Ralliuutisia, vol 2

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5547
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.motorsport-news.co.uk/news/rallying-news/wrc/wrc-qualifying-system-could-be-revived/

Pitäisikö aika-ajot tuoda takaisin ralliin? Mitä mieltä? Itse en oikein osaa sanoa juuta enkä jaata, viime kausi ainakin oli tosi tasainen, ehkä sitä kaavaa ei kannattaisi muuttaa?
Ei missään nimessä pitäisi. Nykyrallissa on jo riittävästi keinotekoisuutta (Power Stage, Rally2 jne.) ja sitä paitsi pitkässä juoksussa nykysysteemi on mielestäni osoittautunut melko, tai ainakin riittävän, tasaiseksi. Jos tästä nyt jatkossa tulee oikeasti ongelma, niin sitten on syytä miettiä, mitä asialle voisi sääntöjen puitteissa tehdä, mutta vielä ei ole syytä siihen peliin lähteä.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5087
Sijainti
Parc Fermé
Lähtöjärjestyksen arpomisen voisi suorittaa pitkää tikkua vetämällä. Ei paljoa tarvitsisi jahkailla näitten kanssa.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
946
Ei missään nimessä pitäisi. Nykyrallissa on jo riittävästi keinotekoisuutta (Power Stage, Rally2 jne.) ja sitä paitsi pitkässä juoksussa nykysysteemi on mielestäni osoittautunut melko, tai ainakin riittävän, tasaiseksi. Jos tästä nyt jatkossa tulee oikeasti ongelma, niin sitten on syytä miettiä, mitä asialle voisi sääntöjen puitteissa tehdä, mutta vielä ei ole syytä siihen peliin lähteä.
:thumbdown:thumbdown

Nykysyteemi ei todellakaan ole tasaista nähnytkään, miten joku voi edes sanoa näin? Tämähän olisi sama kuin jääkiekossa parempi joukkue pelaisi ensimmäisen erän kokonaan 5vs3 alivoimalla, että "saataisiin kilpailusta tasaisempaa". Olisiko se reilua tai urheilullisesti oikeudenmukaista? Kertokaa nyt oikeasti tämän nykysysteemin hyvät puolet (joita ei ole) ja listatkaa sitten alle tuon aika-ajosysteemin hyvät ja huonot puolet ja verratkaa niitä keskenään.

Mitä kilvanajamista se on, jos parhaat kuskit eivät edes pääse mukaan ajamaan kilpaa? Ei se ole tasaisuutta eikä mielenkiintoista, että annetaan surkeille kuskeille mahdollisuus ajaa voitosta ylivoimaisen lähtöpaikan turvin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
:thumbdown:thumbdown

Nykysyteemi ei todellakaan ole tasaista nähnytkään, miten joku voi edes sanoa näin? Tämähän olisi sama kuin jääkiekossa parempi joukkue pelaisi ensimmäisen erän kokonaan 5vs3 alivoimalla, että "saataisiin kilpailusta tasaisempaa". Olisiko se reilua tai urheilullisesti oikeudenmukaista? Kertokaa nyt oikeasti tämän nykysysteemin hyvät puolet (joita ei ole) ja listatkaa sitten alle tuon aika-ajosysteemin hyvät ja huonot puolet ja verratkaa niitä keskenään.

Mitä kilvanajamista se on, jos parhaat kuskit eivät edes pääse mukaan ajamaan kilpaa? Ei se ole tasaisuutta eikä mielenkiintoista, että annetaan surkeille kuskeille mahdollisuus ajaa voitosta ylivoimaisen lähtöpaikan turvin.
No mitäs tasaista siinä sitten on, että asvalttikisoissa nopein saa puhtaan tien? Perässä tulevat liukastelevat kaikessa siinä paskassa, minkä kärkimies keksii asvaltille sisämutkasta leikata.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3356
Sijainti
Lahti
Nää on ikuisuuskysymyksiä. Etäältä seuraavalle riittää, kun skabat on mahdollisimman jännittäviä ja tasaisia. Kernaasti saa välillä tulla joku yllätysvoittaja, vaikka sitten jonkun olosuhdeloton takiakin. Kilpailijoille tilanne on tietysti jotain ihan muuta, mutta mä en edes yritä asettua heidän paikalleen. Paitsi jos pyydetään, tulen viivana ja mulle on ihan sama miten olette lähtöjärjestykset sumplanneet. Ajan vaikka paikallisen Fiat 600-luokan keskivaiheilla!
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5547
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Nykysyteemi ei todellakaan ole tasaista nähnytkään, miten joku voi edes sanoa näin?
Lukutaitoinen olisi huomannut, että siinä lukee "riittävän tasainen".

Kertokaa nyt oikeasti tämän nykysysteemin hyvät puolet (joita ei ole) ja listatkaa sitten alle tuon aika-ajosysteemin hyvät ja huonot puolet ja verratkaa niitä keskenään.
Joo, odotas...

Nykysysteemi:

+ ei pitkässä juoksussa (lue: kauden aikana) tuota sellaista epätasaisuutta, että kukaan voisi väittää mestaruuksien ratkeavan muuten, kuin urheilullisin perustein.

Ehdotettu aika-ajosysteemi:¨

+ ei mitään

- aika-ajot ei kuulu ralliin - ei ole koskaan kuuluneet, eivätkä toivottavasti tule koskaan kuulumaankaan.

Ei se ole tasaisuutta eikä mielenkiintoista, että annetaan surkeille kuskeille mahdollisuus ajaa voitosta ylivoimaisen lähtöpaikan turvin.
Luettele toki ne "surkeat kuskit", joille on nyky- tai minkä tahansa edeltävänkään systeemin johdosta annettu mahdollisuus ajaa voitosta. Lista on varmasti mielenkiintoista luettavaa.

Loppukaneettina sanoisin kaikille aika-ajosysteemin kannattajille, että jos haette lajia, jossa kaikille kilpailijoille taataan kliinisen tasaväkiset olosuhteet, niin älkää nyt hyvänen aika rallia seuratko.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Esimerkkinä tuolla Meksikossa ei ole yhtään ns. turistikuskia, joten kaikkien pitäisi jo ennen rallia vetää aika-ajossa ihan täysillä. Tietää mahdollisia keskeytyksiä ennen varsinaista rallia.

Aika-ajot ei oikein ole rallihenkistä. Jos näitä lähtöjärjestyksiä pitää rukkailla, niin voisi vaikka suoraan pistejärjestyksessä valita lähtöpaikan.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
:thumbdown:thumbdown

Nykysyteemi ei todellakaan ole tasaista nähnytkään, miten joku voi edes sanoa näin? Tämähän olisi sama kuin jääkiekossa parempi joukkue pelaisi ensimmäisen erän kokonaan 5vs3 alivoimalla, että "saataisiin kilpailusta tasaisempaa". Olisiko se reilua tai urheilullisesti oikeudenmukaista? Kertokaa nyt oikeasti tämän nykysysteemin hyvät puolet (joita ei ole) ja listatkaa sitten alle tuon aika-ajosysteemin hyvät ja huonot puolet ja verratkaa niitä keskenään.

Mitä kilvanajamista se on, jos parhaat kuskit eivät edes pääse mukaan ajamaan kilpaa? Ei se ole tasaisuutta eikä mielenkiintoista, että annetaan surkeille kuskeille mahdollisuus ajaa voitosta ylivoimaisen lähtöpaikan turvin.
Sinä näytät unohtavan kokonaan sään vaikutuksen ralleihin.

Esimerkiksi soraralleissa tuppaa vesisade muuttamaan tiet mutavelliksi ja niissä olosuhteissa ensimmäisenä reitille lähtenyt kuljettaja hyötyy lähtöpaikastaan, eli yhtäkkiä Ogier ei lainkaan valita ensimmäisenä ajamisesta, vaan ajaa muilta karkuun.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
946
Esimerkiksi soraralleissa tuppaa vesisade muuttamaan tiet mutavelliksi ja niissä olosuhteissa ensimmäisenä reitille lähtenyt kuljettaja hyötyy lähtöpaikastaan, eli yhtäkkiä Ogier ei lainkaan valita ensimmäisenä ajamisesta, vaan ajaa muilta karkuun.
Nimenomaan, ja tuokaan ei ole millään tavalla tasapuolista tai oikeudenmukaista taas muille kuskeille. Aika-ajossa tätäkään etua ei olisi.

Sinä näytät unohtavan kokonaan sään vaikutuksen ralleihin.
Älä huoli, en varmasti unohda.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15893
Sijainti
Tampereen lenkki
Minusta aika-ajoissa ei sinällään olisi ongelmaa että "se ei kuulu ralliin". Laji kehittyy ja se pitää hyväksyä. Shakedownit ajetaan muutenkin ja niistä otetaan ajat, ei olisi edes suuri muutos nykyiseen.

Sen sijaan lajin tulevaisuuden kannalta minua huolestuttaisi ajatus, että nykyisen lähtöjärjestyksen aihetutaman tasoituksen poistamisen myötä nähtäisiin taas kausia joina yksi kuljettaja voittaisi puolet ralleista tai vuosikymmeniä joina on vain yksi maailmanmestari.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5547
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Minusta aika-ajoissa ei sinällään olisi ongelmaa että "se ei kuulu ralliin". Laji kehittyy ja se pitää hyväksyä.
Perusväittämän allekirjoitan, johtopäätöstä en. Se on selvää, että pysyäkseen elinvoimaisena lajin tulee kehittyä ajan vaatimusten mukana. Mutta... sitten se oleellinen kysymys, että mikä on kehitystä? Muutoshan ei automaattisesti ole kehitystä, ja juuri tästä mielestäni tässä aika-ajo-keississä on kyse.

Mielestäni rallissa korostetaan tätä nykyä jo liikaakin yksittäisen suorituksen (=erikoiskoe) merkitystä - olkoonkin, että tämä on ollut täysin luonnollista ja suurelta osin pakon sanelemaa kehitystä. Allekirjoittaneen rallifilosofiassa rallikilpailussa on aina ensisijaisesti kyse suuremmasta kokonaisuudesta, joka ainoastaan ääriolosuhteissa pilkkoontuu niinkin pieniin yksiköihin kuin erikoiskoe. Ja juuri tätä, ilmeisen väistämätöntä vaikkakin ei-toivottua, muutosta kohti aika-ajosysteemi lajia veisi. Minun mielestä siis.

Rallin se versio, joka nyt on edes etäisesti tunnistettavissa samaksi lajiksi (eli jostain noin vuodesta 1960 eteenpäin), on toki muuttunut suht' lyhyen elämänsä aikana valtavasti ja lähes koko ajan (viimeisen 30 vuoden aikana tosin suhteellisen vähän). Eli siitäkin voidaan keskustella, että mikä nyt "kuuluu ralliin" ja mikä ei, mutta mielestäni (ja oman käsitykseni mukaan myös lajihistoria tätä tukee) sen kaltaiset sääntömuutokset, jotka ajavat lajia entistä enemmän nopeatempoisuuden ja yksittäisen erikoiskokeen (tai aika-ajon) onnistumisen painottamiseen, ovat rallin DNA:ta vastaan, ja ansaitsevat sen takia tulla torjutuksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15893
Sijainti
Tampereen lenkki
Minusta aika-ajo ei kuitenkaan poista rallissa jo vuosikymmeniä ollutta periaatetta – reitti on selvitettävä ja maalissa vähiten aikaa käyttänyt voittaa. Hyvä suoritus aika-ajossa ei vielä takaa mitään. Auton tekniikan pitää kestää, kuljettaja ei saa tehdä virheitä ja lähtöpaikkakin pitää osata valita oikein (jos siis aika-ajon voittaja saisi valita lähtöpaikkansa), koska sääolosuhteet voivat vaihdella äkillisesti ja se vaikuttaa eri lähtöpaikkojen etuisuuteen.

Enemmän minusta rallin periaatteen vastainen on ns. superrallisääntö tai Rally2, maaliin voi päästä vaikkei ole selvittänyt koko reittiä. Teoriassa rallin voi jopa voittaa ajamatta koko reittiä, jos kaikki kilpakumppanitkin käyttävät superrallisäännön.

Jos rallit lyhenevät kaksipäiväiseksi kuten on povattu, voitaisiin aika-ajot ajaa kilpailua edeltävänä iltana jolloin niistä saataisiin hyvä televisoitu spektaakkeli, joka hieman pidentäisi itse rallin kestoa, kun taas nykyään shakedown on vähän kuin maton alle lakaistu.

Mutta kuka joutuu lähtemään ensimmäisenä reitille aika-ajossa? :alppu:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15893
Sijainti
Tampereen lenkki
Tässä muuten vielä viime vuoden voittajien lähtöpaikat

Monte - Ogier - 1.
Ruotsi - Latvala - 2.
Meksiko - Meeke - 10.
Korsika - Neuville - 5.
Argentiina - Neuville - 3.
Portugali - Ogier - 1.
Sardinia - Tänak - 4.
Puola - Neuville - 2.
Suomi - Lappi - 11.
Saksa - Tänak - 3.
Katalonia - Meeke - 10.
Wales - Evans - 6.
Australia - Neuville - 2.

ja vastaavasti ykkösenä tiellä startanneen sijoitukset
Monte - Ogier - 1.
Ruotsi - Ogier - 3.
Meksiko - Latvala - 6. (auton kanssa ongelmia)
Korsika - Ogier - 2.
Argentiina - Ogier - 4.
Portugali - Ogier - 1.
Sardinia - Ogier - 5. (rengasrikko pudotti)
Puola - Ogier - 3.
Suomi - Ogier - keskeytys
Saksa - Neuville - keskeytys
Katalonia - Ogier - 2.
Wales - Ogier - 3.
Australia - Ogier - 4.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
766
Mutta kuka joutuu lähtemään ensimmäisenä reitille aika-ajossa? :alppu:
Viimeksi vuonna 2013 käytössä ollessa aika-ajossa kuljettajat vetivät ensiksi kaksi kertaa aika-ajo erikoiskokeen läpi "shakedownina" ja kolmannella vedolla tehtiin se aika, jolla määriteltiin valitsemisjärjestys. Tuo kolmas kierros ajettiin MM-sarjan pistetilanteen mukaisessa järjestyksessä. Asvalttiralleissa aika-ajoa ei järjestetty laisinkaan, vaan MM-sarjan johtaja starttasi ensimmäisenä ekaan ajopäivään.

Nykysysteemi passaa allekirjoittaneelle hyvin. Pääasia ettei palata vuoden 2016 formaattin, jolloin MM-sarjan johtaja aurasi kaksi ensimmäistä päivää. 2011 käytössä ollut systeemi oli aikanaan ajoittain huvittava, kun splitit olivat vielä kuljettajien käytössä erikoiskokeilla. Silloinhan perjantaihin startattiin MM-sarjan pistetilanteen mukaisessa järjestyksessä ja lauantaihin rallin johtajan tuli startata ensimmäisenä. Jyväskylässäkin oli huvittava tilanne, kun Loeb otti kymmenen sekunnin aikasakon ennen perjantain viimeistä erikoiskoetta ja Ogier tietenkin sai tiedon tästä ja himmaili pätkällä sen verran, että "pääsi" kokonaistilanteessa toiseksi. Loeb sitten onneksi jauhotti Ogierin totaalisesti lauantai-aamuna. Tiedä sitten miten tuo nykyään toimisi ilman noita väliaikoja autossa.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minusta aika-ajo ei kuitenkaan poista rallissa jo vuosikymmeniä ollutta periaatetta – reitti on selvitettävä ja maalissa vähiten aikaa käyttänyt voittaa. Hyvä suoritus aika-ajossa ei vielä takaa mitään. Auton tekniikan pitää kestää, kuljettaja ei saa tehdä virheitä ja lähtöpaikkakin pitää osata valita oikein (jos siis aika-ajon voittaja saisi valita lähtöpaikkansa), koska sääolosuhteet voivat vaihdella äkillisesti ja se vaikuttaa eri lähtöpaikkojen etuisuuteen.

Enemmän minusta rallin periaatteen vastainen on ns. superrallisääntö tai Rally2, maaliin voi päästä vaikkei ole selvittänyt koko reittiä. Teoriassa rallin voi jopa voittaa ajamatta koko reittiä, jos kaikki kilpakumppanitkin käyttävät superrallisäännön.
Ihan totta! Katsojien kannalta sikäli tietysti tuo superrallisääntö on hyvä, kun autoja on reitillä enemmän, mutta en minä tuota oikein hyvänä näe että jo keskeyttäneet voivat jatkaa ja yrittää sitten power stagelta lisäpisteitä taktikoimalla. He ovat kuitenkin powerilla yleensä vähän erilaisessa asemassa kuin ne jotka taistelevat myös kisan pisteistä.

Ja mitä tulee noihin lähtöpaikkoihin niin minusta rallissa ei saada ikinä täysin tasapuolisia olosuhteita ja mahdollisuuksia kaikille, tekipä sen lähtöpaikkasäännön niin tai näin. Eihän se aina ole oikeudenmukaista että MM-sarjan kärkimies kärsii "rangaistuksena menestyksestään" minuuttikaupalla lähtöpaikastaan johtuen, mutta toisaalta sitten on kisoja joissa tuosta ensimmäisestä lähtöpaikasta onkin merkittävä etu. Silloin ei Ogierkaan yleensä valita miten on epäoikeudenmukaista... Tuo aika-ajo tietysti ihan OK vaihtoehto, mutta kun sihen aika-ajoonkaan ei saada mitenkään kaikille tasapuolisia olosuhteita niin onko sekään täysin oikeudenmukainen? Minusta nykysysteemi on ihan hyvä enkä lähtisi sitä sen kummemmin muuttelemaan. Mieluummin luopuisin minäkin tuosta superrallisäännöstä koska se sotii minusta koko rallin henkeä vastaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15893
Sijainti
Tampereen lenkki
Ihan totta! Katsojien kannalta sikäli tietysti tuo superrallisääntö on hyvä, kun autoja on reitillä enemmän, mutta en minä tuota oikein hyvänä näe että jo keskeyttäneet voivat jatkaa ja yrittää sitten power stagelta lisäpisteitä taktikoimalla. He ovat kuitenkin powerilla yleensä vähän erilaisessa asemassa kuin ne jotka taistelevat myös kisan pisteistä.
Minusta superrallisäännöllä on kolme selkeää periaatetta tallien kannalta, hehän sen lystin maksavat
1) Maaliin tullut auto saa valmistajien pisteitä, jos se on tallin 1. tai 2. paras sijoitus, vaikka sijoitus tulisikin superrallin kautta. Jos vaikka Latvala voittaa rallin, Tänak keskeyttää kokonaan ja Lappi on sijalla 30 superrallin kautta, Lappi saa toiseksi parhaana Toyotana valmistajien pisteitä.
2) Autot näkyvät power stagen tv-lähetyksessä, mikä on valmistajille ja sponsoreille tärkeää näkyvyyttä.
3) Kuljettajat voivat saada power stagelta henkilökohtaisia pisteitä.

Ja onhan se tosiaan myös katsojille kivempaa, että on enemmän WRC-autoja pätkällä kun sinne menee toisena tai kolmantena päivänä.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1533
Sijainti
Porvoo
Ja onhan se tosiaan myös katsojille kivempaa, että on enemmän WRC-autoja pätkällä kun sinne menee toisena tai kolmantena päivänä.
Tämä. Muistan aikoinaan kun kävi katsomassa silloisia Jyväskylän Suuraroja 1989 lauantaina ja kärkikuskeista mukana oli enää Sainz, M.Eriksson ja Biasion. Kaikki muut olivat keskeyttäneet. N-ryhmänkin voitti joku Gustavo Trelles. Ei hirveästi naurattanut penkalla. Eli itse en missään tapauksessa olisi poistamassa Superrallisääntöä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15893
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämä. Muistan aikoinaan kun kävi katsomassa silloisia Jyväskylän Suuraroja 1989 lauantaina ja kärkikuskeista mukana oli enää Sainz, M.Eriksson ja Biasion. Kaikki muut olivat keskeyttäneet. N-ryhmänkin voitti joku Gustavo Trelles. Ei hirveästi naurattanut penkalla. Eli itse en missään tapauksessa olisi poistamassa Superrallisääntöä.
1989 Suurajoissa keskeytti parin pätkän aikana kolmen kärjestä Alen, Kankkunen ja Vatanen, taisi suomalaisilla kyllä mielenkiinto lopahtaa. Olihan siellä Ericssonin ja Sainzin välissä vielä Salonen pienellä Mazdalla kärjessä! Trelles ei ole mikään "joku" Trelles, vaan moninkertainen N-ryhmän Fia-cupin voittaja.

1995 muuten Kankkunen starttasi superrallimaisesti ajamaan nolla-autoa, testaamaan ja yleisöä viihdyttämään keskeytettyään ykkösellä :D Ja varmasti oli etulyöntiasemaa seuraavaa vuotta silmällä pitäen ajaa kisavauhtia pätkiä, esim Ouninpohja ensimmäistä kertaa "moderniin" suuntaan.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2028
1989 Suurajoissa keskeytti parin pätkän aikana kolmen kärjestä Alen, Kankkunen ja Vatanen, taisi suomalaisilla kyllä mielenkiinto lopahtaa.
Trio keskeytti kaikki Västilän pätkälle tai heti sen jälkeen. Se oli märkä rätti se.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1533
Sijainti
Porvoo
Trelles ei ole mikään "joku" Trelles, vaan moninkertainen N-ryhmän Fia-cupin voittaja.
Joo, tiedän kyllä Trellesin, mutta kyllähän se olisi ollut "joku" Trelles Suomessa jos ei kaikki muut olisi keskeyttäny edestä. Ei Gustavolla ollut jakoa muina vuosinakaan vaan ajeli ym. sijoista ja nyt voitti kun ei ollut ketään enään haastamassa.
Se vain kuvasti tuota vuotta että ihan jokainen kovempi kotimaan kuski keskeytti tuolloin. Olisi silloin ollut superrallisäännölle käyttöä. :wall:
 
Ylös