Ralliuutisia, vol 2

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Oli sieltä vissiin rahoittajakin kadonneet joten eiköhän siellä syitä ollut useampikin... Mutta jokohan Mahonen taas vähäksi aikaa uskoo ettei tuonne kannata väkisin yrittää...
Sitruuna sinne ennenkaikkea haluaa. Kiina heille tärkein markkina-alue kun Euroopassa ei rapeat ranskalaiset kelpaa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Sitruuna sinne ennenkaikkea haluaa. Kiina heille tärkein markkina-alue kun Euroopassa ei rapeat ranskalaiset kelpaa.
Näinkö on? Eiköhän tuo muitakin valmistajia kiinnosta?

Vertaukseksi heinäkuun 2016 Kiinan rekisteröintitilastosta poimintoja: Volkkareita sijoilla 3, 6, 8, 11... Fordeja esim 10, 15, 57, 82... Citroeneja 91, 125. Toki siis paikallisten yritystensä kautta eli mallit eivät ole vertailukelpoisia Eurooppaan tai Amerikkaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Näinkö on? Eiköhän tuo muitakin valmistajia kiinnosta?

Vertaukseksi heinäkuun 2016 Kiinan rekisteröintitilastosta poimintoja: Volkkareita sijoilla 3, 6, 8, 11... Fordeja esim 10, 15, 57, 82... Citroeneja 91, 125. Toki siis paikallisten yritystensä kautta eli mallit eivät ole vertailukelpoisia Eurooppaan tai Amerikkaan.
Citroenille Kiinan saaminen MM-sarjaan oli lähes kynnyskysymys.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Ehdottomasti Aasiaan juuri tuonne Kiinan Japanin seudulle pitäisi saada mm-ralli. Jos houkuttelisi vaikka yhden japsivalmistajan mukaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jari Huttunen varmisti eilen Opel Adam Cupin sarja voiton voittamalla Saksan MM-rallin yhteydessa ajetun osakisan. Isot onnittelut. Hieno voitto. Tänään seuraava osakisa ja Jari näemmä jatkoi siitä mihin jäi eli ekalla pätkällä pohjat. Toivottavasti saavutus avaa ovia jonnekin päin...

Tässä vielä tuloksia:
http://znts.de/zeitnahme/lives/307/rc_zoom_zeit_live_adac_2211.html
Tuskin avaa muualle kuin Äffä-sarjaan, mutta jos rahaa löytyy, niin Drive Dmack Cupiin tuo varmaan käy työnäytteestä. Suomalaisten rattimiesten (radalla ja rallissa) suurin ongelma urakehityksen suhteen on se että ei ole haluja tai kykyjä laskea taaloja pinoon kun pitäisi lähteä maailmalle ajamaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3537
Sijainti
JKL
Tuskin avaa muualle kuin Äffä-sarjaan, mutta jos rahaa löytyy, niin Drive Dmack Cupiin tuo varmaan käy työnäytteestä. Suomalaisten rattimiesten (radalla ja rallissa) suurin ongelma urakehityksen suhteen on se että ei ole haluja tai kykyjä laskea taaloja pinoon kun pitäisi lähteä maailmalle ajamaan.
Näihän se menee ja sikäli kun tiedän niin ei Huttusellakaan juuri rahaa ole takana. Mutta parivuotta sitten Emil Bergqvist voitti tuon saman Adam Cupin ja pääsi ajamaa tehtaan palkkalistoilla Adam R2:a ERC-sarjaan... Tuo taas sitten riippuu tehtaan halusta ajaa ko. sarjaa... Toivotaan että jotain. Ja sen Huttunen on tehnyt oikein eli lähtenyt täältä härmästä pois sinne missä saa naaman ja nimen näkyviin. Täältä kukaan ei tule hakemaan...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Elfyn Evans varmisti brc sarjan mestaruuden voittamalla Ulster rallin.
Isänsä taisi voittaa tittelin 20v sitten.

Ulsterissa taisi sadella vähän räntääkin ja järjestäjä antoi poikkeusluvan leikata kuvioita renkaisiin turvallisuus syistä.

Vielä on brc:ssä Manx ralli jäljellä.
Käsittääkseni sinne pitäisi lähteä Mads Östbergin ja ehkä jopa Kevin Abbringin r5 Hyundailla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Elfyn Evans varmisti brc sarjan mestaruuden voittamalla Ulster rallin.
Isänsä taisi voittaa tittelin 20v sitten.
VeeÄmmässä oli juttua että NORF olisi ollut Evansin viimeinen kisa WRC2 luokassa ja jo Saksaan olisi pitänyt tuolla isojen poikien auto alle. Ei kuitenkaan järjestynyt mutta ehkä sitten loppukauden kisoihin. WRC2 kun alkaa ilmeisesti olemaan ns. nähty.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Tuskin avaa muualle kuin Äffä-sarjaan, mutta jos rahaa löytyy, niin Drive Dmack Cupiin tuo varmaan käy työnäytteestä. Suomalaisten rattimiesten (radalla ja rallissa) suurin ongelma urakehityksen suhteen on se että ei ole haluja tai kykyjä laskea taaloja pinoon kun pitäisi lähteä maailmalle ajamaan.
Onhan tuo rallin tuntemuksesi aikaisemminkin jo selväksi tullut, mutta aina vaan jaksat vetää pohjalukemat uusiksi. :D

Kuten hyvän lajia tuntevana tiedät, on tuosta Adam Cupista valittu aina kauden päätteeksi yksi kuljettaja ajamaan Opel Motorsportin tehdaskuskina seuraavalle kaudelle. Tuon sopimuksen arvo on n. 200th€ ja tähän asti kuljettajat ovat ajaneet Junnu ERC-sarjaa + 2-3 muuta isompaa kisaa.
Kuten hyvin lajin koukeroista perillä olevana myös tiedät, FIA neuvottelee tällä hetkellä Eurosportin kanssa JWRC ja JERC sarjojen yhdistämisestä, eli tulossa on mahdollisesti uusi junnumestaruussarja, jossa osa kisoista ajettaisiin MM-rallien yhteydessä ja osa ERC-rallien yhteydessä. Tämän hetkinen JWRC-konsepti päättyy tähän kauteen ja hyvä niin, sillä harvalla junnulla on laittaa 400-500th€ budjettia sarjan kiertämiseen. Jos sarjat yhdistyvät ja Opel ajattaa tiimiään siellä, olisi se lottovoitto nuorelle suomalaiselle, jos hän tulee valituksi Opel Motorsport-kuljettajaksi.

J.Huttunen varmisti Cupin mestaruuden jo siinä kohtaa, kun kaksi kisaa oli vielä ajamatta ja on tod.näk. kohtalaisen vahvoilla Opelin kuljettajaa valittaessa, koska on kerännyt jo nyt kaksi kertaa niin paljon pisteitä, kun sarjan toisena oleva kuljettaja. Kuudesta kisasta viisi voittoa, kuusi kertaa lisäpisteet suurimmasta määrästä ek-pohjia sekä kuusi kertaa power stage-voitto. Yksi voitto vaihtui shikaaniosumasta tulleen aikasakon myötä kolmanteen sijaan. Kannattaa huomioida, että ennen kauden alkua ei kuljettaja ollut ajanut ainoatakaan asfalttirallia.

Sarjaan lähdettiin juurikin siksi, että rahaa ei ollut lähteä DDFT-sarjaan. Tässä Opel Cupissa on kuitenkin mahdollisuus voittaessaan saada ohjelma seuraavalle kaudelle, mikä on ainoa keino jatkaa uraa eteenpäin ulkomailla, kun ei ole mitään mesenaattia taustalla. Ainakaan vielä.

Uraansa rakentavien Rattimiesten ongelma ei ole se, etteikö olisi haluja tai kykyjä laskea taaloja pinoon. Rahoituksen kerääminen on vain tämän päivän Suomessa vaikeutunut vuosi vuodelta. Tuossa pari vuotta takaperin eräs 2000-luvun alussa isojakin budjetteja kerännyt henkilö kokeili kasata muutaman kympin pakettia ja aluksi mainitsi homman olevan pala kakkua. Parin-kolmen kuukauden päästä totesi, että rahoituksen kerääminen on hankaloitunut kymmenessä vuodessa uskomattoman paljon ja nosti kädet pystyyn. Eli jos nyt jonkun mielestä rahojen kerääminen on helppoa lupaaville junnuille ulkomaan projekteja varten, saa laittaa yv:tä tulemaan. Hommia on tarjolla ja paljon.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Onhan tuo rallin tuntemuksesi aikaisemminkin jo selväksi tullut, mutta aina vaan jaksat vetää pohjalukemat uusiksi. :D

Hyppää pituutta... noin nätisti sanottuna....:thumbfh:

Uraansa rakentavien Rattimiesten ongelma ei ole se, etteikö olisi haluja tai kykyjä laskea taaloja pinoon. Rahoituksen kerääminen on vain tämän päivän Suomessa vaikeutunut vuosi vuodelta. Tuossa pari vuotta takaperin eräs 2000-luvun alussa isojakin budjetteja kerännyt henkilö kokeili kasata muutaman kympin pakettia ja aluksi mainitsi homman olevan pala kakkua. Parin-kolmen kuukauden päästä totesi, että rahoituksen kerääminen on hankaloitunut kymmenessä vuodessa uskomattoman paljon ja nosti kädet pystyyn. Eli jos nyt jonkun mielestä rahojen kerääminen on helppoa lupaaville junnuille ulkomaan projekteja varten, saa laittaa yv:tä tulemaan. Hommia on tarjolla ja paljon.
On niitä(kin) kavereita, joiden asenne on alusta lähtien se, että he eivät ole tuomassa myötäjäisrahaa talliin vaan ovat kiinnostuneita vain ja ainoastaan ammattilaissopimuksista ts. että heille maksetaan. Neuvotteluja voidaan käydä ainoastaan siitä mikä on sopiva korvaus heidän palveluksistaan. Ja tiedän tasan tarkkaan että sponsorirahan kerääminen tämän päivän Suomesta kysyy ihan oikeasti helvetin hyviä suhteita ja/tai sitä omaa kapitaalia. Moni kelvollinen kuski jää rannalle vaikka ajaisi jäljet selkään monelle ns. tehdaskuljettajalle. Pelkillä rattimiehen lahjoilla ei Suomesta ponnisteta maailmalle. 90-luvun alkupuolella ja 2000-luvun alussakin oli vielä jotain saumoja herättää tallipäälliköiden huomio voittamalla ison A:n SM. Tänäpäivänä Suomenmestaruus ei ole mikään mainittava meriitti. Enkä usko että juuri minkään muunkaan sarjan voitolla niitä ovia auotaan. Money talks ja bullshit walks.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Stephane Sarrazin näyttää ilmoittautuneen Tour de Corselle Hyundai i20 R5 autolla.
Joko tuo on luokiteltu?
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Onhan tuo rallin tuntemuksesi aikaisemminkin jo selväksi tullut, mutta aina vaan jaksat vetää pohjalukemat uusiksi. :D

Hyppää pituutta... noin nätisti sanottuna....:thumbfh:



On niitä(kin) kavereita, joiden asenne on alusta lähtien se, että he eivät ole tuomassa myötäjäisrahaa talliin vaan ovat kiinnostuneita vain ja ainoastaan ammattilaissopimuksista ts. että heille maksetaan. Neuvotteluja voidaan käydä ainoastaan siitä mikä on sopiva korvaus heidän palveluksistaan. Ja tiedän tasan tarkkaan että sponsorirahan kerääminen tämän päivän Suomesta kysyy ihan oikeasti helvetin hyviä suhteita ja/tai sitä omaa kapitaalia. Moni kelvollinen kuski jää rannalle vaikka ajaisi jäljet selkään monelle ns. tehdaskuljettajalle. Pelkillä rattimiehen lahjoilla ei Suomesta ponnisteta maailmalle. 90-luvun alkupuolella ja 2000-luvun alussakin oli vielä jotain saumoja herättää tallipäälliköiden huomio voittamalla ison A:n SM. Tänäpäivänä Suomenmestaruus ei ole mikään mainittava meriitti. Enkä usko että juuri minkään muunkaan sarjan voitolla niitä ovia auotaan. Money talks ja bullshit walks.
Tämän päivän motorsportin maailmassa voi tuollaisella asenteella olla urakehityksen kanssa aika hiljaista. Se on jo hyvä sopimus tänä päivänä, ettei ajamisesta tarvitse maksaa, mutta ei saa myöskään palkkaa. Esimerkiksi WRC2-luokassa on tällä hetkellä tasan yksi talli, jonka kuljettajat saavat ajamisesta palkkaa. Kauden ajaminen kyseisessä luokassa vaatii kuitenkin budjettia 1milj.€ jos haluaa pärjätä edes hiukan, eli jonkun pitää maksaa jotain jollekin, jos haluaa antaa näyttöä edetäkseen WRC tasolle. Ja päästäkseen edes sinne WRC2-tasolle, joutuu tekemään jo aika paljon rahankeräystä ennen sitä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3537
Sijainti
JKL
Tosi kertomus tältä vuodelta...

Nuori lupaava ja nopea kuski teki muutamalla tuhannella eurolla todella hienot esittelymateriaalit joilla yritti kerätä budjettia Neste-ralliin. Lähetti materiaalin lähes kolmeensataan yritykseen. Sai kaksi vastausta joissa molemmissa lyhyesti kiitos mutta ei kiitos...
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Tämän päivän motorsportin maailmassa voi tuollaisella asenteella olla urakehityksen kanssa aika hiljaista. Se on jo hyvä sopimus tänä päivänä, ettei ajamisesta tarvitse maksaa, mutta ei saa myöskään palkkaa. Esimerkiksi WRC2-luokassa on tällä hetkellä tasan yksi talli, jonka kuljettajat saavat ajamisesta palkkaa.
Edes WRC-luokassa eivät tällä kaudella kaikki saa ajamisestaan palkkaa. Pilvilinnoissa on tietysti hyvä elellä, kun ollaan niin rattimiestä kun olla ja voi.

Sordon odotettu sopimus julkaistu. Jospa se tästä pikkuhiljaa lähtisi purkautumaan. Taitaa mielenkiintoisimmaksi jäädä Neuvillen ja Östbergin tekemiset.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
95
Edes WRC-luokassa eivät tällä kaudella kaikki saa ajamisestaan palkkaa. Pilvilinnoissa on tietysti hyvä elellä, kun ollaan niin rattimiestä kun olla ja voi.

Sordon odotettu sopimus julkaistu. Jospa se tästä pikkuhiljaa lähtisi purkautumaan. Taitaa mielenkiintoisimmaksi jäädä Neuvillen ja Östbergin tekemiset.
Sen verran heikot on Madsin näytöt tältä kaudelta, että tiukassa voi hyvä penkki olla ensi kaudeksi. Tosin pelastukseksi voi nousta se seikka, että ajopaikkoja on Toyotan tulon myötä enemmän. Veikkaisin silti että täyttä sarjaa ei norski ensi vuonna aja. Nuoret ja lupaavat ajanee ohi tallipäälliköiden silmissä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ford/M-sport on kyllä täysi arvoitus millä meriiteillä sinne päästään ajamaan.
Jos d-mack diili toteutuu niin yhtä autoa ajaa todennäköisesti Tänak, tai Evans. Luulisin kuitenkin Tänakille olevan kysyntää myös muualla, joten pesti jäisi Evansille.
Jotenkin tuntuu ettei lopuille Fordin paikoille pelkillä ajotaidoilla pääse.
 
Ylös