Ralliuutisia, vol 2

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Ford/M-sport on kyllä täysi arvoitus millä meriiteillä sinne päästään ajamaan.
Jos d-mack diili toteutuu niin yhtä autoa ajaa todennäköisesti Tänak, tai Evans. Luulisin kuitenkin Tänakille olevan kysyntää myös muualla, joten pesti jäisi Evansille.
Jotenkin tuntuu ettei lopuille Fordin paikoille pelkillä ajotaidoilla pääse.
Kyllä Camilli ja Östberg ovat molemmat olleet tämän kauden maksukuskeja. Eli rahaa on viety kottikärryllinen mukana. Onko tämä jollekin yllätys? Mads vei myös Citroen aikoinaan rahaa mukana, ei se siitä palkaa saanut :)
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kyllä Camilli ja Östberg ovat molemmat olleet tämän kauden maksukuskeja. Eli rahaa on viety kottikärryllinen mukana. Onko tämä jollekin yllätys? Mads vei myös Citroen aikoinaan rahaa mukana, ei se siitä palkaa saanut :)
Ei se mikään yllätys ole ollut.
Camillin ajeluthan tiedetään maksetun Toyota motorsportin(tai mikä nyt olikaan tämä saksan pulju) pussista. Oli muuten se sopimus lottovoitto Suniselle ja Camillille. Suninen sijoitti rahansa paremmin.
Kukas ne Östbergin ajelut maksaa?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tämän päivän motorsportin maailmassa voi tuollaisella asenteella olla urakehityksen kanssa aika hiljaista. Se on jo hyvä sopimus tänä päivänä, ettei ajamisesta tarvitse maksaa, mutta ei saa myöskään palkkaa. Esimerkiksi WRC2-luokassa on tällä hetkellä tasan yksi talli, jonka kuljettajat saavat ajamisesta palkkaa. Kauden ajaminen kyseisessä luokassa vaatii kuitenkin budjettia 1milj.€ jos haluaa pärjätä edes hiukan, eli jonkun pitää maksaa jotain jollekin, jos haluaa antaa näyttöä edetäkseen WRC tasolle. Ja päästäkseen edes sinne WRC2-tasolle, joutuu tekemään jo aika paljon rahankeräystä ennen sitä.
Erään tunnetun ralliautoilijan ja sittemmin TV-kasvon poika kuulemma omasi juurikin tuon asenteen - eli että hänhän ei ala juoksemaan sponsorirahan perässä vaan olettaa ovien aukenevan ajotaitojen ja sukunimen perusteella... Se ura loppui sit aika lyhyeen. Ja ihan omin korvin olen ollut todistamassa kuinka joku pari kautta keski-Euroopassa rataa ajanut jannu (en nyt enää muista nimeä) sanoi kyselijöille, että tallissaan oleva GT-luokan urheiluauto pysyykin siellä tallissa ellei promoottori ja/tai kisajärjestäjät suostu maksamaan kulut kattavaa summaa siitä, että auto tulisi SM-skabaan viivalle. Peruslähtökohta kaikelle on se, että raha virtaa hänen taskuihinsa eikä suinkaan sieltä ulos. Virran vuolaudesta voidaan sitten keskustella tarkemminkin. Yllättäen ne keskustelut loppuivat ilmeisen lyhyeen. Tästäkin on jo vierähtänyt muutama vuosi.
 

Derrec

Active member
Liittynyt
26.9.2013
Viestit
26
Tosi kertomus tältä vuodelta...

Nuori lupaava ja nopea kuski teki muutamalla tuhannella eurolla todella hienot esittelymateriaalit joilla yritti kerätä budjettia Neste-ralliin. Lähetti materiaalin lähes kolmeensataan yritykseen. Sai kaksi vastausta joissa molemmissa lyhyesti kiitos mutta ei kiitos...
Tarkennatko vielä, että mitä hän noissa materiaaleissa esitteli? Mikä oli pääviesti?

Ja sitten vielä tuo lähettäminen. Se on vähän kun naapurin äijä teki hienon työhakemuksen ja lähetti se sattumanvaraisesti 300:n paikalliseen yritykseen. Sai YHDESTÄ vastauksen, että kiitos EI.

En väitä tuon helppoa olevan, mutta säälittää noiden muutaman tonnin puolesta, että jo lähtötilanne kertoo niiden menevän varmuudella kankkulan kaivoon.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3538
Sijainti
JKL
Tarkennatko vielä, että mitä hän noissa materiaaleissa esitteli? Mikä oli pääviesti...
Itseään, tavoitteitaan, tulevaisuuden suunnitelmaa. Mukana oli käsittääkseni ihan oikeasti lajia ja markkinointia tuntevia kavereita... Eikä pelkästään rahaa kerjätty vaan erilaisia yhteistyö variaatioita oli mukana... Eli ei siinä vaan painettu ja lähetetty mainosta sekä toivottu parasta... Kertoo vaan suhteiden merkityksestä. Pitää tuntea joku joka tuntee jonkun jne...
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Kv ratapuolella tekeminen näyttäisi menevän yhä enemmän siihen että nostetaan kuljettajaksi niitä jotka ovat jotain muuta kautta seurattuja "julkkiksia" tai mielenkiintoisia persoonia jo ennen moottoriurheilu-uraa. Yhteistyökumppaneille tälläiset median moniosaajat tuo hyvän lähtö-näkyvyyden ja yhteistyökumppaneille toivottu menestys ei tarkoita esim. kisasijoitusta vaan perustasolla esim. kuljettajan tykkääjien ja seuraajien kehitystä tietyllä ajanjaksolla millä kuljettaja on joukkoineen tuottanut live-streamit ja vlogit ajanjakson testeistä, kisoista ja muusta seuraajia kiinnostavasta säädöstä. Sitä onko tällä enään mitään tekemistä moottoriurheilun kanssa voi olla montaa mieltä, mutta lajia vaan nyt on vaikea harrastaa ilman ulkopuolista rahaa, ellei ole itse varakas.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Näytti Mäkinen vahvistaneen ylen uutisissa, että Toyota aloittaa Montessa kahdella autolla.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Yle kertoo että Hänninen ja Lappi ajavat täyden kauden Toyotalla.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mahtavaa!
Toivotaan että saadaan tuloksiakin aikaiseksi, että ei tarvitse spekuloida.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Viimeistään Montessa saadaan esimakua siitä kuinka hyvin Tommin ja Juhon autonkehitys on onnistunut. Pahat kielet kun kertovat että Toyotan vauhti tulee olemaan luokkaa Suzuki SX4 ja vauhdissa jäävät jälkeen Skodan ja Fordin R5:lle. Tommin pitsimisu-aikojen menestyksen takana kun oli mies nimeltään Lasse Lampi.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Yle kertoo että Hänninen ja Lappi ajavat täyden kauden Toyotalla.
Odotetut kuskit Tommi lopulta valitsi, vahvasti toki veti Suomi-laseilla katsottuna kotiinpäin. Toisessa autossa olisi voinut hyvin nähdä jonkun ulkomaalaisenkin. Hännisen nyt ainakin luulisi tuntevan auton läpikotaisin kun on sillä testiä paljon ajanut. Kunhan nyt alkuun saavat kokemusta tallina ensikaudesta ja ajettua kisoja maaliin & näkevät missä mennään muihin verrattuna. Seuraavalle voi sitten alkaa asettaa jotain kunnon tulostavoitteitakin.
 
Viimeksi muokattu:

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Samalla mahdollisuus antaa kuvaa osaamisesta kautta 2018 ajatellen. Silloin voi olla paikka yhdelle suomalaiselle.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Samalla mahdollisuus antaa kuvaa osaamisesta kautta 2018 ajatellen. Silloin voi olla paikka yhdelle suomalaiselle.
Tai sit mikäi rivien välistä olen oikein lukenut, niin ajetaan edelleen kahdella suomalaisella - toinen niistä on varmaan Lappi ja toinen JML. Mari-Jatin Tommi olis halunnu nytekin muttei ollut saatavissa.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Tommi Mäkinen sanoo sitten, että mitään kuljettajasopimuksia olisi tehty. Tietoa ei siis julkaistu vaan se taisi vuotaa.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Tai sit mikäi rivien välistä olen oikein lukenut, niin ajetaan edelleen kahdella suomalaisella - toinen niistä on varmaan Lappi ja toinen JML. Mari-Jatin Tommi olis halunnu nytekin muttei ollut saatavissa.
Paljon mahdollista. Hänninen on toki varmempana kuljettajana parempi kehittämään autoa, voitoista ei ehkä ajeta mutta pysytään tiellä.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Twitter kertoo, että ensi vuonna Power Stage -pisteitä annetaan viidelle nopeimmalle.
En tiedä muuttaako mitään mihinkään suuntaan, mutta saattaa olla hyvä uudistus Power Stagen mielenkiinnon kannalta, sekä kuskeille, että katsojille.

 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Mikäs siinä. Jos nopein saa 5 pistettä, niin siinä on jo ihan kova panos. Oletettavasti ensi kaudella joku muukin kuin Ogier ajaa mestaruudesta, niin Power Stage pisteiden merkitys kasvaa.
 
Ylös