Ralliuutisia, vol 2

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15893
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo, tiedän kyllä Trellesin, mutta kyllähän se olisi ollut "joku" Trelles Suomessa jos ei kaikki muut olisi keskeyttäny edestä.
Keitä kovia keskeytti silloin edestä? Tulosten mukaan Peter Geitel ja Mikko Kalliomaa ovat päässeet maaliin, mutta vain minuutin pari Trellesiä ja Gabania perässä? De Mevius on keskeyttänyt, mutta oliko N- vai A-ryhmän autolla mukana?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1534
Sijainti
Porvoo
Keitä kovia keskeytti silloin edestä? Tulosten mukaan Peter Geitel ja Mikko Kalliomaa ovat päässeet maaliin, mutta vain minuutin pari Trellesiä ja Gabania perässä? De Mevius on keskeyttänyt, mutta oliko N- vai A-ryhmän autolla mukana?
Sepä se. Otan takaisin, kun jotekin luulin että Saarenpäät, Buri, Heinonen ym. ajeli N-Ryhmän autoilla. Eipä ollu, niin kovaahan tuo ajo. Ja olihan Gustavo ollut testaamassa liki 6000km. Eli olihan sitä kokemusta kartutettu.
http://static.ksml.fi/manual/pdf/nesteralli-historia/pages/1989/26_8_1989_sivu18.pdf?_ga=2.82660373.2086325891.1519896006-76231190.1518685282
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15893
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistat myös sikäli väärin, että Buri, Saarenpää ja Heinonenhan ajoivat kaikki hienosti maaliin. Buri ja Saarenpää top kymppiin, Heinonen taas tuuppasi vikalle pätkälle jopa pohjat ohittaen Marc Duezin. Tosin ruotsalaiset yksityiskuskit Edling ja Walfridsson menivät vielä kovempaa.

Kotimaan kärkinimistä keskeytti kyllä esim Sundström, Lindholm, Lampi, Mäkinen, Palmqvist ja Laine, kaikki A-ryhmän autoilla.

Aiempaan aiheeseen liittyen, muistan kyllä Alenin pohtineen tuon vuoden Harjun tv-lähetyksen maalihaastattelussa että olisiko järkevää taktikoida itsensä vielä illan vikoilla pätkillä toiseksi tielle lauantain lenkille...
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5547
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Joo, tiedän kyllä Trellesin, mutta kyllähän se olisi ollut "joku" Trelles Suomessa jos ei kaikki muut olisi keskeyttäny edestä. Ei Gustavolla ollut jakoa muina vuosinakaan vaan ajeli ym. sijoista ja nyt voitti kun ei ollut ketään enään haastamassa.
No hetkinen hetkinen, johan on väite.

1990: N-ryhmän kolmas (tämä on muuten eWRC:ssä väärin) jonkun Tommi Mäkisen ja kotimaan N-ryhmää silloin hallinneen Arto Kumpumäen jälkeen. Takana mm. hyvän kansallisen tason Kalliomaa ja Tiri sekä kansainvälistäkin menestystä niittäneet Gwyndaf Evans ja Jorge Recalde.

1998: N-ryhmän neljäs. Takana ännäläisistä mm. Luis Climent ja Leszek Kuzaj, sekä A-ryhmän laitteilla MM-sarjan vakikiertäjät Rui Madeira ja Abdullah Bakhashab.

Nyt ei ole aikaa tarinoida enempää, mutta tämä oli sen luokan törkeys, että se piti välittömästi korjata. Aikomuksenani on avata sanainen arkkuni vielä tuosta aika-ajo-/superralliasiasta myöhemmin tänään.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minusta superrallisäännöllä on kolme selkeää periaatetta tallien kannalta, hehän sen lystin maksavat
1) Maaliin tullut auto saa valmistajien pisteitä, jos se on tallin 1. tai 2. paras sijoitus, vaikka sijoitus tulisikin superrallin kautta. Jos vaikka Latvala voittaa rallin, Tänak keskeyttää kokonaan ja Lappi on sijalla 30 superrallin kautta, Lappi saa toiseksi parhaana Toyotana valmistajien pisteitä.
2) Autot näkyvät power stagen tv-lähetyksessä, mikä on valmistajille ja sponsoreille tärkeää näkyvyyttä.
3) Kuljettajat voivat saada power stagelta henkilökohtaisia pisteitä.

Ja onhan se tosiaan myös katsojille kivempaa, että on enemmän WRC-autoja pätkällä kun sinne menee toisena tai kolmantena päivänä.
Niin, kyllä minä ymmärrän kaikki nämä syyt, ja tallien ja kuljettajien kannaltahan tuossa on paljonkin järkeä että yksi virhe ei kaada koko rallia ja sponsoreille saadaan näkyvyyttä vielä keskeytyksen jälkeenkin. Mutta kun tässä on puhuttu tästä oikeudenmukaisuudesta niin jotenkin minusta tuo superralli tökkii enemmän rallin perusajatusta vastaan kuin se että kärkikuljettajat joutuvat joissakin olosuhteissa kärsimään lähtöpaikastaan.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1534
Sijainti
Porvoo
No hetkinen hetkinen, johan on väite.
....
Nyt ei ole aikaa tarinoida enempää, mutta tämä oli sen luokan törkeys, että se piti välittömästi korjata.
Miten niin? Mikä oli törkeää? Se että sanoin joku? Kysehän nimenomaan olikin siitä että voitti koska muita ei ollut haastamassa. Eihän Gustavon vauhti riittänyt myöskään muina vuonna kärkeen, vaan vauhti oli sijoilla 3-6 vuonna -90 ja 5-10 vuonna -97. Ajoi hyvin, mutta ei se kärkivauhtia ollut. Ts. edelleenkin sanon sitä että ei olisi voittanut vuonna -89 ellei muut olisi keskeyttäneet edestä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15893
Sijainti
Tampereen lenkki
Miten niin? Mikä oli törkeää? Se että sanoin joku? Kysehän nimenomaan olikin siitä että voitti koska muita ei ollut haastamassa. Eihän Gustavon vauhti riittänyt myöskään muina vuonna kärkeen, vaan vauhti oli sijoilla 3-6 vuonna -90 ja 5-10 vuonna -97. Ajoi hyvin, mutta ei se kärkivauhtia ollut. Ts. edelleenkin sanon sitä että ei olisi voittanut vuonna -89 ellei muut olisi keskeyttäneet edestä.
Vielä on vaan selvittämättä että kuka siitä edestä keskeytti :rolleyes: Eri asia sitten oliko tuolloin edes mukana ketään varteenotettavaa nimeä N-ryhmässä, mutta sekin on rallia. Maaliin pitää päästä ja nopein voittaa. Jos nopeammat kuskit eivät ole mukana kisassa, eivät ne voi voittaa. Kyllä Serderidiskin voitti viime vuonna WRC Trophyn vaikka sarjassa oli mukana kavereita kuten Prokop, Al-Rajhi ja Gorban.
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1534
Sijainti
Porvoo
Poistin, ihan turhaa lätinää. Olkoon.
 
Viimeksi muokattu:

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
166
Sijainti
Joensuu
Se oli melkoinen paukku tämä keskeytysten suma. Asiaan liittyy hauska muisto.

Minulla oli kilpurissa (Mersu) radio ja siirtymillä kuunneltiin ralliradiota, joka ei silloin ollut lähelläkään nykytasoa. Vanhasen Eki luki tuloksia noin kerran tunnissa, jos silloinkaan. Keskeytykset tuli mainittua kuitenkin.

Västilän(?) pätkän lähdössä kävin kyselemässä lähtöjonossa kavereilta, että arvaa kuka on keskeyttänyt. Sieltä tuli arvauksia; Alen, Kankkunen, Vatanen... ja siihen kun sanoin että joo, niin kysyttiin että kuka. Oli hetken hiljasta, kun sanoin että kaikki.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5547
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Miten niin? Mikä oli törkeää? Se että sanoin joku? Kysehän nimenomaan olikin siitä että voitti koska muita ei ollut haastamassa. Eihän Gustavon vauhti riittänyt myöskään muina vuonna kärkeen, vaan vauhti oli sijoilla 3-6 vuonna -90 ja 5-10 vuonna -97. Ajoi hyvin, mutta ei se kärkivauhtia ollut. Ts. edelleenkin sanon sitä että ei olisi voittanut vuonna -89 ellei muut olisi keskeyttäneet edestä.
Elä nyt hyvä mies hermostu, ei tämä niin vakavaa ole. Törkeä oli tarkoitettu lähinnä humoristiseksi adjektiiviksi tässä. Mutta sen verran vielä vuodesta 1989, että ei sieltä Trellesin edestä kukaan keskeyttänyt, että sen hokeminen nyt on jokseenkin turhaa. Ja vuoden 1990 pätkäajat voi tarkistaa vaikka eWRC:sta... kyllä se ännän kärkivauhtia (termi ei sisällä ainoastaan voittajaa) oli Gustavolla vaikka vastassa oli "kotiteillään" sellaisia jopa meritoituneeksi haukuttuja kavereita kuten Marcus Grönholm, Antero Laine ja Timo Mäkelä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Alen keskeytti Konivuoren jälkeiseen huoltoon, Kankkunen Västilään ja Vatanen Västilän jälkeisellä siirtymällä.
Menee vähän pilkun viilaamiseksi, mutta Vatanen keskeytti itse asiassa Västilän pätkälle 3 km ennen maalia, eikä siirtymällä. Muistin jostain lukeneeni, että Ari söi katsojien kanssa puolukoita pätkän varrella. Täytyi se nyt oikein kaivaa netin syövereistä :ahem:
http://static.ksml.fi/manual/pdf/nesteralli-historia/pages/1989/27_8_1989_sivu20.pdf?_ga=2.217494486.1118763068.1519945171-727707815.1519945171
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Lähtöjärjestyksen arpomisen voisi suorittaa pitkää tikkua vetämällä. Ei paljoa tarvitsisi jahkailla näitten kanssa.
Tähän lähtöjärjestysasiaan jos vielä palataan, niin tasapuoliseksi homman saa oikeastaan kahdella tavalla. Joko kaikki kuskit joutuvat tasapuolisesti kärsimään aura-auton roolista, tai toinen vaihtoehto on putsata se irtosora pois reitiltä.

Tähän irtosoran putsaamiseen ehdotin jo joskus aiemminkin sellaista ideaa, että jokaisella tallilla olisi mahdollisuus tai pikemminkin velvollisuus ajattaa yhtä WRC-testiautoa kilpailijoiden edellä ns.etuautona. Esim.0-autojen jälkeen M-sportin, Toyotan, Hyundain ja Citroenin testeissä käytettävät WRC-autot ajaisi pätkät läpi ennen kilpailijoita. Näin saataisiin irtosora putsattua oikeasti pois samanlaisten ajolinjojen ansiosta. Testiautojen puikoissa voisi olla esim. tallien testikuskit jotka eivät osallistu kisaan, kuten Bosse joka ajoi mm.VW:n testejä tai sitten kokemusta hakevat nuoret kuljettajat.

Homman plussat ja miinukset:

+Irtosora putsaantuu
+Katsojille enemmän nähtävää/WRC-kalustoa reitillä
+Testiautojen ratissa näkisi vaihtuvia mielenkiintoisia nimiä esim.jo uransa lopettaneita huippukuskeja ja tämäkin lisää mielenkiintoa katsojille/medialle.
+Tallit saisi mahdollisuuden ajaa testiä kisaolosuhteissa ja vertailla epävirallisesti aikoja muihin. Autoissa voisi sallia myös esim.luokittelemattomien osien testaamisen.
+Näihin WRC-etuautoihin pystyisi järjestämään monenlaista showta, kuten vip-kyydityksiä yleisöpätkille jne.

Ja miinuksena kai ainoastaan lisäkustannukset talleille.
Toyotan etuautoon suomessa esim. Nikara-Adachi.

Jos irtosoraa ei lakaista pois, voisi toinen vaihtoehto olla yksinkertaisesti lähtöjärjestyksen arpominen. Vanhat perinteiset vaihtuvat ovinumerot takaisin joka kisaan, kuten joskus 80-luvulla. Kuskit arpoo lähtönumeron jo edellisen kisan lopuksi ja sitten vain odottelemaa mikä on sää seuraavassa kisassa. Välillä käy hyvä tuuri, välillä huono. Kaikki ainakin lähtevät arvontaan samalta viivalta ja mahdollisuudet on kaikilla samat, joten turha marista kenenkään. Pitkässä juoksussa tämä olisi varmasti melko tasapuolinenkin.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Arvonnan ja aika-ajojen huono puoli on se, että autot eivät tule missään loogisessa järjestyksessä. Onko tällä mitään väliä, ei varmaankaan, mutta minua häiritsee :)

Mitäs jos tehtäisiin niin, että ajojärjestys rukattaisiin aina päivätauon aikana? Eli sen sijaan että lähdettäisiin käänteisessä järjestyksessä aina päivän aluksi kuten nyt, niin järjestys olisi voimassa aina puoli päivää, ja joka lenkille lähdettäisiin sen hetkisellä käänteisellä järjestyksellä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15893
Sijainti
Tampereen lenkki
Tähän irtosoran putsaamiseen ehdotin jo joskus aiemminkin sellaista ideaa, että jokaisella tallilla olisi mahdollisuus tai pikemminkin velvollisuus ajattaa yhtä WRC-testiautoa kilpailijoiden edellä ns.etuautona. Esim.0-autojen jälkeen M-sportin, Toyotan, Hyundain ja Citroenin testeissä käytettävät WRC-autot ajaisi pätkät läpi ennen kilpailijoita. Näin saataisiin irtosora putsattua oikeasti pois samanlaisten ajolinjojen ansiosta. Testiautojen puikoissa voisi olla esim. tallien testikuskit jotka eivät osallistu kisaan, kuten Bosse joka ajoi mm.VW:n testejä tai sitten kokemusta hakevat nuoret kuljettajat.
Eipä tässä kai ole muuta haittaa kuin se että talleilla ei ole varaa tähän. Eihän kaikilla talleilla nyt ole varaa ajattaa edes kolmea autoa (Suninen ja Bouffierkin sponssaa omat ajonsa)

toinen vaihtoehto olla yksinkertaisesti lähtöjärjestyksen arpominen. Vanhat perinteiset vaihtuvat ovinumerot takaisin joka kisaan, kuten joskus 80-luvulla. Kuskit arpoo lähtönumeron jo edellisen kisan lopuksi ja sitten vain odottelemaa mikä on sää seuraavassa kisassa. Välillä käy hyvä tuuri, välillä huono. Kaikki ainakin lähtevät arvontaan samalta viivalta ja mahdollisuudet on kaikilla samat, joten turha marista kenenkään. Pitkässä juoksussa tämä olisi varmasti melko tasapuolinenkin.
Arvonta voisi toimia sinänsä joo, mutta minusta pysyvät numerot on hyvä homma, tunnistaa nopeasti kuka on kyseessä. Vaihtuu se lähtöjärjestys kuitenkin sitten toiselle päivälle erilaiseksi kuin numeroiden mukainen.

Arvonnan ja aika-ajojen huono puoli on se, että autot eivät tule missään loogisessa järjestyksessä. Onko tällä mitään väliä, ei varmaankaan, mutta minua häiritsee :)
Eipä varmaan pistetilannettakaan moni muista niin hyvin ulkoa, ehkä korkeintaan sen että kuka tulee ekana.

Mitäs jos tehtäisiin niin, että ajojärjestys rukattaisiin aina päivätauon aikana? Eli sen sijaan että lähdettäisiin käänteisessä järjestyksessä aina päivän aluksi kuten nyt, niin järjestys olisi voimassa aina puoli päivää, ja joka lenkille lähdettäisiin sen hetkisellä käänteisellä järjestyksellä.
Varmaan onnistuisi pienillä kokoomatauoilla WRC-autojen osalta, mutta toisi ehkä vähän ylimääräistä odottelua päivän keskelle. Toki eihän tämä olisi auttanut vaikka Ruotsissa kun ensimmäisenä lähteminen oli niin suuri hidaste, että ekana lähtenyt oli jo päivätauolla hitain WRC-auto.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
Toimisiko näin:

Ensimmäiselle pätkälle lähdetään mm pistejärjestyksessä. Toiselle pätkälle 1. lähtijä lähtee toisena, kolmannelle pätkälle kolmantena ja siten kierrätetään lähtöjärjestystä koko päivän ajan vaikkapa top 10 osalta. Toiselle päivälle voidaan sitten lähteä käännetyssä järjestyksessä tai jatkaa samalla tavalla kierrättämällä.

Ongelmana tässä tulee vain se että ensimmäisen pätkän 10. paikalta lähtevä joutuisi lähtemään 2. pätkälle ensimmäisenä ja se tuo ongelmia aikatauluihin kun ne ovat aika tiiviitä. Mutta jotain tällaista voisi ehkä kokeilla. On tuo toki hieman sekava systeemi katsojien kannalta mutta kuljettajille ei liene ongelma.
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Toi ei lajisääntöjen puolestakaan taida olla mahdollista.

Joko nykysysteemi tai sit vaan kylmästi arpomalla(olis varmaan se tasapuolisin vaihtoehto) seuraavan kisan lähtöjärjestys kymppikärjen osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös