AnttiL
Reittinörtti
Alen keskeytti Konivuoren jälkeiseen huoltoon, Kankkunen Västilään ja Vatanen Västilän jälkeisellä siirtymällä.Trio keskeytti kaikki Västilän pätkälle tai heti sen jälkeen. Se oli märkä rätti se.
Alen keskeytti Konivuoren jälkeiseen huoltoon, Kankkunen Västilään ja Vatanen Västilän jälkeisellä siirtymällä.Trio keskeytti kaikki Västilän pätkälle tai heti sen jälkeen. Se oli märkä rätti se.
Keitä kovia keskeytti silloin edestä? Tulosten mukaan Peter Geitel ja Mikko Kalliomaa ovat päässeet maaliin, mutta vain minuutin pari Trellesiä ja Gabania perässä? De Mevius on keskeyttänyt, mutta oliko N- vai A-ryhmän autolla mukana?Joo, tiedän kyllä Trellesin, mutta kyllähän se olisi ollut "joku" Trelles Suomessa jos ei kaikki muut olisi keskeyttäny edestä.
Sepä se. Otan takaisin, kun jotekin luulin että Saarenpäät, Buri, Heinonen ym. ajeli N-Ryhmän autoilla. Eipä ollu, niin kovaahan tuo ajo. Ja olihan Gustavo ollut testaamassa liki 6000km. Eli olihan sitä kokemusta kartutettu.Keitä kovia keskeytti silloin edestä? Tulosten mukaan Peter Geitel ja Mikko Kalliomaa ovat päässeet maaliin, mutta vain minuutin pari Trellesiä ja Gabania perässä? De Mevius on keskeyttänyt, mutta oliko N- vai A-ryhmän autolla mukana?
No hetkinen hetkinen, johan on väite.Joo, tiedän kyllä Trellesin, mutta kyllähän se olisi ollut "joku" Trelles Suomessa jos ei kaikki muut olisi keskeyttäny edestä. Ei Gustavolla ollut jakoa muina vuosinakaan vaan ajeli ym. sijoista ja nyt voitti kun ei ollut ketään enään haastamassa.
Niin, kyllä minä ymmärrän kaikki nämä syyt, ja tallien ja kuljettajien kannaltahan tuossa on paljonkin järkeä että yksi virhe ei kaada koko rallia ja sponsoreille saadaan näkyvyyttä vielä keskeytyksen jälkeenkin. Mutta kun tässä on puhuttu tästä oikeudenmukaisuudesta niin jotenkin minusta tuo superralli tökkii enemmän rallin perusajatusta vastaan kuin se että kärkikuljettajat joutuvat joissakin olosuhteissa kärsimään lähtöpaikastaan.Minusta superrallisäännöllä on kolme selkeää periaatetta tallien kannalta, hehän sen lystin maksavat
1) Maaliin tullut auto saa valmistajien pisteitä, jos se on tallin 1. tai 2. paras sijoitus, vaikka sijoitus tulisikin superrallin kautta. Jos vaikka Latvala voittaa rallin, Tänak keskeyttää kokonaan ja Lappi on sijalla 30 superrallin kautta, Lappi saa toiseksi parhaana Toyotana valmistajien pisteitä.
2) Autot näkyvät power stagen tv-lähetyksessä, mikä on valmistajille ja sponsoreille tärkeää näkyvyyttä.
3) Kuljettajat voivat saada power stagelta henkilökohtaisia pisteitä.
Ja onhan se tosiaan myös katsojille kivempaa, että on enemmän WRC-autoja pätkällä kun sinne menee toisena tai kolmantena päivänä.
Miten niin? Mikä oli törkeää? Se että sanoin joku? Kysehän nimenomaan olikin siitä että voitti koska muita ei ollut haastamassa. Eihän Gustavon vauhti riittänyt myöskään muina vuonna kärkeen, vaan vauhti oli sijoilla 3-6 vuonna -90 ja 5-10 vuonna -97. Ajoi hyvin, mutta ei se kärkivauhtia ollut. Ts. edelleenkin sanon sitä että ei olisi voittanut vuonna -89 ellei muut olisi keskeyttäneet edestä.No hetkinen hetkinen, johan on väite.
....
Nyt ei ole aikaa tarinoida enempää, mutta tämä oli sen luokan törkeys, että se piti välittömästi korjata.
Vielä on vaan selvittämättä että kuka siitä edestä keskeytti Eri asia sitten oliko tuolloin edes mukana ketään varteenotettavaa nimeä N-ryhmässä, mutta sekin on rallia. Maaliin pitää päästä ja nopein voittaa. Jos nopeammat kuskit eivät ole mukana kisassa, eivät ne voi voittaa. Kyllä Serderidiskin voitti viime vuonna WRC Trophyn vaikka sarjassa oli mukana kavereita kuten Prokop, Al-Rajhi ja Gorban.Miten niin? Mikä oli törkeää? Se että sanoin joku? Kysehän nimenomaan olikin siitä että voitti koska muita ei ollut haastamassa. Eihän Gustavon vauhti riittänyt myöskään muina vuonna kärkeen, vaan vauhti oli sijoilla 3-6 vuonna -90 ja 5-10 vuonna -97. Ajoi hyvin, mutta ei se kärkivauhtia ollut. Ts. edelleenkin sanon sitä että ei olisi voittanut vuonna -89 ellei muut olisi keskeyttäneet edestä.
Toi kyl oli sellainen setti että tuli heti "nyt himaan"-fiilis.Alen keskeytti Konivuoren jälkeiseen huoltoon, Kankkunen Västilään ja Vatanen Västilän jälkeisellä siirtymällä.
Elä nyt hyvä mies hermostu, ei tämä niin vakavaa ole. Törkeä oli tarkoitettu lähinnä humoristiseksi adjektiiviksi tässä. Mutta sen verran vielä vuodesta 1989, että ei sieltä Trellesin edestä kukaan keskeyttänyt, että sen hokeminen nyt on jokseenkin turhaa. Ja vuoden 1990 pätkäajat voi tarkistaa vaikka eWRC:sta... kyllä se ännän kärkivauhtia (termi ei sisällä ainoastaan voittajaa) oli Gustavolla vaikka vastassa oli "kotiteillään" sellaisia jopa meritoituneeksi haukuttuja kavereita kuten Marcus Grönholm, Antero Laine ja Timo Mäkelä.Miten niin? Mikä oli törkeää? Se että sanoin joku? Kysehän nimenomaan olikin siitä että voitti koska muita ei ollut haastamassa. Eihän Gustavon vauhti riittänyt myöskään muina vuonna kärkeen, vaan vauhti oli sijoilla 3-6 vuonna -90 ja 5-10 vuonna -97. Ajoi hyvin, mutta ei se kärkivauhtia ollut. Ts. edelleenkin sanon sitä että ei olisi voittanut vuonna -89 ellei muut olisi keskeyttäneet edestä.
Menee vähän pilkun viilaamiseksi, mutta Vatanen keskeytti itse asiassa Västilän pätkälle 3 km ennen maalia, eikä siirtymällä. Muistin jostain lukeneeni, että Ari söi katsojien kanssa puolukoita pätkän varrella. Täytyi se nyt oikein kaivaa netin syövereistä :ahem:Alen keskeytti Konivuoren jälkeiseen huoltoon, Kankkunen Västilään ja Vatanen Västilän jälkeisellä siirtymällä.
Tähän lähtöjärjestysasiaan jos vielä palataan, niin tasapuoliseksi homman saa oikeastaan kahdella tavalla. Joko kaikki kuskit joutuvat tasapuolisesti kärsimään aura-auton roolista, tai toinen vaihtoehto on putsata se irtosora pois reitiltä.Lähtöjärjestyksen arpomisen voisi suorittaa pitkää tikkua vetämällä. Ei paljoa tarvitsisi jahkailla näitten kanssa.
Paitsi Ogierilla, jolla käy aina hyväVälillä käy hyvä tuuri, välillä huono.
Eipä tässä kai ole muuta haittaa kuin se että talleilla ei ole varaa tähän. Eihän kaikilla talleilla nyt ole varaa ajattaa edes kolmea autoa (Suninen ja Bouffierkin sponssaa omat ajonsa)Tähän irtosoran putsaamiseen ehdotin jo joskus aiemminkin sellaista ideaa, että jokaisella tallilla olisi mahdollisuus tai pikemminkin velvollisuus ajattaa yhtä WRC-testiautoa kilpailijoiden edellä ns.etuautona. Esim.0-autojen jälkeen M-sportin, Toyotan, Hyundain ja Citroenin testeissä käytettävät WRC-autot ajaisi pätkät läpi ennen kilpailijoita. Näin saataisiin irtosora putsattua oikeasti pois samanlaisten ajolinjojen ansiosta. Testiautojen puikoissa voisi olla esim. tallien testikuskit jotka eivät osallistu kisaan, kuten Bosse joka ajoi mm.VW:n testejä tai sitten kokemusta hakevat nuoret kuljettajat.
Arvonta voisi toimia sinänsä joo, mutta minusta pysyvät numerot on hyvä homma, tunnistaa nopeasti kuka on kyseessä. Vaihtuu se lähtöjärjestys kuitenkin sitten toiselle päivälle erilaiseksi kuin numeroiden mukainen.toinen vaihtoehto olla yksinkertaisesti lähtöjärjestyksen arpominen. Vanhat perinteiset vaihtuvat ovinumerot takaisin joka kisaan, kuten joskus 80-luvulla. Kuskit arpoo lähtönumeron jo edellisen kisan lopuksi ja sitten vain odottelemaa mikä on sää seuraavassa kisassa. Välillä käy hyvä tuuri, välillä huono. Kaikki ainakin lähtevät arvontaan samalta viivalta ja mahdollisuudet on kaikilla samat, joten turha marista kenenkään. Pitkässä juoksussa tämä olisi varmasti melko tasapuolinenkin.
Eipä varmaan pistetilannettakaan moni muista niin hyvin ulkoa, ehkä korkeintaan sen että kuka tulee ekana.Arvonnan ja aika-ajojen huono puoli on se, että autot eivät tule missään loogisessa järjestyksessä. Onko tällä mitään väliä, ei varmaankaan, mutta minua häiritsee
Varmaan onnistuisi pienillä kokoomatauoilla WRC-autojen osalta, mutta toisi ehkä vähän ylimääräistä odottelua päivän keskelle. Toki eihän tämä olisi auttanut vaikka Ruotsissa kun ensimmäisenä lähteminen oli niin suuri hidaste, että ekana lähtenyt oli jo päivätauolla hitain WRC-auto.Mitäs jos tehtäisiin niin, että ajojärjestys rukattaisiin aina päivätauon aikana? Eli sen sijaan että lähdettäisiin käänteisessä järjestyksessä aina päivän aluksi kuten nyt, niin järjestys olisi voimassa aina puoli päivää, ja joka lenkille lähdettäisiin sen hetkisellä käänteisellä järjestyksellä.
Vanha sanonta: Ensin ajetaan rallia 3 päivää ja lopussa ranskalainen voittaa.Paitsi Ogierilla, jolla käy aina hyvä