Ralliuutisia, vol 2

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4545
Sijainti
Salo
Kisa MM-ralleista kiristyy, Suomenkin pidettävä varansa

Jarmo Mahosen haastattelu Kauppalehdessä. Kuulostaa tutulta (en tarkoita Desmond Tutua)...

Turhauttavinta on ollut huomata, miten hitaasti asiat FIA:n kaltaisessa organisaatiossa joskus etenevät.

”Kaikilla asianosaisilla tuntuu oleva oma lehmä jollakin tavalla ojassa, ja osa ihmisistä jauhaa edelleen rallin 1980-lukulaisista kulta-ajoista. Tällainen vilkas karjalaispoika toivoisi, että muutokset nähtäisiin osana luonnollista evoluutiota ja että tarvittaviin toimiin tartuttaisiin rivakammin”, joensuulaislähtöinen Mahonen sanoo.]
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kisa MM-ralleista kiristyy, Suomenkin pidettävä varansa

Jarmo Mahosen haastattelu Kauppalehdessä. Kuulostaa tutulta (en tarkoita Desmond Tutua)...
Jos ja kun Rallin MM-sarjan painopiste siirtyy nykyisestä Eurooppa-keskeisyydestä laajemmalle, niin sen luulisi tällöin kasvattavan EM-sarjan arvoa niin katsojien kuin kuskien / tiimien silmissä entisestään. Tiedä sitten mistä niitä Euroopan ulkopuolisia kisoja on noin vain haalittavissa kun moni kokeilu (mm. Jordania ja Indonesia) ovat osoittautuneet epäonnistuneiksi ja perinteistä Safariakaan ei voida ajaa.

Nyt kun Kiina tulee mukaan 14. MM-kisana, niin Euroopan ulkopuolisia kisoja ovat sen lisäksi Australia, Argentiina ja Meksiko. Potentiaalisimpia uusia /uusvanhoja kisoja olisivat varmaankin Uusi-Seelanti ja Japani. USA:ta en näe missään määrin potentiaalisena paikkana nykymuotoiselle rallille. Siellä homman pitää tapahtua kompaktissa ajassa ja on-site toimintona kuten Rallicross-kisat. Ei jenkkikatsojia saa metsään käkkimään moneksi tunniksi.

Brasilia ja Intia ovat varmaan FIA:n ja autonvalmistajien listalla tärkeitä, mutta kummassakaan ei juuri rallikulttuuria ole. Brasiliassa koitettiin joskus takavuosina ajella, mutta ainakaan tuolloin homma ei kiinnostanut loppupeleissä oikein ketään. Arabiemiraatit voisi olla yksi potentiaalinen ulko-eurooppalainen kisa, samoin Etelä-Afrikka.

Jatkossa kalenteri voisi ehkä näyttää jotakuinkin tällaiselta:

1. MonteCarlo
2. Ruotsi (se pakollinen lumikisa)
3. Mexico
4. Brasilia
5. Argentiina
6. Etelä-Afrikka
7. Saksa
8. Suomi
9. Australia
10. Uusi-Seelanti
11. Kiina
12. Japani
13. Abu Dhabi
14. kiertävä päätöskisa Euroopassa (Espanja, San Remo, Wales)
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4545
Sijainti
Salo
USA:ta en näe missään määrin potentiaalisena paikkana nykymuotoiselle rallille. Siellä homman pitää tapahtua kompaktissa ajassa ja on-site toimintona kuten Rallicross-kisat. Ei jenkkikatsojia saa metsään käkkimään moneksi tunniksi.
Näin on, Yhdysvaltoja ei kannata edes harkita. Siellä toki on parikin paikallista rallisarjaa, mutta toiminta on hyvin pienimuotoista maanläheistä puuhastelua (vrt. Suomen rata-autoilu) ja kisatkin lähinnä ajetaan Minnesotan, Mainen, ja Washingtonin tyylisissä vähemmän merkittävissä osavaltioissa.
 
Viimeksi muokattu:

mo7ors

Well-known member
Liittynyt
28.7.2015
Viestit
140
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7567
M-sportilta ei ole tainnut kuulua vielä mitään vuoden 2017 tiimoilta? Jos uusi auto ja laajeneva mm-kalenteri ovat liian kova pala Wilsonin firmalle, niin näinköhän keskittyvät jatkossa vain alempiin luokkiin.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Östbergille löytynee töitä M-Sportilta ensi kaudeksi. Meeken uskon testaavan Citroenia Loebin kanssa. Lefebvre saattaa ajaa ralleja yksityistallin DS3 WRC:llä. Khalid Al-Qassimin sponsorirahoille voisi olla kysyntää varsinkin M-Sportilla, mutta miksei myös Hyundailla tai VW:llä.

Huhun mukaan Bertelliltä olisi ehkä tulossa rahoitusta M-Sportille...
 
Liittynyt
19.11.2015
Viestit
4
Sitikka vetäytyy vuodeksi MM-sarjasta kehittämään autoa vuoden 2017 sääntöjen pohjalta...

http://www.ksml.fi/urheilu/uutiset/citroen-vetaytyy-vuodeksi-rallin-mm-sarjasta/2176559
Saattaa olla kylmää kyytiä luvassa taas muille kun shitröään palaa. Edellisellä kerralla taisivat harjoitella etuvetoisilla ja nekin oli jo melko kova luu nelikko-WRC-pelejä vastaan asfaltilla. Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää, VW:n dominointi on jatkunut jo liian kauan.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
M-sportilta ei ole tainnut kuulua vielä mitään vuoden 2017 tiimoilta? Jos uusi auto ja laajeneva mm-kalenteri ovat liian kova pala Wilsonin firmalle, niin näinköhän keskittyvät jatkossa vain alempiin luokkiin.
M-Sport suunnittelee täyttä päätä vuoden 2017 sääntöjen mukaista autoa. Auton testaaminen alkanee maalis-huhtikuussa. Firman bisneksen kannalta on ensi arvoisen tärkeää olla mukana pääluokassa.

Tietääkseni Mads Östberg ajaa ensi vuonna Fiestalla, sopimus on isoilta pojilta kuultujen tietojen mukaan jo tehty.

Citroen tulee tosissaan mukaan vuonna 2017. Välivuosi on fiksu veto, talli saa testata uutta autoa mielin määrin. Kris Meeke jatkaa ensi vuonna Citroenilla, hän testaa uutta autoa.
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
603
Sijainti
Kerros 107
Saattaa olla kylmää kyytiä luvassa taas muille kun shitröään palaa. Edellisellä kerralla taisivat harjoitella etuvetoisilla ja nekin oli jo melko kova luu nelikko-WRC-pelejä vastaan asfaltilla. Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää, VW:n dominointi on jatkunut jo liian kauan.

Edellisellä kerralla testasivat C4 WRC:tä ja siinä sivussa Loeb piti yllä kilpailu tuntumaa voittamalla maailmanmestaruuden yksityistallin (Kronos) Xsara WRC:llä.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Kai tämä tehdas vs. yksityistalli ero on lähinnä teennäinen? Jos rahaa on, voi Citroën hyvin jatkaa samalla tiimin kokoonpanolla ja vain ilmoittaa, että se on nyt jokin yksityistalli xxx tai esim. siirtää koko tiimin toimimaan vaikka Kronoksen alle?
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Kai tämä tehdas vs. yksityistalli ero on lähinnä teennäinen? Jos rahaa on, voi Citroën hyvin jatkaa samalla tiimin kokoonpanolla ja vain ilmoittaa, että se on nyt jokin yksityistalli xxx tai esim. siirtää koko tiimin toimimaan vaikka Kronoksen alle?
Periaatteessa kyllä. Mutta Citroën ilmoitti, ettei aio ajaa koko kautta edes "yksityistallina". Ei siinä tosin järkeä olisikaan - 2006 syynähän oli tehtaan heikko taloustilanne, kun asiakkaiden uskottiin pahastuvan, jos tehdas olisi tuhlannut rahaa rallitoimintaan samalla, kun irtisanoi työntekijöitä. Kuitenkin on todennäköistä, että Citroën ajattaa Meekeä muutamassa osakilpailussa ensi kauden aikana. Omat veikkaukseni ovat Monte, Portugali, Suomi, Kiina ja RAC.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Periaatteessa kyllä. Mutta Citroën ilmoitti, ettei aio ajaa koko kautta edes "yksityistallina". Ei siinä tosin järkeä olisikaan - 2006 syynähän oli tehtaan heikko taloustilanne, kun asiakkaiden uskottiin pahastuvan, jos tehdas olisi tuhlannut rahaa rallitoimintaan samalla, kun irtisanoi työntekijöitä. Kuitenkin on todennäköistä, että Citroën ajattaa Meekeä muutamassa osakilpailussa ensi kauden aikana. Omat veikkaukseni ovat Monte, Portugali, Suomi, Kiina ja RAC.
Tai sitten Meekeä ajattaa joku maahantuojatiimi tai ihan puhtaasti Abu Dhabi :) Tuon vapaan tetsaamisen ohella kenkä kai puristaa siitä, että Löppösen WTCC ohjelma ja uuden auton kehitystyö (mistä korimallista ja brändistä se nyt sitten tehdäänkään) syövät niin paljon resursseja, että WRC tallin pyörittämiseen ei vain ole riittävästi valuuttaa allokoitavissa.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Tai sitten Meekeä ajattaa joku maahantuojatiimi tai ihan puhtaasti Abu Dhabi :) Tuon vapaan tetsaamisen ohella kenkä kai puristaa siitä, että Löppösen WTCC ohjelma ja uuden auton kehitystyö (mistä korimallista ja brändistä se nyt sitten tehdäänkään) syövät niin paljon resursseja, että WRC tallin pyörittämiseen ei vain ole riittävästi valuuttaa allokoitavissa.
DS-brändi aiottiin siirtää formula e -sarjaan ja rallissa pitäisi jatkaa Citroenin brändillä. Tuon kokoluokan auto löytyy kolmiovisena tosin vain DS-mallistosta...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Asiahan ei sinänsä tänne kuulu, mutta kun sivuttiin, niin Loeb ei aja ensi vuonna WTCC:tä Citikalla. Sopimusta ei jatkettu ja kiitti yhteisistä vuosista Citikan kanssa. Ilmeisesti Pösöllä erämaakisoja.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Asiahan ei sinänsä tänne kuulu, mutta kun sivuttiin, niin Loeb ei aja ensi vuonna WTCC:tä Citikalla. Sopimusta ei jatkettu ja kiitti yhteisistä vuosista Citikan kanssa. Ilmeisesti Pösöllä erämaakisoja.
Ok. Sääli tavallaan,hyvinhän noi WTCC-ajot meni!
 
Ylös