Minusta aika-ajoissa ei sinällään olisi ongelmaa että "se ei kuulu ralliin". Laji kehittyy ja se pitää hyväksyä.
Perusväittämän allekirjoitan, johtopäätöstä en. Se on selvää, että pysyäkseen elinvoimaisena lajin tulee kehittyä ajan vaatimusten mukana. Mutta... sitten se oleellinen kysymys, että mikä on kehitystä? Muutoshan ei automaattisesti ole kehitystä, ja juuri tästä mielestäni tässä aika-ajo-keississä on kyse.
Mielestäni rallissa korostetaan tätä nykyä jo liikaakin yksittäisen suorituksen (=erikoiskoe) merkitystä - olkoonkin, että tämä on ollut täysin luonnollista ja suurelta osin pakon sanelemaa kehitystä. Allekirjoittaneen rallifilosofiassa rallikilpailussa on aina ensisijaisesti kyse suuremmasta kokonaisuudesta, joka ainoastaan ääriolosuhteissa pilkkoontuu niinkin pieniin yksiköihin kuin erikoiskoe. Ja juuri tätä, ilmeisen väistämätöntä vaikkakin ei-toivottua, muutosta kohti aika-ajosysteemi lajia veisi. Minun mielestä siis.
Rallin se versio, joka nyt on edes etäisesti tunnistettavissa samaksi lajiksi (eli jostain noin vuodesta 1960 eteenpäin), on toki muuttunut suht' lyhyen elämänsä aikana valtavasti ja lähes koko ajan (viimeisen 30 vuoden aikana tosin suhteellisen vähän). Eli siitäkin voidaan keskustella, että mikä nyt "kuuluu ralliin" ja mikä ei, mutta mielestäni (ja oman käsitykseni mukaan myös lajihistoria tätä tukee) sen kaltaiset sääntömuutokset, jotka ajavat lajia entistä enemmän nopeatempoisuuden ja yksittäisen erikoiskokeen (tai aika-ajon) onnistumisen painottamiseen, ovat rallin DNA:ta vastaan, ja ansaitsevat sen takia tulla torjutuksi.