mariko
Well-known member
- Liittynyt
- 13.4.2006
- Viestit
- 985
Nyt ei ymmärrä.150000 pelim€rkkiä jäi uupumaan sponsseilta, että olisi saanut Citruunan alle..
Nyt ei ymmärrä.150000 pelim€rkkiä jäi uupumaan sponsseilta, että olisi saanut Citruunan alle..
Jos Racewayn "tieto" pitäisi paikkansa, niin se merkittis käytännössä sitä, että Hänninen ei olisi saanut kerättyä sponsseiltaan sen enempää kuin Lestijärven suntio normi sunnuntainan kolehtihaaviin....Nyt ei ymmärrä.
Niin 150000 euroa jäi sponsorirahaa uupumaan, että Hänninen olisi Ruotsin rallissa Citroenilla ajanut. Ei ralli huipputasolla halpaa puuhaa ole, pelkät kunnon testitkin maksavat kymmeniä tuhansia.Nyt ei ymmärrä.
Rahoitusta ei saanut mutta minä käsitän tuon niin että 150k€ olisi tarvittu yhteensä mutta missään ei ole sanottu että paljonko siitä jäi puuttumaan.Niin 150000 euroa jäi sponsorirahaa uupumaan, että Hänninen olisi Ruotsin rallissa Citroenilla ajanut. Ei ralli huipputasolla halpaa puuhaa ole, pelkät kunnon testitkin maksavat kymmeniä tuhansia.
Tuossa HS:n uutisessa ei ole summia, mutta vähintään tuon verran jäi sponsseilta uupumaan.
HS: Juho Hänninen ei saanut rahoitusta Ruotsin MM-ralliin - http://www.google.fi/url?q=http://www.hs.fi/urheilu/a1423019842819&sa=U&ei=qkPZVILEK4n8UqLKgJAJ&ved=0CBIQFjAA&usg=AFQjCNFd3GZDMpV6g7Nr5KLuFpv3nO32Ug
Ei se muuta tarkoita kun sitä että Abring on Huihain palkkalistoilla mutta Hänninen ei enää ole... Toki joku syy siihen on ollut etteivät enää Juhon palveluksia tarvitse...Ei ole Hänninen ihan kuuminta hottia Hyundaille.Sordo loukkasi itsensä ja kolmatta autoa ajaa Abring niin siitä voi päätellä ihan kaiken.
Ilman testaamista nipinnapin riittääkin. Savonlinnan Seurahuonne rallissa jossa Hänninen oli isänsä taustajoukoissa, mies itse kertoili että Ruotsi ei toteudu hänen osaltaan. Olis tarvittu 150 tuhatta euroo rahaa mutta sponsoreita ei löytynyt. Hänninenkin on ollut ajamatta jonkin aikaa, joten olisi varmaan edes jonkinlainen testikin ollut paikallaan ennen Ruotsia. WRC:llä testihinta on n. 1000€ / km.Rahoitusta ei saanut mutta minä käsitän tuon niin että 150k€ olisi tarvittu yhteensä mutta missään ei ole sanottu että paljonko siitä jäi puuttumaan.
Tuomisen kommentti MTV:lla: "- En tiedä, paljonko sitä puuttui, mutta ihan riittävästi"
Tuo 150k€ riittää kyllä yhden MM-rallin WRC:n vuokraan...
Huh. kyllä on € nostanut hintoja, kun muistan aikanaan jonkun suomalaisen yksityiskuskin, oliko Tuohino sanoneen, että Km/1000mrkIlman testaamista nipinnapin riittääkin. Savonlinnan Seurahuonne rallissa jossa Hänninen oli isänsä taustajoukoissa, mies itse kertoili että Ruotsi ei toteudu hänen osaltaan. Olis tarvittu 150 tuhatta euroo rahaa mutta sponsoreita ei löytynyt. Hänninenkin on ollut ajamatta jonkin aikaa, joten olisi varmaan edes jonkinlainen testikin ollut paikallaan ennen Ruotsia. WRC:llä testihinta on n. 1000€ / km.
Vaikeina taloudellisina aikoina jokatapauksessa sponsoriraha on tiukassa. Hyundain kuvioista Juho taitaa olla ulkona.
Joo tuota tasoa hinnat vuokra-autolla on SM-ralleihin. Viimeisimmillä specseillä olevan Citikan asiakas WRC-auton testikilometrihinta menee tonnin pintaan kaikkine kuluineen: auto, bensat, renkaat, huoltoteamin palkat, testitien järjestämiseen liittyvät kulut, ruoat, majoitus, vakuutukset etc..Tuossa viikko pari takaperin suunniteltiin kaverille autoa Mikkelin SM-ralliin ja n-ryhmän nelikot alkoi vajaa 50€/km ja S2000 Fiesta noin 90€/km. Siihen renkaat asumiset vakuutus ym. sivukulut niin SM-rallin ajaminen S2000:lla maksaa reilu 200€/km. WRC vähintään tuplat. Ja kun testaaminen on kalliimpaa kun kisan ajaminen niin ei se tehdastason autolla välttämättä kaukana tonni/km ole... Malcolmin asiakasversion Fiesta taas on eri juttu ja varmaa halvempi...
Sehän on auton kulumisesta johtuvia kuluja moottorin, vaihteiston, alustan ja jarrujen huollosta lähinnä. Esim. jos tiedetään että turbo pitää vaihtaa/huoltaa 1000 ek kilometrin välein ja se maksaa 2000€(hinnat ja määrät viitteelliset) niin silloin laskea suoraan mitä sen osuus vuokrasta on. Uudet jarrupalat ja -levyt ei taida tonnilla saada täyttä kierrosta... Ja sama tietty kaikille osille. Lähtökohta varmaan kaikilla vuokraajilla on se että auto on vuokrauksen jälkeen samassa kunnossa kuin ennen sitä. Plus sitten vielä päälle se kate jonka auton vuokraaja itselleen palkkaa haluaa, koska eihän kukaan ralli-autoa ilmaiseksi tai tappiolla halua vuokrata. Siten saadaan joku summa joka on katettava, vaikka 5000€ ja kun normi SM-rallissa on noin 100km ek:a niin se tekee sen 50€/km... Ja kuten sanoin sen päälle nuo muut kulut eli renkaat, bensat, ilmoittautumiset, nuotitus, asumiset, ruoat, vakuutus ym niin saadaan lopullinen summa joka on jotain ihan muuta kun 50€/km.Pystytkö hieman purkamaan auki mistä / millaisilla osuuksilla esim. tuo gr.n 50e/km muodostuu?
Nimenomaan näin. Ajattelin sitä, että onko asiakkaat pystyneet rationaalisesti laskea kuinka monta % tuosta 50e/km mikäkin osuus muodostaa, esim. vaihteisto 25%, kate 30%, jne.Sehän on auton kulumisesta johtuvia kuluja moottorin, vaihteiston, alustan ja jarrujen huollosta lähinnä. Esim. jos tiedetään että turbo pitää vaihtaa/huoltaa 1000 ek kilometrin välein ja se maksaa 2000€(hinnat ja määrät viitteelliset) niin silloin laskea suoraan mitä sen osuus vuokrasta on. Uudet jarrupalat ja -levyt ei taida tonnilla saada täyttä kierrosta... Ja sama tietty kaikille osille. Lähtökohta varmaan kaikilla vuokraajilla on se että auto on vuokrauksen jälkeen samassa kunnossa kuin ennen sitä. Plus sitten vielä päälle se kate jonka auton vuokraaja itselleen palkkaa haluaa, koska eihän kukaan ralli-autoa ilmaiseksi tai tappiolla halua vuokrata. Siten saadaan joku summa joka on katettava, vaikka 5000€ ja kun normi SM-rallissa on noin 100km ek:a niin se tekee sen 50€/km... Ja kuten sanoin sen päälle nuo muut kulut eli renkaat, bensat, ilmoittautumiset, nuotitus, asumiset, ruoat, vakuutus ym niin saadaan lopullinen summa joka on jotain ihan muuta kun 50€/km.
Jaa, tuotapa en tiedä... Toki vuokraaja sen itse tietää ja luulen että vuokraajalta ei 100% totuutta noista osuuksista saa edes nyhtämällä koska ne on osin varmaan "liikesalaisuuksia". Eli tuskin vuokraaja kertoo paljon se ottaa siitä riemusta palkkaa että vuokraa autoaan toiselle.Nimenomaan näin. Ajattelin sitä, että onko asiakkaat pystyneet rationaalisesti laskea kuinka monta % tuosta 50e/km mikäkin osuus muodostaa, esim. vaihteisto 25%, kate 30%, jne.
Tuossa Itä-Savo verkkolehden uutinen vielä Savonlinnan Seurahuonerallista missä Juho itse valaisee peruuntumisen taustaa.Huh. kyllä on € nostanut hintoja, kun muistan aikanaan jonkun suomalaisen yksityiskuskin, oliko Tuohino sanoneen, että Km/1000mrk
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/rallikisat murske-32109"Tarkoittaisi rallien loppumista" - viranomaiselta tulossa raju vaatimus
Ely-keskus haluaa rallijärjestäjiltä kiinteän määrän mursketta takaisin teille kesät talvet.
Kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) on jättänyt eduskunnalle kirjallisen kysymyksen "Autojen nopeuskilpailujen eli rallien järjestäjiä koskeva teiden kuntoonpanosopimus".
Edustajan mukaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus eli Ely-keskus valmistelee uutta pohjaa sorateiden rallikisojen kuntoonpanosopimukselle. Se on asiakirja teiden kunnostamisesta rallikisojen jälkeen.
"Uudessa sopimuspohjassa todetaan saamani tiedon mukaan seuraavasti: 'kulutuskerrosmursketta lisätään aina vähintään kymmenen tonnia yhtä tiekilometriä kohden'. Ely-keskus haluaa siis sopimukseen kirjauksen kiinteästä määrästä kulutuskerrosmursketta, vaikka ralli ajettaisiin talvella lumisella ja jäisellä tiellä", kysymyksessä todetaan.
"Tämä ei ole järkevää: esimerkiksi talvisin murskeen ajattaminen teille voi olla jopa haitallista. Lisäksi rallien jälkeiset korjaustarpeet eivät ole samanlaisia joka tieosuudella. Ne riippuvat tiestöstä, vuodenajasta sekä rallin kokoluokasta".
Timo Heinosen mukaan "järkevin toimintatapa olisi jatkaa nykyistä käytäntöä, jossa rallin järjestävä taho huolehtii korjaustöistä sekä harkinnanvaraisesti ajattaa kulutuskerrosmursketta".
Hänen mukaansa velvoitteet nostaisivat yhden erikoiskokeen kustannuksia 3 000-5 000 euroa.
– Käytännössä tämä tarkoittaisi rallien loppumista, Heinosen kysymyksessä todetaan.
Kysymyksessä tiedustellaan ministeriltä, onko järkevää kirjata normaalin tien korjauksen lisäksi "vielä kulutuskerrosmurskeen vähimmäismäärä sopimukseen ja siirtää alati heikkenevien teiden perusparannus rallien järjestäjille valtiolta, jolle se teiden omistajana oikeasti kuuluu".
Heinonen ihmettelee haluttua muutosta. Nykyisin "järjestävä taho on vastuussa tieosuuksista sekä niiden kunnostamisesta entiselleen nopeuskisojen jälkeen. Yleiset tiet tulevat jo nykyisellään rallia edeltävää parempaan kuntoon. Tämä käytäntö on ollut käytössä vuosikymmeniä, eikä sen tulkitsemisessa tai toteuttamisessa ole ollut ongelmia. Toimintatapa on myös kasvattanut ennätysmäärän maailmanmestareita".
Mistä sen tietää, tiistaina siellä ainakin tuli lunta...Viikonloppuna Tapio Laukkanen - Pasi Törmä Keniassa Kisumun rallissa. Ei ainakaan lumikeliä.
Tuskin Kinangopin sää vaikuttaa Kisumussa...Mistä sen tietää, tiistaina siellä ainakin tuli lunta...