Ralliuutisia, vol 2

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4545
Sijainti
Salo
Toyota made in Puuppola kuulllostaa Petelius-Kalliala -sketsiltä siihen asti, kunnes tulostaululla toisin todistetaan.
Näin se suunnilleen menee. Itse en jaksa antaa ihmeempää painoarvoa "se ja se on sanonu sitä ja sitä ja FIA WEC 6 hours of Kymi"-kuiskutteluille. Paskapuheet kun loppuvat tasan ja vasta silloin kun vihreä lippu heilahtaa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8259
Tommi on päällikkö. Puuppolassa lämpiää lähinnä sauna.

TOMMI MÄKINEN LEADS TOYOTA GAZOO RACING’S WRC RETURN IN 2017

Toyota GAZOO Racing has determined its team structure leading up to Toyota’s return to the FIA World Rally Championship (WRC) in 2017.
Toyota President Akio Toyoda will serve as team chairman while Tommi Mäkinen*, a celebrated WRC veteran, will be offering his expertise as team principal. With comprehensive oversight from Mäkinen, who holds four drivers’ titles over his 18-year WRC career, the team will strengthen its vehicle development capabilities and work toward 2017.

Team name
Toyota GAZOO Racing

Vehicle
Yaris WRC (length: 3910 mm; width: 1820 mm)

Team chairman
Akio Toyoda

Team principal
Tommi Mäkinen

http://www.toyota-motorsport.com/en/latest-information-archive-en/462-tommi-maekinen-leads-toyota-gazoo-racing-s-wrc-return-in-2017
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
No tossa näkee kuitenkin että ei savua ilman tulta. Ylen juttu oli siis fantasiaa, Autosportin juttu melkein oikein, koska väitti että TMG olisi sivuutettu.

Tosiaan kaikki Toyotan jutut uudelleen brändättiin aiemmin tämän vuoden alussa Toyota Gazoo Racing -nimen alle, jota on aiemmin käytetty Nyrre 24h:llä ja Super GT:ssä. Gazoo tarkoitti jotain japaniksi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Vai sittenkin...

http://www.ksml.fi/urheilu/uutiset/lahdemme-taistelemaan-heti-mestaruudesta-toyotan-tallipaallikko-tommi-makinen-lupaa/2083013

Ralliprojektissa on kokonaisvastuu annettu Tommi Mäkinen Racingille.

– Suunnittelemme ja rakennamme WRC-autojen ohella myös kevyempiä malleja eli R2- ja R5 -autoja, Mäkinen kertoo.

Yksi punnittava asia on se, missä rakennustyö toteutetaan. Mäkisen mukaan vaihtoehtoja on niin Suomessa kuin maailmallakin.

– Tässäkin suhteessa asiat on harkittava tarkkaan.

Toyota Motorsport GmbH (TMG) pyörittää valmistajan koko moottoriurheilutoimintaa Saksan Kölnistä käsin.

– Kölnin kanssa teemme tietenkin yhteistyötä, mutta se ei ole vaihtoehto rallitoiminnan pesäpaikaksi, Mäkinen paljasti.
http://www.hs.fi/urheilu/a1436232569697

"Paikkana on nyt aluksi ainakin Puuppola, kun projekti alkaa. Tilat on nuo määrätyt mitä on. Syksyllä sitten katsotaan tarkemmin, missä jatketaan. Mutta välittömästi tässä on päästävä liikkeelle. Se on ainut vaihtoehto koota nopeasti suunnittelutiimi kasaan", Mäkinen paaluttaa.

Merkin aiempaa kilpailutoimintaa hoidettiin aina vuoteen 1999 asti Saksassa sijaitsevasta rallipajasta, mutta tulevaisuus tulee olemaan sinivalkoinen. Syy on yksinkertainen: resurssipula.

"Yhteistyötä Kölnin kanssa tehdään, mutta heillä on se WEC-sarja hoidettavana ja miljoona muutakin projektia. He palvelevat vähän kaikkia asiakkaita. Moottorin ja aerodynamiikan kanssa teemme silti kohtuullisen paljon töitä yhdessä Kölnin kanssa."
Mitähän nyt sitten tarkoittaa "kohtuullisen paljon"? Jotenkin nyt ihmetyttää miten Mäkisen paja ja TMG voi mitenkään olla vertailukelpoiset.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4545
Sijainti
Salo
Hmmmm...toki Suomessa on pajoissa tehty esim. nelivetoisia Porscheja ennen kuin merkillä oli edes nelivetoista mallia, mutta nykyaikaisen WRC-tiimin pyörittäminen on jotain muuta. Logistisesti ehkä Suomi on huono sijainti.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Tässä rallye-magazin.de:n näkemys aiheesta:


Lisää tehoa, vähemmän painoa, vapauksia aerodynamiikkaan... WRC:hän lähestyy jo B-ryhmää:thumbup: - ja alkaa mennä ohikin: Näissä tulee olemaan 380 hv, kun Lancia 037 Evossa oli n. 350 hepoa...
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7567
Alkaa pikkuhiljaa taas näyttää mm-sarjan lähitulevaisuus hyvältä. Vielä kun M-sport saisi jollain ilveellä Fordilta täyden tuen.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Ahtopaineita ei nostettu joten vääntö ei kasva, ainakaan paljon mutta kierrokset kylläkin :ahem:. Luulen että tuohon 380 hv voidaan lisätä noin 10-20 hv. En tiedä paljonko tehoja (luulisin 330 hv – 340 hv välillä) nykyisillä WRC autoilla on mutta laskemalla kuristajan pinta-alalla 33 mm halkaisijalla 36 mm halkaisijaan, pinta-ala kasvaa 19% ja tehon pitäisi kasvaa suunnilleen samassa suhteessa.

Jos nykyinen teho on 330 hv, niin 36 mm kuristimella teho olisi 393 hv. Jos 340 hv niin uusi teho olisi 405 hv.:thumbup:
 

Rontti

Well-known member
Liittynyt
18.4.2009
Viestit
143
Jos nykyinen teho on 330 hv, niin 36 mm kuristimella teho olisi 393 hv. Jos 340 hv niin uusi teho olisi 405 hv.:thumbup:
90-luvun alussa 40 mm kuristimella olevissa A-ryhmäläisissä oli sen päälle 400 hv. Siitä se kuristimen kuristaminen alkoi pikkuhiljaa. Vääntöä ei toki ollut nykyisenlaisesti.
Tällä hetkellä taitaa olla päälle 350 hv WRC autoissa.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
90-luvun alussa 40 mm kuristimella olevissa A-ryhmäläisissä oli sen päälle 400 hv. Siitä se kuristimen kuristaminen alkoi pikkuhiljaa. Vääntöä ei toki ollut nykyisenlaisesti.
Tällä hetkellä taitaa olla päälle 350 hv WRC autoissa.
Niin sitä huhuttiin että parhaimmilla oli yli 400 heppaa. Katsoin nyt vain omasta VM:n sisällysluettelosta että VM:n numerossa 2012/2 numerossa Lasse Lampi kertoi että silloisessa Mitsu VR4:ssa oli 393 hv 1,7 baarin ahtopaineella.

Numerossa 2012/6 olen taas merkannut että Mitsun kaasuläpän halkaisija oli 41,2 mm kun kuristin oli 40 mm mihin Lasse Lampi muistaakseni kommentoi että se ei paljon vaikkutanut Mitsun tehoon. Pitäisi varmaan kaivaa ne lehdet kaapista ja lukea tarkemmin.

En oikein usko että nykyisissä WRC autoissa olisi yli 350 hv mutta jos sinulla on parempaa tietoa, en käy väittelemään.:)
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
90-luvun alussa 40 mm kuristimella olevissa A-ryhmäläisissä oli sen päälle 400 hv. Siitä se kuristimen kuristaminen alkoi pikkuhiljaa. Vääntöä ei toki ollut nykyisenlaisesti.
Tällä hetkellä taitaa olla päälle 350 hv WRC autoissa.
Ja käsittääkseni ennen vuotta -90 ei A-ryhmässä ollut kuristimia lainkaan.
Minä en tuohon usko että tällä hetkellä olisi yli 350 hv. Ehkä pikemminkin jotain n. 330 hv.

Saapa nähdä tekeekö pelkkä lisäteho autuaaksi. Voimansiirtoa, aerodynaamista pitoa ja joustovaroja pitäisi vähentää samalla, jotta kaarrenopeudet eivät karkaisi käsistä ja ajolinjoissa jotenkin näkyisi se lisääntynyt teho. Ja jos kaarrenopeuksille ei tehdä mitään, niin muutaman vuoden päästä tehoja ollaan kuitenkin taas rajoittamassa.. :rolleyes: Tietysti jos tunnelmasta puhutaan niin myös liekit ja pauke putkessa olisi mukavaa saada takaisin.
 
Viimeksi muokattu:

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Minä en tuohon usko että tällä hetkellä olisi yli 350 hv. Ehkä pikemminkin jotain n. 330 hv.
Ja sekin on liioittelua. Virallisilta tallien sivuilta katsoin tehoja, ja esim. VW Polossa 318 ja Hyundaissa 300. Nuo eivät tosin ole täysin vertailukelpoisia keskenään, VW:n sivuilla DIN-heppoina lukema ilmoitettu ja Hyundailla taisi olla anglosaksinen hevosvoima, mutta noiden välinen ero on kuitenkin käytännössä olematon näin pienissä teholukemissa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4545
Sijainti
Salo
Tietysti jos tunnelmasta puhutaan niin myös liekit ja pauke putkessa olisi mukavaa saada takaisin.
Kuitenkaan en toivoisi, että menisi samaan suuntaan kuin rallicrossissa SuperCarit. Niissähän pakoääntä ei ole juuri ollenkaan, mutta tuo erityisesti alaspäin vaihtojen räpätys kuulostaa jo vähän ylimitoitetulta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3492
Sijainti
JKL
Ja sekin on liioittelua. Virallisilta tallien sivuilta katsoin tehoja, ja esim. VW Polossa 318 ja Hyundaissa 300. Nuo eivät tosin ole täysin vertailukelpoisia keskenään, VW:n sivuilla DIN-heppoina lukema ilmoitettu ja Hyundailla taisi olla anglosaksinen hevosvoima, mutta noiden välinen ero on kuitenkin käytännössä olematon näin pienissä teholukemissa.
Ei se 330-350hv mitenkään kaukana totuudesta ole. Nuo tehtaan "viralliset" lukemat on aina 10-20% oikeasta koska eihän ne totuutta koneidensa teho/vääntökäyristä kerro... Ei ne niin hölmöjä ole.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Ja sekin on liioittelua. Virallisilta tallien sivuilta katsoin tehoja, ja esim. VW Polossa 318 ja Hyundaissa 300. Nuo eivät tosin ole täysin vertailukelpoisia keskenään, VW:n sivuilla DIN-heppoina lukema ilmoitettu ja Hyundailla taisi olla anglosaksinen hevosvoima, mutta noiden välinen ero on kuitenkin käytännössä olematon näin pienissä teholukemissa.
Tiimien nettisivuilla lukee sitä, mitä he haluavat muiden tietävän. Tehdastiimit eivät koskaan ilmoita todellisia teholukemia. Eivätkä kerro edes asiakasautojen ostajille, paljonko niissä on tehoja. Ainoa keino saada jotain käryä aiheesta on viedä auto jonnekin tehonmittaukseen. Ei vaan joka ukolla noita nurkissa loju, eivätkä tehdastiimit kovin mielellään muiden käyttöön laitteita anna... :D
Asiakasautoihinkin oli ainakin aikoinaan saatavilla moottoria jos jonkinlaista. Hinta kasvoi ja huoltoväli lyheni, mutta myös maisema vaihtui hieman eri tapaa. Tehdaspelit ovat kuitenkin olleet vielä aina napsun eri spekseillä.

Niiltä ajoilta, kun säännöt määräsivät maksimitehoksi 300hv, tiedän yhden asiakasauton käyneen tehonmittauksessa. Lukema oli n.370.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4545
Sijainti
Salo
Kyllähän dynopajoja riittää, eri asia saako tehtaan autoa ikinä kisakunnossa rullille. Yksinkertaisimmillaan etukardaani irti, takapyörädynoon ja voimansiirron tehohäviöiden perusteella konetehon laskenta.

Mutta se on totta kanssa että ammattitiimi ei koskaan ilmoita todellisia tehoja ja jos ilmoittaa niin alakanttiin. Tehoilla brassailu kuuluu sinne Esson Baariin.
 
Ylös