Ralliuutisia, vol 2

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Autojen ajattamiseen liittyvien rahallisten kysymysten suhteen olet varmaan pitkälti oikeassa, mutta teknisellä puolella Wilson saa aivan sata-varmasti täyden tuen Fordilta. Ihan jo siitäkin syystä että ilman sitä Wilson ei koskaan olisi voinut luokitella yhtään mitään muutoin kuin rekisteröitymällä itse autonvalmistajaksi. Mutta Fordin lätkät niissä autoissa edelleen kuitenkin on.
Olisiko tässä sitten mahdollista että RB & VW tekisivät vastaavanlaisen kuvion, eli Red Bull ottaisi päävastuun tallin pyörittämisestä ja rahoituksesta ja VW jatkaisi kuitenkin "takapiruna" vaikka virallisesti poistuvatkin MM-sarjasta? Tuskin VW kuitenkaan koko VW Motorsportia alas ajaa joten pystyisivät todennäköisesti kuitenkin auttamaan Red Bullia teknisissä asioissa, mutta VW:n ei tarvitsisi sen lisäksi enää laittaa varsinaisesti rahaa kiinni tuohon rallitouhuun. Veikkaisin että aika merkittävä säästö siinäkin tulisi, ja jo käytännössä valmiit ensi kauden Polot ei menisi ihan "hukkaan". Ja joutuuhan VW käsittääkseni joka tapauksessa maksamaan palkat Ogierille ja Latvalalle niin sama kai tuo olisi maksaa heille ajamisesta VW:n lätkällä varustetulla autolla eikä kilpailevan merkin autolla.
 
Viimeksi muokattu:

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Mutta miksi ? Ei kai RedBullille ole väliä minkä merkkisen auton kylkeen he laittavat ne härät ja rahat. Mikä olisi heidän intressi säilyttää volkkari ? Toki nyt sieltä on saanut voittaja-auton ja -teamin ja sitä kautta hyvän näkyvyden. Mutta ensi kausi on kuitenkin vielä kysymysmerkki kaikkien tallien osalta.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Mutta miksi ? Ei kai RedBullille ole väliä minkä merkkisen auton kylkeen he laittavat ne härät ja rahat. Mikä olisi heidän intressi säilyttää volkkari ?
Lupaavalta vaikuttava auto? Hyvä ja tuttu tiimi? Aiempi yhteistyö Volkkarin kanssa? Jos VW Motorsport jää sinne taustalle kuitenkin hääräilemään, vaikka rahallista panostusta pienentääkin, niin en näe miksi tuo olisi Red Bullille sen huonompi vaihtoehto kuin vaikkapa Fordin kanssa työskentely. Tuo minun ajatukseni perustui siihen että Volkkari siis vetäytyisi virallisesti taustalta, mutta jäisi kuitenkin jollakin tasolla vielä sinne taustalle ja tekninen tuki jatkuisi edelleen. Tällainen kuvio tarjoaisi myös Red Bullille enemmän liikkumavaraa ja mahdollisuuden itsenäisiin päätöksiin, toisin kuin jos tekisivät pelkän sponsorisopimuksen jonkun jo olemassa olevan tiimin/automerkin kanssa. Mutta tämä siis ihan tällaista minun pohdiskelua tuon liikkuneen huhun ympärillä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Olisiko tässä sitten mahdollista että RB & VW tekisivät vastaavanlaisen kuvion, eli Red Bull ottaisi päävastuun tallin pyörittämisestä ja rahoituksesta ja VW jatkaisi kuitenkin "takapiruna" vaikka virallisesti poistuvatkin MM-sarjasta? Tuskin VW kuitenkaan koko VW Motorsportia alas ajaa joten pystyisivät todennäköisesti kuitenkin auttamaan Red Bullia teknisissä asioissa, mutta VW:n ei tarvitsisi sen lisäksi enää laittaa varsinaisesti rahaa kiinni tuohon rallitouhuun. Veikkaisin että aika merkittävä säästö siinäkin tulisi, ja jo käytännössä valmiit ensi kauden Polot ei menisi ihan "hukkaan". Ja joutuuhan VW käsittääkseni joka tapauksessa maksamaan palkat Ogierille ja Latvalalle niin sama kai tuo olisi maksaa heille ajamisesta VW:n lätkällä varustetulla autolla eikä kilpailevan merkin autolla.
Jotain tämän suuntaista huhua on viimeaikoina maalilmalta kantautunut liittyen mm. Polon viralliseen luokitteluun.
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
621
Sijainti
Kerros 107
Mutta miksi ? Ei kai RedBullille ole väliä minkä merkkisen auton kylkeen he laittavat ne härät ja rahat. Mikä olisi heidän intressi säilyttää volkkari ? Toki nyt sieltä on saanut voittaja-auton ja -teamin ja sitä kautta hyvän näkyvyden. Mutta ensi kausi on kuitenkin vielä kysymysmerkki kaikkien tallien osalta.
Red Bull ja VW nyt sattuvat olemaan kumppaneita melko laajalla rintamalla (jo yli vuosikymmenen ajan).. Aavikkorallit, dtm, rx, f1,..
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Jotain tämän suuntaista huhua on viimeaikoina maalilmalta kantautunut liittyen mm. Polon viralliseen luokitteluun.
Voihan tuo huhu pitää paikkaansa, kun viime päivät on ollut kovin hiljaista tallipaikka-uutisissa. Luulisi vaan, että niihin vähiin paikkoihin Toyotalla ja M-Sportilla olisi nyt kova kilpailu käynnissä periaatteella nopeat syö hitaat ja päätöksiä tehtäisiin jo pian. Näyttää nyt siltä, että jotakin tässä odotellaan. Ehkä päätöstä tuosta mahdollisesta Red Bull/VW-yksityistiimistä. Toisaalta kaikki odottelee Ogierin siirtoa. Hän tämän kuskiruletin kuitenkin pyöräyttää liikkeelle ja muut tulevat perässä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
En tiedä onko tämä nyt suoranaisesti uutinen, mutta liittyen huhuihin Skodan siirtymisestä WRC-autoihin tallipäällikkö Bernhard Maier sanoo:

"It will not happen. We have enjoyed success in rallying and we are enjoying success in rallying, in the WRC2 category.

We have a successful customer programme that doesn't cost us money and could earn us the championship, so why would I change that?"


Ehkä mielenkiintoisinta tuossa on lausahdus "ei maksa meille mitään".
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3579
Sijainti
JKL
En tiedä onko tämä nyt suoranaisesti uutinen, mutta liittyen huhuihin Skodan siirtymisestä WRC-autoihin tallipäällikkö Bernhard Maier sanoo:

"It will not happen. We have enjoyed success in rallying and we are enjoying success in rallying, in the WRC2 category.

We have a successful customer programme that doesn't cost us money and could earn us the championship, so why would I change that?"


Ehkä mielenkiintoisinta tuossa on lausahdus "ei maksa meille mitään".
Luulen että tuo tarkoittaa sitä että ralliautojen ja osien myynti tuottaa niin hyvin että busines pyörii omalla painollaan...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Autosportin nettisivut tietää kertoa, että Kenian Safariralli yritetään saada takaisin wrc-kalenteriin kaudeksi 2019.
Poisjäännin syy oli aikanaan hallituksen rahallisen tuen loppuminen. Nykyinen presidentti taasen näyttää vihreää valoa ja jotain neuvotteluita Jean Todtin kanssa on käyty.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Autosportin nettisivut tietää kertoa, että Kenian Safariralli yritetään saada takaisin wrc-kalenteriin kaudeksi 2019.
Poisjäännin syy oli aikanaan hallituksen rahallisen tuen loppuminen. Nykyinen presidentti taasen näyttää vihreää valoa ja jotain neuvotteluita Jean Todtin kanssa on käyty.
Hienoa jos saadaan Safari kalenteriin takaisin, muta tulisiko sitten perinteisenä kestävyyskisan tyyppisenä maratonrallina..? Epäilen että ei, mutta typistettynä versionakin olisi tervetullut wrc-sarjaan mukaan yksi Afrikan mantereen osakilpailukin.
Aikoinaan Safari oli etenkin japanilaisille rallitalleille tärkeä näyteikkuna kestävyyden & luotettavuden suhteen. Datsun/Nissan, Toyota, Mitsubishi etc. panostivat erityisesti juuri Safariralliin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Hienoa jos saadaan Safari kalenteriin takaisin, muta tulisiko sitten perinteisenä kestävyyskisan tyyppisenä maratonrallina..? Epäilen että ei, mutta typistettynä versionakin olisi tervetullut wrc-sarjaan mukaan yksi Afrikan mantereen osakilpailukin.
Aikoinaan Safari oli etenkin japanilaisille rallitalleille tärkeä näyteikkuna kestävyyden & luotettavuden suhteen. Datsun/Nissan, Toyota, Mitsubishi etc. panostivat erityisesti juuri Safariralliin.
JOS Safari palaa, niin se raiskataan nykyisen kaltaiseksi formaattiralliksi. Paluuta entisaikojen kestävyyskisaan ei ole luvassa.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Joo, turha lienee odottaa että Safarista tulisi entisaikojen tapaista kestävyyskisaa jos se ylipäätään kalenteriin takaisin palaa. Eiköhän tuokin typistetä aika lailla samaan muottiin kuin muutkin rallit, eli ajetaan niitä muutamia lyhkäisiä pätkiä keskuspaikan ympärillä moneen kertaan ja siihen sitten ehkä lisäksi joku vähän pidempi vetäisy.
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
621
Sijainti
Kerros 107
Meksikossa ajettiin nykysääntöjen mukaan maksimi pituinen pätkä, eli 80km (joka on myös pätkien max yhteispituus huoltojen välillä) ja pätkien yhteismitta rallin aikana lienee edelleen maksimissaan 500km
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Paluuta entisaikojen kestävyyskisaan ei ole luvassa.
Ei afrikkalaisissa ralleissa ole vuosiin ajettu sellaisia wanhan liiton kestävyyskisoja. Erikoiskokeisiin on siirrytty, tosin usein (lukekaa Hanaa! ja sieltä Pasi Törmän raportointia) teiden kunto on suomalaisittain nähtynä karmea! Tällaista on usein Afrikan kisojen todellisuus 2000-luvulla : https://www.youtube.com/watch?v=K5T11LXbXjQ
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Ei afrikkalaisissa ralleissa ole vuosiin ajettu sellaisia wanhan liiton kestävyyskisoja. Erikoiskokeisiin on siirrytty, tosin usein (lukekaa Hanaa! ja sieltä Pasi Törmän raportointia) teiden kunto on suomalaisittain nähtynä karmea! Tällaista on usein Afrikan kisojen todellisuus 2000-luvulla : https://www.youtube.com/watch?v=K5T11LXbXjQ
Sadekaudelle kun vielä menevät sijoittamaan Safarirallin, niin sitten muutenkin huonokuntoiset tiet muuttuvat sellaiseksi mutavelliksi jossa ei pysty rallia ajamaan.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Täällä sanottiinkin jo se mitä oli mielessä Safarin paluusta, että samaan formaattiin kuin muutkin. Tuskmpa edes yhtä Safari, kun vielä 2000-luvun alussa. Jolloin muistaakseni vielä ajettiin jopa yli 100km pikiksiä.

Aika karu ralli, muistan että joltain aivan WRC-kuskin vai oiko yksityiskuskin auto varastettiin vai varastettiiko kypärät ja kaikki...:confused:

Ps. Safari-2002 tämä nykyinen max.500km ralli, tuli täyteen jo n. 6,2ek:ssa 12ek:sta. Tais olla lyhin Safari sen historiassa näin nopeasti vilkaistuna. Elikkä tällä säännöllä ajettaisi joku 10ek:ta 40-80km.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ihan vaan se tiestö ja maisemat riittää peukutukseen Safarin paluun puolesta. Vaikka olisikin sitten normaalin mittainen ralli. Ja säännöthän on tehty rikottaviksi.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1396
https://www.facebook.com/Lanciaworkshistory/photos/pb.1237994972891751.-2207520000.1480612310./1368455406512373/?type=3&theater

Linkissä:
TO 62125M had just been rebuilt less than a week before the rally after Auriol's crash on the 1989 Sanremo Rally. Auriol crashed out of the Sanremo after rolling end over end and it appears history has repeated itself on this years edition of the Tuscan Rewind. We hope the crew are okay and I am sure the car can be repaired. A small round up of the rally will come early next week.
Jäätävää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös