssa helmikuun puolivälissä ajettavaan Ruotsin MM-ralliin, mutta ajaminen siellä näyttäisi jäävän haaveeksi."

"Hän olisi lähtenyt Ruotsiin Citroenin WRC-autolla."

"– Sieltä olisin saanut auton rahaa vastaan. Kun yhden kisan budjetti on lähellä 150 000 euroa, niin jokainen tietää, että tänä päivänä sellaisen rahan kerääminen nopealla aikataululla on kovan työn takana."
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
621
Sijainti
Kerros 107
"Tarkoittaisi rallien loppumista" - viranomaiselta tulossa raju vaatimus

Ely-keskus haluaa rallijärjestäjiltä kiinteän määrän mursketta takaisin teille kesät talvet.

Kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) on jättänyt eduskunnalle kirjallisen kysymyksen "Autojen nopeuskilpailujen eli rallien järjestäjiä koskeva teiden kuntoonpanosopimus".

Edustajan mukaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus eli Ely-keskus valmistelee uutta pohjaa sorateiden rallikisojen kuntoonpanosopimukselle. Se on asiakirja teiden kunnostamisesta rallikisojen jälkeen.

"Uudessa sopimuspohjassa todetaan saamani tiedon mukaan seuraavasti: 'kulutuskerrosmursketta lisätään aina vähintään kymmenen tonnia yhtä tiekilometriä kohden'. Ely-keskus haluaa siis sopimukseen kirjauksen kiinteästä määrästä kulutuskerrosmursketta, vaikka ralli ajettaisiin talvella lumisella ja jäisellä tiellä", kysymyksessä todetaan.

"Tämä ei ole järkevää: esimerkiksi talvisin murskeen ajattaminen teille voi olla jopa haitallista. Lisäksi rallien jälkeiset korjaustarpeet eivät ole samanlaisia joka tieosuudella. Ne riippuvat tiestöstä, vuodenajasta sekä rallin kokoluokasta".

Timo Heinosen mukaan "järkevin toimintatapa olisi jatkaa nykyistä käytäntöä, jossa rallin järjestävä taho huolehtii korjaustöistä sekä harkinnanvaraisesti ajattaa kulutuskerrosmursketta".

Hänen mukaansa velvoitteet nostaisivat yhden erikoiskokeen kustannuksia 3 000-5 000 euroa.

– Käytännössä tämä tarkoittaisi rallien loppumista, Heinosen kysymyksessä todetaan.

Kysymyksessä tiedustellaan ministeriltä, onko järkevää kirjata normaalin tien korjauksen lisäksi "vielä kulutuskerrosmurskeen vähimmäismäärä sopimukseen ja siirtää alati heikkenevien teiden perusparannus rallien järjestäjille valtiolta, jolle se teiden omistajana oikeasti kuuluu".

Heinonen ihmettelee haluttua muutosta. Nykyisin "järjestävä taho on vastuussa tieosuuksista sekä niiden kunnostamisesta entiselleen nopeuskisojen jälkeen. Yleiset tiet tulevat jo nykyisellään rallia edeltävää parempaan kuntoon. Tämä käytäntö on ollut käytössä vuosikymmeniä, eikä sen tulkitsemisessa tai toteuttamisessa ole ollut ongelmia. Toimintatapa on myös kasvattanut ennätysmäärän maailmanmestareita".
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/rallikisat murske-32109
Siis häh?! :confused:
 
Ylös